Brom tussen platenspeler en versterker (maar dan anders)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjoh
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-01 00:07
Dames, heren ook!

Als ik mijn versterker aan zet met de selectknop NIET op phono is er geen brom. Zodra ik de selector op phono zet komt er een brom.
Deze brom stopt echter als de arm op de plaat valt. De brom begint weer als de arm aan het eind van de plaat weer in ruststand komt.
Dit was al zo toen ik een Sony PS4300 pickup had met een Denon versterker en toen ik dit verving door een Hitachi HT-L303 met een Sony versterker Sony TA-F570 ES (beide pickups volautomaten en beide versterkers met echte phono ingang. Pickups uiteraard met aardedraadje op de versterker aangesloten.

Je zou dus zeggen dat het niet aan de pickup/versterkers ligt. Waaraan dan wel? Jullie enig idee? Stekkerdoos ?? o.i.d.

Ik hoor graag jullie mening, Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Wat gebeurd er als je het aarde draadje losmaakt? Soms wil dat wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjoh
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-01 00:07
Geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clown1
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 22:16
Hallo, ik heb een soort gelijk probleem. Alleen bij mij bromt hij altijd. op meerdere versterkers en zelfs zonder spanning op de platenspeler (Erres st 1704/34). Ik heb het draadje van de aarde losgekoppeld en nu bromt hij nog, alleen minder hard. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Sorry, dat ik mijn probleem hier ook post. Ik weet niet of het goed is dat ik mij hier bij aansluit of dat ik beter een eigen topic kan starten met een soort gelijk probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
netstekkers van platenspeler en versterkers, een voor een, andersom in stopcontact/stekkerblok al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 21:36
Een goed stekkerblok van bijv. Brennenstuhl wil wel eens helpen. Misschien kun je eens proberen om je platenspeler en amp in een ander huis aan de sluiten, om te checken of je stroomnet schoon is.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:04
Heb je randaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clown1
De stekkers heb ik al op allerlei manieren aangesloten. Zowel alles apart als op 1 stekkerdoos.
Ik zie net dat op het stopcontact wat ik gebruikt heb een helft is afgebroken. Ik weet niet of dat effect heeft. De andere versterker heeft inderdaad een stopcontact zonder randaarde. Zal het morgen even op een ander punt met randaarde proberen. Ook ga ik het even bij iemand anders thuis proberen als dit niet werkt. Ik hou jullie op de hoogte. Voor nu hartstikke bedankt.

[ Voor 23% gewijzigd door Clown1 op 04-12-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Clown1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:03:
De stekkers heb ik al op allerlei manieren aangesloten. Zowel alles apart als op 1 stekkerdoos.
Ik zie net dat op het stopcontact wat ik gebruikt heb een helft is afgebroken. Ik weet niet of dat effect heeft. De andere versterker heeft inderdaad een stopcontact zonder randaarde. Zal het morgen even op een ander punt met randaarde proberen. Ook ga ik het even bij iemand anders thuis proberen als dit niet werkt. Ik hou jullie op de hoogte. Voor nu hartstikke bedankt.
Begrijp ik goed dat 1 kapotte doos wel randaarde heeft en de andere niet? Dan zitten je componenten niet allemaal op dezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clown1
Bedankt voor alle tips. Ik ben er vandaag weer mee bezig geweest en heb de brom kunnen weghalen. Ik heb een extra aarde draadje van de voorversterker naar de versterker gebracht. Alleen nu blijft er een soort hoge toon over die ik door de brom niet hoorde. Ik hoor hem alleen als er geen muziek door de speakers komt. Iemand een idee?
aljooge schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:27:
[...]

Begrijp ik goed dat 1 kapotte doos wel randaarde heeft en de andere niet? Dan zitten je componenten niet allemaal op dezelfde groep.
1 van die metalen lusjes / veren is afgebroken. Het is een dubbele wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Clown1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:00:
Bedankt voor alle tips. Ik ben er vandaag weer mee bezig geweest en heb de brom kunnen weghalen. Ik heb een extra aarde draadje van de voorversterker naar de versterker gebracht. Alleen nu blijft er een soort hoge toon over die ik door de brom niet hoorde. Ik hoor hem alleen als er geen muziek door de speakers komt. Iemand een idee?

[...]

1 van die metalen lusjes / veren is afgebroken. Het is een dubbele wandcontactdoos.
Dan zit het wel op dezelfde groep. Die contactdoos zou ik wel even vervangen. Als je huurt, wil de verhuurder dit netjes hebben als je eruit gaat en als het een koopwoning is, drukken dit soort onbenulligheden de prijs. Niet alleen dat, het zou ook nog steeds de oorzaak van je probleem kunnen zijn en het kost maar een paar euro voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 19:35

mjl

Ugh

Draai de stekker van 1 van de apparaten eens om, wellicht dat je de L en N voor beide apparaten gelijk moet zetten. Daarnaast inderdaad goed naar de aarde kijken, ik heb alle audio apparatuur aan elkaar geknoopt op de metalen behuizing en aan de aarde verbonden, hierdoor heb ik minder (eigenlijk geen) brom meer in het systeem. Eventueel ferriet ringen om de stroomkabels wil ook wel eens helpen.

-------

Pagina: 1