Ervaringen gezocht: IPS vs OLED beeldscherm voor non-gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tictactoe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-09 17:10
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe 32"/34" monitor (dus geen aankoopadvies nodig, dat mag ook niet in dit forum ;-)).

Wel vind ik het lastig om te kiezen tussen IPS en OLED.

Mijn gebruik bestaat voornamelijk uit VS Code, Photoshop en Unity. Daarnaast speel ik heel af en toe een spelletje via Steam.

Nu lees ik veel positieve verhalen over OLED, en zwart dat echt zwart is klinkt heel aantrekkelijk.

Maar… mijn grootste zorg is het risico op inbranden. Aangezien ik vaak vensters open heb staan, begrijp ik dat dit risico reëel kan zijn. Het gaat immers om relatief statische beelden op het scherm.

Is die vrees terecht? Zijn er mensen met ervaring met inbranden?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met OLED.

[ Voor 23% gewijzigd door tictactoe op 01-12-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter98X
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:51
Als je je scherm veel gebruikt voor productiviteit en maar zelden voor gamen dan zou ik gewoon voor IPS gaan. OLED is mooi, maar er zijn ook klachten over inbranden en onscherpe tekst. Of die vrees terecht is kan ik niet zeggen. Er zijn ook fabrikanten die garantie geven op inbranden, al weet ik even niet welke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:28

Dhrax

Prog Lord

OLED biedt vrijwel geen meerwaarde t.o.v. IPS voor productief werk. De zwart waarden en contrast heb je niet nodig. Daarnaast is color fringing wel een ding met OLED, daar zijn bepaalde ogen gevoelig voor. Inbranden e.d. is nogal een eigen leven gaan leiden, dat valt onder de streep allemaal wel mee.

OLED monitoren zijn momenteel ook nog tamelijk duur, zeker gezien je flink betaald voor oude tech. Veel merken hebben nog 1ste revisie schermen welke geen noemenswaardige updates hebben gehad. OLED TV's lopen wat dat betreft ver voor.

Ik zou lekker een hoogwaardig IPS scherm pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:01
Risico om inbranden valt erg mee tegenwoordig.. Maar alleen vanwege de prijs is IPS aan te raden. Zorgen dat die de juiste dekking voor kleuren heeft (voor je photoshop-werk) en je bent al snel klaar.

zelf net van een goedkoop 21:9 IPS naar een 32:9 OLED scherm overgestapt (marktplaats). Maar vooral vanwege video. Mijn vakantiefilms kijk ik op OLED terug, dus dan is een OLED scherm ook wel makkelijk zeg maar. Anders had ik ook gewoon voor IPS gegaan.

32:9 voor de ruimte. Ideaal om alle menu's en submenu's op 1 scherm te hebben zonder dat ik geen ruimte meer heb voor het video-venster.

Wat ik zelf echter nooit begrepen heb, is waarom kalibratie zo belangrijk is, maar of je een contrast hebt van 1:800 of 1:5000 niet :+ je zou toch zeggen dat beide effect hebben op het eindresultaat O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 02-12-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tictactoe
Super dankjewel!!

Uiteindelijk ben ik voor deze IPS gegaan :-)

uitvoering: ASUS ROG Strix XG32UQ Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fspaan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-09 23:51
Hoe kan ik ontdekken welke generatie OLED dit is zoals Dhrax aanhaalt?

Ik sta voor exact dezelfde keuze IPS Black (De nieuwe Dell U3225QE of de jaar oudere Samsung Oddysssey G8 G80SD 32" (DG802) Zilver ).

Ik gebruik het ook met name voor Lightroom/Photoshop en normale kantoorwerkzaamheden. Daarnaast heb ik al een U3219Q van een paar jaar oud en nog een U27 op kantoor. Gewoon op IPS Black is het devies? Of is QD-OLED de nieuwe standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tictactoe
fspaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:43:

Ik sta voor exact dezelfde keuze IPS Black (De nieuwe Dell U3225QE of de jaar oudere Samsung Oddysssey G8 G80SD 32" (DG802) Zilver ).

Ik gebruik het ook met name voor Lightroom/Photoshop en normale kantoorwerkzaamheden. Daarnaast heb ik al een U3219Q van een paar jaar oud en nog een U27 op kantoor. Gewoon op IPS Black is het devies? Of is QD-OLED de nieuwe standaard?
Geen idee, sorry.

Uiteindelijk ben ik voor een hele andere OLED monitor gegaan. Eenmaal gewend aan dat "echt zwart", dan is een IPS altijd erg grijzig vind ik zelf.

uitvoering: Gigabyte AORUS FO32U2P

[ Voor 6% gewijzigd door tictactoe op 18-03-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:46

Voor kantoorwerkzaamheden zou voor mij een dergelijke Samsung die beelden online analyseert sowieso geen optie zijn, zeker niet gezien mijn werk-/opdrachtgever. Iets om in gedachten te houden.

OLED heeft betere zwartwaarden dan IPS-LCD, maar vanwege de coating wordt zwart hier dus onder omstandigheden ook grijzig. Ik zie dat dus niet echt als een win voor QD-OLED. Neem ik vervolgens colour fringing en burn out mee, dan is de keuze eigenlijk snel gemaakt.

Zo mijn persoonlijke overwegingen. Ik vind OLED fantastisch overigens, heb zelf een WOLED TV en voor gaming en media wil ik niks anders. Maar dat is voor mij ondergeschikt aan m’n overige activiteiten op de PC.

Ik moet wel toegeven, met colour fringing heb ik geen hands on ervaring. Wel met VA-ghosting en backlight bleed / IPS glow. Er is simpelweg geen perfect scherm voor alle activiteiten. Keuzes.

Heb je zelf inmiddels je keuze kunnen maken? Ik was wel benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E!Ma0RB7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-09 22:15
Precies dit: hoe doet een mens dit? Ik Google me helemaal suf. Sommige panelen hebben naar verluidt minder/weinig last van color fringing - ik zou graag een rijtje willen samenstellen van monitors met dit type paneel.

...maar hoe dan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
E!Ma0RB7 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:54:
[...]
Precies dit: hoe doet een mens dit? Ik Google me helemaal suf. Sommige panelen hebben naar verluidt minder/weinig last van color fringing - ik zou graag een rijtje willen samenstellen van monitors met dit type paneel.

...maar hoe dan :?
Afbeeldingslocatie: https://tftcentral.co.uk/wp-content/uploads/2025/02/Slide52-1.jpg
https://tftcentral.co.uk/...5-panels-and-improvements

Je kunt het met deze tabel snel achterhalen d.m.v. de combinatie van refreshrate, grote en resolutie.
Qua colour fringing zouden de nieuwere modellen met square subpixels iets beter moeten zijn.

Maar als kantoor/productiviteit echt het hoofdgebruik is zou ik idd ook voor IPS blijven gaan voorlopig. De voordelen van OLED zijn daarbij niet heel nuttig maar de nadelden juist beter merkbaar.

Heb zelf zowel een (1st Gen) QD OLED en IPS naast elkaar staan sinds vrij recent en gebruik de een vooral met thuiswerk en de andere voor gaming. Maar moet je wel de ruimte voor (willen) hebben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 20:49
Ik kocht een monitor met het nieuwste WOLED paneel dat RGWB layout heeft en de tekst daarop is gewoon haarscherp. Helaas niet in de pricewatch te selecteren op type paneel, ik herkende ze aan de 480hz refresh rate

Voor wat ik er over kon vinden lijken WOLED panelen ook iets minder gevoelig voor inbranden dan QD Oled.

Voor een indicatie van hoe erg dat inbranden tegenwoordig is vond ik deze video wel nuttig https://www.youtube.com/watch?v=k-NOoMklpPM

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Pagina: 1