Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-04 23:40
Mijn zoon en ik hebben deze week mijn oude PC (die hij heeft ingepikt) geupgrade met een nieuwe CPU en GPU.

De oude PC:
AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire cooler
MSI B350-Mortar
MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G
Fractal Design Define C
Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15
BitFenix Whisper BWG450M
Crucial MX500 2,5" 1TB

De CPU is vervangen door een AMD Ryzen 5 5700X3D, en de GPU naar een ASUS RTF 4060 8GB OC edition.

Sindsdien starten de fans wel op (zowel case, CPU als GPU), en er gaan allemaal ledjes aan op het mobo. Maar de power led van de kast blijft uit en we krijgen geen beeld.

Wat ik al geprobeerd heb:

Alles los trekken en opnieuw inpluggen
Zonder GPU opstarten
Zonder RAM opstarten (geeft geen piepjes die ik wel zou verwachten)
CMOS batterij er uit
Oude CPU er weer in

Allemaal hetzelfde resultaat: fans draaien, maar geen beeld. Geen piepjes, geen power led op de kast aan. Maar binnen in de kast draaien alle fans en gaan er diverse ledjes aan.

Het is mij een raadsel wat het probleem kan zijn. Weet iemand hoe ik dit verder kan debuggen, of wat het probleem zou kunnen zijn?

Op https://pangoly.com/en/co...zen-7-5700x3d/motherboard zie ik de B350M MORTAR vermeld staan als compatible. Bovendien, met de oude CPU doet hij het nu ook niet meer (dat deed hij voor de upgrade wel).

Beste antwoord (via mcvos op 06-12-2024 19:52)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
mcvos schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:05:
Sindsdien starten de fans wel op (zowel case, CPU als GPU), en er gaan allemaal ledjes aan op het mobo. Maar de power led van de kast blijft uit en we krijgen geen beeld.
Welke (debug) LED's op het moederbord gaan/blijven aan?
MSI: Check EZ Debug LED indicator
mcvos schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:49:
Goed punt. Is CMOS batterij eruit hiervoor voldoende?
Normaal gesproken wel, maar bij problemen kan een meer volledige bios reset soms wel eens werken.

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper reset doen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je voor de upgrade wel eerst de BIOS geüpdatet?

De allernieuwste versies zullen overigens geen ondersteuning meer hebben voor de oude 1600 want daarvoor is geen ruimte in het beperkte geheugen.

Zet eerst alle upgrades weer terug naar voordat je begon, ook GPU. Onboard video zit niet in je processoren dus die hoef je niet te proberen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Vergeet ook niet de BIOS/UEFI te resetten nu de oude CPU weer teruggezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
nelizmastr schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:19:
Heb je voor de upgrade wel eerst de BIOS geüpdatet?
Dat heb ik niet gedaan, vrees ik,
De allernieuwste versies zullen overigens geen ondersteuning meer hebben voor de oude 1600 want daarvoor is geen ruimte in het beperkte geheugen.
Wacht, hoe kan ik dan upgraden? Betekent dit dat ik niet rechtstreeks van een 1600 naar een 5700X3D kan?
Zet eerst alle upgrades weer terug naar voordat je begon, ook GPU.
Nu gedaan, maar helaas werkt ook dat nu niet meer. Wat nu?
Onboard video zit niet in je processoren dus die hoef je niet te proberen.
Had ik niet bij stil gestaan. Ik ging er van uit dat ze altijd wel basale onboard graphics hebben.
EricJH schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:31:
Vergeet ook niet de BIOS/UEFI te resetten nu de oude CPU weer teruggezet is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
mcvos schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:05:
mcvos schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:49:
Normaal gesproken wel, maar bij problemen kan een meer volledige bios reset soms wel eens werken.

ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
The_Doman schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:04:
Dat is nuttige info! Sommige daarvan staan volgens mij inderdaad aan. Ik heb daar volgens mij soms 1, soms 2 leds aan zien staan, maar nog niet verder naar gekeken. Ga ik morgen direkt doen.

Zal ik doen. Ik moet even op zoek naar een jumper, want ik heb er hier geen. Misschien kan ik er een jatten uit een oude PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
The_Doman schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:04:
CPU en DRAM staan aan.
Ik heb dit allemaal gedaan, maar het heeft helaas niks opgeleverd. Het werkt nog steeds niet.

Ik had helaas geen jumper dus ik heb er zelf een geknutseld van aluminiumfolie met wat isolatie tape. Maar ik neem toch aan dat dat moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:43

HugoBoss1985

Xenotech

Nevermind je systeem doet het ook niet meer met de 1600 erin, te snel (niet) gelezen.

[ Voor 86% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-12-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
De Ryzen 1600 zit er al in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
mcvos schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:26:
Ik had helaas geen jumper dus ik heb er zelf een geknutseld van aluminiumfolie met wat isolatie tape. Maar ik neem toch aan dat dat moet werken.
Ja dat maakt allemaal niet zoveel uit.
Normaal is kortstondig kortsluiten met iets van metaal/schroevendraaier ook voldoende.
Dat is meer om te proberen als laatste optie.

Het feit dat je 2 onderdelen in een keer hebt vervangen maakt het analyseren wat/waar het probleem nu zit ook extra lastig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Daar ben ik me van bewust. Het was beter geweest als ik het een voor een hand gedaan. Het was nog beter geweest als ik eraan had gedacht om het BIOS te updaten.

Dat DRAM brandt verbaast me. Ik had daar geen problemen verwacht. Misschien moet ik alles er nog eens uithalen en weel in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Al geprobeerd met de oude GPU op te starten ?
Je geeft aan zonder GPU te hebben geprobeerd, maar dat is niet mogelijk met een 5700x3d, die heeft namelijk geen I(interne)GPU. En ik kan me voorstellen dat die 4060 defect is, of niet wil opstarten met de huidige PSU

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Ik heb zojuist alles opnieuw uit de PC gehaald, zorgvuldig er weer in gezet en (terwijl de PC op zijn kant lag) opgestart met alleen CPU (zonder cooler, want hij hoeft alleen maar te booten) en een RAM module. Zelfs de CMOS batterij was ik vergeten er in te doen. De led voor CPU error ging twee keer aan, maar uiteindelijk weer uit, en alleen de GPU led ging aan het eind aan. wat logisch is, want die zat er nog niet in. Snel uitgezet want geen cooler. Maar het lijkt er dus op dat CPU en RAM het nu wel goed doen.

CMOS batterij er in, tweede RAM er bij, cooler er op, GPU er in, kast overeind, en weer proberen. En nu staat toch weer de CPU led aan. En dat niet alleen; de CPU fan stopt. Die deed het voorheen wel altijd.

Schiet mij maar lek. Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Is het probleem soms zwaartekrachtafhankelijk? Ik leg hem op zijn kant, boot weer. CPU led gaat weer aan, maar de CPU fan draait nu wel.

Kan de cooler dit veroorzaken? Wat kan daar nu mis aan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Hm... ik haal de tweede RAM module er uit, boot nog eens, en nu boot hij wel.

Het probleem lijkt nu de RAM te zijn. Ik zal eens kijken of ik hem er beter in krijg, en anders is het misschien tijd voor een RAM upgrade. Misschien geen gek idee na de CPU en GPU upgrade.

Natuurlijk is dit allemaal nog met de oude apparatuur. We moeten nu nog de BIOS updaten en dan de nieuwe CPU proberen. Maar er zit eindelijk schot in de zaak.

Wel raar dat de CPU led brandt als het de RAM is die het probleem is.

[ Voor 30% gewijzigd door mcvos op 06-12-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:37
mcvos schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:50:

Wel raar dat de CPU led brandt als het de RAM is die het probleem is.
Geheugencontroller zit in de cpu. Misschien is daar een probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Booten met de oude CPU en 1 ram werkte, dus daarmee heb ik het BIOS geupdate. Het nieuwe BIOS ziet er totaal anders uit. Is dat normaal?

Het werkt nu ook weer met alle ram er in, en zelfs met de nieuwe CPU boot hij netjes naar BIOS. Maar, realiseer ik me, zonder dat ik tijdens het booten op del hoef te drukken. Hij weigert naar Windows te booten.

Rondneuzend zie ik bij boot mode UEFI staan, en ik kan dat niet veranderen. Bij boot order staat overal UEFI. Hoort dit niet Legacy te zijn? Ik moet bekennen dat ik niet precies weet of er bij mijn oude BIOS Legacy of UEFI stond. Booten naar Windows werkte daar gewoon.

Ik maak me ook zorgen om het feit dat het BIOS er totaal anders uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNz4ChK_XY1-9vmohU4xX_C1exk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/POgReja26pzSKj7f3scDZwI0.png?f=fotoalbum_large
Ziet er totaal anders uit dan wat ik had en wat ik overal op forums en hulp pagina's over de Mortar zie staan.

Ik heb de bovenste bios update van deze pagina genomen: https://www.msi.com/Motherboard/B350M-MORTAR/support

Versienummer leek overeen te komen. 7A37 kwam in ieder geval overeen. Had ik een andere dan de bovenste moeten hebben? Ik zag nergens iets wat daar op wees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
En downgraden naar de laatste niet-beta versie (uit 2019) mag niet van het BIOS. MSI vindt kennelijk dat ik de juiste heb. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:37
CSM zal uit staan. Moet aan staan voor legacy drive support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Mijn indruk is nu dat de nieuwe CPU (de 5700X3D) de BIOS in UEFI mode dwingt, waardoor hij niet meer in Legacy (mbr) mode kan booten.

Voor zover ik begrijp is dit op te lossen door de ssd om te zetten van mbr naar gpt, met een mbr2gpt.exe die in Windows zit. (https://www.windowscentra...move-bios-uefi-windows-10)

Maar dan moet ik eerst naar Windows booten, wat niet kan met deze CPU. Ik moet dus nog een keer de CPUs vervangen (ik doe al niks anders de laatste dagen en mijn thermal paste is op).

Wat een gedoe. Upgraden wordt hard afgestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Is er geen CSM mode optie bij advanced options?

Google: MSI CLICK BIOS CSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Voor zover ik kan zien staat hij hard in UEFI en kan ik dat niet aanpassen. En voor zover ik begrijp van wat ik op het web kan vinden, is dat omdat nieuwe CPUs UEFI mode afdwingen.

Maar eigenlijk weet ik hier vrijwel niks over. Is CSM hetzelfde als Legacy? Is het deel van UEFI? Ik zie het nergens in het BIOS terug. Enig idee waar ik dat zou moeten vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
mcvos schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:27:
Voor zover ik kan zien staat hij hard in UEFI en kan ik dat niet aanpassen. En voor zover ik begrijp van wat ik op het web kan vinden, is dat omdat nieuwe CPUs UEFI mode afdwingen.
Het is dan de grafische kaart die UEFI in Bios kan afdwingen als deze geen ondersteuning is voor legacy/CSM.
Waarschijnlijk door de 4060 die er nu in zit?
Je kan dan tijdelijk de 1050 erin zetten en zien of CSM/legacy dan beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
De 1050 zit er nog in. Ietsje wijzer geworden na de eerdere perikelen probeer ik nu maar een ding tegelijk aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Staat er nog iets bij geavanceerde opties?

Want hier wilde iemand juist CSM uitzetten:
Reddit MSI: No option to disable CSM in BIOS?
i have searched this for hours
and my solution was to enable windows 10 WHQL Support
Dus kijk eens of je ergens iets van "Windows 10 WHQL Support" kan uitzetten?
Dan zou je CSM support kunnen aanzetten?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 07-12-2024 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcvos
Onder "Windows OS Configuration" kwam ik een optie tegen waar ik kon kiezen tussen UEFI en CSM, en daarna boot hij toch naar Windows.

Bedankt dat je daar nog even op aandrong; ik stond al op het punt de CPUs weer te verwisselen, maar dit scheelt een hoop gedoe. Ik zal maar wel direkt even de ssd naar GPT omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
mbr2gpt zegt dat de conversie goed is gegaan, maar dat WinRE kapot is. Heb ik WinRE nodig? Al mijn pogingen het te repareren falen. enablen werkt niet. Alle sites die uitleggen hoe je dit kan oplossen gaan ervan uit uit dat winre.wim bestaat, maar ik kan het nergens vinden. Ik heb wel een recovery partitie, maar die bevat een lege /Recovery/WindowsRE.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om zo'n recovery system van scratch te maken? Maar iedereen gaat er van uit dat de dingen die ontbreken al bestaan, en de dingen die kapot zijn gewoon werken.
Pagina: 1