Kerstverlichting in het midden verlengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 20:53

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Waar je toch weer druk mee kunt zijn in dit jaargetijde o<:)

We hebben 2 conifeertjes bij de voordeur met led kerstverlichting. Omdat beide conifeertjes aan een zijkant van de deur staan moet ik de kerstverlichting in het midden verlengen.

Dus ik dacht simpel, draadje ertussen solderen en klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqgJOLn47vJBSexLRWe3x9fd8uQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OKL50XWU8PAlo2GJAsmSHYPT.jpg?f=user_large
Echter kwam ik erachter dat dan de lampjes aan het begin van het snoer helderder branden dan de lampjes aan het einde.

Dus toen dacht ik, ik doe het anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sU-Q5SQiXwBm6nbTtqekFS0HKz0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XFIdqD5Y9rL9sbT1L5wECVH9.jpg?f=user_large
Soldeerbout erbij, ik tap de draad aan het begin af, dan gaat er 1 draad naar de eerste rij lampjes, en een draad parallel naar achteren.
Dan is het resultaat ineens anders, de lampjes aan het einde branden nu feller dan de eerste lampjes.

Ik zie volgens mij iets helemaal over het hoofd, hoe kan ik ervoor zorgen dat ze allebei (nagenoeg) even fel branden? Moet ik met bv. weerstandjes aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt met weerstandjes aan de slag of met een potmeter (regelbare weerstand). Die laatste geeft je wat meer ruimte om het redelijk gelijk te krijgen.

Dat de lampjes in beide situaties verschillend branden heeft te maken met "serie" versus "parallel". In de laatste situatie heb je twee stroomkringen, ieder de zijne. In serie heb je één stroomkring, beperkt door de hoogste weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 20:25
Misschien een simpele gedachten, maar als je zorgt dat je ook die 2m draad toevoegt aan de eerste reeks. Is de spanningsval bij beide even veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:57

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat het probleem is dat de ene groep 19 en de andere groep 20 lampjes is.

Ledjes gaan meestal in groepjes serie/parrallel.
Als je de snoer volgt kan je die tellen, meestal zie je duidelijk zoiets:

(stekker)---(led)===(led)===(led)===(led)---(led)===(led)===(led)===(led)

Waarbij de stukken met --- 2 draadjes hebben en de stukken met === 3 draadjes.
Hier heb je een snoer van 3x serie 2x parallel.

Meestal zit in de elk parallel groepje ook nog ergens een weerstand verstopt bij 1 of meer leds.

Binnen een snoer moeten in ieder geval de stukjes die parallel staan altijd hetzelfde zijn.
Een snoer maken met 1 deel 20 leds en 1 deel 19 leds kan daardoor nooit goed werken.

De groepjes zijn vaak 6-10 leds in serie, met dan een slinger van die groepen in parallel.
Ik zou eens kijken bij de delen die je afgeknipt hebt of je dit niet per ongeluk een ledje opgeschoven gedaan hebt, dat zou best wat verklaren.