Dit is ons eerste seizoen met vloerverwarming (zie foto's hieronder) en ik loop tegen wat onduidelijkheden aan.
- De leverancier van de houten vloer heeft aangegeven dat de temperatuur van de vloer niet hoger mag worden dan 35 graden. Welke meter geeft de temperatuur van de vloer aan die zij bedoelen? Zoals ik het begrijp: De onderste meter laat zien wat de temperatuur is van het water dat de vloer in gaat, de bovenste geeft de temperatuur van het retourwater aan. Ik zou dan zeggen dat die bovenste een betere indicatie geeft van de temperatuur van de houten vloer - tenslotte zitten de aanvoer- en retourleidingen om en om naast elkaar in de zandcementvloer en ligt de houten vloer daar weer bovenop. Maar het regelen kan alleen aan de hand van de aanvoertemperatuur, die aangegeven wordt door de onderste meter.
Staat de boel nu goed ingesteld, of kan ik de instelling van de thermostaatkraan veder verhogen - maximaal tot het punt dat de retourtemperatuur richting de 35 graden gaat? De vloer lijkt nu zo'n 26 graden te zijn, dus zelfs een verhoging naar 30 graden zou al een flinke verbetering (zo'm 50%) in het afgegeven vermogen betekenen. - De ketel gaat iedere tien minuten aan en vrij snel weer uit omdat de maximumtemperatuur is bereikt, of het verschil tussen aanvoer- en retour te groot wordt. Oftewel, de ketel pendelt. Zo te zien kan hij ook op minimaal vermogen zijn warmte niet kwijt. Mijn vorige vraag heeft hier natuurlijk ook invloed op, maar wat is verder nog zinvol om te doen om dit pendelen te verminderen? Andere radiatoren in huis staan meestal uit.
- Hoe bepaal ik de juiste stand van de pomp? Het is een Grundfos ALPHA1 B. Hij staat op de middelste stand voor een constante drukcurve (CP2). Een lagere stand verbruikt uiteraard minder stroom. Maar wat is het verdere effect van het verhogen of verlagen van de pompsnelheid? Neemt de temperatuur van de vloer daar ook significant van af of toe?