Na wis van schijf en install OSX wel wifi geen store

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-03 19:17
Mijn vraag betreft een macbook air van 2013:

Na wissen van schijf en herinstallatie OSX wel wifi maar niet volgens de appstore...
Appstore blijft melden dat er geen wifi is.

Ook in safari werken niet alle sites. Die wel werken hebben een slotje, anderen een wereldbol en de melding dat er geen veilige verbinding is, wat misschien ook voor de appstore geldt.

Let wel dit is een schone installatie. Al 2x
Je zou verwachten dat een nieuwe installatie in elk geval een werkende appstore heeft, de installatie komt toch ook van internet via WIFI

Relevante software en hardware die ik gebruik: schone installatie van OS-X op macbook 2013 4gig
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Andere router.
Klok staat goed
Harware test ok
DNS met 8.8.8.8 / 8.8.4.4 /1.1.1.1
Firewall aan/uit
Apple test WIFI OK

Wie herkent dit.

vr.gr. Bert

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:14
Hoi Bert,

Welke versie van macOS heb je geïnstalleerd? Is dat Big Sur toevallig?

Kan maar zo dat een aantal root certificaten die meegeleverd worden met macOS niet meer geldig zijn. Dan worden legitieme websites niet vertrouwd. Terwijl ze wel te vertrouwen zijn.

Het probleem met de App Store kan dezelfde oorzaak hebben.

Kun je bevestigen welke versie je gebruikt?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de originele macOS hebt teruggezet dan is dat waarschijnlijk Mountain Lion of Mavericks, daarvan zijn alle certificaten verlopen en is de browser te oud om moderne standaarden van versleuteling te ondersteunen, zo ook de app store. Je zult helaas moeten upgraden naar een nieuwere macOS. Die krijg je sowieso niet aangeboden op die versies en moet je elders binnenhalen, mogelijk via USB overzetten van een andere Mac.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonie
Beste Gr4mpyC3t en nelizmastr,

Bedankt voor jullie reacties. De versie die ik steeds zie is inderdaad Mountain Lion. Degene van wie ik de Mac heb gekocht, had blijkbaar nog de mogelijkheid om deze naar een modernere standaard te upgraden via de App Store, maar die optie is door het wissen van de harde schijf helaas niet meer beschikbaar.

Weet iemand hoe ik een USB-stick met deze software en een gebruikershandleiding kan verkrijgen? Is dit iets wat een computerwinkel kan regelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik heb al veel instellingen via internet aangepast, maar deze oplossing was ik nog niet eerder tegengekomen.

Vriendelijke groet,
Bert Steenhagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 00:14
stonie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:38:

Bedankt voor jullie reacties. De versie die ik steeds zie is inderdaad Mountain Lion. Degene van wie ik de Mac heb gekocht, had blijkbaar nog de mogelijkheid om deze naar een modernere standaard te upgraden via de App Store, maar die optie is door het wissen van de harde schijf helaas niet meer beschikbaar.

Weet iemand hoe ik een USB-stick met deze software en een gebruikershandleiding kan verkrijgen? Is dit iets wat een computerwinkel kan regelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik heb al veel instellingen via internet aangepast, maar deze oplossing was ik nog niet eerder tegengekomen.

Vriendelijke groet,
Bert Steenhagen
Apple heeft zelf een pagina waar links naar macOS installatiebestanden staan. Je kunt proberen om vanaf daar macOS Sierra (10.12) te downloaden en te installeren. Dat kan als het goed is met het gedownloade bestand. Daar is geen USB-stick voor nodig.

Vanaf die installatie kan je hopelijk wel door naar de App Store/Software Updater. De MacBook Air 2013 ondersteunt macOS Big Sur (11.0).

Met wat kunst en vliegwerk kunnen nieuwe versies er ook nog wel op, maar dat zijn complexere stappen en is wellicht een idee nadat je op macOS Big Sur zit.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

stonie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:38:

Apple heeft de store inderdaad volledig offline gehaald voor Mountain Lion. Met de info van @Gr4mpyC3t kun je naar El Capitan en nieuwer wasr deze nog wel werkt. Je kunt niet in 1x door naar Big Sur, je zult nog naar El Cap of Sierra moeten voor je verder kunt.

Wel een waarschuwing vooraf, Big Sur op 4GB gaat niet lekker werken, dus houdt daar rekening mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stonie
Bedankt voor jullie reactie. Voordat ik deze had gelezen, vond ik op internet een methode om Catalina te installeren zonder USB-stick, maar alleen met behulp van de juiste toetscombinaties. Hierbij bleek echter dat automatisch macOS Big Sur 11.7.10 werd geïnstalleerd. Dit proces is na tweeënhalf uur geduld, inclusief een zwart scherm, succesvol afgerond.

Voor een laptop met 4 GB geheugen lijkt dit misschien nog geschikt, aangezien deze enkel wordt gebruikt voor enkele lichte programma's zoals YouTube en een tekstverwerker. We zullen zien of dit werkbaar is.

De gebruikte toetscombinatie was als volgt: Start de Mac op met de shift-toets ingedrukt, log in en herstart direct daarna met de toetsen Option + Command + R ingedrukt totdat het draaiende wereldbolsymbool verschijnt. Ik moest niet vergeten de harde schijf te formatteren naar APFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonie
Nu heb ik dus macOS Big Sur 11.7.10 op deze MacBook staan, maar hoor van verschillende kanten dat Catalina sneller is voor 4GIG, echter Catalina is uitgefaseerd en krijgt geen security updates meer.
Is het dan toch nog beter om via een InstallatieUSB terug te gaan naar Catalina (en kan dit nog),wanneer de MacBook alleen gebruikt wordt voor Youtube,NLziet en tekstverwerking.

Nadat ik de vraag hier had geplaatst heb ik ChatGPT geraadpleegd, vooral de LINUX optie is opvallend:

Advies

Catalina vs. Big Sur: Catalina kan inderdaad lichter zijn op systemen met beperkte RAM. Maar zonder beveiligingsupdates kunnen er risico's zijn, vooral bij gebruik van internet. Big Sur is veiliger en wordt nog ondersteund, hoewel het wat zwaarder is.

Gebruik en eisen: Als je vooral eenvoudige taken uitvoert, zoals video’s kijken en tekstverwerking, zou Big Sur nog prima moeten functioneren. Het uitschakelen van zware animaties of onnodige processen in macOS kan ook de prestaties verbeteren.

Installatie van Catalina: Je kunt Catalina nog steeds installeren met een installatie-USB, mits je de juiste versie en tools hebt. Maar wees je ervan bewust dat verouderde macOS-versies sommige moderne apps of functies (zoals de nieuwste Safari-versies) mogelijk niet ondersteunen.

Alternatieve oplossingen:
Overweeg een RAM-upgrade als dat mogelijk is voor je model.
Schakel over naar een lichtere Linux-distributie als je geen specifieke macOS-software nodig hebt. Dat kan een enorme prestatieverbetering geven.

App Store en Safari: Controleer vooraf of de App Store en Safari in Catalina voldoen aan jouw

[ Voor 63% gewijzigd door stonie op 02-12-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Catalina is inderdaad geen goed idee. Nooit software gaan installeren die niet meer voorzien wordt van beveiligingsupdates, neem dan inderdaad genoegen met de mindere performance, installeer Linux of vervang de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stonie
Voorlopig maar Big Sur, al zal deze hetzelfde lot beschoren zijn. Daarna maar linux ! Voor de looks is het nog steeds een plaatje deze laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Wanneer je eens Linux op een Mac gaat uitproberen dan is Fedora Workstation een aanrader.

Fedora herkent namelijk een Mac en installeert dan automatisch een soort van OS-bridge mee. Het werkt dan allemaal direct en bloedsnel.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/7JJmCAJs9pM/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonie
@corrigan.Jouw suggestie heb ik voorgelegd aan GPT 4o

https://poe.com/s/cu9O0RQ9bEljgQ5UC8Rl

Moet te doen zijn.

Echter na de volgende vraag, omdat ik zelf Mint op een ASUS laptop heb, geeft weer een ander beeld.

https://poe.com/s/mF7sGXowQMxj3RTPQJcy

Bedankt voor de tip, want alleeen uitziek van de mogelijkheden is al leuk!

[ Voor 45% gewijzigd door stonie op 04-12-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@stonie Linux distro's werken vaak niet goed op Mac hardware. Fedora Workstation is een van de uitzonderingen. Kwestie van uitproberen wat voor je werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 04-12-2024 16:23 ]

Pagina: 1