Dilemma vloer aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 09:54
Momenteel ligt in de woonkamer afrormosia parket (heel lang geleden aangelegd door vorige bewoner) en in de keuken grijze tegels.
Wij zijn momenteel bezig met de verbouwing waarbij de keuken en woonkamer worden vergroot en alles open komen te staan.

Het schijnt dat de parket vloer afrormosia momenteel erg duur is, daarom wilden we het laten liggen en (nieuwe) tegels met passende lichtere kleur laten plaatsen in de keuken en in de nieuwe ruimte. De parketvloer zal tevens ook geschuurd moeten worden en gevernist want overal krassen en vlekken.

Toch zitten we te twijfelen of we niet beter de parketvloer eruit kunnen slopen en de gehele kamer (woonkamer, keuken en nieuwe ruimte) laminaat van Quickstep laten plaatsen? Alles dezelfde vloer, dat klinkt toch veel mooier of niet?

Wat betreft de prijs blijkt dat tegels laten plaatsen en parket vloer laten schuren en vernissen veel duurder te zijn dan alles laminaat aanleggen (kan ik ook deels zelf aanleggen).

Nee, nieuwe afrormosia parket vloer voor in de keuken en nieuwe ruimte plaatsen is geen optie, had al offerte aangevraagd en is schrikbaar duur!

Wat is jullie mening? Parket vloer vervangen door laminaat of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:52
Zonde om een parketvloer eruit te trekken. Netjes laten opknappen en je hebt er weer jaren plezier van en vele malen mooier dan laminaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 23:38
het is vooral zonde als je gaat verbouwen en geen vloerverwarming gaat aanleggen. Neem aan dat er niet is ivm parket.
Dan is het ook logisch om de vloer te vervangen.

Duur parket er uit om vervolgens laminaat te plaatsen, en geen vloerverwarming, dat is dubbel zonde

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een goed gelegde parketvloer zou ik er nooit uithalen, mits echt parket en geen 2mm opgelegd hout.
Misschien is een goede schoonmaakbeurt en daarna opnieuw in de wax zetten wel voldoende om deze weer mooi te maken. Er zijn bedrijven die dat prima kunnen, maar je kunt het ook zelf doen. Laminaat gaat misschien nog wel eerder krassen dan het parket.
Overigens, een offerte is geen offerte. Vraag er altijd meerdere aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
Je moet toch lekker doen wat jij wilt? Maar je moet vooral bij zoiets ingrijpends als een vloer vervangen zorgen dat je vloerverwarming aanlegt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
Ik heb van de loodgieter begrepen dat vloerverwarming niet mogelijk is omdat onze CV ketel helemaal boven op zolder staat?
Zouden we toch vloerverwarming plaatsen, dan zou het heel lang duren voordat de vloer verwarmd worden, zegt hij?

[ Voor 31% gewijzigd door tennis-boy op 30-11-2024 22:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:47

DukeBox

loves wheat smoothies

tennis-boy schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:32:
Ik heb van de loodgieter begrepen dat vloerverwarming niet mogelijk is omdat onze CV ketel helemaal boven op zolder staat?
Zouden we toch vloerverwarming plaatsen, dan zou het heel lang duren voordat de vloer verwarmd worden, zegt hij?
Heb je dan ook geen radiatoren beneden nu? Klinkt verder als een onzin verhaal van je loodgieter.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 30-11-2024 22:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
DukeBox schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:40:
[...]

Heb je dan ook geen radiatoren beneden nu? Klinkt verder als een onzin verhaal van je loodgieter.
Radiatoren wel. Volgens hem werkt radiatoren gewoon veel sneller dan vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 13:47

DukeBox

loves wheat smoothies

tennis-boy schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:51:
Radiatoren wel. Volgens hem werkt radiatoren gewoon veel sneller dan vloerverwarming.
Dat kan je niet zomaar stellen, oppervlakte van VV is over het algemeen veel groter dan radiatoren. Ook is nu voor ons niet bekend welke/hoeveel radiatoren je hebt en om hoeveel m² VV het gaat. Daarnaast als je nu stookt met 85 graden dan gaan radiatoren idd vrij snel (mits ze het vermogen kunnen afgeven).
Over het algemeen is VV trager maar met een slimme thermostaat stel je in om welke tijd je welke temperatuur wilt hebben, deze zoekt dan uit wanneer deze moet beginnen met stoken en evt. werk vermogen om op die tijd de gewenste temperatuur te halen.
Heb je verder een slecht geïsoleerd huis dan kan het niet onverstandig zijn er nog een paar radiatoren naast te houden op strategische locaties (hal/gevel).

Hoe dan ook zou ik eens 2nd opinion vragen bij een andere loodgieter.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 30-11-2024 23:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:10
Ik ken geen enkele laminaat die kan tippen aan een echte houten vloer. Daarnaast voelt echt hout aan je voeten veel warmer dan laminaat. Iaminaat zou ik persoonlijk hoogstens leggen op een slaapkamer (ivm kosten) maar echt parket wint het met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
Oke, jullie hebben mij overtuigd. Dan laat ik parket staan en laat dan wel tegels plaatsen in de keuken en het nieuwe ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-09 23:53
Je parketvloer ligt er al in; daarmee is de waarde voor het besluit dat je nu gaat nemen 0 euro. Wat je wel meetelt:

- hoeveel kost restauratie
- hoeveel kost het alternatief
- wat vind ik het mooist/ belangrijkst/ t.o.v. de €€€

Verreweg het goedkoopst is el cheapo laminaat over je huidige vloer heen gooien. Hoef je niks te slopen en dan kan een volgende bewoner die parket wel op waarde weet te schatten de boel restaureren ;)

Klinkt verder als tijd voor een nieuwe loodgieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09 21:36
Je moet doen wat je zelf wilt, ik heb in het begin ook de keuze gemaakt om mijn Amerikaans notenhouten parket op te knappen, maar heb er misschien toch wel spijt dat ik niet de vloer eruit heb gehaald en lekker vloerverwarming heb aangelegd, als iets kapitaal vernietiging wordt, blijf je er toch jaren tegen aan kijken terwijl je het zelf niet meer mooi vind.
En ik zou een nieuwe loodgieter zoeken, zo te horen is die van jou wat van de oude stempel. Een geiser in de keuken geeft ook sneller warm water 🤣, dan een cv ketel op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
whatyoudoing schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:16:
Je parketvloer ligt er al in; daarmee is de waarde voor het besluit dat je nu gaat nemen 0 euro. Wat je wel meetelt:

- hoeveel kost restauratie
- hoeveel kost het alternatief
- wat vind ik het mooist/ belangrijkst/ t.o.v. de €€€

Verreweg het goedkoopst is el cheapo laminaat over je huidige vloer heen gooien. Hoef je niks te slopen en dan kan een volgende bewoner die parket wel op waarde weet te schatten de boel restaureren ;)

Klinkt verder als tijd voor een nieuwe loodgieter.
Nieuwe tegels in de nieuwe ruimte + keuken 1200 euro. Parket schuren en lakken 2300 euro. Totaal 3500 euro zonder rekening te houden met werkuren voor plaatsen van tegels.

Parket eruit slopen kan ik zelf doen. Dan in z'n geheel laminaat aanleggen: 2500 euro. Laminaten aanleggen kan ik wel zelf doen met een vriend van mij.

Is eigenlijk toch 1000 euro goedkoper, maar ja.

Nieuwe vloer erop leggen kan eigenlijk niet want we hebben glazen deur van de hal naar de woonkamer. Die kan je moeilijk afzagen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Laatst online: 14:16
1000 goedkoper inderdaad maar appels met peren. Echt parket vs laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
tennis-boy schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:13:
[...]

Nieuwe tegels in de nieuwe ruimte + keuken 1200 euro. Parket schuren en lakken 2300 euro. Totaal 3500 euro zonder rekening te houden met werkuren voor plaatsen van tegels.

Parket eruit slopen kan ik zelf doen. Dan in z'n geheel laminaat aanleggen: 2500 euro. Laminaten aanleggen kan ik wel zelf doen met een vriend van mij.

Is eigenlijk toch 1000 euro goedkoper, maar ja.

Nieuwe vloer erop leggen kan eigenlijk niet want we hebben glazen deur van de hal naar de woonkamer. Die kan je moeilijk afzagen. ;-)
Je vergeet wat kosten bij 'eruit slopen'.
Die vloer moet nadat je bezig bent geweest misschien geëgaliseerd worden. Daar gaat je eerst 500 euro voordeel. Vergeet ook een goede isolerende ondervloer niet. Weer 500 euro. En plots is opknappen even duur!

Laminaat gaat zonder vloerverwarming ijzig aanvoelen. Parket voelt veel warmer aan.

Als laatste: Geen idee waarom vloerverwarming niet kan volgens je loodgieter. Klinkt als onzin en geen zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tennis-boy schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:15:
Momenteel ligt in de woonkamer afrormosia parket (heel lang geleden aangelegd door vorige bewoner) en in de keuken grijze tegels.
Wij zijn momenteel bezig met de verbouwing waarbij de keuken en woonkamer worden vergroot en alles open komen te staan.
Als je nu toch aan het verbouwen bent, is dit wel het moment om over te stappen op vloerverwarming. Ik lees dat je in je keuken tegels wilt leggen. Voorzie dan minimaal de keuken van vloerverwarming. Ik vind niks oncomfortabeler dan tegels zonder vloerverwarming.

Controleer daana eerst je pakket. Is het massief pakket, of "planken" met een toplaag van afrormosia? Indien dat laatste, hoe dik is de toplaag nog? Dat bepaald of en hoevaak deze nog geschuurd kan worden...

Ik heb overigens voor hetzelfde dillema gestaan. Ik heb toch besloten om de parketvloer eruit te halen, en over te stappen op keramische houtlooktegels. Dit geeft niet dezelfde charme als echt hout, maar komt aardig in de buurt. De duurzaamheid en comfort (in combinatie met nieuw aan te leggen vloerverwarming) gaven bij mij de doorslag. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
Question Mark schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:55:
[...]

Als je nu toch aan het verbouwen bent, is dit wel het moment om over te stappen op vloerverwarming. Ik lees dat je in je keuken tegels wilt leggen. Voorzie dan minimaal de keuken van vloerverwarming. Ik vind niks oncomfortabeler dan tegels zonder vloerverwarming.

Controleer daana eerst je pakket. Is het massief pakket, of "planken" met een toploaag van afrormosia? Indien dat laatste, hoe dik is de toplaag nog? Dat bepaald of en hoevaak deze nog geschuurd kan worden...

Ik heb overigens voor hetzelfde dillema gestaan. Ik heb toch besloten om de parketvloer eruit te halen, en over te stappen op keramische houtlooktegels. Dit geeft niet dezelfde charme als echt hout, maar komt aardig in de buurt. De duurzaamheid en comfort (in combinatie met nieuw aan te leggen vloerverwarming) gaven bij mij de doorslag. :)
Het is echt massief afrormosia parket.

Ik ga andere loodgieter vragen om vloerverwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:58

MLLL

Palm Treo 650

Als het parket op een ondervloer ligt dat verlijmd én gespijkerd op de dekvloer zit , is het een hel om dat er uit te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 19:37

Timple

Ik heb hetzelfde dilemma gehad. Toch uiteindelijk het parket eruit gehaald en Quickstep er in met vloerverwarming.

Nooit spijt van gehad. Bovendien heb ik hierdoor enkele jaren later veel makkelijker de stap kunnen nemen naar een warmtepomp!

Ook is ons laminaat waterdichter, krasvaster en zonder kieren. Wat met hond en jonge kids ook zorgelozer is.

Ps. Afstand cv ketel tot vloerverwarming is écht onzin... Je ketel draait kwartieren tot uren op een dag. Dat water is met enkele tientallen seconden wel daar hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Timple op 02-12-2024 06:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:43
tennis-boy schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:32:
Ik zou een andere loodgieter zoeken.
Elke loodgieter die zegt dat vloerverwarming niet zo goed werkt als radiatoren, is nog van de oude stempel. En gaat dat dan zoals vroeger aanleggen met een hart op hart van 20cm, en een verdeler waar je niks aan kunt regelen.

Vloerverwarming is juist door het grote oppervlak enorm efficiënt.
Waar je met radiatoren 70 graden water nodig hebt, kun je met vloerverwarming water van 35 graden de vloer in pompen, en alsnog je huis warm krijgen.

Daarom is vloerverwarming ook zo geschikt voor warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:54
FRANQ schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:03:
[...]

Ik zou een andere loodgieter zoeken.
Elke loodgieter die zegt dat vloerverwarming niet zo goed werkt als radiatoren, is nog van de oude stempel. En gaat dat dan zoals vroeger aanleggen met een hart op hart van 20cm, en een verdeler waar je niks aan kunt regelen.

Vloerverwarming is juist door het grote oppervlak enorm efficiënt.
Waar je met radiatoren 70 graden water nodig hebt, kun je met vloerverwarming water van 35 graden de vloer in pompen, en alsnog je huis warm krijgen.

Daarom is vloerverwarming ook zo geschikt voor warmtepompen.
@tennis-boy dit wat hierboven staat.

Wij kwamen in ons huis (inmiddels alweer wat jaartjes geleden) ook op een (prachtige) parketvloer uit. Echter geen vloerverwarming. De vorige bewoners dachten van wel, echter bleken dat enkel de (Vele) slangen naar de radiatoren in de woonkamer te zijn. De vloer laten slopen door een bedrijf dat dit in 1 dag doet met een soort "tankje" met een beitel op de neus.
Daarna in de (behoorlijk hobbelige) zandcement vloer een 8tal groepen laten frezen (ook 1 dag). Dan 1 dagje egaliseren en nu ligt er een prachtige (vinden wij zelf natuurlijk vooral :+ ) moduleo moods PVC vloer op. (de hexagon variant).

De vloerverwarming ligt op de begane grond, de ketel hangt 8 meter hoger (zolder) en dat werkt prima. Wel is het heel erg belangrijk dat je niet 1000 en 1 knietjes, koppelingen, en andere flow beperkingen hebt. 15 mm CV-leiding kan te dun zijn bijvoorbeeld, ook van die flexibele buis met koppelstukjes (1.. kan, 10… wordt simpelweg beperkender.) Afgelopen weken is er bij ons veel verbouwd aan de zolder en toen ook gelijk de gelegenheid gepakt om de 22mm leiding die er lag aan te pakken en alle knietjes/koppelstukjes etc. eruit te slopen en alles met mooi gebogen bochten uit te voeren, in het kader van alle beetje helpen.

En, je bent een tweaker… dus een beetje pielen met de instellingen van de pomp(en), ketel en verdeler hoort er gewoon bij toch 😊
Pagina: 1