Heel wat jaren geleden een systeem samengesteld voor een vriend van mij met wat Tweakers hulp
Door de jaren heen heeft hij de videokaart vervangen en extra opslag toegevoegd. Onderhand begint hij toch te merken dat de pc echt oud aan het worden is en best wat moeite begint te krijgen met gamen. Dus met cyber monday om de hoek vond hij het tijd worden voor een nieuwe pc 
Huidige pc is als volgt
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal gebruikt worden voor gamen en werk. Werk betreft office, excel, en vergelijkbare taken. Gamen gebeurt op 1080p. Hoeft niet 300 fps max graphics of zo, zolang elke game gewoon op 60 fps draait op high of zo is het wel goed
Over een paar jaar zal er waarschijnlijk geupgrade worden naar een 1440p monitor en dan zal ook de videokaart vervangen worden voor eentje die meer geschikt is voor 1440p.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1000 euro, maar als dit minder kan dan is dat natuurlijk een stuk beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten om randaparatuur zal alles vervangen worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op dit moment het volgende in het lijstje staan. Processor koeler word de Thermalright Assassin King 120 https://www.amazon.nl/dp/B09NSBD1BG
Het enige waar ik eigenlijk nog over twijfel is de videokaart en de voeding.
Op dit moment is de 6650XT geselecteerd omdat de prijs gewoon hartstikke goed is. Nu is het even kijken of er nog deals zijn maandag op bijvoorbeeld de 7600 of 4060 etc. Ik zit voornamelijk te twijfelen met de 4060 ivm DLSS, maar of alleen DLSS de meerpijs waard is bovenop de 6650 XT of 7600 ben ik niet echt over uit.
Qua voeding, de PL550D is gewoon degelijk en 550w zal meer dan voldoende zijn, waarschijnlijk ook als er over een paar jaar een snellere videokaart in gaat. Als alternatief keek ik naar de uitvoering: Cooler Master GX III Gold 650W maar ben er ook niet over uit of dat 35 euro extra waard is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, zolang alles maar een beetje redelijke kwaliteit is
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua formaat het liefst kleiner of dezelfde grootte als de huidige pc. Ook is het fijn als er wifi aanwezig is.
Ga je overklokken?
Misschien de videokaart een kleine undervolt? Maar waarschijnlijk zal alles gewoon stock blijven.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk een beetje een sanity check, of ik toevallig iets over het hoofd gezien heb of dat er toch nog iets betere opties zijn.
Huidige pc is als volgt
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-6400 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti G1 Gaming 4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm, WD10EZRZ), 1TB | € 73,57 | € 73,57 |
1 | Behuizingen | NZXT S340 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8 | € 88,- | € 88,- |
1 | Voedingen | Corsair CX450M | € 67,90 | € 67,90 |
1 | SSD's | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 49,20 | € 49,20 |
Totaal | € 278,67 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal gebruikt worden voor gamen en werk. Werk betreft office, excel, en vergelijkbare taken. Gamen gebeurt op 1080p. Hoeft niet 300 fps max graphics of zo, zolang elke game gewoon op 60 fps draait op high of zo is het wel goed
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1000 euro, maar als dit minder kan dan is dat natuurlijk een stuk beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten om randaparatuur zal alles vervangen worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500F Tray | € 150,99 | € 150,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B650M D3HP AX | € 133,99 | € 133,99 |
1 | Videokaarten | XFX Speedster SWFT 210 AMD Radeon RX 6650 XT Core | € 241,- | € 241,- |
1 | Behuizingen | DeepCool CC360 ARGB Zwart | € 46,51 | € 46,51 |
1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G600C30K | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Voedingen | DeepCool PL550D | € 54,- | € 54,- |
1 | SSD's | Kioxia Exceria Plus G3 2TB | € 99,99 | € 99,99 |
Totaal | € 821,38 |
Ik heb op dit moment het volgende in het lijstje staan. Processor koeler word de Thermalright Assassin King 120 https://www.amazon.nl/dp/B09NSBD1BG
Het enige waar ik eigenlijk nog over twijfel is de videokaart en de voeding.
Op dit moment is de 6650XT geselecteerd omdat de prijs gewoon hartstikke goed is. Nu is het even kijken of er nog deals zijn maandag op bijvoorbeeld de 7600 of 4060 etc. Ik zit voornamelijk te twijfelen met de 4060 ivm DLSS, maar of alleen DLSS de meerpijs waard is bovenop de 6650 XT of 7600 ben ik niet echt over uit.
Qua voeding, de PL550D is gewoon degelijk en 550w zal meer dan voldoende zijn, waarschijnlijk ook als er over een paar jaar een snellere videokaart in gaat. Als alternatief keek ik naar de uitvoering: Cooler Master GX III Gold 650W maar ben er ook niet over uit of dat 35 euro extra waard is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, zolang alles maar een beetje redelijke kwaliteit is
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua formaat het liefst kleiner of dezelfde grootte als de huidige pc. Ook is het fijn als er wifi aanwezig is.
Ga je overklokken?
Misschien de videokaart een kleine undervolt? Maar waarschijnlijk zal alles gewoon stock blijven.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk een beetje een sanity check, of ik toevallig iets over het hoofd gezien heb of dat er toch nog iets betere opties zijn.