Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch1987w
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 15:50
Beste Tweakers,

Allereerst hoop ik dat alles goed met jullie gaat!?

Na vele jaren plezier te hebben gehad van de 'Asus PG279Q (IPS)' ben ik afgelopen week overgestapt naar een 'Aorus FO27Q3 (QD-OLED)'.

Een prachtig beeldscherm met indrukwekkende specs en reviews, echter twijfel ik behoorlijk.
Bij normaal gebruik, zeg browsing en het lezen van artikelen, reageren mijn ogen heel raar (alsof ik moeite heb met het beeld scherp/duidelijk te kunnen zien).
Wanneer er een film/serie opstaat of game gespeeld wordt, heb ik nergens last van en kan ik onwijs genieten.

Heeft enkele van jullie hier ook ervaring mee en is hier wat aan te doen? Denk aan instellingen binnen Windows of het paneel zelf.

Ik kijk al jaren naar LG OLED schermen als televisie in de woonkamer en daar ervaar ik dit probleem totaal niet.

Daar waar het scherm pas recent in gebruik is, kan ik hem eventueel nog retourneren. Maar wetende dat het een onwijs goede monitor is wil ik wel nog proberen of hier wat aan te doen is.

Alvast dank voor de reacties.
Mitch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-05 10:07
Het komt door de subpixel layout van de QD-Oled schermen. de laatste generatie van 480Hz 1440P 27 inch panelen heeft een andere subpixel layout waar het probleem niet meer voor zou moeten komen.

Zie deze video voor meer info

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch1987w
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 15:50
MrDucky schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:02:
Het komt door de subpixel layout van de QD-Oled schermen. de laatste generatie van 480Hz 1440P 27 inch panelen heeft een andere subpixel layout waar het probleem niet meer voor zou moeten komen.

[YouTube: 1440p gaming just peaked – 480Hz PG27AQDP.]
Dank je wel voor de reactie.
Het lijkt er op dat dit inderdaad is wat ik bedoel, ik probeer er nog wat meer over te vinden en zal dan mijn keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 20:29
MrDucky schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:02:

[YouTube: 1440p gaming just peaked – 480Hz PG27AQDP.]
Ik moest toch wel een beetje lachen.. toen die gozer over de prijs begon "can you be mad?" nou, eerlijk gezegd.. als ik 1000 euro neer tel voor een computerscherm verwacht ik niet zulke glaring issues als dit heeft. De meeste zijn inherent aan oled, maar dat is ook de reden dat ik er ver van blijf.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-05 20:49

Dhrax

Prog Lord

Visgek82 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:09:
[...]

Ik moest toch wel een beetje lachen.. toen die gozer over de prijs begon "can you be mad?" nou, eerlijk gezegd.. als ik 1000 euro neer tel voor een computerscherm verwacht ik niet zulke glaring issues als dit heeft. De meeste zijn inherent aan oled, maar dat is ook de reden dat ik er ver van blijf.
Het is ook wel een scherm voor enthousiastelingen die stijf van de spanning lekker op 1080P op 360hz willen knallen. 99% van de overige gamers biedt dit niks en gaan dergelijke functies überhaupt niet gebruiken.

Daarnaast lijkt dit ook weer een gewoon een oud 'gen1' scherm te zijn met de welbekende glaring en color fringing issue's. Bij veel fabrikanten is het behoorlijk schimmig welke panelen ze nu gebruiken, ook hier is dat weer niet duidelijk te zien.

OLED als TV prima maar als monitor moet het echt nog meer rijpen. De prijs is veel te hoog nog en veel panelen zijn inmiddels al weer jaren oud en zien we nog steeds terug in 2024 modellen.

Het zal qua specs (en prijs) echt meer in lijn moeten gaan komen met de TV markt.