Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dyxn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 10:24

Dyxn

🔧

Topicstarter
Olà, hierbij mijn DIY LED-gang ervaring-build. Onderstaande GIF's tonen het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqF7vnxoP1xIKoFwptVVyv3h3pE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/trUXZrtTC3Whw5PhWyHoG3ip.gif?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDI8-Vm6NzmCfGmFx6fuKl5mgag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/y7ci55MnWfSoRzW1iF7UZ0JW.gif?f=user_large

Ik kreeg de vrije hand van mijn partner om de verlichting in de gang (10 meter) te regelen, en dat heb ik uiteraard met beide handen aangegrepen. Hierbij deel ik mijn build, de gebruikte producten, en enkele verbeterpunten voor een volgende keer. De hele installatie kostte ongeveer een dagdeel (middagje) werk.
Materiaallijst
Onze gang is 10 meter lang en volledig benut. De totale kosten voor deze build bedragen ± € 300,-.
Omschrijving van de build
Het hoekaluminiumprofiel (5x2m) is gekozen vanwege de sleuf aan de achterkant, waar precies een kabelschoen in past. Met een staaldraad en aan beide kanten een geperste kabelschoen kan de constructie gemakkelijk aan het plafond hangen.
Verbeterpunten
De kabelschoenen heb ik met een waterpomptang geperst, wat niet de meest ideale methode is :+ . Gelukkig is de constructie lichtgewicht, dus ik verwacht niet dat het loskomt. Daarnaast heb ik de twee LED-strips aan elkaar gesoldeerd. Achteraf had ik beter de meegeleverde LED-koppelstukken kunnen gebruiken; er is nu een zichtbaar donker stukje bij de overgang.
Sensors
De WLED is gekoppeld met Homey Pro en een IKEA bewegingssensor. Wanneer de gangverlichting aangaat (via de schakelaar), starten er willekeurige kleuren en effecten. Zodra we de gang inlopen, stoppen de effecten en schakelt de verlichting over op warmwit licht voor 30 seconden, waarna de willekeurige kleuren weer hervat worden.

Passie voor technologie en een nieuwsgierige geest die nooit stopt met vragen stellen! 💡🔧

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:13
Is je partner ook tevreden met het resultaat? Als ik dit zo zou maken moet ik toch wel erg aan een liedje van Jochem Myjer denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyxn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 10:24

Dyxn

🔧

Topicstarter
454SS schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:03:
Is je partner ook tevreden met het resultaat?
Jazeker, maar de sensor was wel een "verplichting". Op het moment dat ze de gang instapt stopt alle toeters en bellen. Ik mag zelf de woonkamer doen met verlichting. Wordt vervolgd.

Passie voor technologie en een nieuwsgierige geest die nooit stopt met vragen stellen! 💡🔧