Beneden kunnen zien of wasmachine klaar is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:22
Mijn vraag
Onze wasmachine een aeg staat op zolder, deze schakelt zelf helemaal uit na een bepaalde tijd. Ik wil op afstand kunnen zien of deze gereed is. De wasmachine is aangesloten met een trekschakelaar op het stroomnet een staat op een aparte groep maar dat zitten ook de zonnepanelen op.

Relevante software en hardware die ik gebruik nu al Shelly, Homewizard, Hue, Calex en ikea.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het simpelste is denk ik de trekschakelaar vervangen dit een stopcontact en daar een plug in van homewizard, of shelly. Maar dat wil ik eigenlijk niet, ik wil de trekschakelaar behouden en dan kunnen zien of stroom gebruikt wordt.
Hoe zou ik dit kunnen bereiken ?
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
piotr123 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:12:
Mijn vraag
Onze wasmachine een aeg staat op zolder, deze schakelt zelf helemaal uit na een bepaalde tijd. Ik wil op afstand kunnen zien of deze gereed is. De wasmachine is aangesloten met een trekschakelaar op het stroomnet een staat op een aparte groep maar dat zitten ook de zonnepanelen op.

Relevante software en hardware die ik gebruik nu al Shelly, Homewizard, Hue, Calex en ikea.
...

Het simpelste is denk ik de trekschakelaar vervangen dit een stopcontact en daar een plug in van homewizard, of shelly. Maar dat wil ik eigenlijk niet, ik wil de trekschakelaar behouden en dan kunnen zien of stroom gebruikt wordt.
...
Je trekschakelaar voorzien van een stekker en dan in het stopcontact met zo'n plug in ding? Iets zul je er te slotte tussen moeten zetten, of je moet een wasmachine kopen die op de wifi zit en je zelf een melding stuurt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je hoeft de trekschakelaar niet te vervangen. Je kunt de kWh meter van HomeWizard ertussen zetten, die meet dan gewoon het verbruik ervan. Dat hoeft niet persé voor de hele groep in de meterkast, kan ook gewoon direct voor de trekschakelaar.

Let er wel op dat je óf best wat later dan dat de was klaar is een melding krijgt, óf meer zult moeten doen dan gewoon meten hoeveel watt het huidige verbruik is. Die van ons schakelt pas na een kwartiertje helemaal uit, en tussendoor zijn er momenten waar het verbruik even een paar minuten nihil is (maar niet nul).
Ik heb nu in Home Assistant een sensor die de hele cyclus volgt en dan een melding geeft als de cyclus klaar is (dus ongeveer wanneer het apparaat ook daadwerkelijk begint te piepen), maar dan moet je echt je cyclus analyseren en dat werkt bijv. niet als je een keer een kort programma draait.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Het simpelste is natuurlijk gewoon zelf ff een timer zetten op je telefoon/horloge. Desnoods koop je een kookwekkertje van een paar euro. Die wasmachine programma's hebben toch min of meer een vaste tijd.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:30:
Het simpelste is natuurlijk gewoon zelf ff een timer zetten op je telefoon/horloge. Desnoods koop je een kookwekkertje van een paar euro. Die wasmachine programma's hebben toch min of meer een vaste tijd.
Jij hebt zeker geen eco programma’s :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Wolly schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:37:
[...]

Timer zetten werkt niet goed genoeg, zit soms wel kwartier tussen, dat kan idd die de eco programma's kunnen komen of door sensoren in de machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Wolly schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:37:
[...]

Hoezo? Alsof dat kwartier uitmaakt dat het ff in de wasmachine zit te wachten....Zet gewoon die timer om ong. die tijd en gaan met de banaa

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
piotr123 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:12:
Mijn vraag

...

...
Je gebruikt al Shelly, gewoon een powerplug van hun ertussen met power management.

Verbruikt hij niets/vrijwel niets meer, is hij klaar

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een Shelly parallel over het deurslot zetten? Op het moment dat de deur ontgrendeld wordt aan het einde van een wasbeurt zou je prima een seintje kunnen krijgen.

Zelf opgelost met een Shelly plug, maar ja, ik heb dan ook geen trekschakelaar.

Je zou ook nog met een ESP-bordje en een LDR kunnen pielen, als de ledjes op de machine tenminste uitgaan na een wasbeurt. Met ESP-home kun je heel leuke dingen doen, die vast in te passen zijn in een systeem wat je een bericht gaat sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Dank je wel allemaal, of het wordt toch een powerplug, of ik ga in de trekschakelaar een shelly 1 inbouwen, eentje die alleen stroom kan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:28

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Een babyfoon neerzetten?

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:59
Een beveiligingscamera richten op de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:35:
was ook t eerste wat ik dacht... camera dr op..
maar met een inline energie meter kom je dr ook wel... alleen moet je die wel inleren...

hier is de machine te oud om zelf te bedenken dat die klaar is en dus uit mag....

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:26

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

aljooge schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:35:
Lol, dat heb ik ook gedaan. Was er klaar mee om voor niets naar boven te lopen.

Deze heb ik in Google home gekoppeld. Zo kan ik de beelden beneden op mijn Google Nest Hub opvragen. Werkt prima.

Mr. T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14
Hier een Shelly 1PM ertussen gezet, als de machine langer dan 5 minuten meer dan 1W en minder dan 5W verbruikt krijg ik een melding dat hij klaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
webbier schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:10:
Hier een Shelly 1PM ertussen gezet, als de machine langer dan 5 minuten meer dan 1W en minder dan 5W verbruikt krijg ik een melding dat hij klaar is.
Exact dit! Alleen gebruik ik een zigbee smartplug hiervoor.

Hier start een automation binnen Home Assistant wanneer de smart plug een verbruik van meer dan 200w meet (water opwarmen) en vervolgens wacht hij tot het verbruik 5 minuten lang onder de 10w zakt. Dit triggert een notificatie op mijn telefoon dat de wasmachine klaar is. :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: CHORES_Wasmachine_Ready
description: ""
triggers:
  - type: power
    device_id: <Smart_plug>
    entity_id: <Smart_plug verbruiksmeter>
    domain: sensor
    trigger: device
    above: 200
conditions: []
actions:
  - wait_for_trigger:
      - type: power
        device_id: <Smart_plug>
        entity_id: <Smart_plug verbruiksmeter>
        domain: sensor
        trigger: device
        below: 10
        for:
          hours: 0
          minutes: 5
          seconds: 0
    continue_on_timeout: false
  - action: notify.mobile_app_<telefoon>
    metadata: {}
    data:
mode: single

Simpel maar effectief. (Die notificatie kan je ook met text-to-speech of een LLM naar je smartspeaker sturen oid. Dan heeft vrouwlief er ook profijt van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
webbier schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:10:
Hier hetzelfde *O*

Wel checken of er een antikreukoptie gebruikt word en wat de frequentie is van draaien...die kan je notificatie verklooien.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:17
Veel (ook oudere) wasmachines geven een geluidsignaal indien programma gereed is.
Heb je gekeken of jouw machine ook een dergelijk signaal kan geven. Misschien wel en staat deze uit of is het volume te laag ingesteld?
Mijn vriendin heeft de wasmachine (al een oudje) op de 2e etage staan en die piept luid en duidelijk als deze klaar is. Geluidsniveau kun je instellen

Misschien even type nummer opzoeken (zit bij een voorlader meestal aan de binnenkant van de deur) en handleiding erbij en misschien is het eenvoudig in te stellen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iets waar wij ook wel tegenaan lopen, maar de meeste programma's die ik zelf kies duren 1:33 uur bijvoorbeeld. Dat kan ik met een timer gewoon in de gaten houden, dat zal niet ineens een kwartier langer of korter verschillen.

Even naar boven lopen is natuurlijk altijd goed voor je. ;)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of gewoon een wasmachine kopen met Wifi. Ik krijg een melding op mn telefoon als het klaar is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:08

Pazo

Mroaw?

Ik heb het simpeler gedaan: gewoon een slimme stekker ertussen die stroomverbruik meet, en dat in Home Assistant gezet. Als de wasmachine klaar en dus op soort van 'standby' staat, is het actuele stroomverbruik ca 7-8 w. Uit = 0 en alles hoger dan (zeg) 10w = bezig. En je weet van te voren ongeveer wel hoe lang de machine er over doet, en tot op heden eigenlijk nog niet mis gegaan.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:02
een sensor over het aan/uit ledje?

https://community.hubitat...detect-led-on-off/53250/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 20:03
Je kan ook de piep detecteren, dan hoef je de LED ook niet te bedekken.

https://www.reddit.com/r/..._when_my_washing_machine/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:24
njitter schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:39:
Of gewoon een wasmachine kopen met Wifi. Ik krijg een melding op mn telefoon als het klaar is :)
Of de wasmachine beneden neerzetten

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
njitter schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:39:
Of een Bosch kopen, de mijne piept knetterhard om de minuut als de was klaar is. Zwaar irritant, hij herhaalt dat zeker 5 keer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Ik hen uiteindelijk 2 shelly plugs besteld, eentje voor de droger, die zit met een stekker aangesloten en een shelly 1 pm die ga ik in de trekschakelaar inbouwen, mocht dat niet lukken qua ruimte dan zet ik een stekker aan de wasmachine en gebruik ik de tweede plug. Iedereen in huis gebruikt shelly voor de rolluiken. Wie weet gaan mijn dochters ook een keer de was in de droger doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:24
Als je wasmachine keer aan vervanging toe is, zou je Samsung wasmachine kunnen proberen, deze is met WiFi verbonden, en kan op afstand bestuurd worden via Smartthing app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
zazadanger68 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:26:
Als je wasmachine keer aan vervanging toe is, zou je Samsung wasmachine kunnen proberen, deze is met WiFi verbonden, en kan op afstand bestuurd worden via Smartthing app.
Dank je wel.
Dat was ik nog vergeten in de originele vraag, ik heb smartting ivm de tags van Samsung gekocht na de corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
je hebt ook smart/connected vibratie sensoren op zigbee. Hiermee kan je detecteren of de wasmachine aan het centrifugeren is en hier klaar mee is. De was is dan (e.g. na 5 minuten) niet meer vibreren klaar. Simpel, je hoeft het alleen maar op de wasmachine te plakken en connecten.
Zigbee vibratie sensoren zouden met je ikea of hue hub kunnen pairen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:44
stin00 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:04:
[...]

Of een Bosch kopen, de mijne piept knetterhard om de minuut als de was klaar is. Zwaar irritant, hij herhaalt dat zeker 5 keer :+
Precies dat, wij noemen dat piep ding de nazi 🤣 of ijzeren t**t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
stin00 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:04:
[...]

Wij hebben een aeg die piept ook als deze klaar is, alleen hij staat ook wel eens vroeg aan een 1 kamer verder slaapt iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
bonzz.netninja schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:30:
Maar dat is geen home automation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-09 21:00
Leuk om dit soort DIY leuke luxe dingetjes te lezen.
Ik heb vooralsnog helemaal niets geautomatiseerd in huis, ben bang dat ik anders helemaal los ga 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
LordSinclair schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:57:
[...]

Of de wasmachine beneden neerzetten
Of boven bij de wasmachine gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
MallePietje schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:16:
[...]

Ja gezellig, dat probeer ik juist te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:47

Fiber

Beaches are for storming.

Ruim 30 jaar geleden hadden ze al iets bedacht voor een zelfde soort 'probleem'...

Wikipedia: Trojan Room-koffiezetapparaat

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MallePietje
piotr123 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:23:
[...]

Ja gezellig, dat probeer ik juist te voorkomen.
Haha, ik probeer alleen het scala aan opties compleet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:20

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een kaku belsignaal verbinden met de pieper, met tussenkomst van een relais. Beneden een draadloze bel daarmee verbonden.

Tweaker spirit!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• piotr123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGFT_txmGV8QYlkfBYThEO6n5r8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0X6VzDs8eoORDU9iFz6L7w2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het uiteindelijk geworden, dank jullie allemaal voor de adviezen.

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 09-12-2024 14:50 . Reden: Plaatje iets kleiner / leesbaarder op een beeldscherm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:37
MallePietje schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:16:
[...]

Dat deed mijn oma (lang geleden) toen ze haar eerste wasmachine kreeg. Haar conclusie: Ik kan de was net zo goed met de hand doen, ik zit toch de hele tijd in het washok te wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
Ryen schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:43:
[...]

Dat deed mijn oma (lang geleden) toen ze haar eerste wasmachine kreeg. Haar conclusie: Ik kan de was net zo goed met de hand doen, ik zit toch de hele tijd in het washok te wachten. :)
Kijk, een mooie out of the box oplossing: de wasmachine de deur uit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:37
MallePietje schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:57:
[...]

Kijk, een mooie out of the box oplossing: de wasmachine de deur uit doen.
Maar dan moet je wel weer iets bedenken om te monitoren of oma al klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
Ryen schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:08:
[...]
Maar dan moet je wel weer iets bedenken om te monitoren of oma al klaar is.
Misschien gewoon naar zolder roepen of ze al klaar is?
Pagina: 1