Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Hallo mede Tweakers,

Bij deze mijn eerste topic: ik zit sinds gisteren in spagaat met mijn werkgever. Want bij ons in het gezin zijn de rollen omgedraaid en werk ik parttime, slechts 20 uurtjes per week en mijn vrouw gaat fulltime werken. Onlangs heeft mijn werkgever mij overgeplaatst, nadat ik aangegeven had niet meer onder een leidinggevende te willen werken die structureel grensoverschrijdende gedrag vertoont. Lees vloeken en tieren, geen normaal gesprek mee te voeren en problemen waar je tegen aanloopt niet aan kunnen geven.

Nu ben ik niet hoogopgeleid en vanwege mijn autisme werk ik structureel onder mijn niveau, aangezien ik verbaal niet zo heel sterk ben. Echter het werk wat ik doe, dat voer ik wel goed uit en mijn werkgever heeft al meerdere malen aangegeven dat ik een gewaardeerde medewerker ben. Alleen nu staat mijn derde contractverlenging voor de deur. Welke ik waarschijnlijk niet zal krijgen, omdat ik mijn beschikbaarheden aangepast heb.

In eerste instantie stuurde de ondernemer een email, met hier gaan wij vast wel uitkomen. Maar nadat ik gisteren het gesprek aangegaan ben en zij aangegeven, dat dit erg lastig gaat worden. Ga ik er eigenlijk al vanuit ( misschien onterecht ) dat ik binnenkort werkeloos ben. Waardoor ik al gestart ben met solliciteren en gezien de krapte op de arbeidsmarkt, gewoon eerlijk over mijn beschikbaarheden communiceer. Maar voor mij voelt het wel een beetje oneerlijk, want het is mijn werkgever die juist afhankelijk is van jeugdig personeel.

Het is wellicht niet relevant: maar er is een mede een personeelstekort, omdat wij ons steeds minder voortplanten. Als werkgevers dan zo moeilijk doen, om tijdelijk voor maximaal een halfjaartje of iets langer je werktijden aan te passen? Want BSO is geen gegeven, die zitten propvol met de kinderen van ouders die werken. Zelfs de ondernemer gaf aan, dat het heel lastig is wanneer zij een dagje extra willen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Aangezien als de BSO zegt dat er geen plaats is, dan zal een van de ouders hun werktijden moeten aanpassen. Of zelfs stoppen met werken: nu heb ik zelfs begrepen, als je kind naar speciaal onderwijs gaat. Dat er dan zelfs helemaal geen buitenschoolse opvang beschikbaar is. Naar mijn gevoel zijn er dus veel moeders en vaders, die plotseling ontslag moeten nemen omdat ze het niet met werk geregeld krijgen. In mijn geval is dat gelukkig niet nodig, want anders gaat het UWV ook nog moeilijk doen.

Wat bij mij overigens ook nog meespeelt: al een tijdje heb ik burnout achtige klachten, alleen dat is meer gerelateerd aan mijn autisme. Maar desondanks heb ik mij geen 1x ziekgemeld, omdat ik wist. Dat ik daar wel recht op heb, alleen dan wordt je contract simpelweg niet verlengd. Dus daarom heb ik dat niet gedaan en aangestuurd op overplaatsing, want met die leidinggevende die grensoverschrijdende gedrag vertoont. Dat werd mij teveel om daar onder te moeten werken.

Gelukkig heb ik een vangnet: de Wajong, ergens is het frappant, mijn inkomen uit werk is net € 700 en mijn werkgever verwacht blijkbaar dat ik flexibel ben. Maar ik zou gewoon willen blijven werken en nu voelt het meer, dat ik moet stoppen met werken. Omdat mijn vrouw de betere baan heeft en dadelijk weer de grootverdiener is. Alleen ik zou veel liever gehad hebben, dat mijn werkgever gewoon de tijden deed aanpassen. Tot de buitenschoolse opvang echt beschikbaar is.

Zoiets zet je aan het denken: mijn dochtertje heeft ik een erfelijke ziekte, wat als ik daarom mijn tijden aangepast zou moeten hebben? Mijn werkgever zegt graag een open cultuur te hebben, maar sinds ik gecommuniceerd heb autisme te hebben. Heb ik het gevoel andere behandeld te worden en nu wordt ik zelfs vergeleken, met een collega die laag begaafd is. Ze proberen mij jobcoaching aan te praten, alsof dat mijn problemen zal oplossen. Ik hou er niet zo van om met andere mensen vergeleken te worden, terwijl ik in een hele andere fase van mijn leven zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:11
Gelukkig heb ik een vangnet: de Wajong, ergens is het frappant, mijn inkomen uit werk is net € 700 en mijn werkgever verwacht blijkbaar dat ik flexibel ben. Maar ik zou gewoon willen blijven werken en nu voelt het meer, dat ik moet stoppen met werken. Omdat mijn vrouw de betere baan heeft en dadelijk weer de grootverdiener is. Alleen ik zou veel liever gehad hebben, dat mijn werkgever gewoon de tijden deed aanpassen. Tot de buitenschoolse opvang echt beschikbaar is.
Die 700 euro is wel bijzonder.

Met 20 uur werken voor het minimumloon zou je netto ongeveer 1150 moeten verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:51
Hoe kan het dat je 3x een contractverlenging krijgt? Zit je in een soort detacherings constructie? Want anders hoor je een vast contract te hebben.

Gezien je ook rechts hebt op Wajong zal je werkgever een subsidie krijgen voor de verminderde capaciteit tov andere werknemers. Daar staat tegenover dat je werkgever wat minder mag verwachten.

Als hij nu besluit dat het te moeilijk is om jou in hun schema in te passen, zal hij je moeten ontslaan. Jou laten vervangen zal duur zijn, maar blijkbaar past het plaatje.

Voor wat jou betreft, hoe zie je het voor je, wil je bijvoorbeeld 2 dagen werken per week, of 4x halve dag werken?
Want met halve dagen is het erg moeilijk plannen, en 2 dagen of minder geeft het probleem dat je niet goed op hoogte van ontwikkelingen binnen bedrijf blijft.

Stel jij zou de baas zijn, hoe zorg je ervoor dat je gewaardeerde collega naar eigen keuze kan werken, maar dat de continuïteit niet in gevaar komt? Misschien kan je een aantal scenarios uitwerken, zodat je een duidelijk verhaal hebt, en ook de consequenties kent.

Zou het erg zijn om verder te kijken? Stel je vindt een andere baan... Zou je dan ook gaan?

@saaltink ligt aan je capaciteit, vaak wordt dit lager ingeschat en dan aangevuld met Wajong, waardoor je alsnog op minimumloon komt.

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 01-12-2024 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
saaltink schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:25:
[...]

Die 700 euro is wel bijzonder.

Met 20 uur werken voor het minimumloon zou je netto ongeveer 1150 moeten verdienen.
Loonheffingskorting gaat van de Wajong af: als die toegepast zou worden op mijn inkomen uit werk, dan zou het rond dat bedrag zijn wat jij noemt. Die € 700 is wel netto trouwens.
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:27:
Hoe kan het dat je 3x een contractverlenging krijgt? Zit je in een soort detacherings constructie? Want anders hoor je een vast contract te hebben.
Dankzij ons vorige kabinet, kan dat sinds een aantal jaren dus wel. Voorheen was 2x een jaarcontract en daarop volgende een vast contract. Ik ben overigens zonder constructie binnen gekomen. Kreeg na een jaar gewoon een contractverlenging, dus subsidie is nergens nodig voor. En is gelukkig ook niet toepasbaar in mijn huidige contract, want het UWV heeft daar strenge regels voor.

Ik ben inderdaad al begonnen om ander werk te zoeken: begintijd is flexibel, maar eindtijd is dan een halfuurtje voor de basisschool. Want ik heb wel besproken met mijn vrouw, dat zij het brengen op zich neemt. En daarna met de bus naar werk gaat. Haar begintijd is flexibel, zolang ze maar haar uren maakt.

[ Voor 59% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:44
Een Reguliere BSO voor een kind met een beperking of extra ondersteuning in verband medische handelingen gaat je sowieso niet lukken

Medisch kinderdagverblijf zou je kunnen proberen vaak bedoeld voor kinderen die sterk achterlopen met hun ontwikkeling weet niet of daar ook sprake van is?

En wat je zou kunnen proberen wat denk ik het beste is om te kijken of je kind in aanmerking komt voor een WMO regeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract

Bij meer dan 3 opeenvolgende dienstverbanden = vanaf 3e keer verlengen krijg je vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
bie100 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:40:
Een Reguliere BSO voor een kind met een beperking of extra ondersteuning in verband medische handelingen gaat je sowieso niet lukken
Het gaat erom dat op de korte termijn geen BSO beschikbaar is: op het moment heeft mijn dochtertje bij geen medische hulp nodig en zijn het enkel periodieke controles in het UMC. Maar het geeft mij wel het gevoel, mocht het ooit toch gebeuren. Dan blijkt mijn werkgever dus weinig flexibel te zijn wat betreft de planning.

Nu met een tijdelijk contract, blijkt dat ook reden te zijn tot niet te verlengen. Want die buitenschoolse opvang kan binnen een halfjaar geregeld zijn: gemiddeld gezien is de wachttijd drie maanden. Maar er zijn uitschieters van bijna een jaar. PS mijn dochtertje heeft geen mentale beperkingen, want autisme is niet perse erfelijk *O*
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:41:
https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract

Bij meer dan 3 opeenvolgende dienstverbanden = vanaf 3e keer verlengen krijg je vast contract.
Ik zou dus mijn 3e verlenging moeten krijgen: een aantal jaar geleden, had ik nu een vast contract moeten krijgen. Maar ik geloof niet in een vast contract, omdat ik al een paar keer zelf ontslag genomen heb. Voor mij bestaat niet het gevoel, dat ik mijn hele leven lang voor eenzelfde werkgever zal werken.

[ Voor 27% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-10 23:07
Het feit dat jouw huidige werkgever jou jobcoaching aanbiedt geeft eigenlijk aan dat ze je wel willen houden.
Maar dat iets in jouw functioneren verbeterd zou kunnen worden.
In plaats van onmiddellijk afwijzen zou je dat eigenlijk aan moeten pakken, misschien levert het je wat op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

*knip* geen ChatGPT vragen/antwoorden

[ Voor 97% gewijzigd door Zr40 op 01-12-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Yaksa schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:51:
Het feit dat jouw huidige werkgever jou jobcoaching aanbiedt geeft eigenlijk aan dat ze je wel willen houden.
Maar dat iets in jouw functioneren verbeterd zou kunnen worden.
In plaats van onmiddellijk afwijzen zou je dat eigenlijk aan moeten pakken, misschien levert het je wat op.
Ik heb dat niet afgewezen: alleen aangegeven dat mijn arbeidsvoorwaarden ongemoeid moeten blijven. Dat is het enige en het moet mijn functioneren ten goede komen. Zo'n jobcoach kan ook enorm in de weg lopen is mijn ervaring helaas.

Ook zou het erg vreemd vinden, als mijn werktijden wel plotseling aangepast zouden kunnen worden. Als er jobcoaching plaatsvindt. Dat zou los van elkaar moeten staan. Maar ik heb wel aangegeven, dat ik wellicht een andere functie zou kunnen doen. En daar zou jobcoaching wel kunnen helpen.

Dus ik probeer wel mee te denken, want ik zou graag voor mijn huidige werkgever willen blijven werken. Inplaats over te stappen, naar een van de vele andere lokale ondernemers. Even voor de duidelijkheid, het betreft een landelijke franchise van een grote winkelketen. Wat voor soort winkel het is, dat doet er voor de discussie niet toe.

Wel is het een feit: dat ze elkaar op de arbeidsmarkt flink beconcurreren, want toen een ex-collega van mij haar contract niet verlengd kreeg omdat ze vaak ziek was geweest. Was ze de volgende dag al aan het werk bij een andere filiaal, van een andere ondernemer. Ik heb dus al bij andere filialen een sollicitatie gestuurd, met de hoop dat hun mij wel werk tijdens mijn beschikbaarheden kunnen aanbieden.

Misschien begin ik een beetje vroeg met solliciteren? Maar beter te vroeg, dan te laat: want zelfs als ik een Wajong heb, zou ik veel liever gewoon aan het werk blijven. Ook als ik ben werkgever veranderd.

[ Voor 50% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb dat niet afgewezen: alleen aangegeven dat mijn arbeidsvoorwaarden ongemoeid moeten blijven. Dat is het enige en het moet mijn functioneren ten goede komen. Zo'n jobcoach kan ook enorm in de weg lopen is mijn ervaring helaas.
Jouw arbeidsvoorwaarden hebben nul komma nul met jobcoaching te maken.
Je ziet volgens mij teveel beren op de weg.
offtopic:
Overigens zou ik persoonlijk in plaats van de term 'werkeloos' liever de term 'werkzoekend' gebruiken, dat klinkt al een heel stuk positiever.

[ Voor 13% gewijzigd door Yaksa op 01-12-2024 10:08 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Yaksa schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:05:
[...]

Jouw arbeidsvoorwaarden hebben nul komma nul met jobcoaching te maken.
Je ziet volgens mij teveel beren op de weg.
Nou dat is dus niet waar: Google maar eens wat loondispensatie inhoudt als je een Wajong uitkering hebt. Dan mag een werkgever je dus tijdelijk, minder loon betalen en het UWV gaat dat niet aanvullen. Want ik krijg al een garantiebedrag. Alleen feitelijk zou ik er dan circa € 200 a € 300 netto op achteruit gaan.

Dan krijg je geen € 10 per uur betaald, maar € 7 per uur. Alleen bij mensen met een Wajong is dat mogelijk. Ze kunnen het alleen niet doen bij een contract dat binnen 4 maanden afloopt. Ik wil dus gewoon mijn arbeidsvoorwaarden behouden en jobcoaching, moet puur mijn functioneren ten goede komt.

Mijn werkgever moet dus helemaal niet over loonwaarde of loondispensatie praten, want dat komt het vertrouwen niet ten goede. Dat zijn namelijk instrumenten, die werkgevers gebruiken om medewerkers met een Wajong minder dan het het minimumloon te mogen betalen. In mijn geval zit mijn functieschaal B, al een tijdje onder het minimumloon. Dus vandaar dat ik minimumloon betaald krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar alle bijzaken aan de kant: je wil voorsorteren op een mogelijk probleem qua beschikbaarheid voor je dochter die dat nog niet nodig heeft.

Maar daar is de hele fuzz nu over met je werkgever, over iets wat alleen je dwars zit als mogelijk toekomstige situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Barrycade schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:15:
Maar alle bijzaken aan de kant: je wil voorsorteren op een mogelijk probleem qua beschikbaarheid voor je dochter die dat nog niet nodig heeft.
Nog niet nodig? Die gaat letterlijk en figuurlijk volgend week naar de basisschool, vanaf week 50 dan volgens normaal school schema. En mijn tijdelijk contract, loopt eind dit jaar af. Dus vanaf week 51 zijn mijn beschikbaarheden anders i.v.m. basisschool tijden.

Dat kan voor drie maanden zijn, maar ook meer dan 8 maanden leert een snelle Google zoekopdracht over de wachtlijsten van de BSO.

[ Voor 11% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:22:[...]Nog niet nodig? Die gaat letterlijk en figuurlijk volgend week naar de basisschool, vanaf week 50 dan volgens normaal school schema. En mijn tijdelijk contract, loopt eind dit jaar af. Dus vanaf week 51 zijn mijn beschikbaarheden anders i.v.m. basisschool tijden.
Maar zoiets zie je toch al een hele tijd aankomen?
Waarom start je pas 4 weken voordat de poep de ventilator raakt met oplossingen zoeken?
Overigens maak ik uit je verhaal op dat je partner op dit moment nog niet fulltime werkt.
En dat je dus qua gezamelijke inkomsten het gezin op dit moment (financieel gezien) draaiend kunt houden.
Kan zij dan niet iets regelen bij haar werkgever? Paar uurtjes minder per week of zo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:22:
[...]

Nog niet nodig? Die gaat letterlijk en figuurlijk volgend week naar de basisschool, vanaf week 50 dan volgens normaal school schema. En mijn tijdelijk contract, loopt eind dit jaar af. Dus vanaf week 51 zijn mijn beschikbaarheden anders i.v.m. basisschool tijden.

Dat kan voor drie maanden zijn, maar ook meer dan 8 maanden leert een snelle Google zoekopdracht over de wachtlijsten van de BSO.
Zoals je kan lezen snap ik niets van autisme.

Maar ipv minimaal een jaar (afhankelijk waar je woont jaren van te voren) van te voren een BSO zoeken en inschrijven zit je nu te Googlen dat er wachtlijsten zijn? En je regelt nu 5 voor 12 voordat je contract afloopt dat je alleen de dode uurtjes in een winkel beschikbaar bent vlak voor je tijdelijke contract afloopt.
Zodat je er bent voor je kind?

Oef. Schrijf je kind in asap, zodat je bij je nieuwe werkgever hier tenminste geen gedoe vooraf over krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Yaksa schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:33:
[...]

Maar zoiets zie je toch al een hele tijd aankomen?
Waarom start je pas 4 weken voordat de poep de ventilator raakt met oplossingen zoeken?
Overigens maak ik uit je verhaal op dat je partner op dit moment nog niet fulltime werkt.
En dat je dus qua gezamelijke inkomsten het gezin op dit moment (financieel gezien) draaiend kunt houden.
Kan zij dan niet iets regelen bij haar werkgever? Paar uurtjes minder per week of zo?
Mijn vrouw die heeft voordat onze dochter geboren werd in Duitsland gewerkt: dat heeft zich allemaal nog afgespeeld tijdens corona. Thuiswerken was echt ideaal, want opvang was nooit een probleem. Na haar zwangerschapsverlof kwam ze terecht, bij een afdeling die dit Duitse bedrijf gekocht had. Ze werkt in marketing en advertising, dat gaat ze nu ook doen.

Daarna heeft dat bedrijf dat opgekochte bedrijf afgestoten: mijn vrouw kreeg een flinke ontslagpremie mee en daarna is ze tot nu werkeloos geweest. Tijdens de WW heeft ze het spelletje met het UWV meegespeeld, maar echt serieus opzoek naar werk was ze niet. Want ze wilde zorgen voor het kind.

Ik heb al die tijd voor het inkomen gezorgd: dankzij mijn garantiebedrag van de Wajong, heb ik best een mooi inkomen. Eerlijk gezegd wil ik dat ook graag zo behouden, want als ik niet binnen een jaar nieuw werk zou vinden? Het is inderdaad niet mijn doel werkeloos te worden? Maar financieel gezien, komt er straks meer dan genoeg binnen als mijn vrouw werkt en ik nog de Wajong krijg.

Om een verhaal kort te maken: mijn vrouw is net als ik, met mijn laagopgeleide baan actief op LinkedIn. Bij mij zet actief zijn op LinkedIn niet veel zoden aan de dijk, maar toch doe ik het. Hoe dan ook, zij is een halfjaar geleden door een recruiter benaderd. Daarna met haar nieuwe werkgever overeengekomen, dat ze in december zou beginnen. Want dan zou mijn dochtertje naar de basisschool gaan.

Maar omdat ze van buitenlandse afkomst is, heeft ze natuurlijk geen minuut erbij stil gestaan dat aanmelden voor de buitenschoolse opvang wellicht een goed idee was. En stja ik zie het allemaal als stressvol en dacht, dat mijn vrouw de baan toch niet zou accepteren. Omdat ze het geboden salaris te laag vond. Dus ik moet dit allemaal regelen, terwijl ik daar met mijn autisme best wel moeite mee heb en ook geen hulp in krijg.

Al lijken in de meeste gezinnen de moeder dit soort taken op zich te nemen: dus misschien is het niet zo vreemd, dat ik als man zijnde daar wat moeite mee heb en heeft het niet alleen met autisme te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 10:47 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:48
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:45:
[...]
Tijdens de WW heeft ze het spelletje met het UWV meegespeeld, maar echt serieus opzoek naar werk was ze niet. Want ze wilde zorgen voor het kind.
Bewust werkloos dus. Hiermee verlies ik direct alle empathie voor jullie/jullie
Het is inderdaad niet mijn doel werkeloos te worden? Maar financieel gezien, komt er straks meer dan genoeg binnen als mijn vrouw werkt en ik nog de Wajong krijg.
Fijn dat je wilt gaan werken!
Maar omdat ze van buitenlandse afkomst is, heeft ze natuurlijk geen minuut erbij stil gestaan dat aanmelden voor de buitenschoolse opvang wellicht een goed idee was.
en heeft het niet alleen met autisme te maken.
Je blijft die autisme kaart maar trekken...

Maar goed, feit is dus dat je dus tijdelijk ontslag wil nemen voor een X aantal uren per week of je ineens je beschikbaarheid vanaf december wilt veranderen. Werk je nu nog van 10u tot 17u, wil je straks ineens van 9u tot 14u werken? Moet ik het concreet zo zien?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
Quote: "Tijdens de WW heeft ze het spelletje met het UWV meegespeeld, maar echt serieus opzoek naar werk was ze niet."
Ga a.u.b. andere mensen lastig vallen met je 'problemen'.
Bij het UWV zitten capabele mensen die je echt wel willen helpen, maar je moet het wel eerst zelf willen.
En leer prioriteiten te stellen en denk wat verder in de toekomst dan je neus lang is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 01-10 18:45
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:45:
[...]
Daarna heeft dat bedrijf dat opgekochte bedrijf afgestoten: mijn vrouw kreeg een flinke ontslagpremie mee en daarna is ze tot nu werkeloos geweest. Tijdens de WW heeft ze het spelletje met het UWV meegespeeld, maar echt serieus opzoek naar werk was ze niet. Want ze wilde zorgen voor het kind.

Maar omdat ze van buitenlandse afkomst is, heeft ze natuurlijk geen minuut erbij stil gestaan dat aanmelden voor de buitenschoolse opvang wellicht een goed idee was. En stja ik zie het allemaal als stressvol en dacht, dat mijn vrouw de baan toch niet zou accepteren. Omdat ze het geboden salaris te laag vond. Dus ik moet dit allemaal regelen, terwijl ik daar met mijn autisme best wel moeite mee heb en ook geen hulp in krijg.
Jouw vrouw was bewust werkeloos, omdat ze voor het kind wilde zorgen. Dan had ze ook alle tijd om zich in te lezen in het land waarin ze nu woont, en hoe alles werkt.
Het ene land is nou eenmaal niet te vergelijken met een ander land.
Zeker als dat jou vanwege autisme misschien wat minder lukt.

En nu zitten jullie in de shit om 2 voor 12. Laat je nu je vrouw werken, en ga jij voor het kind zorgen.
Andersom werkte het blijkbaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
President schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:51:
[...]
Je blijft die autisme kaart maar trekken...

Maar goed, feit is dus dat je dus tijdelijk ontslag wil nemen voor een X aantal uren per week of je ineens je beschikbaarheid vanaf december wilt veranderen. Werk je nu nog van 10u tot 17u, wil je straks ineens van 9u tot 14u werken? Moet ik het concreet zo zien?
Autisme kaart? Als ik geen benen gehad had, dan was het uiteraard wel vanzelfsprekend geweest dat ik hulp op bepaalde gebieden nodig had. Maar iemand met autisme, die heeft een niet goed functionerende brein feitelijk. Maar er wordt van mijn wel constant verwacht, dat ik mij naar alles en iedereen aanpast. Zelfs naar mijn vrouw.... anders kan ik mijn binnenkort aansluiten bij het Welk bedrag kinderalimentatie betalen jullie?

Ik zou willen, dat ik in het werkzame leven opener zou kunnen zijn over mijn autistische beperking. Alleen in de praktijk, blijkt dat alleen maar tegen mij te werken. Dus wederom zal ik het verzwijgen in mijn sollicitaties, want ik hoef mijn medische dossier niet prijs te geven.

Nee ik werk nu vier dagen van 12 tot 17 uur, waarvan een dag 11 tot 17 uur. En men ging niet akkoord met de tijden aanpassen op dinsdag en donderdag, want dat waren de drukste dagen. Wat blijkt? Dat zijn ook de meeste gevraagde dagen voor buitenschoolse opvang.

Ik zou dus van 7 uur tot maximaal 14:30 willen werken: want ik ben met mijn vrouw wel overkomen, dat zij het brengen dan op zich nam. Want ze wou eerst ook nog, dat nadat wij samen onze dochter naar school gebracht hadden. Haar naar het werk zou rijden, maar er gaat gewoon een bus.... anders wordt mijn beschikbaarheid wel erg beperkt.

Fijn als ik na 9 uur zou kunnen beginnen, maar ik wil een werkgever wel een handreiking doen en ik voel mijn vreselijk bij het idee dat ik vanwege mijn slecht betaalde baan aan het korste eind moet trekken. Omdat mijn vrouw nu plotseling wel gaat werken, waar ze dat voorheen bewust niet gedaan heeft. Geloof maar dat ik daar niet blij mee was....

Want al die tijd hebben wij het met mijn inkomen gedaan: dus enerzijds ben ik blij dat ze gaat werken, maar anderszijds niet. Aangezien het ten koste van mijn baan gaat. Ik zie werken ook als ontsnappen uit de thuissituatie. Dit blijft ook ons enige kind, want ik ben al tot de conclusie gekomen dat een tweede teveel van het goede zou zijn. Om ons heen zien wij ook dat veel getrouwde stellen, juist gaan scheiden door de stress die meerdere kinderen met zich meebrengt.
Trichoglossus schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:39:
[...]

Jouw vrouw was bewust werkeloos, omdat ze voor het kind wilde zorgen. Dan had ze ook alle tijd om zich in te lezen in het land waarin ze nu woont, en hoe alles werkt.
Het ene land is nou eenmaal niet te vergelijken met een ander land.
Zeker als dat jou vanwege autisme misschien wat minder lukt.

En nu zitten jullie in de shit om 2 voor 12. Laat je nu je vrouw werken, en ga jij voor het kind zorgen.
Andersom werkte het blijkbaar ook.
Ook daar heb ik moeite mee: ik ben ook in behandeling bij de GGZ, een instelling gespecialiseerd in autisme. En zij gaan nu eerst een intelligentieonderzoek doen, maar hebben ook aangeven dat het verstandig is als er maatschappelijk hulp zou komen.

Het probleem in onze maatschappij is: bijna alle hulp is gericht op ouders die kinderen met autisme hebben. Er is nauwelijks hulp, voor ouders die zelf autisme hebben en kinderen hebben. Mijn dochter merkt nu al dat papa anders is dan mama, want ze luister veel slechter naar mij dan haar. En ik begrijp haar heel vaak niet, wat haar natuurlijk frustreert en dat uit ze dan ook.

Wat niet wilt zeggen, dat ik niet voor het kind kan zorgen: dat kan ik zeker! Maar ik merk wel, dat werk enorm veel energie van mijn kost en dat in combinatie met de privesituatie? Ik ben vaak helemaal opgebrand, als ik een belangrijk gesprek gehad heb. Dan functioneer ik de rest van de dag niet optimaal. Daar heb ik nu ook last van, aangezien ik mij weer terug het trekken ben.

Ik zou pannenkoeken maken, alleen in plaats daarvan ben ik nu online mijn verhaal het doen. Want met mijn vrouw en familie, kan ik er nauwelijks over praten. Het ontbreekt mij een beetje aan een sociale kring zeg maar.

[ Voor 25% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 12:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:51:
[...]Dit blijft ook ons enige kind, want ik ben al tot de conclusie gekomen dat een tweede teveel van het goede zou zijn. Om ons heen zien wij ook dat veel getrouwde stellen, juist gaan scheiden door de stress die meerdere kinderen met zich meebrengt.
Dat kind hebben jullie bewust genomen toch, of toch gekregen?
Dat is weer zoiets waarvan ik al eerder sprak; denk na over de impact in de toekomst van beslissingen die je nu maakt in plaats van te denken; 'We zien wel hoe het loopt'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 01-10 18:45
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:51:
[...]
Autisme kaart? Als ik geen benen gehad had, dan was het uiteraard wel vanzelfsprekend geweest dat ik hulp op bepaalde gebieden nodig had. Maar iemand met autisme, die heeft een niet goed functionerende brein feitelijk. Maar er wordt van mijn wel constant verwacht, dat ik mij naar alles en iedereen aanpast. Zelfs naar mijn vrouw.... anders kan ik mijn binnenkort aansluiten bij het Welk bedrag kinderalimentatie betalen jullie?
Je kan niet alles op autisme afschuiven. Een vriend van mij heeft tijd geleden diagnose autisme gekregen, maar is wel hoogleraar aan een universiteit in Nederland.
Je hoeft je niet aan alles en iedereen aan te passen. Daar ben je zelf bij, en dat laat je blijkbaar gebeuren.

En als het zover komt, dan kan je gezien jouw inkomen weinig of niets aan kinderalimentatie bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Trichoglossus schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:23:
[...]

Je kan niet alles op autisme afschuiven. Een vriend van mij heeft tijd geleden diagnose autisme gekregen, maar is wel hoogleraar aan een universiteit in Nederland.
Je hoeft je niet aan alles en iedereen aan te passen. Daar ben je zelf bij, en dat laat je blijkbaar gebeuren.

En als het zover komt, dan kan je gezien jouw inkomen weinig of niets aan kinderalimentatie bijdragen.
Daar ben ik het wel mee eens: daarom vind ik het ook niet relevant voor mijn werk, alleen ik heb het verteld omdat ik meer en meer moeite kreeg in de omgang met die leidinggevende die grensoverschrijdende gedrag vertoonde. Ik was ook van mening, dat ik mij nu wel bewezen had als ze mij schijnbaar een contractverlenging aanboden.

Maar goed ze zeggen wel eens: happy wife, happy life. Van werkgever veranderen dat is makkelijk, mits je geen concurrentiebeding heb. Echter een scheiding? Nee dat heb ik liever niet hoor. Dus ik kies toch de kant van mijn vrouw.

Wat betreft mijn autisme: ik zou willen dat ik mij niet aan alles en iedereen zou moeten aanpassen, echter met mijn opleidingsniveau heb ik niet veel keuze. Wanneer ik mij niet aanpast, zal ik simpelweg langdurig werkeloos zijn. Want ik heb altijd met mensen te maken, die mijn grenzen overschrijden.

Mijn nieuwe leidinggevende, een vrijgezelle vrouw van 50 jaar ofzo die zich als een dertiger gedraag: die begon laatste over haar satisfyer. Ja dat zijn hele ongemakkelijke gesprekken, want zelfs met de psycholoog praat ik niet tot weinig over mijn seksleven. En zij zo van, dat is toch lekker....

Ik kan toch niet iedere keer op kantoor zitten, wanneer ik weer met zo'n collega te maken heb? Dat is blijkbaar de werkcultuur: ook dat ik wel eventjes het met veel vrouwen gedaan zou hebben, toen ik in China was zei het afdelingshoofd. Omdat ik Aziatische vrouwen aantrekkelijk vind en er met eentje getrouwd ben 8)7 Daar kan je beter niet teveel op zeggen en gewoon verder met je werk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:28
Mathias, je springt van de hak op de tak en lijkt meer dat je dingen van je af wilt schrijven dan dat je advies wilt. Wat wil je precies bereiken? Dat we het met je eens zijn dat collega's zich niet altijd gedragen zoals jij wenst?

Soms moet je gewoon even niet luisteren. Kopje koffie gaan drinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kvanhemert
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:37
Alright, ik heb je verhaal een beetje doorgenomen en kom tot de volgende 2 problemen.

Probleem 1: Je weet niet zeker of je contract verlengt gaat worden en je probeert je hier op voor te bereiden.
Probleem 2: Je zit er erg mee dat je dingen anders doet en ervaart omdat je ooit een label hebt gekregen.

Om met het eerste te beginnen.

Hier ben ik erg pragmatisch in. Het meest zekere antwoord die ik uit jouw verhaal heb gehoord is dat je leidinggevende heeft gezegd dat het erg lastig gaat worden om je een nieuw contract aan te bieden.

Je vraag was of je misschien te vroeg aan het solliciteren bent geslagen. Als dit de specifieke bewoordingen van jou leidinggevende waren dan zou ik zeggen dat je er niet op mag rekenen dat je een nieuw contract krijgt aangeboden en dat je er goed aan doet om alvast een nieuwe baan te zoeken. Toch denk ik dat het slim kan zijn om nog een keer het gesprek met je leidinggevende aan te gaan en een antwoord af te dwingen, daarmee maak je de zaak voor jezelf een stuk duidelijker en kun je effectiever handelen. In het geval dat je wel een nieuw contract krijgt: "Joepie feest", indien niet dan zeg je: "Oke, dan ga ik alvast solliciteren". Wees daar eerlijk over naar je leidinggevende, die snapt heus dat als jou baan wegvalt je een andere moet gaan zoeken.

Om bij het volgende probleem aan te komen en dat iets wat ik in meerdere posts in dit topic van je voorbij zie komen, is dat je jezelf een defensie mechanisme hebt aangeleerd om alles weg te schrijven onder autisme. Heel begrijpelijk, dit komt veel voor onder mensen die in hun jongere jaren hebben genoten van speciaal onderwijs of externe zorg. Continue hebben er mensen heel veel tijd in je gestoken en als iets niet in 1 keer bij je viel werd er rustig ademgehaald door de persoon die je de zorg bood en herhaalde die opnieuw het verhaal. Net zo lang tot het gewenste effect werd bereikt. Het concept "Ik doe X en mensen gaan daar X mee om want ik heb X label" is een manier geworden om snel een probleem weg te kunnen schrijven in je hoofd.

Fastforward naar het tijdperk dat je volwassene bent geworden is deze omgeving weggevallen en verwacht de maatschappij dat je dingen op een bepaalde manier uitvoert. Het stukje begrip wat je eerder kreeg is minder geworden.

Doe hier iets mee.

Niemand behalve de mensen die heel dicht naast je staan hoeven te weten dat je problemen hebt met autisme. Vermeld dit niet bij werkgevers en ga het jezelf ook niet meer aanpraten. De gedachte "Ik doe X en mensen gaan daar X mee om want ik heb X label" zou moeten worden "Ik doe X en mensen dealen maar mee". Op je strepen staan waar nodig is en verzoening aanbieden als het even kan.

[ Voor 0% gewijzigd door Kvanhemert op 01-12-2024 13:19 . Reden: Kleine typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:36

Garyu

WW

Ik zou zeggen, regel een oppas voor je dochtertje totdat je een plek bij de BSO hebt. Dat kost wel een paar knaken maar je houdt je baan en kan eventueel een vast contract krijgen?
De oppas kan je kind van school halen en naar huis meenemen.

Optie twee:
School begint opeens in december? Dus ik neem aan dat je dochtertje 4 wordt? Je kan ze ook wat langer laten kleuteren?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Garyu schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:23:
Optie twee:
School begint opeens in december? Dus ik neem aan dat je dochtertje 4 wordt? Je kan ze ook wat langer laten kleuteren?
Dat maakt het probleem alleen maar groter: ze gaat nu vijf halve dagen naar de peuterspeelzaal. Wanneer ze vier jaar wordt, mag ze niet meer naar de peuterspeelzaal. En voor haar ontwikkeling wil haar juist direct met vier naar de basisschool laten gaan.

Ik wil dat mijn dochter een rooskleuriger toekomst tegemoet gaat en niet zoals mij: ja speciaal onderwijs heeft inderdaad zijn nadelen. Je komt in een maatschappij tegenwoordig terecht, waar je eigenlijk niet meetelt als je laagopgeleid bent. Vraag op een willekeurige website voor banen voor mensen met autisme? En het zijn allemaal banen, waar je hoogopgeleid voor dient te zijn of in de randstad dient te wonen.

Als ik wens langdurig werkeloos te zijn, dan hoef ik alleen maar mijn autisme de vrije loop te laten gaan. Dan neemt geen werkgever mij aan, maar voldoe ik wel een de sollicitatieplicht die bij mijn Wajong hoort. Een eventuele autistische burnout hebben, ontslaat mij helaas niet van die sollicitatieplicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bak even die pannenkoeken / hoop dat je dat gedaan hebt en als je daarmee klaar bent, zoek de BSO website op en schrijf je kind in met een startdatum van 1 december.

Daarna mag je je weer druk maken over allerlei zaken die nog niet heel relevant zijn.
En je mag hier af en toe komen kijken, maar als je het pannenkoeken moment van je kind hier onder laat leiden maak je de verkeerde keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:26
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:52:
[...]

Dat maakt het probleem alleen maar groter: ze gaat nu vijf halve dagen naar de peuterspeelzaal. Wanneer ze vier jaar wordt, mag ze niet meer naar de peuterspeelzaal. En voor haar ontwikkeling wil haar juist direct met vier naar de basisschool laten gaan.

Ik wil dat mijn dochter een rooskleuriger toekomst tegemoet gaat en niet zoals mij: ja speciaal onderwijs heeft inderdaad zijn nadelen. Je komt in een maatschappij tegenwoordig terecht, waar je eigenlijk niet meetelt als je laagopgeleid bent. Vraag op een willekeurige website voor banen voor mensen met autisme? En het zijn allemaal banen, waar je hoogopgeleid voor dient te zijn of in de randstad dient te wonen.

Als ik wens langdurig werkeloos te zijn, dan hoef ik alleen maar mijn autisme de vrije loop te laten gaan. Dan neemt geen werkgever mij aan, maar voldoe ik wel een de sollicitatieplicht die bij mijn Wajong hoort. Een eventuele autistische burnout hebben, ontslaat mij helaas niet van die sollicitatieplicht.
Hier wil ik toch even op reageren, mijn zoon van, inmiddels 22, heeft geen diploma’s(ook speciaal onderwijs gehad), is echter van magazijn werk doorgestroomd naar inmiddels chauffeur en weet heel goed zijn eigen broek op te houden met zijn inkomen. Het is dus echt wel mogelijk zonder diploma's maar je moet wel willen !!

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:12:
[...]

Nou dat is dus niet waar: Google maar eens wat loondispensatie inhoudt als je een Wajong uitkering hebt. Dan mag een werkgever je dus tijdelijk, minder loon betalen en het UWV gaat dat niet aanvullen. Want ik krijg al een garantiebedrag. Alleen feitelijk zou ik er dan circa € 200 a € 300 netto op achteruit gaan.

Dan krijg je geen € 10 per uur betaald, maar € 7 per uur. Alleen bij mensen met een Wajong is dat mogelijk. Ze kunnen het alleen niet doen bij een contract dat binnen 4 maanden afloopt. Ik wil dus gewoon mijn arbeidsvoorwaarden behouden en jobcoaching, moet puur mijn functioneren ten goede komt.

Mijn werkgever moet dus helemaal niet over loonwaarde of loondispensatie praten, want dat komt het vertrouwen niet ten goede. Dat zijn namelijk instrumenten, die werkgevers gebruiken om medewerkers met een Wajong minder dan het het minimumloon te mogen betalen. In mijn geval zit mijn functieschaal B, al een tijdje onder het minimumloon. Dus vandaar dat ik minimumloon betaald krijg.
Heb je zelf de informatie van die website gelezen?
Want loondispensatie is iets tussen de werkgever en het UWV. Daar merk jij als werknemer helemaal niks van. Het is een vergoeding van de overheid zodat het bedrijfsleven geprikkeld wordt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Hippocampus schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:14:
[...]

Want loondispensatie is iets tussen de werkgever en het UWV. Daar merk jij als werknemer helemaal niks van. Het is een vergoeding van de overheid zodat het bedrijfsleven geprikkeld wordt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.
offtopic:
Misschien heb ik de verkeerde link gedeeld? Maar naar mijn weten, krijgt de medewerker dan juist minder dan de normloon betaald. Hier wordt het goed uitgelegd. Er zijn in ieder geval verschillende vormen, maar bij de Wajong komt die dus op het bordje van de medewerker te liggen. Een van de gevolgen, is een pensioen van niets. Doordat je over een lager loon pensioenpremie betaald.

Als de werkgever het UWV zodanig om de tuin weet te leiden, dan gaat het UWV gewoon akkoord met een loonwaarde van 68% want daarboven moet een werkgever het volledige loon betalen. Ik heb er helaas al mee te maken gehad, dus spreek uit ervaring. Bij mijn huidige werkgever is er geen enkele constructie en ben ik feitelijk een gewone medewerker. Ik zou mij als een gewone ook gewoon ziek hebben kunnen melden, toen ik burnout klachten ervaarde. Die ervaar ik trouwens nog steeds in zekere mate.

In de huidige krappe arbeidsmarkt, ben ik van mening dat het UWV zich niet zo moet laten misbruiken door werkgevers die goedkope arbeidskrachten willen. Ik ben dus bang dat ze jobcoaching in willen zetten, niet als een instrument om mij beter te laten functioneren. Maar juist om dan loondispensatie aan te vragen, zodat ze mij minder kunnen betalen. Daar ben ik dus erg op de hoede voor en als dat gebeuren zou, dan zou ik direct ontslag nemen.
brambo123 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:52:
[...]

offtopic:
Het is een afspraak tussen werkgever en UWV, de werkgever krijgt toestemming om minder te betalen dan minimumloon of cao.
Maar dat merk je dus als werknemer wel.
Net zo goed dat minimumloon een regel is voor de werkgever, maar daar merk je als werknemer wel iets van.
Maar ondertussen wordt het voor een groot deel weer gecompenseerd door de Wajong.
offtopic:
Wajong vult nooit meer aan, dan het garantiebedrag wat ik al krijg. Dus dan zou ik simpelweg 32% minder inkomsten uit werk krijgen, waarmee mijn inkomen in een klap een paar honderd achteruit gaat.

Dat is waarom ik kritisch sta over jobcoaching, wanneer de termen loonwaarde en loondispensatie vallen. Vooral omdat het ook ter sprake kwam in het gesprek wat ik had en als je feiten vertelt, dan zeggen ze dat er nog een andere constructie is. Waar ik als medewerker niets van zou werken. Alleen dat is incorrect, want dan wordt er vanuit gegaan dat de Wajong je gemiste inkomsten volledig aanvult. Wat niet waar is.

Iedere andere medewerker, zou het ook vreemd vinden als ze plotseling 32% minder betaald krijgen omdat ze burnout klachten hebben. Maar uit loyaliteit naar de werkgever, toch blijven werken en zich niet ziek melden.

[ Voor 32% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 14:02
Hippocampus schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:14:
[...]

offtopic:
Het is een afspraak tussen werkgever en UWV, de werkgever krijgt toestemming om minder te betalen dan minimumloon of cao.
Maar dat merk je dus als werknemer wel.
Net zo goed dat minimumloon een regel is voor de werkgever, maar daar merk je als werknemer wel iets van.
Maar ondertussen wordt het voor een groot deel weer gecompenseerd door de Wajong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:47:
[...]

Wajong vult nooit meer aan, dan het garantiebedrag wat ik al krijg. Dus dan zou ik simpelweg 32% minder inkomsten uit werk krijgen, waarmee mijn inkomen in een klap een paar honderd achteruit gaat.
[...]
Mits je een garantiebedrag krijgt 😉
Als je dat hebt zit je dus al hoger dan wat een nieuwe Wajonger nu zou krijgen als die werkte.
Ik heb nog aanvulling gehad tot 120% van minimumloon.

Maar even terug naar de eerste vraag....
Sowieso eerst even ontspannen.
Als de werkgever besluit je geen contract te geven moet die dat sowieso een maand van te voren aangeven.
Tegen die tijd kun je beslissen wat je gaat doen.
Nu al daar mee bezig zijn zorgt alleen maar voor onnodige stress waardoor je meer risico loopt om uit te vallen en dat je contract niet verlengd wordt.

Trouwens, je bent op de hoogte van de no-riskpolis?
Als je je ziek meld vanwege iets wat met je beperking te maken heeft, zoals burnout achtige klachten, dan wordt dit gewoon volledig door UWV vergoed aan de werkgever.
Het kost de werkgever dan dus helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Oja, over dat je binnen een jaar werk moet hebben om garantiebedrag te houden...
Het gaat er om dat je inkomen krijgt, niet hoeveel.
Folders bezorgen is ook inkomen :Y
Of, wat ik persoonlijk zou doen, ZZPer worden.
Hoeft geen succes te zijn, maar het telt wel.

Edit:
Gaat niet eens om werk, puur om inkomen.
Iets ingewikkeldere optie, maar zou moeten werken:
Zet geld op geblokkeerd bankspaarrekening voor je aanvullend pensioen.
Deze mag eerder uitkeren bij (gedeeltelijk) arbeidsongeschiktheid, dat ben je al anders had je geen Wajong.
Al zou je een euro per maand laten uitkeren, je hebt inkomen, dus blijft je garantiebedrag :+

[ Voor 41% gewijzigd door brambo123 op 01-12-2024 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16
bie100 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:40:

Medisch kinderdagverblijf zou je kunnen proberen vaak bedoeld voor kinderen die sterk achterlopen met hun ontwikkeling weet niet of daar ook sprake van is?

En wat je zou kunnen proberen wat denk ik het beste is om te kijken of je kind in aanmerking komt voor een WMO regeling
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Onze jongste heeft het syndroom van Down en heeft daardoor extra aandacht nodig. Wij zijn bij de kinderopvang op gesprek geweest en hij heeft van 3 tot 4,5 jaar oud op die opvang gezeten.

Ze waren daarbij bereid om spraak ondersteunende gebaren in te zetten, met enige regelmaat een externe begeleider over de vloer te hebben voor extra kennis overdracht en nog wat meer zaken.

Voor TS, ik heb ook autisme en de begeleider van mijn kinderen heeft ook geholpen met het gesprek aan te gaan. Het kan dus helpen als je bij de gemeente vraagt om hulp bij de situatie. Wellicht kan je ook bij de praktijkondersteuner van je huisarts terecht.

Voor die Job coach, dat kan misschien crux overkomen maar daar kan je daadwerkelijk iets aan hebben. Ik heb het een stuk eerder in mijn carriere ook gedaan en daar heb ik best wel wat aan gehad. Pas later toen mijn diagnose gesteld werd, snapte ik waarom (ik heb pas eind 30 diagnose autisme gekregen).

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:23
Niet alles gelezen, maar stellen dat TS maar op tijd had moeten inschrijven is wel erg kort door de bocht. Uiteindelijk is er altijd iemand die als laatste inschrijft en dus geen plek voor is. Daar veranderd niks aan als iedereen maar nog een jaar eerder inschrijft, hoogstens dat de organisatie tijdig personeel kan aantrekken: valt niet mee in een branche met flinke tekorten. Ook zo bij (sociale) woningbouw, KDO, zwemles etc.

In het geval van BSO is de basisschool zelfs verplicht (https://www.onderwijsconsument.nl/voor-en-naschoolse-opvang/) het aan te bieden. Oke, twee weken vooraf inschrijven is erg kort dag, maar je zou er toch vanuit moeten kunnen gaan dat een school die verplichting gwn kan nakomen.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

SalexSun schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:40:
Niet alles gelezen, maar stellen dat TS maar op tijd had moeten inschrijven is wel erg kort door de bocht. Uiteindelijk is er altijd iemand die als laatste inschrijft en dus geen plek voor is. Daar veranderd niks aan als iedereen maar nog een jaar eerder inschrijft, hoogstens dat de organisatie tijdig personeel kan aantrekken: valt niet mee in een branche met flinke tekorten. Ook zo bij (sociale) woningbouw, KDO, zwemles etc.

In het geval van BSO is de basisschool zelfs verplicht (https://www.onderwijsconsument.nl/voor-en-naschoolse-opvang/) het aan te bieden. Oke, twee weken vooraf inschrijven is erg kort dag, maar je zou er toch vanuit moeten kunnen gaan dat een school die verplichting gwn kan nakomen.
Nou TS heeft wel door dat er meer komt kijken als je een kind hebt. 4 jaar lang het op je af laten komen is wel erg passief. Maar het helpt dan niet als je dan ook een vrouw hebt die van een andere afkomst is en blijkbaar de onderlinge communicatie wat hikt.

Maar hoop dat TS hier van geleerd heeft.

En hopelijk kan hij wat hulp vinden, al is het maar van een buurvrouw/man met kinderen uit dezelfde leeftijd.

Want zaken zoals kerst activiteiten (ontbijt), zwemles, sport en andere zaken zullen ook op korte termijn op TS afkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Nou inschrijven bij peuterspeelzaal en basisschool, heb ik allemaal ruim op tijd gedaan: ik heb ook tijdens de corona opvang proberen te regelen, toen mijn vrouw nog wel werkte. Je werd toen verplicht een heel dagdeel af te nemen, maar ik werkte destijds zelfs slechts 15 uur. Dus dat hebben wij toen maar niet gedaan, want dat zou erg duur geworden zijn. Met het thuis werken van mijn vrouw, ging dat gelukkig ook nog wel.

Ik denk dat vele zich niet realiseren, wat voor luxe thuiswerken is: mijn huidige werkgever is trouwens een beetje oneerlijk, in de vraag of de nieuwe werkgever van mijn vrouw niets kon regelen? Nee natuurlijk niet! Toen ik in dienst kwam bij mijn huidige werkgever, kon ik geen vakantie opnemen. Omdat zowel de bedrijfsleider en afdelingshoofd, toen vader werden....

Toen heb ik mijn daartoe aangepast, was uiterst flexibel en zei ook op het werk: mijn vrouw is werkeloos, dus zolang ik niet op belachelijke tijden ingepland was. Dan was ik in-principe altijd beschikbaar, zelfs op zaterdag. Alleen zo werkt dat eigenlijk niet, want moeder zijn wordt vaak als fulltime baan gezien.

offtopic:
Er zijn wel dingen voorgevallen, waardoor ik nu zelf plotseling aan het twijfelen ben of ik het echt zo erg zou vinden als die contractverlenging er niet komt? Het meeste heb ik al gezegd, maar het wat financieel de grootste gevolgen voor mij gehad heeft.

Was geprutst door de salarisadministratie: omdat loonheffingskorting toegepast wordt bij de Wajong, zei ik bij in dienst treding dat regel ik wel zelf bij de aangifte. Dus vulde NEE op het formulier voor het toepassen voor loonheffingskorting. Wat blijkt bij de aangifte? Ze hadden het wel toegepast!

Een maand geen salaris ontvangen, ruim € 4000 terug moeten betalen aan de belastingdienst en mijn vakantieplannen moeten herzien. Want er was geen geld meer beschikbaar, omdat ik het geld bij elkaar moest sparen om omstreeks mei/juni de belastingdienst terug te betalen. Dat is mij gelukt, maar het heeft ons enorm veel stress opgeleverd. Wat ook bijgedragen heeft bij mijn geestelijke klachten.

Nu begin ik ook langzaam het gevoel te krijgen, dat de ondernemer twee gezichten heeft: in een onofficiële setting, tegen mij zeggen. Tegen de tijd dat je dochtertje naar school gaat, dan moeten wij je werktijden aan gaan passen. Echter zodra ik er daadwerkelijk om vraag, dan is het plotseling moeilijk moeilijk. Ook die mail toen ik mailde, dat ik de opvang niet geregeld kreeg. Daar komen wij wel uit, mailde ie terug 8)7

Weet je feitelijk zou het tijdelijk zijn, dat zou dan voor een maand kunnen zijn? Misschien moet ik dit ook maar naar een eventuele toekomstige werkgever communiceren. Ik zou in-principe gewoon bij een concurrerende ondernemer, van dezelfde franchise formule willen werken. Dat heeft voordelen voor zo'n ondernemer, want ik ben al bekend met de werkprocessen. Dus hoef niet ingewerkt te worden.

Als je een ding van hoogopgeleide mensen kunt leren: je hoeft niet loyaal aan een werkgever te zijn, want dat zijn ze ook niet in jouw richting. Ik zie veel van mijn ex-collegas op LinkedIn, flink carrière maken en ze veranderen echt jaarlijks of om de twee jaar van baan. Overigens zou ik ook letterlijk naast de deur kunnen werken, alleen ik wil niet te dichtbij thuis werken. Dan kom je in vrije tijd je collegas steeds tegen. Een ex-collega van mij, had daar echter de volgende dag na het einde van haar contract al een nieuwe baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 22:39

SomerenV

It's something!

MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:52:
[...]
Wat :+ Ik heb autisme/asperger en hoewel ik ook wel eens ervaar dat sommige dingen voor mij wat lastiger zijn, heb ik die 'kaart' eigenlijk nog nooit getrokken. Ik ken m'n tekortkomingen en heb daar door de jaren heen mee om leren gaan. Zo ben ik mondeling niet zo sterk, dus communiceer ik lastigere zaken wat vaker via mail of desnoods via een uitgebreid bericht op WhatsApp. Werkt prima en geeft mij de tijd na te denken over wat ik ga zeggen zodat ik het zo goed mogelijk kan formuleren. Ik ben naar werkgevers en collega's toe ook altijd open en eerlijk geweest. Heeft me nooit problemen opgeleverd.

Maar goed, zoals ik het lees gooi je praktisch alles op je autisme. Niet hoog opgeleid want autisme. Verbaal niet sterk want autisme. Burnout-klachten want autisme (overigens is blijven werken ondanks een mogelijke burnout echt het domste wat je kunt doen, maar dat terzijde). Je denkt anders behandeld te worden op het werk, want autisme. Je hebt autisme maar krijgt geen hulp (tip: die hulp moet je zelf regelen). Je brein functioneert niet goed, want autisme. Dat is zonder enige twijfel het trekken van de autisme-kaart. Allemaal issues in je leven want autisme. De harde realiteit is echter dat de rest van de wereld het niet boeit dus het is een nutteloze kaart om te trekken.

Dan nog het feit dat je echt bizar laat begonnen bent met het zoeken naar een BSO schijnbaar, je een vrouw hebt die min of meer misbruik heeft gemaakt van het UWV ("het spelletje meespelen") en je dochter kan niet naar een regulier BSO maar toch weer wel? En je hebt het over hoogopgeleide mensen die lekker jobhoppen en carrière maken. Wat houdt jou tegen om dat ook te doen? En je hebt het over krapte op de arbeidsmarkt terwijl ze in veel sectoren behoorlijk wat mensen tekort komen. Als je het wilt heb je in no time een nieuwe baan.

Je topic bestaat in principe omdat je bang bent je baan te verliezen omdat je mogelijk geen BSO kunt regelen voor je kind, maar je huidige werkgever stuurt niet aan op ontslag. Anders zouden ze geen jobcoaching in gaan zetten.
Ik hou er niet zo van om met andere mensen vergeleken te worden, terwijl ik in een hele andere fase van mijn leven zit.
Wat maakt jou of jouw fase (whatever that may be) anders dan anderen? Denk je dat er geen anderen zijn met de problemen die jij ervaart? Je werkgever heeft ook letterlijk tegen je gezegd dat ze je werktijden aan willen passen en dat jullie er wel uit komen. Wat is het probleem dan? Ga het gesprek aan...

No offense, maar ik snap wel dat het GGZ een intelligentieonderzoek uit willen voeren. Dat ze maatschappelijk hulp voor jullie in willen schakelen is ook niet voor niets. Je verhaal is warrig, staat vol met zaken die er verder niks mee te maken hebben en je lijkt vooral veel zelfmedelijden te hebben, maar je hebt in principe heb je 3 keuzes:

- Stoppen met werken en teren op de Wajong.
- Jobcoaching accepteren ook al ga je dan mogelijk minder verdienen.
- Andere baan zoeken. Je kunt echt verdrinken in de hoeveelheid aangeboden laaggeschoolde banen op het moment.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Uit je posts blijkt voor mij dat je enorm veel overgeneraliseert. Bepaalde conclusies lijken overal geldend, terwijl dat in werkelijkheid echt niet zo is.

Misschien kan een coach je daarbij helpen, en dus zou ik die jobcoaching die je wordt aangeboden ook met beide handen aanpakken.

Bekijk het eens positief: je bent een gewaardeerd medewerker, men wil je graag houden en investeren in jou door het inzetten van een dergelijke coach. Pak dat aan en misschien kunnen jullie tot een oplossing komen waarbij jij kunt blijven werken, op voorwaarden die ook voor jou gunstig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
SomerenV schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:17:
[...]
Je werkgever heeft ook letterlijk tegen je gezegd dat ze je werktijden aan willen passen en dat jullie er wel uit komen. Wat is het probleem dan? Ga het gesprek aan...
Nee dat hebben ze dus niet gezegd: ze hebben gezegd, dat het heel lastig voor ze zal worden en ze er morgen op terugkomen. Maar dat gesprek aan gaan, kun jij zelf ook niet. Anders zou je niet via email/whatsapp communiceren. Mensen die niet in het spectrum zitten, willen gewoon met jouw bellen :X

Ik wordt ook gewoon gebeld en heb dan niet de luxe zoals jouw, dat ik dan kan zeggen: sorry maar mail even, want ik ben communicatief niet zo sterk. Wat voor werk doe je überhaupt? Ontwikkelaar ofzo? Want wellicht kun je in de IT open zijn over je autisme? In mijn beroepsgroep is dat dus niet en in mijn beroepsgroep, is communicatie ook heel belangrijk.

Gesprekken vinden nooit via email of WhatsApp plaats, dus mijn zwakte kan ik niet ontwijken door uren lang een mailtje te schrijven. Ja dan kun je inderdaad zo tactisch mogelijk je woorden kiezen. Als ik hier een uur aan een forum post zou besteden, dan zou het er ook anders uit zien. Maar dan heb ik er alleen geen zin meer in.

Altijd leuk trouwens die wedstrijden welke autist het verste kan pissen _O-

[ Voor 41% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:39:
[...]

Nee dat hebben ze dus niet gezegd: ze hebben gezegd, dat het heel lastig voor ze zal worden en ze er morgen op terugkomen. Maar dat gesprek aan gaan, kun jij zelf ook niet. Anders zou je niet via email/whatsapp communiceren. Mensen die niet in spectrum zitten, willen gewoon met jouw bellen :X
Ho... Ik kan dat gesprek prima aan gaan maar doe het liever niet omdat ik weet dat ik over het algemeen minder goed uit m'n woorden kan komen. Maar als een werkgever wil bellen dan doet ie maar. Dat ik het liever niet doe wil niet zeggen dat ik het helemaal niet doe. Als een belletje het verschil kan maken tussen wel of niet ergens blijven werken dan sta ik ze graag te woord.

Een tijd terug heb ik wat vervelends meegemaakt op het werk. Dat resulteerde eerst in een voor mij totaal onverwacht gesprek waarbij ik op m'n flikker kreeg voor iets wat in mijn ogen totaal niet terecht was. In dat gesprek weinig gezegd, maar wel m'n ongenoegen geuit. Daarna laten bezinken en er thuis nog een mail achteraan gegooid. Naar aanleiding van die mail heb ik nog telefonisch contact gehad met de persoon waar het gesprek mee gevoerd was en is alles netjes besproken.

Sommige dingen kun je ook gewoon niet heel praktisch via mailcontact bespreken. Wat jij wél kan doen is tijdens of na het gesprek vragen of ze alles nog even op de mail kunnen zetten zodat je het even rustig door kunt nemen en kunt laten bezinken. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Ik wordt ook gewoon gebeld en heb dan niet de luxe zoals jouw, dat ik dan kan zeggen: sorry maar mail even, want ik ben communicatief niet zo sterk. Wat voor werk doe je überhaupt? Ontwikkelaar ofzo?
Nee. Bezorger bij een supermarkt. Een functie die vér onder m'n niveau ligt en waarbij ik ook wel eens met de planning heb gezeten omdat een en ander voor mij anders niet haalbaar zou zijn in verband met m'n kind. Klinkt herkenbaar? :+ Overigens word ik ook wel eens gewoon gebeld. Da's gewoon hoe de meeste mensen communiceren. Dat ik het het liefste anders doe verandert daar niks aan. Kan ik wel m'n vuistje ballen en op de grond stampen met m'n voetjes, maar dat verandert daar ook niks aan. Daarom ben ik gewoon open over mijn tekortkomingen op het gebied van communicatie. Daar kan alleen niet altijd rekening mee gehouden worden, wat betekent dat ik daar ook gewoon mee moet kunnen dealen. Maar het een sluit het ander niet uit.
Altijd leuk trouwens die wedstrijden welke autist het verste kan pissen
Ja joh, altijd leuk :D

/s

Succes ermee. I'm out.

[ Voor 25% gewijzigd door SomerenV op 01-12-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
SomerenV schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:46:
[...]
Sommige dingen kun je ook gewoon niet heel praktisch via mailcontact bespreken. Wat jij wél kan doen is tijdens of na het gesprek vragen of ze alles nog even op de mail kunnen zetten zodat je het even rustig door kunt nemen en kunt laten bezinken. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Joh ik werk in de retail: als ik vraag het op de mail te zetten, dan gaan ze dat toch niet doen. Mijn vrouw heeft geen autisme en die kan schijnbaar lichaamstaal goed lezen. Het was haar opgevallen, dat de bedrijfsleider opvallend dichtbij een minderjarige medewerker stond. Dat vond ze ongepast. Eigenlijk zou ik haar vaker mee moeten nemen... want ik kan echt geen lichaamstaal lezen.

Ook was het haar opgevallen, dat hij de deur van het kantoor hard dicht gooide. Weet je het hoeft geen wedstrijdje te zijn, welke autist het verste kan pissen. Ik vind het namelijk niet zo leuk, dat jij zegt dat het terecht is dat de GGZ intelligentie onderzoek willen doen. Want jij denkt zeker dat ik achterlijk ofzo ben?

Dat intelligentie onderzoek, is niet omdat ze vermoeden dat ik laag begaafd ben: maar omdat ik tegen bepaalde problemen aan loop, in de omgang met andere mensen. Je hebt meer dan enkel hoog begaafd of laag begaafd. Zo kun je verbaal zwak zijn, maar toch op een hoger niveau functioneren. Ik ben bijvoorbeeld goed in het maskeren van mijn autisme: daarom kan ik ook zonder Jobcoach een baan vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Wat nu als die coach jou niet gaat helpen om een baan te vinden, maar juist om je in je huidige baan zo op te stellen dat je hem kunt behouden, met voor jou gunstige voorwaarden?
Daar horen misschien een paar verplichte hoepeltjes bij waar je doorheen moet springen, zoals een capaciteitentest, maar so what? Vul die in en dan komt er iets uit. Praat eens met zo’n coach en kijk wat hij of zij voor je kan betekenen. Vind je het na een paar keer praten niets, dan geef je dat aan. Wat heb je te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:56:
[...]
Ik ben bijvoorbeeld goed in het maskeren van mijn autisme: daarom kan ik ook zonder Jobcoach een baan vinden.
Niet om vervelend te doen, echt niet, maar gezien je posts in deze thread prik ik er dwars doorheen, en ik ben totaal niet opgeleid om dergelijke diagnoses te stellen. Als je in een werk setting net zo reageert en communiceert als hier, dan heb je direct het label autisme. En begrijp me niet verkeerd: daar is wat mij betreft helemaal niets mis mee! Ik heb uitstekend functionerende collega’s met autisme. Opleidingsniveau staat daar trouwens helemaal los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Kurkentrekker schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:19:
[...]

Niet om vervelend te doen, echt niet, maar gezien je posts in deze thread prik ik er dwars doorheen, en ik ben totaal niet opgeleid om dergelijke diagnoses te stellen.
Ik reageer online anders dan in het echt hoor: je kunt dat niet met elkaar gaan vergelijken hoor. Of hoe dacht je dat ik anders geheel zelfstandig naar China zou kunnen reizen? En waarom zou je denken dat ik in een verkoop functie kan functioneren, terwijl dit voor de meeste autisten ondenkbaar is?

Online en offline, zijn niet met elkaar te vergelijken: waarschijnlijk wordt hier ook erg gekeken naar mijn spelling en slecht grammatica gebruik. In Limburg spreken wij allemaal slecht Nederlands, dus niemand die daar iets van zou zeggen. Of denk je ik had een contractverlenging gekregen, als mijn werkgever van mening was dat ik mijn werk niet goed deed?

De diagnose autisme is pas op volwassen leeftijd gesteld: dat vind ik soms jammer, omdat het mij veel leed had kunnen schelen. Maar het heeft er ook voor gezorgd, dat ik op een gewone speciale school gezeten heb. Een ex-collega met autisme, vertelde mij namelijk dat hij op een school gezeten heeft met alleen maar autisten.
Kurkentrekker schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:16:
Wat nu als die coach jou niet gaat helpen om een baan te vinden, maar juist om je in je huidige baan zo op te stellen dat je hem kunt behouden, met voor jou gunstige voorwaarden?
Daar horen misschien een paar verplichte hoepeltjes bij waar je doorheen moet springen, zoals een capaciteitentest, maar so what? Vul die in en dan komt er iets uit. Praat eens met zo’n coach en kijk wat hij of zij voor je kan betekenen. Vind je het na een paar keer praten niets, dan geef je dat aan. Wat heb je te verliezen?
Dat heb ik echt al tienduizenden keer gedaan: op een gegeven moment is het goed geweest. Een jobcoach geen vervanging voor geestelijke gezondheidszorg, dus dat scheidt ik graag van elkaar.

Het enige waar een jobcoach mij in verleden echt mee geholpen heeft, is het voeren van lastige gesprekken. Alleen als je met een jobcoach binnen komt, staat je 2-0 achter en willen ze je alleen aannemen als twee maanden voor nop werkt. En daarna onder loondispensatie.

Net als hoogopgeleide mensen carrière willen maken, wil ik graag normaal betaald worden en ik kan prima functioneren. Zolang het maar parttime is. Je moet mij echter niet op een helpdesk zetten, dat heb ik geprobeerd en daar kwam ik echt niet in mee. Wat jammer was, want ik heb wel een affiniteit in tech. Anders zat ik hier niet.

[ Voor 49% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Net als hoogopgeleide mensen carrière willen maken, wil ik graag normaal betaald worden en ik kan prima functioneren.
En je hebt Wajong omdat...?
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:24:
[...]

Of hoe dacht je dat ik anders geheel zelfstandig naar China zou kunnen reizen? En waarom zou je denken dat ik in een verkoop functie kan functioneren, terwijl dit voor de meeste autisten ondenkbaar is? In Limburg spreken wij allemaal slecht Nederlands, dus niemand die daar iets van zou zeggen.
Volgens mij ben jij vooral heel erg van mening dat autisten al snel volledig incapabel zijn. Guess what, dat is niet zo. Meer dan genoeg mensen in het autistische spectrum die prima functioneren in de maatschappij ondanks hun tekortkomingen. Fijne generalisatie ook dat blijkbaar alle Limburgers slecht Nederlands spreken. Ik ga er al heel m'n leven mee om en kan me daar in ieder geval totaal niet in vinden.
Een ex-collega met autisme, vertelde mij namelijk dat hij op een school gezeten heeft met alleen maar autisten.
In plaats van constant naar anderen te kijken, en jezelf daarmee te vergelijken (terwijl je niet vergeleken wilt worden met anderen) moet je misschien eens in de spiegel kijken.

Je hebt een topic geopend omdat je een probleem hebt wat mogelijk helemaal geen probleem is, om vervolgens in no time te ontsporen met allerlei andere zaken. In bijna alles wat je benoemd hoor ik wel excuses langskomen. Als je daar nou eens mee stopt. Het is vermoeiend en je bereikt er helemaal niks mee.

Je werkgever wil je behouden en met je in gesprek. Doe daar maar wat mee in plaats van hier te zoeken naar oplossingen voor problemen die er niet zijn.

En nu stop ik want dit is een vermoeiend topic. Ik ga alleen slecht op het hele 'ik heb autisme dus alles zit tegen'. Als je er niet uit komt door whatever tekortkoming je hebt, zoek dan hulp.

[ Voor 10% gewijzigd door SomerenV op 01-12-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
SomerenV schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:37:
[...]

En je hebt Wajong omdat...?
Weet ik veel en gaat je niets aan: al was het maar, omdat ik niet langdurig fulltime kan werken. Het feit is dat het UWV vastgesteld heeft dat ik werkvermogen heb, zonder dat ze daarvoor een tweede keuring gedaan hebben :+ Want plotseling had bijna iedere Wajonger werkvermogen. Die UWV Affaire gaat nog leuk worden }:|

Maar ik ben het dus eens dat ik werk vermogen heb, alleen fulltime werken kan ik dus niet. Dus beperkt ik mij tot parttime werken. Hoe dan ook, toen ik mijn Wajong kreeg was ik geeneens gediagnosticeerd met autisme. Toen was ik voornamelijk een lastig geval, wat ik nu minder ben. Want ik werk al zeker 6.5 jaar zonder onderbreking.

Ondanks dat ik twee jaar geleden van werkgever ben veranderd op eigen houtje en zonder ondersteuning van een jobcoach. Als het moet, doe ik dat nu weer.

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Goh, had ik eerst nog respect voor je situatie, heb je dat nu toch wel de grond in geboord... beetje stereotype uitkeringstrekker die trots is op het niets hoeven doen en gratis geld te krijgen...
Je maakt het wel erg lastig voor de mensen die wel graag willen maar niet kunnen - gezien de gemiddelde burger mensen zoals jou ziet, en dan zegt "ga werken".

Het zou tijd worden dat je uitkering ingetrokken wordt, want blijkbaar heb je hem niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:47:
Goh, had ik eerst nog respect voor je situatie, heb je dat nu toch wel de grond in geboord... beetje stereotype uitkeringstrekker die trots is op het niets hoeven doen en gratis geld te krijgen...
Je maakt het wel erg lastig voor de mensen die wel graag willen maar niet kunnen - gezien de gemiddelde burger mensen zoals jou ziet, en dan zegt "ga werken".

Het zou tijd worden dat je uitkering ingetrokken wordt, want blijkbaar heb je hem niet nodig?
Als jij morgen door een vrachtwagen van de weg gereden wordt en daar blijvend hersenletsel aan overhoudt, dan ben je ook blij dat je een WIA uitkering kunt krijgen. Dus hou je respect maar lekker bij je, dat heb ik niet nodig.

Ik ben niemand verschuldigd om uit te leggen, waarom ik mijn inkomen aangevuld krijg vanuit een Wajong uitkering. Ondanks dat ik parttime werk. Dat was ook het doel van het topic niet: eigenlijk was ik benieuwd, of er meer mensen waren die geen BSO hebben kunnen regelen en daardoor hun baan dreigende te verliezen.

Goed schijnbaar hebben jullie het allemaal perfect geregeld, of zijn het de vrouwen die dat gedaan hebben. Want ik hoor maar van weinig mensen, dat ze in de knel met hun werk kwamen doordat er geen plaats op de BSO was.

En heb ik niet tienduizend keer in dit topic gezegd, dat ik gewoon wil blijven werken en al begonnen ben met solliciteren? Waarom zou je mij dan betichten van een uitkeringstrekker te zijn? Terwijl ik gewoon aan mijn plichten voldoe en dat al vele jaren. Het is niet mijn schuld, dat het UWV in een schandaal terecht gekomen is.

[ Voor 23% gewijzigd door MathiasMetzger op 01-12-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvanhemert
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:37
Ik denk dat het een goed idee is dat je nog even duidelijk communiceert wat je insteek is en wat je doeleinde zijn van dit topic. Zijn je vragen beantwoord? Wat weet je nog niet waar je eerst wel naar opzoek was en zijn er nieuwe vragen opgekomen? Op dit moment wordt het een beetje jijbakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:24:
[...]

Ik reageer online anders dan in het echt hoor: je kunt dat niet met elkaar gaan vergelijken hoor. Of hoe dacht je dat ik anders geheel zelfstandig naar China zou kunnen reizen?
Eh? Ik zeg in mijn posts niets over hoe je zelfstandig kunt reizen. Iedereen die daar de financiële middelen voor heeft kan een ticket boeken. Geen oordeel verder van mij.
En waarom zou je denken dat ik in een verkoop functie kan functioneren, terwijl dit voor de meeste autisten ondenkbaar is?
Ik betwist toch niet dat je goed functioneert? Zoals je zelf vast ook wel weet is autisme een spectrum, sommige mensen op dat spectrum kunnen niet zelfstandig functioneren, en anderen zijn tot heel andere dingen in staat.
Online en offline, zijn niet met elkaar te vergelijken: waarschijnlijk wordt hier ook erg gekeken naar mijn spelling en slecht grammatica gebruik. In Limburg spreken wij allemaal slecht Nederlands, dus niemand die daar iets van zou zeggen.
Ik heb niets gezegd over je spelling. En dat Limburgers allemaal slecht Nederlands spreken is natuurlijk belachelijk.
Of denk je ik had een contractverlenging gekregen, als mijn werkgever van mening was dat ik mijn werk niet goed deed?
Nogmaals, dat zeg ik nergens. Ik zeg juist dat je waarschijnlijk je werk goed doet, en daarom je werkgever je graag een coachingstraject aanbiedt, zodat jullie bieden iets nuttigs kunnen halen uit deze arbeidsrelatie.
Dat heb ik echt al tienduizenden keer gedaan: op een gegeven moment is het goed geweest. Een jobcoach geen vervanging voor geestelijke gezondheidszorg, dus dat scheidt ik graag van elkaar.

Het enige waar een jobcoach mij in verleden echt mee geholpen heeft, is het voeren van lastige gesprekken. Alleen als je met een jobcoach binnen komt, staat je 2-0 achter en willen ze je alleen aannemen als twee maanden voor nop werkt. En daarna onder loondispensatie.
Oké, een coach heb je dus al geprobeerd en het is niets voor jou. Toch blijkt uit alles wat je hier post dat er frictie is tussen jou en je werkgever (of althans, dat deze volgens jou bestaat), en je daar problemen mee hebt. Dat los je volgens mij niet op door hier op dit forum wat adviezen te lezen en dan weer verder te gaan, eerder door met elkaar te praten. Misschien met iemand er bij, dat kan een coach zijn, maar ook iemand anders die neutraler tegen de zaken aan kijkt.
Net als hoogopgeleide mensen carrière willen maken, wil ik graag normaal betaald worden en ik kan prima functioneren. Zolang het maar parttime is.
Maar als dat zo is, wat belet je dan om ergens een baan aan te nemen in de retail met de uren die jij wil? Zet op papier wanneer je kunt en wil werken en solliciteer. Echt, in elke winkel die ik zie zoekt men naar personeel, en jij hebt blijkbaar ervaring in die sector. Regel dan toch gewoon de baan die je wil hebben? Wat houdt je tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:45
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:40:
[...]

Mijn nieuwe leidinggevende, een vrijgezelle vrouw van 50 jaar ofzo die zich als een dertiger gedraag: die begon laatste over haar satisfyer. Ja dat zijn hele ongemakkelijke gesprekken, want zelfs met de psycholoog praat ik niet tot weinig over mijn seksleven. En zij zo van, dat is toch lekker....
haha wat ;). Dit is echt zo'n contrast met de gesloten / serieuze cultuur van sommige andere bedrijven.
Het is lastig omdat je ervan afhankelijk bent - maar probeer dit niet te serieus te nemen. Dat andere wat je daarna noemt over jouw voorkeur is echter wel een vorm van pesten en daar zou je een grens kunnen trekken, maar nogmaals lastig als het je directe leidinggevende betreft. Ironisch dit hoor, want in 80% betreft het de vrouwelijke ondergeschikte en de mannelijke leidinggevende - dit is wel zeldzaam.

Ik zou adviseren specifiek te zoeken naar bronnen die adviseren hoe om te gaan met pesten op werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Harm_H schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:01:
[...]

haha wat ;). Dit is echt zo'n contrast met de gesloten / serieuze cultuur van sommige andere bedrijven.
Het is lastig omdat je ervan afhankelijk bent - maar probeer dit niet te serieus te nemen. Dat andere wat je daarna noemt over jouw voorkeur is echter wel een vorm van pesten en daar zou je een grens kunnen trekken, maar nogmaals lastig als het je directe leidinggevende betreft. Ironisch dit hoor, want in 80% betreft het de vrouwelijke ondergeschikte en de mannelijke leidinggevende - dit is wel zeldzaam.

Ik zou adviseren specifiek te zoeken naar bronnen die adviseren hoe om te gaan met pesten op werk.
Ja ze had ook al commentaar op mijn kapsel: maar goed dit topic schiet zijn doel allang voorbij. Dus ik hou het hier maar bij. Ik dacht dat Tweakers wellicht een prima plaats was, om zelf een topic aan te maken? Dat heb ik ja nog nooit eerder gedaan. Maar het ontspoort toch erg snel en waarschijnlijk ook, omdat mijn huidige geestelijke gesteldheid niet zo goed is.

Ik kan niet zo goed met tegenslagen om gaan en zoek dan een plaats, om mij te ventileren. Dat kan ik thuis niet en op mijn werk natuurlijk ook niet, want daar gaat het over. Misschien moet ik mij maar beperken tot bepaalde onderwerpen, zoals het bijna leeg rijden van het accupakket van mijn Nissan Leaf |:(

Maar er waren wel een paar goede adviezen: zo wist ik niet, dat de basisschool verplicht is om buitenschoolse opvang te regelen als ouders daar om vragen. Want dat is wel de kern van mij probleem. Dat ze uitbesteden aan een derde partij, zou eigenlijk niet mijn probleem moeten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:27

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:09:
[...]
Ik dacht dat Tweakers wellicht een prima plaats was, om zelf een topic aan te maken? Dat heb ik ja nog nooit eerder gedaan. Maar het ontspoort toch erg snel ....
Trek dat je niet aan ;) er zijn nog eenmaal mensen die moeite hebben met het verplaatsen in een situatie die niet tot op de laatste letter beschreven is (zeker als je dat als TS lastig vind of geen zin hebt je complete curriculum op te rakelen) en haken daarna in op iedere komma. En er zijn er die gewoon een liter azijn per dag weglurken. Gelukkig niet allemaal, en er zit gewoon een ontzettende berg kennis en ervaring hier op het forum, dus dat je hier op een goede plaats zit klopt! (En het autisme gehalte onder technici is bewezen hoger dan gemiddeld, dus heb je goede kans adviezen te krijgen op basis van ervaringen)
Pak de goede adviezen gewoon mee en daarmee heb je je doel bereikt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:52:
eigenlijk was ik benieuwd, of er meer mensen waren die geen BSO hebben kunnen regelen en daardoor hun baan dreigende te verliezen.
Mijn vrouw is 3,5 jaar geleden (na ouderschapsverlof) op werk veranderd van de maandag naar de vrijdag vanwege arbeidstekorten op vrijdag, niet realiserende dat de vrijdag later op de basisschool een "korte" dag zou zijn.
Beetje zonde om minder te gaan werken om meer bij je kind te zijn, en dan vervolgens op de korte schooldagen van half 1 tot 6 uur BSO (als er al plek zou zijn)...
Nu ze dat wil aanpassen is er geen enkele collega te vinden die dat stokje over wil nemen, en de baas is ook niet behulpzaam in het vinden van een oplossing. Kans is aanwezig dat ze hierdoor zelf weg gaat bij de werkgever, op zoek naar een baan waarbij woensdag/vrijdag vrij wel kan. Simpelweg op vrijdag niet meer komen zal wel resulteren in ontslag :+
Nu heb ik zelf de luxe dat ik waarschijnlijk wél dingen kan regelen op werk (vroeger naar huis, thuiswerk, halve dag vrij), dus waarschijnlijk loopt het wel los en moeten we er maar mee leven. Over een paar maanden gaat de kleine naar school, kijken waar het op uitdraait.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 02-12-2024 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
(Voorlopig) dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.