Hoe werkt mijn hybride WP i.c.m. vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:23
Even los van de andere topics m.b.t. de lekkage van de verdeler en het niet goed kunnen vullen van het CV-systeem an sich, ben ik erg op zoek naar hoe de hybride warmtepomp in ons nieuwe huis werkt.

In het huis zit een Remeha Tzerra Ace 39C, en hier is een hybride warmptepomp van Elga aangekoppeld. De enige sticker die op dit apparaat staat is 'Serie nr: 4424'. Zie foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGiXreV083QDzGCiPGgPrDeznvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuXpYVSKDHi0Sm8Zi4qSyH0a.jpg?f=fotoalbum_large

Samen verwarmt dit systeem een circuit. Op dit circuit zitten een aantal radiatoren aangesloten verspreid door het huis, en tevens stroomt het water via dit circuit een warmtewisselaar in, waarop aan de andere kant van de warmtewisselaar de vloerverwarming is aangesloten. Rechts is de warmtewisselaar te zien. Eigenlijk alle radiatoren staan uit. Er is echter 1, met een thermostaatknop, die soms aanspring, maar 1 met een radiatorknop gaat soms aan. Oftewel de enige afgifte is (vooral) bij de warmtewisselaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYpfieOiWsGsUB_GhIpkSK__puY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjQJwEqnv6WZMCWXqOi1tUPE.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft een huis uit 1984. De vloerverwarming is ook van dat jaar.

In de keuken hangt een Honeywell thermostaat, type is mij onbekend. Zou heel goed een Chronotherm Touch Modulation kunnen zijn op basis van online gevonden plaatjes.

Ik heb een aantal vragen:
1) Hoe werkt de hybride warmtepomp samen met de Remeha ketel? Het valt me op dat, ondanks er een WP aanhangt, het gasverbruik gigantisch hoog is (gister 17 kuub). Ik had eigenlijk verwacht dat ie zoveel mogelijk elektrisch draait? Hoe werkt de regeling, en hoe/waar/wat kan ik instellen?

2) Op de Remeha wordt een temperatuur aangegeven als ie aan het verwarmen is, ik neem aan dat dat de temperatuur van het uitgaande water is. Deze vind ik erg hoog, namelijk 62 graden Celsius. Even los daarvan, wat ik niet snap, dit warme water stroomt dus ook naar de warmtewisselaar. Op de verdeler van de vloerverwarming is de maximale temperatuur 34 graden Celsius aan de ingaande kant, en 30 bij de retour. Wat ik niet snap: als er 62 graden uit de ketel komt, hoezo is de ingaande kant van de vloerverwarming dan maar 34 graden celsius? Waar gaat alle overige warmte verloren? En/of waarom verwarmt ie überhaupt tot 62 graden? Zou dat simpelweg zijn omdat de thermostaat merkt dat ie de ruimte niet warm krijgt?

3) Hoe kan ik dit verbeteren? Ik zou verwachten, zonder dat ik er super veel kennis van heb, dat de vloerverwarmingsverdeler altijd, met een min of meer constante temperatuur wordt gevoed. En ik zou verwachten dat als het water in de vloerverwarming 34 graden moet zijn, je in ieder geval geen 62 graden nodig hebt aan de voorkant.

4) Hoe kan ik dit in de toekomst verbeteren? Zou ik over kunnen gaan naar een volledige warmtepomp?

Of: Volgens mij kan ik de vloerverwarming loskoppelen van het CV-systeem. Stel ik zou die loskoppelen, kan ik dan alleen de vloerverwarming met de warmtepomp verwarmen? Wat voor een effect is er trouwens door de leeftijd van de vloerverwarming? Heeft een oude vloerverwarming per se een hogere doorvoertemperatuur nodig?

Sorry voor alle vragen, maar ik ben heel benieuwd naar de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:36
Welt merk buitendeel hangt / staat er buiten?

De eerste generatie elga, die jij hebt is geleverd met een toshiba en carrier buitendeel.
Zodra je weet welk type erin de woning aanwezig is kan ik je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

LTV met een wisselaar voor VV blijft altijd veel werk qua finetunen, afgaande op de foto heb ik het idee dat die wisselaar ook te klein is voor 9 groepen.

Als de wisselaar niet goed is afgemeten slaat al snel je ketel af (en/of gaat pendelen) omdat het retour water geen afgifte heeft. Als je VV verdeler even verzadigd is en daarnaast alle radiatoren dicht staan. Dan loop je daar al snel tegenaan met als gevolg dat hij net afslaat als er weer warmte vraag is (door je verdeler) en telkens je VC weer opstart zonder in in een nette constante HR loop te komen.

Je kan met een buffervat en gescheiden spiraal (dan kan je wisselaar weg) nog wat speling opbouwen maar het blijft klooien totdat je eindelijk de juiste balans weet te vinden in de winter en des te lager de aanvoer temp. des te kritischer het afstellen is.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 30-11-2024 23:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ramon_1984 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:06:

De eerste generatie elga, die jij hebt is geleverd met een toshiba en carrier buitendeel.
Ik ga morgen uit het raam hangen/een foto van buiten proberen te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
DukeBox schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:17:
LTV met een wisselaar voor VV blijft altijd veel werk qua finetunen, afgaande op de foto heb ik het idee dat die wisselaar ook te klein is voor 9 groepen.

Als de wisselaar niet goed is afgemeten slaat al snel je ketel af (en/of gaat pendelen) omdat het retour water geen afgifte heeft. Als je VV verdeler even verzadigd is en daarnaast alle radiatoren dicht staan. Dan loop je daar al snel tegenaan met als gevolg dat hij net afslaat als er weer warmte vraag is (door je verdeler) en telkens je VC weer opstart zonder in in een nette constante HR loop te komen.

Je kan met een buffervat en gescheiden spiraal (dan kan je wisselaar weg) nog wat speling opbouwen maar het blijft klooien totdat je eindelijk de juiste balans weet te vinden in de winter en des te lager de aanvoer temp. des te kritischer het afstellen is.
En ik zal ook een duidelijke foto van de wisselaar maken. :) Maar dan nog snap ik oprecht niet waarom het systeem naar een temperatuur van 62 graden toe werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:38:
En ik zal ook een duidelijke foto van de wisselaar maken. :) Maar dan nog snap ik oprecht niet waarom het systeem naar een temperatuur van 62 graden toe werkt...
Gaat je CV dan nog vaak aan voor je verwarming? Is het niet je tapwater temp. (wel wat aan de lage kant)?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
DukeBox schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:43:
[...]

Gaat je CV dan nog vaak aan voor je verwarming? Is het niet je tapwater temp. (wel wat aan de lage kant)?
Tapwater staat op 60 graden zag ik. CV op 58. Het zijn 2 verschillende symbolen.

De ketel gaat veel aan, hij heeft 17 kuub gas in een dag verbruikt... Dat vind ik absurd veel. Te meer omdat eigenlijk alleen de vloerverwarming warmte dient te krijgen.

We hebben zo goed als geen warm water gepakt. Alleen in de keuken, maar daar zit een eigen boilertje.

Ik neem aan dat er e.e.a. in gesteld kan worden. De nieuwe ELGA's komen met een display zie ik. Ben echt benieuwd hoe dit ding ingesteld kan/moet worden.

[ Voor 20% gewijzigd door zunrob op 30-11-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb zojuist de handleiding gevonden: https://tools.remeha.nl/w...leiding-Elga-Techneco.pdf

Volgens de handleiding zou het groene ledje moeten branden ten teken dat de buitenunit aan is. Die heb ik vandaag de hele dag niet zien branden volgens mij. Alleen het oranje vlammetje was steeds aan. Is er een reden waarom de buitenunit niet aan zou zijn?

Edit: volgens de handleiding wordt de CV-ketel aangestuurd door de ELGA. De CV wordt alleen bijgeschakeld als de temperatuur onder de 4 graden is (was vandaag grotendeels 5, maar stond ook een tijdje op 4) of als er meer dan 1 graad temperatuurverschil is tussen gevraagd (ingesteld op de thermostaat) en gemeten (op de thermostaat). Dit was zeker niet. Beide 19 graden.
Dus 1) waarom schakelt ie dan toch de CV in? En 2) hoezo brandt het lampje op de ELGA niet dat de buitenunit in gebruik is...

Is er toevallig ook een installateurshandleiding? Got it: https://tools.remeha.nl/w...armtepompTechnecoV164.pdf

[ Voor 64% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:48
zunrob schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:48:
[...]

Tapwater staat op 60 graden zag ik. CV op 58. Het zijn 2 verschillende symbolen.

De ketel gaat veel aan, hij heeft 17 kuub gas in een dag verbruikt... Dat vind ik absurd veel. Te meer omdat eigenlijk alleen de vloerverwarming warmte dient te krijgen.

We hebben zo goed als geen warm water gepakt. Alleen in de keuken, maar daar zit een eigen boilertje.

Ik neem aan dat er e.e.a. in gesteld kan worden. De nieuwe ELGA's komen met een display zie ik. Ben echt benieuwd hoe dit ding ingesteld kan/moet worden.
Als je die warmte niet ergens verliest en die gaat echt de vloer in, en het is niet heel warm geweest binnen dan was die warmte nodig om het warmteverlies te compenseren en kun je die elga er net zo goed uitgooien.

Je hebt dan een WP nodig met een nominaal vermogen van 22KW

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 01-12-2024 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Technician- schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:23:
[...]

Als je die warmte niet ergens verliest en die gaat echt de vloer in, en het is niet heel warm geweest binnen dan was die warmte nodig om het warmteverlies te compenseren en kun je die elga er net zo goed uitgooien.

Je hebt dan een WP nodig met een nominaal vermogen van 22KW
Nou, het rare is dat volgens de Remeha er dus 62 graden Celsius uit gaat. Dit water stroomt naar een wisselaar, en verwarmt daarmee het water van de vloerverwarming. Die geeft echter een waarde aan van maximaal 34 graden. Die heb ik nog niet hoger gezien. Snap niet waar die 30 graden dan verloren gaan...

Edit: mag ik die dipswitches om zetten terwijl hij in gebruik is?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ramon_1984 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:06:

Het is een Toshiba. Mag ik de dipswitches om zetten als ie aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:16:
[...]

Het is een Toshiba. Mag ik de dipswitches om zetten als ie aanstaat?
Neej dat mag je niet doen :)
Zodra de retour temperatuur boven de 40 graden komt zal de elga worden uitgeschakeld.
Met een aanvoer temperatuur van boven de 60graden is de kans groot dat de retour ook te hoog is.

In jouw circuit zit een wisselaar, als die verkeerd om is aangesloten krijg je geen goede warmte overdracht.

[ Voor 40% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-12-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ramon_1984 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:27:
[...]

Neej dat mag je niet doen :)
Zodra de retour temperatuur boven de 40 graden komt zal de elga worden uitgeschakeld.
Met een aanvoer temperatuur van boven de 60graden is de kans groot dat de retour ook te hoog is.

In jouw circuit zit een wisselaar, als die verkeerd om is aangesloten krijg je geen goede warmte overdracht.
Ja dat zou prima het issue kunnen zijn. Ik snap alleen niet: er is een verbruik van zo een 2000 watt terwijl alles verder uit staat. Alleen ketel en Elga staan aan. Je hoort de buitenunit draaien. Maar het lampje is niet groen. Alleen de ketel verwarmt. Waarom vraagt ie dan wel zoveel vermogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93nEgw93-YCIG25bQXwzfoo2moQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nn96LrPnHwhX5qKhEpKYGrJB.jpg?f=fotoalbum_large

Ok. Dan haal ik de stekker eruit en zet de switches om, en forceer hem eens even naar WP only. Daarna hoef ik niks opnieuw in te stellen?

[ Voor 17% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:20:
[...]

Ja dat zou prima het issue kunnen zijn. Ik snap alleen niet: er is een verbruik van zo een 2000 watt terwijl alles verder uit staat. Alleen ketel en Elga staan aan. Je hoort de buitenunit draaien. Maar het lampje is niet groen. Alleen de ketel verwarmt. Waarom vraagt ie dan wel zoveel vermogen?

[Afbeelding]

Ok. Dan haal ik de stekker eruit en zet de switches om, en forceer hem eens even naar WP only. Daarna hoef ik niks opnieuw in te stellen?
Op de foto staat alleen de cv ketel aan, vlammetje is rood en de warmtepomp led is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik zie dat gister 40 kWh van het net is afgenomen. Enige apparatuur die aanstond in huis naast koelkast is dus de hybride WP. Echter, de buitenunit was niet ingeschakeld omdat de buitentemperatuur onder de 6 graden zat. Hij heeft dus de hele dag met alleen gas verwarmd. Hoe kan het dat als de buitenunit uitstaat er toch zoveel stroom wordt verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:55:
Ik zie dat gister 40 kWh van het net is afgenomen. Enige apparatuur die aanstond in huis naast koelkast is dus de hybride WP. Echter, de buitenunit was niet ingeschakeld omdat de buitentemperatuur onder de 6 graden zat. Hij heeft dus de hele dag met alleen gas verwarmd. Hoe kan het dat als de buitenunit uitstaat er toch zoveel stroom wordt verbruikt?
De elga met toshiba buitendeel kan ook verwarmen onder de 4 graden, de oude met carrier stopte bij 4 graden.

Iets lijkt er dus niet goed te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Knip-

Je vloerverdeler is mengend van type. Dat zorgt voor de verschillende primaire en secundaire temperaturen.
Wat je kunt doen is de regeling op een TA van max 45 zetten en de thermostaatknop op de verdeler vol open zetten.

[ Voor 76% gewijzigd door Technician- op 01-12-2024 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

Je hebt wel de kunst van steeds stukjes informatie voeren en toch niets vertellen onder de knie zeg. Ook in je andere topics over dit doe je dat excellent.

Hoe groot is je huis, hoeveel isolatie en zit die Elga op een wandcontactdoos en heb je een kWh meter?

En heb je niet ergens stiekem electrische vloerverwarming oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ramon_1984 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:58:
[...]

De elga met toshiba buitendeel kan ook verwarmen onder de 4 graden, de oude met carrier stopte bij 4 graden.

Iets lijkt er dus niet goed te gaan.
Klopt. Die optie stond uit. Standaard gaat ie uit onder de 4 graden. Ik heb nu knop B8 op 'on' gezet waardoor hij nu wel aan is. Ook zichtbaar door het groene lampje dat brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Technician- schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:58:
Knip-

Je vloerverdeler is mengend van type. Dat zorgt voor de verschillende primaire en secundaire temperaturen.
Wat je kunt doen is de regeling op een TA van max 45 zetten en de thermostaatknop op de verdeler vol open zetten.
Ik ga kijken of ik de TA van de Elga hierop in kan stellen.

Edit: dit zijn de mogelijke smaakjes: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UflJv7k0qvZLL4fkygh0oK6p7xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcmiGuSPo9i3P8LrPlvnbY41.png?f=fotoalbum_large
Hij staat nu op de rode. Kies ik voor de blauwe of de roze?

[ Voor 34% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Barrycade schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:02:
Je hebt wel de kunst van steeds stukjes informatie voeren en toch niets vertellen onder de knie zeg. Ook in je andere topics over dit doe je dat excellent.

Hoe groot is je huis, hoeveel isolatie en zit die Elga op een wandcontactdoos en heb je een kWh meter?

En heb je niet ergens stiekem electrische vloerverwarming oid?
Goed dat je het zegt. Ik probeer zo compleet mogelijk te zijn, vind het zelf ook vervelend als dat niet zo is. Excuses.

Huis is 300m2 groot, alleen vloerverwarming op beneden verdieping staat aan. In de rest van her huis zitten radiatoren waar geen warmte naar toe hoeft. Huis is uit 84, en is toen geïsoleerd met de materialen die er toen voor handen waren...
De binnenunit van de Elga zit op een WCD, dus die kan ik meten. Mijn NAS staat nog in oude huis, dus even wachten totdat die over is.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dus je hebt een groot oud huis met zo goed als niet aanwezige isolatie.

En een super complexe verwarmingssysteem/installatie.

Weet niet wat je plannen zijn, maar ik zou eens stiekem denken aan de boel er uit slopen na de boel geïsoleerd te hebben.

Hoop niet dat je dacht een instap klare woning te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:33:
[...]

Goed dat je het zegt. Ik probeer zo compleet mogelijk te zijn, vind het zelf ook vervelend als dat niet zo is. Excuses.

Huis is 300m2 groot, alleen vloerverwarming op beneden verdieping staat aan. In de rest van her huis zitten radiatoren waar geen warmte naar toe hoeft. Huis is uit 84, en is toen geïsoleerd met de materialen die er toen voor handen waren...
De binnenunit van de Elga zit op een WCD, dus die kan ik meten. Mijn NAS staat nog in oude huis, dus even wachten totdat die over is.
Sorry je hebt een waardeloze warmtepomp voor je situatie maar je kunt een heel stuk verbeteren door de Stooklijn op roze te zetten en de kraan van de vloerverdeler op 45C zetten, pomp hoogste stand
Stoken hele dag 20C en ‘s avonds evt licht verhogen naar 21C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:33:
[...]

Sorry je hebt een waardeloze warmtepomp voor je situatie maar je kunt een heel stuk verbeteren door de Stooklijn op roze te zetten en de kraan van de vloerverdeler op 45C zetten, pomp hoogste stand

Waar je naartoe moet werken is de isolatie wellicht sterk verbeteren.
En dan de ElGA eruit en een goede FE warmtepomp erin met grote boiler
De cv eruit.

Bv een Mitsubishi power inverter 10kw of een Vaillant VWL plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Barrycade schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:37:
Dus je hebt een groot oud huis met zo goed als niet aanwezige isolatie.

En een super complexe verwarmingssysteem/installatie.

Weet niet wat je plannen zijn, maar ik zou eens stiekem denken aan de boel er uit slopen na de boel geïsoleerd te hebben.

Hoop niet dat je dacht een instap klare woning te hebben.
Dat dachten we eigenlijk wel. Ook omdat het energielabel A heeft.
Welke boel eruit slopen bedoel je? En wat zou je nog extra isoleren? Kruipruimte is er niet. In de muren zal al iets zitten denk ik, dus of daar nog iets bij kan?
Zou wel de kozijnen kunnen vervangen door kunststof met triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Technician- schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:20:
[...]

Waar je naartoe moet werken is de isolatie wellicht sterk verbeteren.
En dan de ElGA eruit en een goede FE warmtepomp erin met grote boiler
De cv eruit.

Bv een Mitsubishi power inverter 10kw of een Vaillant VWL plus.
Daar was ik al een beetje bang voor.

Bedoel je deze thermostaatkraan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEmOWuyCXfG5j0UtIQAQ9cE6IFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZBZsb9ctrruBUaiceZNwItI.jpg?f=fotoalbum_large Die staat nu volledig open. Volgens mij kan ik geen temperatuur instellen.
Ik zal zo even kijken naar de pomp of ik die harder kan laten draaien.

De Elga heeft de mogelijkheid om alleen de WP te gebruiken als de ingestelde temperatuur 19 graden of lager is. Dat heb ik vanmorgen ingesteld, in ons oude huis hadden we de temperatuur ook op 19 staan. Is er een andere technische reden waarom ie op 20 zou moeten en in de nacht naar 21?
Als ik de roze stooklijn instel zet ik dan beste wel combi gebruik aan of alleen WP zoals nu?

Hij draait dus nu sinds vanochtend op alleen de WP, kwam de TA van vloerverwarming eerst op 34 nu tot 29.

Overigens zijn er een hoop instellingen in de Elga, vraag me af wat de beste combinatie is. Allicht even via PM?

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hier nog een plaatje van de pomp. Zal straks eens uitzoeken of er iets verstelbaar is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFrRq5uaZh79Pf4wViSIvBtAUZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2czjHa4pJ3qwBG9jldjPgM4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:24:
[...]

Welke boel eruit slopen bedoel je? En wat zou je nog extra isoleren? Kruipruimte is er niet. In de muren zal al iets zitten denk ik, dus of daar nog iets bij kan?
Energielabel A zal gebaseerd zijn op het feit dat er een warmtepomp in zit en wellicht zonnepanelen?
Een paar paneeltjes op het dak geeft een energielabel een leuke boost voor een verkoop.

Over de isolatiewaarde van de woning zegt het dan werkelijk niets!
Als er zelfs niets bekend is over spouwmuurisolatie.
Kijk je binnen ook zo tegen het dakbeschot aan ? , met aan de buitenzijde gelijk de dakpannen er op ?

HR ++ glas geeft ook al een hele verbetering , dat kan vaak in de bestaande kozijnen.
Dan bekijken of er isolatie in de spauw zit.
En vervolgens het dak isoleren , eventueel aan de binnenzijde.
En de verdiepingsvloeren zijn ook aan te raden als je nieuwe plafonds overweegt.

Is best wat van te maken een jaren 80 woning.
;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 01-12-2024 18:11 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:24:
[...]

Nou zou dat rapport dan wel eens willen zien. A is dan gebaseerd op die gammele warmtepomp en wellicht wat zonnepanelen. Maar gezien je energievraag nu het zelfs niet zo koud is, dan kan je je huidige verbruikt minimaal kunnen verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Barrycade schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:16:
[...]

Nou zou dat rapport dan wel eens willen zien. A is dan gebaseerd op die gammele warmtepomp en wellicht wat zonnepanelen. Maar gezien je energievraag nu het zelfs niet zo koud is, dan kan je je huidige verbruikt minimaal kunnen verdubbelen.
Dat klinkt weinig hoopgevend. Overigens draait de WP nog steeds, ketel is nog niet aangesproken. Verbruik op de meter 4kW.

Ok. Ik zie net dat er een elektrische vloerverwarming in de aanbouw (2010) zit, welke aanstaat. Zet ik die uit scheelt dit 2 kW! Absurd. Kan ik zoiets slim maken? Betreft een ruimte van 5 bij 5 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84JZu0saY_Uo9XI0RphV8y3Q_ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnnQ7P3Wm3OqWho1jdFji98P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dan gaat het vandaag een stuk beter dan gisteren 😀

Is er budget om de woning verder te verduurzamen en eventueel helemaal gasloos te maken ?

Elektrische vloerverwarming gelijk uitdoen, die verbruikt teveel elektra

[ Voor 66% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-12-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
Hoe warm krijg je het nu in huis met alleen WP? Met die 29 graden aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
pauldaytona schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:47:
Hoe warm krijg je het nu in huis met alleen WP? Met die 29 graden aanvoer
Tot nu toe blijft het netjes 19 graden.

ECHTER, en sorry, nu gaan we wel wat van het onderwerp af, ik postte net dat er een elektrische vloerverwarming in de aanbouw zit. Ik raakte de knop aan en dat hele ding viel uit elkaar. Kapje eraf, knop zat er ook los op. Dus daar moet een nieuwe thermostaat op. Mss was ie niet helemaal lekker en daardoor het hoge verbruik. In de badkamer zit namelijk ook een elektrische vloerverwarming, met een groter oppervlak, en die lijkt veel minder te verbruiken (maar zo een 300 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 23:45
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:44:
[...]

Tot nu toe blijft het netjes 19 graden.

ECHTER, en sorry, nu gaan we wel wat van het onderwerp af, ik postte net dat er een elektrische vloerverwarming in de aanbouw zit. Ik raakte de knop aan en dat hele ding viel uit elkaar. Kapje eraf, knop zat er ook los op. Dus daar moet een nieuwe thermostaat op. Mss was ie niet helemaal lekker en daardoor het hoge verbruik. In de badkamer zit namelijk ook een elektrische vloerverwarming, met een groter oppervlak, en die lijkt veel minder te verbruiken (maar zo een 300 watt).
dat is wel heel weinig, 300 watt. Hoe heb je dat gemeten? Het zou een momentopname kunnen zijn. Eigenlijk zou je willen weten hoeveel kWh per dag die vloerverwarming in de badkamer verbruikt (en dan bij welke buitentemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hkuit schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:51:
[...]

dat is wel heel weinig, 300 watt. Hoe heb je dat gemeten? Het zou een momentopname kunnen zijn. Eigenlijk zou je willen weten hoeveel kWh per dag die vloerverwarming in de badkamer verbruikt (en dan bij welke buitentemperatuur).
Ik had hem simpelweg even uit gezet, gekeken op de stroommeter, en daarna aan met een flink hogere temperatuur. Niet heel betrouwbaar dus. Maar wel een groot verschil met die in de aanbouw. Zodra die aangaat gaat het meteen omhoog met 2 kW. Is zoiets slim aan te sturen? Of is het alleen aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ramon_1984 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:31:
Dan gaat het vandaag een stuk beter dan gisteren 😀

Is er budget om de woning verder te verduurzamen en eventueel helemaal gasloos te maken ?

Elektrische vloerverwarming gelijk uitdoen, die verbruikt teveel elektra
Op het moment niet direct, maar we moeten er wel eens goed naar kijken. Wat ik oprecht niet snap is dat ze hier een elektrische vloerverwarming hebben gelegd in de aanbouw. Er zit slechts een muur tussen de verdeler en die ruimte. Zo een 50 cm... Het was toch veel logischer geweest om die door te trekken?

Nu kan dat natuurlijk alsnog, maar dan moet de vloer eruit. Wat wel zonde is. En het klinkt behoorlijk ingrijpend?

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:04:
[...]

Op het moment niet direct, maar we moeten er wel eens goed naar kijken. Wat ik oprecht niet snap is dat ze hier een elektrische vloerverwarming hebben gelegd in de aanbouw. Er zit slechts een muur tussen de verdeler en die ruimte. Zo een 50 cm... Het was toch veel logischer geweest om die door te trekken?

Nu kan dat natuurlijk alsnog, maar dan moet de vloer eruit. Wat wel zonde is. En het klinkt behoorlijk ingrijpend?
Wandverwarming maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dat kan inderdaad, ik kan een paar leidingen doortrekken, door het plafond omlaag boren en een mooie Jaga aansluiten. De vloer die er ligt is echter een stenen vloer, ben bang dat die heel koud zal aanvoelen.

Overigens is zojuist de ketel aangesprongen. Buitentemperatuur zit nog boven de 4 graden, en de gemeten temperatuur binnen is nog steeds 19. Daarbij staat de warmtepomp zelf uit. Ik had toch minstens verwacht dat ze samen zouden werken...

Edit: ik zie net dat (door de installateur of vorige eigenaar?) de optie voor samenwerken uit is gezet. Vreemd. Staat nu aan. Lijkt me logisch als ze samenwerken.

[ Voor 20% gewijzigd door zunrob op 01-12-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:00:
[...]

Ik had hem simpelweg even uit gezet, gekeken op de stroommeter, en daarna aan met een flink hogere temperatuur. Niet heel betrouwbaar dus. Maar wel een groot verschil met die in de aanbouw. Zodra die aangaat gaat het meteen omhoog met 2 kW. Is zoiets slim aan te sturen? Of is het alleen aan/uit?
Aan/uit met een thermostaat is wel slim, dan stopt ie als ie er is. Op de foto zag ik stand 1 tm 5 op die kapotte knop, dat zal ook op 5 niveaus slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:05:
[...]

Dat klinkt weinig hoopgevend. Overigens draait de WP nog steeds, ketel is nog niet aangesproken. Verbruik op de meter 4kW.

Ok. Ik zie net dat er een elektrische vloerverwarming in de aanbouw (2010) zit, welke aanstaat. Zet ik die uit scheelt dit 2 kW! Absurd. Kan ik zoiets slim maken? Betreft een ruimte van 5 bij 5 meter.

[Afbeelding]
Kijk, zo ziet een kat in de zak er uit. Een vloerverwarming van 2 kW op electra onder een tegelvloer. Nou daar ben je lekker mee :'( . Ook nog in de badkamer een electrische. Hoop dat je een mooie deal hebt met je energieleverancier. Want je gaat ze lekker spekken.

Maar vraag me af welke andere verrassingen je nog te wachten staan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hkuit schreef op maandag 2 december 2024 @ 00:00:
[...]

Aan/uit met een thermostaat is wel slim, dan stopt ie als ie er is. Op de foto zag ik stand 1 tm 5 op die kapotte knop, dat zal ook op 5 niveaus slaan.
De knop is aardig vervaagd, maar volgens mij gaf deze temperatuur aan. https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Dit is/was de thermostaat. Zal eens op zoek gaan naar een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Barrycade schreef op maandag 2 december 2024 @ 00:31:
[...]

Kijk, zo ziet een kat in de zak er uit. Een vloerverwarming van 2 kW op electra onder een tegelvloer. Nou daar ben je lekker mee :'( . Ook nog in de badkamer een electrische. Hoop dat je een mooie deal hebt met je energieleverancier. Want je gaat ze lekker spekken.

Ik ben duidelijk niet super bekend met de materie, wil je dit toelichten? Ik snap dat een elektrische vloerverwarming verre van efficiënt is, maar wat is er nog meer slecht aan elektrische vloerverwarming onder een tegelvloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:16:
[...]

Dat kan inderdaad, ik kan een paar leidingen doortrekken, door het plafond omlaag boren en een mooie Jaga aansluiten. De vloer die er ligt is echter een stenen vloer, ben bang dat die heel koud zal aanvoelen.
Als er een aardige isolatie onder die vloer ligt, neemt de vloer de ruimtetemperatuur aan. Dan ben je een stuk goedkoper uit door een radiator op te hangen, gevoed uit de ruimte waar de verdeler hangt. Als de vloer niet geisoleerd is, is het helemaal erg met de elektrische verwarming, dan stook je je helemaal arm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Barrycade schreef op maandag 2 december 2024 @ 00:31:
[...]

Sorry, maar dit is een deels ondoordachte reactie; dit soort verwarming wordt specifiek voor badkamergebruik verkocht. Wij hadden het 10 jaar geleden ook, en ik baalde inderdaad van het hoge verbruik. Vandaar dat we bij de verhuizing daarna gewone water-vloerverwarming hebben geplaatst. Maar het is dus normaal dat je dit in een badkamer tegen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:30
Het is een oplossing van luie installateurs die zelf de rekening niet hoeven te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hkuit schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:41:
[...]

Sorry, maar dit is een deels ondoordachte reactie; dit soort verwarming wordt specifiek voor badkamergebruik verkocht. Wij hadden het 10 jaar geleden ook, en ik baalde inderdaad van het hoge verbruik. Vandaar dat we bij de verhuizing daarna gewone water-vloerverwarming hebben geplaatst. Maar het is dus normaal dat je dit in een badkamer tegen komt.
Het gaat hier om elektrische vloerverwarming in een aanbouw, niet in de badkamer.

En het is nu niet meer normaal om dat te installeren, veel te duur qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
In dit geval ligt er in de badkamer en de kamer eronder (allebei aanbouw) elektrische vloerverwarming. Die waar het hier over ging is die in de kamer op de benedenverdieping, die 2 kW doet. Voor nu ga ik hem zelf schakelen met een Shelly Plus 1 PM, eventueel op basis van een temperatuurmeting met de Shelly Add-on. Op iets langere termijn denk ik dat het slim is om een lage temperatuur radiator in die ruimte op te hangen. Eerst eens uitzoeken hoe we daar netjes met de CV-leidingen komen. Zou het dat ook niet zijn kunnen we altijd nog naar reguliere vloerverwarming, maar dat is wat ingrijpender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Grote kans dat je met COP1 uit je elektrische vloerverwarming de boel een beetje warm hield.
Maar zoals je gemerkt hebt stook je je blauw aan electra.

En de kat in de zak: super inefficiënt en door de tegelvloer onmogelijk om zonder te breken ongedaan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb toch weer jullie hulp nodig. Volgens de Elga zou de WP en de ketel actief zijn. Echter, als ik op de ketel kijk staat die gewoon standby en is hij niet een het verwarmen. De Ta van de Elga is 34 en de Tr 31. De ketel moet gaan bij verwarmen, dat ziet de Elga goed, en dat geeft hij ook aan, maar de ketel zelf doet niks. Hoe kan dit?
Pagina: 1