Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Wat is je budget?
€1200 max
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Een compacte camera
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Voornamelijk voor op reis. We hebben de laatste paar jaar onze zomers in de alpen doorgebracht en gaan komdend jaar een speciale verre reis maken
Wil je foto's maken of filmen?
Het gaat me om de foto's. En die wil ik eigenlijk niet hoeven na bewerken. Af en toe een filmpje zou leuk zijn.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
ik heb een nikon d300 met wat goed glas wat stof ligt te verzamelen. Ik ben zo'n 10 jaar tamelijk fanatiek met de hobby bezig geweest maar kreeg toen andere interesses, Ínmiddels ligt de camera tas al een paar jaar onaangeraakt in de kast. Ik neig er nu naar om te kijken of ik mijn oude uitrusting nog verkocht krijg en bij de opbrengst wat geld te leggen en iets moois te kopen.
Heb nagedacht over een D3500, daar mijn 16-85 op te doen en de rest te verkopen maar dan heb ik nog een combinatie die groter is dan ik eigenlijk zou willen.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Het moet compact zijn, Bovenin de rugzak kunnen als ik een alp op wandel of om mijn nek hangen zonder dat ik er last van heb.
Ik wil een bak dynamic range. Mijn samsung telefoon gaat bijv beter om met een licht raam in een kerk dan mijn nikon
Er moeten direct bruikbare jpg's uit kunnen rollen.
In-camera HDR
ik wil eigenlijk graag een viewfinder. Plaatjes maken vanaf een scherm heb ik inmiddels wel geleerd maar een viewfinder kan fijn zijn in felle zon.

Enige stevigheid. Ik heb over de jaren heen zo vaak gezien dat compact camera's net buiten de garantie stuk gingen. Aan de andere kant, het hoeft ook geen D300 stevigheid te hebben (1e en enige keer dat ik die liet vallen deed ik mijn voet zeer!)
Een zoom equivalent van 24-70 op 35mm is voldoende.

Ik heb wat zitten rondneuzen. Nikon Z-serie, Sony ZV,, full frame compact camera. Er is teveel veranderd de laatste jaren en ik ben er te lang uit.

Wie heeft er tips waarnaar te zoeken? Mag ook best een model zijn wat alweer uit productie is en ik dus 2e hands moet zoeken

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

Barrycade

Through the...

Z50? Met kitlensje heel compact. Nu in de aanbieding bij bol omdat de Z50II er is (die zich veel meer richt op filmen)
Maar qua dynamiek kan je slecht op tegen de bak software die de smartphones tegenwoordig meedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Barrycade schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:16:
Z50? Met kitlensje heel compact. Nu in de aanbieding bij bol omdat de Z50II er is (die zich veel meer richt op filmen)
Zat ik inderdaad ook al naar te kijken
Maar qua dynamiek kan je slecht op tegen de bak software die de smartphones tegenwoordig meedragen.
hoe slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je in moeilijke omstandigheden fotografeert, met bijvoorbeeld tegenlicht (en zeker met een grijze lucht), dan zijn smartphones erg goed erin om automatisch te compenseren ervoor (lagere helderheid van de foto zelf, en dan de donkere dingen weer oplappen).

Tegelijk met mijn S23 versus mijn camera merk ik wel dat de S23 meer gemaakt is om mooie foto's te maken, en dat is persoonlijk. Als in, dat er qua kleuren bijvoorbeeld toch wel erg veel creativiteit bij komt van de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs Beek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 13:59
Welke lenzen heb je al? Dat bepaald wel erg veel namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Tja, zoals Sissors al aangeeft is de automatische HDR en andere beeldverbeterende software van een telefoon tegenwoordig aardig goed. Let wel, je kan ook snel de beperkingen van je telefoon zien als je hierop in gaat zoomen.

Hier even snel twee foto's uit mijn Nikon en uit mijn telefoon (in die volgorde, ik heb ze wel verkleind). Op het eerste gezicht is de foto van mijn telefoon een stuk prettiger om naar te kijken, dat sowieso, omdat deze veel beter omgaat met de gekke verschillen in belichting tussen voorgrond en achtergrond. Ik had de tijd niet om de foto in RAW te schieten of met HDR op mijn Nikon, dus helaas heb ik geen eerlijke vergelijking.... als ik dat had gedaan had ik de Nikon foto wellicht ook aardig richting het iPhone beeld kunnen krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqjEfgKlc7cn-QuTz_hfVODZmSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fg4cQN4rR02jWz8RWGqfOoDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3f-t6CB7jdJYfDa1eSo49D5_uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Brx3SrqvImOakA0plBNLmGcf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tijs Beek schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:21:
Welke lenzen heb je al? Dat bepaald wel erg veel namelijk
50mm, 100mm macro, 16-85. Wat sowiso in de verkoop gaat is de 150-500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[b]Archer_VC10 schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:04:[/b

Hier even snel twee foto's uit mijn Nikon en uit mijn telefoon (in die volgorde, ik heb ze wel verkleind).
welke nikon, welke telefoon? er zit geen exif meer aan dus ik kan het niet zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Sorry, Nikon D500 met 16-80 f2.8-4.0 en een iPhone 13Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

Barrycade

Through the...

Nou die iPhone lijkt wel een render. En de D500 is wel heel neutraal qua settings.

Maar schetst wel goed waar telefoons goed in zijn. Wegens hun instant HDR.

Maar zodra je gaat zoomen dan gaat het verschil duidelijk worden. Telefoon zijn er nog niet zo goed in. En alleen groothoek foto's van je vakantie zijn saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Barrycade schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:39:
Nou die iPhone lijkt wel een render. En de D500 is wel heel neutraal qua settings.
Eens. Nou zijn Nikons best goed in neutraal.
Maar schetst wel goed waar telefoons goed in zijn. Wegens hun instant HDR. Mijn ideaal plaatje zit overigens tussen deze twee in
Wat wel heel makkelijk is. Nou deed mijn d300 ook een hele aardige poging maar het zag er altijd knap fake out die HDR. Nieuwe telefoons doen het netter.
Maar zodra je gaat zoomen dan gaat het verschil duidelijk worden. Telefoon zijn er nog niet zo goed in. En alleen groothoek foto's van je vakantie zijn saai.
Deel van de reden waarom ik inderdaad weer een camera wil.

Ik heb zelf ook wat zitten zoeken nog en neig nu omwille van de maat naar deze drie
  • Sony ZV1
  • Sony RX100V
  • Canon G5x mk ii.
Alledrie compacts met een grote sensor en een redelijk lichtsterke lens. Zou redelijk in de buurt kunnen komen van een spiegelreflex met een lichtsterke kit lens denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor wat je had en wilt gaan doen zou ik eventueel een hybride camera overwegen zeker omdat je niet wilt nabewerken Met een superzoom heb je dan echt wat meer bereik dan een telefoon. Zo'n compact zijn natuurlijk top maar als je niet wilt nabewerken haal je het er niet uit en kan het in Jpeg net zoveel als je telefoon.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
thanks. Heb je ook suggestie welke ik kan beginnen om naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Barrycade schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:39:
En de D500 is wel heel neutraal qua settings.
Die heb ik inderdaad nu op een heel erg standaard setting staan. Ik bedacht me dat later, maar als je maar 10 minuten hebt om ergens rond te kijken dan ga je gewoon plaatjes schieten en vergeet je de settings op je camera aan te passen.

Terug naar de vraag, ik heb geen ervaring met de Sony's die je noemt, maar een compacte Canon kan prima werken in jouw geval. Ik ben het er niet zo mee eens dat een compact camera in JPG hetzelfde doet als je telefoon, je krijgt nog steeds een stuk meer licht binnen en scherpte is ook beter (mits je goed glas op je camera hebt zitten). Qua compactheid zou ik ook eens een Olympus M43 camera ergens gaan vasthouden. Kleinere sensor, maar dat zit de kwaliteit niet in de weg en je hebt dan een hoop opties. De Fuji X-T cameras hoor ik ook goede dingen over, maar als ik jouw budget in de pricewatch zet dan komt er maar een model uit die range opduiken: categorie: Systeemcamera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:02
Wijnands schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:57:
[...]
Ik heb zelf ook wat zitten zoeken nog en neig nu omwille van de maat naar deze drie
  • Sony ZV1
  • Sony RX100V
  • Canon G5x mk ii.
Alledrie compacts met een grote sensor en een redelijk lichtsterke lens. Zou redelijk in de buurt kunnen komen van een spiegelreflex met een lichtsterke kit lens denk ik.
Deze hebben een veel beperkter dynamisch bereik dan iets met een grote sensor en hebben niet de handige HDR functies van een telefoon. Ik zou ze links laten liggen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 09:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

[...]

Wat wel heel makkelijk is. Nou deed mijn d300 ook een hele aardige poging maar het zag er altijd knap fake out die HDR. Nieuwe telefoons doen het netter.

[...]

• Sony ZV1
  • Sony RX100V
  • Canon G5x mk ii.
Grote kans dat je er weer heel wat jaren mee wilt doen, dan zou ik bij de Sony optie gaan voor de recentere:
uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart
Welke als meest merkbare vooruitgang zijn zoom-bereik heeft. 24mm - 200mm (in 35mm bereik) is denk ik super veelzijdig, inclusief een nuttig stuk inzoomen. En wel zo compact alsnog.

Een RX10IV van Sony, zoals hierboven werd genoemd, ...het is een prachtige camera, maar niet meer compact. Mijn schoonouders hebben er beiden 1 en klagen dat ze hem vaak niet meenemen vanwege het gewicht en omvang.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nomad schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:32:
[...]

Grote kans dat je er weer heel wat jaren mee wilt doen, dan zou ik bij de Sony optie gaan voor de recentere:
uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart
Welke als meest merkbare vooruitgang zijn zoom-bereik heeft. 24mm - 200mm (in 35mm bereik) is denk ik super veelzijdig, inclusief een nuttig stuk inzoomen. En wel zo compact alsnog.
Zat ik ook naar te kijken. Alleen niet heel lichtsterk, niet zo gek natuurlijk. Verder ik vind de prijzen een beetje van de gekke worden. Het lijkt alsof men profiteert van een schaarste markt.
Een RX10IV van Sony, zoals hierboven werd genoemd, ...het is een prachtige camera, maar niet meer compact. Mijn schoonouders hebben er beiden 1 en klagen dat ze hem vaak niet meenemen vanwege het gewicht en omvang.
Dat plus dat ik voor dat geld makkelijk een Nikon Z5 plus een leuk lensje kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

[...]

[...]

• Sony ZV1
  • Sony RX100V
  • Canon G5x mk ii.
Ik heb zelf de Sony RX100M5, super camera voor op vakantie alleen de ergonomie is een drama. Gebruik heb vooral op landschap en portret stand en dan werkt hij prima. Specifiek deze een jaartje geleden gekocht omdat ik de 2.8 lens wilde maar wel de snelle autofocus 8-) de viewfinder is perfect om in de Alpen zon te kunnen zien wat je op de foto zet. Wel vreet hij door de batterijen heen dus een extra accu is wel aan te raden.

Als je de raw bestanden pakt en je gooit ze door een programma heen als DxO dan krijg je foto’s die veel beter zijn dan wat eruit de telefoon komt.

Schiet zelf ook Nikon en daarvan zijn de kleuren wel wat mooier, de Sony is vaak een beetje groener of paarser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Vandaag even naar de winkel geweest. Canon r100. Heel scheetig spiegel reflex cameratje. Alsof iemand een eos450d te heet gewassen heeft.

RX100m7 even beet gehad. Heel knap gemaakt, heel capabel. Alleen het meeste aan bediening kan ik niet eens zonder leesbril

En toen ik de winkel uit liep en een blik op de occassion vitrine wierp viel ik als een blok voor een a6300 met kitlensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:39:
Vandaag even naar de winkel geweest. Canon r100. Heel scheetig spiegel reflex cameratje. Alsof iemand een eos450d te heet gewassen heeft.

RX100m7 even beet gehad. Heel knap gemaakt, heel capabel. Alleen het meeste aan bediening kan ik niet eens zonder leesbril

En toen ik de winkel uit liep en een blik op de occassion vitrine wierp viel ik als een blok voor een a6300 met kitlensje.
Wij hebben zelf een voorloper van de a6300. Ik ben ook helemaal weg van de systeemcamera's - in elk geval die van Sony.
Zelf ben ik begonnen met een Nikon D90 spiegelreflex (? Ik weet het niet zeker, D nog iets). Prachtige foto's, maar je draagt wel een 'wapen' met je mee. In de praktijk nam ik hem dus ook te vaak niet mee. Eerst verkocht en ingeruild voor een compact camera, maar daar ga je echt niet blij van worden. Er is m.i. geen markt meer voor de compactcamera's met de huidige smartphonecamera's. Maar zo'n systeemcamera vind ik persoonlijk toch wel heel fijn. De foto's zijn nog 'puur', je maakt ook wat bewuster foto's. Zeker als je de viewfinder gebruikt let je veel meer op de compositie. Ik werk volgens mij nog altijd alleen met de standaard 16-50mm lens. Een héél enkele keren mis ik de zoom, afhankelijk van je reisbestemming zou je dan nog één extra lens mee kunnen nemen, bijv. een 55-200.
De systeemcamera + 16-50mm lens passen in de binnenzak van mijn winterjas, dus dat is nog best compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liger Zero
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-08 22:13
Wat je kan proberen is een Nikon CoolPix P1000. Het grootste voordeel is geen Lenswissel meer ( dus geen stof meer op je sensor ) maar wel een ENORM zoom bereik. Maar je kan er ook Macro mee doen scherpstelpunt van 2 cm. Het is wel zo dat je je CF kaarten niet meer kan gebruiken.

Ikzelf ben vorig jaar van de D300S naar de Z6II gegaan.

Foto (onbewerkt) van de USA F16 Demo op de Sanicole airshow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zxf5GsBlsCdW0C2Vr9e3Kd6RW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ULsOEpC5hx3MoqG4QgCwcfO.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1