Welk ventilatiesysteem voor vrijstaande bungalow van 1970

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOPA
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-04 20:28
Dag allemaal,

Ik heb een huis van 1970 (gelijkvloerse bungalow) gekocht waarvan ik de ramen ga vervangen.
...

Nu vroeg ik me af welk ventilatiesysteem ik zou nemen.
...

Ik neig zelf wat naar ventilatiesysteem A omdat ik simpelweg ramen met roosters kan zetten in de droge ruimtes en dan zowel de ramen en deurenpremie kan opstrijken alsook voldoende ventilatie hebben
...

Echter twijfel ik wat omdat het toch een oude woning is (en wellicht meer ademt dan nieuwe woningen) en misschien zal het wat te duur worden kwa verbruik om de temperatuur op peil te houden (250 m²)

Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05 18:46
In de regel zijn woningen van meer dan 50 jaar oud in het geheel niet luchtdicht.. en dan werkt een WTW niet, dus gewoon een simpele afzuig-box.
Voor je eigen gemak bij het aanleggen van de luchtkanalen kun je overwegen om 2 afzuig boxen te nemen; één voor beneden en één voor boven, die van boven voorzien van vochtigheids sensor tbv de afzuiging doucheruimte.

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 01-12-2024 11:53 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 23:40

Barrycade

Through the...

natural colour schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:50:
In de regel zijn woningen van meer dan 50 jaar oud in het geheel niet luchtdicht.. en dan werkt een WTW niet, dus gewoon een simpele afzuig-box.
Voor je eigen gemak bij het aanleggen van de luchtkanalen kun je overwegen om 2 afzuig boxen te nemen; één voor beneden en één voor boven, die van boven voorzien van vochtigheids sensor tbv de afzuiging doucheruimte.
Over het algemeen hebben bungalows de eigenschap dat ze geen verdiepingen hebben ;)

TS ga je nog verbouwen isoleren? Ramen is een stap, maar een jaren 70 bungalow waar niets aan gedaan is is een energetisch drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

natural colour schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:50:
Hier een jaren 70 woning toch echt behoorlijk luchtdicht gekregen met al het isoleren en op kierenjacht gaan. Als we geen ramen op een kier hebben schiet het CO2 de lucht in, dus dat laat maar zien dat er weinig natuurlijke ventilatie over is gebleven.

Ik, en veel hier op tweakers, zijn geen fan van tochtroosters en onnodig energie verspillen. Gezien je de ramen al aan het verduurzamen bent, kun je verder kijken. Jaren 70 kan 6cm in de spouwmuren kwijt, dak- en vloerisolatie is ook niet enorm duur. Zelf op kierenjacht gaan en dan een D systeem neerzetten. Heerlijk gefilterde schone lucht en niet-weersafhankelijke ventilatie wat gewoon altijd top is bij een goed aangelegd systeem. Het rendement warmteterugwinning wordt misschien wat lager gezien het niet perfect luchtdicht is, maar zal ook daar zeker op schelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 01-12-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOPA
Ik ben niet van plan om verder te isoleren.

De bungalow is inderdaad gelijkvloers (met een zolderruimte die niet wordt gebruikt, volledig zoldervloerisolatie) met een EPC C (299 weliswaar) met aardgas.

Geen idee wat de kosten zullen zijn voor het warm te krijgen/ behouden, daarmee dat ik wat minder neig naar ventilatieroosters in de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOPA
Er komt in ieder geval iemand van Renson langs deze week voor de mogelijkheden en de offerte voor een ventilatiesysteem D.

Vervolgens zal ik een beslissing moeten maken m.b.t. de ramen (met of zonder ventilatieroosters) afhankelijk van de info die ik van Renson krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 23:40

Barrycade

Through the...

Als je op zolder geen verblijf ruimte hebt is het in theorie ideaal om een ventilatiesysteem D aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BE_Jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-05 16:20
Omdat ik plannen heb om een bungalow uit de jaren 70 te kopen en energetisch te renoveren stuitte ik op dit topic.

Ik ben nog niet zo bekend met het ventilatiesysteem D, maar ik begrijp dat er heel veel leidingen/buizen in je woning voor nodig zijn. Klopt het dat je in elke ruimte van je woning dan een rooster hebt en dat elk van deze ruimtes dan middels allerlei buizen met elkaar verbonden zijn? Want hoe werk je die buizen weg? Moet je hiervoor 20 of 30 cm voorzien in je (valse) plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
BE_Jan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:44:
Omdat ik plannen heb om een bungalow uit de jaren 70 te kopen en energetisch te renoveren stuitte ik op dit topic.

Ik ben nog niet zo bekend met het ventilatiesysteem D, maar ik begrijp dat er heel veel leidingen/buizen in je woning voor nodig zijn. Klopt het dat je in elke ruimte van je woning dan een rooster hebt en dat elk van deze ruimtes dan middels allerlei buizen met elkaar verbonden zijn? Want hoe werk je die buizen weg? Moet je hiervoor 20 of 30 cm voorzien in je (valse) plafond?
niet per se. wat veel gedaan wordt is toevoer in de slaapkamers en afvoer via wc/badkamer/woonkamer. heb je dus ~3 of 4 afvoerbuizen nodig en qua aanvoer per slaapkamer een aanvoer. Maar je kunt ook delen van het traject in grotere buis uitvoeren en dan pas op het laatst splitsen.bij bungalows kun je ook nog decentrale wtw doen, maar dat is weer een heel ander verhaal.

buizen kunnen op zijn dunst circa 75mm hoog zijn trouwens maar 125 is makkelijker. bijv renso heeft systemen met flexibele buizen die niet heel.hoog zijn of het merk 'vent axia' ook (kijk voor de lol eens bij ventilatieland.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BE_Jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-05 16:20
Ok, thanks!

Ik bedacht me net dat deze buizen wellicht ook in het plat dak verwerkt kunnen worden, aangezien deze toch geheel vernieuwd zou moeten worden.
Pagina: 1