Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchgrohe
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 15:39
Hallo allemaal. Ik heb vorig jaar mijn eerste huis gekocht, met stadsverwarming. Er zit vloerverwarming op de begane grond en op de eerste en tweede verdiepingen radiatoren. Nu het weer wat kouder wordt buiten heb ik de verwarming weer aangezet waarbij het mij opviel dat er een borrelend geluid uit de leidingen komt. Om dit op te lossen heb ik de vloerverwarming en radiator ontlucht. Helaas hoor ik nog steeds een borrelend geluid zodra de verwarming aan staat. Daarnaast viel het mij bij het ontluchten van de vloerverwarming op dat er twee losse buizen uit de vloer komen die niet aangesloten zijn op de vloerverwarming. Nu heb ik 2 vragen:

1) Hoe kan ik het borrelen verhelpen?

2) Heeft iemand enig idee waarom de losse vloerverwarmingsbuizen niet zijn aangesloten? Zie ook onderstaande foto. Aan de linkerkant zie je twee afgedopte aansluitingen en 1 van de 2 losse buizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OttppZagsY5R4QUPa-WQFzyFfbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYqJW9rNjSlSOgpz25EJ47WM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Illusion

(the art of)

mitchgrohe schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:07:
….
Nu heb ik 2 vragen:

2) Heeft iemand enig idee waarom de losse vloerverwarmingsbuizen niet zijn aangesloten? Zie ook onderstaande foto. Aan de linkerkant zie je twee afgedopte aansluitingen en 1 van de 2 losse buizen.

[Afbeelding]
1) ontluchten, ontluchten, ontluchten en nog een keer ontluchten.
2) waarschijnlijk is die groep lek, en hebben ze die losgekoppeld zodat je systeem niet leegloopt. Óf die groep zit in een ruimte waar het voor de vorige bewoner veel te warm werd.

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 30-11-2024 21:16 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:48
mitchgrohe schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:07:
Hallo allemaal. Ik heb vorig jaar mijn eerste huis gekocht, met stadsverwarming. Er zit vloerverwarming op de begane grond en op de eerste en tweede verdiepingen radiatoren. Nu het weer wat kouder wordt buiten heb ik de verwarming weer aangezet waarbij het mij opviel dat er een borrelend geluid uit de leidingen komt. Om dit op te lossen heb ik de vloerverwarming en radiator ontlucht. Helaas hoor ik nog steeds een borrelend geluid zodra de verwarming aan staat. Daarnaast viel het mij bij het ontluchten van de vloerverwarming op dat er twee losse buizen uit de vloer komen die niet aangesloten zijn op de vloerverwarming. Nu heb ik 2 vragen:

[Afbeelding]
Niet iedere buis die de (dek) vloer in gaat is voor vloerverwarming. Niet ergens een radiator die is weggehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 06:23
Lijkt meer een verdeler voor radiatoren dan voor vloerverwarming inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchgrohe
Simpel360 schreef op zondag 1 december 2024 @ 06:27:
[...]

Niet iedere buis die de (dek) vloer in gaat is voor vloerverwarming. Niet ergens een radiator die is weggehaald?
Ach ja stom, er is inderdaad 1 radiator weggehaald in de woonkamer. Bedankt voor het inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchgrohe
ingmar89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:18:
Lijkt meer een verdeler voor radiatoren dan voor vloerverwarming inderdaad.
Officieel is de vloerverwarming als bijverwarming bedoeld. Er zijn nog 2 radiatoren in de woonkamer naast de achterpui waarvan er dus 1 is losgekoppeld door de oude bewoners omdat de vloerverwarming warm genoeg is voor beneden. De losse buizen zullen dan waarschijnlijk hiervoor zijn.

De verdeler zelf zit nog aangesloten op onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OyKl5osuUJt1vqjEQGLV2kT6Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXLRAR9foEx9HBhcnR0J6pQz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 15:47
Naast ontluchten kunt je ook doorspoelen.

Staan wel video's van op YouTube.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchgrohe
pentaw1nz schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:25:

Bedankt. Om de hoeveel jaar is dit nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
mitchgrohe schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:14:
[...]

Bedankt. Om de hoeveel jaar is dit nodig?
Soms nooit, maar bij klachten als borrelen (lucht) is een keer goed doorspoelen en vullen het proberen waard.

Je doet dit doorgaans als je bijvoorbeeld een nieuwe verdeler installeert.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
pentaw1nz schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:25:

De stadsverwarming doorspoelen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Simpel360 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:22:
[...]

De stadsverwarming doorspoelen? :o
De lussen in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Doet dat het stadsverwarmingswater dan niet denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Simpel360 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:43:
[...]

Doet dat het stadsverwarmingswater dan niet denk je?
Die loopt daar niet doorheen. Het water in de lus van het warmtenet raakt niet het water in jouw vloerverwarming, daar zit een warmtewisselaar tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-10 15:21
Ontluchten doe je met de circulatie pomp uit, laat het effe 15 minuten rusten om lucht te laten verzamelen in de hoogste punten en dan op hoogste punten ontluchten. Als je met pomp aan gaat ontluchten dan heeft het meestal niet zo veel zin.

Als het echt goed ontlucht is, kan het ook het ruisen van water zijn door de leidingen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
Patriot schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:52:
[...]

Die loopt daar niet doorheen. Het water in de lus van het warmtenet raakt niet het water in jouw vloerverwarming, daar zit een warmtewisselaar tussen.
Het is maar net hoe het is gemaakt in de woning van @mitchgrohe . Het blijkt niet uit de foto's en tekst dat er een warmtewisselaar ter scheiding in het verwarmingssysteem zit. Dan zou er behalve een pomp voor de VV (zie foto) ook nog een pomp voor de rest in moeten zitten.
WW en pomp kosten geld, zal dus niet zo snel (af bouw) standaard er in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchgrohe
Simpel360 schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:02:
[...]

Het is maar net hoe het is gemaakt in de woning van @mitchgrohe . Het blijkt niet uit de foto's en tekst dat er een warmtewisselaar ter scheiding in het verwarmingssysteem zit. Dan zou er behalve een pomp voor de VV (zie foto) ook nog een pomp voor de rest in moeten zitten.
WW en pomp kosten geld, zal dus niet zo snel (af bouw) standaard er in zitten.
Zit er niet een warmtewisselaar in de afleverset van de stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchgrohe
Lollercopter schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:58:
Ontluchten doe je met de circulatie pomp uit, laat het effe 15 minuten rusten om lucht te laten verzamelen in de hoogste punten en dan op hoogste punten ontluchten. Als je met pomp aan gaat ontluchten dan heeft het meestal niet zo veel zin.

Als het echt goed ontlucht is, kan het ook het ruisen van water zijn door de leidingen ?
Op de pomp zit een sticker met rode tekst (zie mijn eerdere foto's). Hier staat het volgende op: 'INWENDIG GEMONTEERDE TERUGSLAGKLEP. Circulatiepomp NIMMER uitschakelen. Het energiebedrijf eist een gemonteerde terugslagklep, waardoor de Thermische beveiliging niet meer functioneert. De fabrikant is niet aansprakelijk voor schades die hierdoor kunnen ontstaan.' Met twee grote uitroeptekens aan beide zijden.

Ik heb dus ook niet de pomp uitgeschakeld. Zou dit wel gewoon kunnen?

Nu ik erover nadenk hebben we in het afgelopen jaar twee keer een stroomstoring in de wijk gehad. Toen stond de pomp waarschijnlijk ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
mitchgrohe schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:17:
[...]

Zit er niet een warmtewisselaar in de afleverset van de stadsverwarming?
Kan, maar die is dan voor warm tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
mitchgrohe schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:46:
[...]

Op de pomp zit een sticker met rode tekst (zie mijn eerdere foto's). Hier staat het volgende op: 'INWENDIG GEMONTEERDE TERUGSLAGKLEP. Circulatiepomp NIMMER uitschakelen. Het energiebedrijf eist een gemonteerde terugslagklep, waardoor de Thermische beveiliging niet meer functioneert. De fabrikant is niet aansprakelijk voor schades die hierdoor kunnen ontstaan.' Met twee grote uitroeptekens aan beide zijden.

Ik heb dus ook niet de pomp uitgeschakeld. Zou dit wel gewoon kunnen?

Nu ik erover nadenk hebben we in het afgelopen jaar twee keer een stroomstoring in de wijk gehad. Toen stond de pomp waarschijnlijk ook uit.
De diverse stadsverwarming leveranciers hebben verschillende eisen aan bijvoorbeeld de vloerverwarming. Kun je vast wel terug vinden op de site van die van jouw.
Pagina: 1