Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Dit is ons eerste seizoen met vloerverwarming (zie foto's hieronder) en ik loop tegen wat onduidelijkheden aan.
  1. De leverancier van de houten vloer heeft aangegeven dat de temperatuur van de vloer niet hoger mag worden dan 35 graden. Welke meter geeft de temperatuur van de vloer aan die zij bedoelen? Zoals ik het begrijp: De onderste meter laat zien wat de temperatuur is van het water dat de vloer in gaat, de bovenste geeft de temperatuur van het retourwater aan. Ik zou dan zeggen dat die bovenste een betere indicatie geeft van de temperatuur van de houten vloer - tenslotte zitten de aanvoer- en retourleidingen om en om naast elkaar in de zandcementvloer en ligt de houten vloer daar weer bovenop. Maar het regelen kan alleen aan de hand van de aanvoertemperatuur, die aangegeven wordt door de onderste meter.
    Staat de boel nu goed ingesteld, of kan ik de instelling van de thermostaatkraan veder verhogen - maximaal tot het punt dat de retourtemperatuur richting de 35 graden gaat? De vloer lijkt nu zo'n 26 graden te zijn, dus zelfs een verhoging naar 30 graden zou al een flinke verbetering (zo'm 50%) in het afgegeven vermogen betekenen.
  2. De ketel gaat iedere tien minuten aan en vrij snel weer uit omdat de maximumtemperatuur is bereikt, of het verschil tussen aanvoer- en retour te groot wordt. Oftewel, de ketel pendelt. Zo te zien kan hij ook op minimaal vermogen zijn warmte niet kwijt. Mijn vorige vraag heeft hier natuurlijk ook invloed op, maar wat is verder nog zinvol om te doen om dit pendelen te verminderen? Andere radiatoren in huis staan meestal uit.
  3. Hoe bepaal ik de juiste stand van de pomp? Het is een Grundfos ALPHA1 B. Hij staat op de middelste stand voor een constante drukcurve (CP2). Een lagere stand verbruikt uiteraard minder stroom. Maar wat is het verdere effect van het verhogen of verlagen van de pompsnelheid? Neemt de temperatuur van de vloer daar ook significant van af of toe?
Foto's:
  1. Overzichtsfoto van verdeler.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An87Jbfa9fKTCoQc7j5mQu-JDXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uloZcoSrI6pfQG0krD3qmxVq.jpg?f=fotoalbum_large
  2. Beide meters vlak voordat de cv aanslaat.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hWxaW54Y8drjWm_MCL5oSTUElc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqrR8fy3ituUfSy3BZ6Kn5Bq.jpg?f=fotoalbum_large
  3. Beide meters vlak voordat de cv uitslaat.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhmVDlhubSa-E4F-1sS_SIM8tBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InC2q9kbsantCNa4qcUDdffs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zo te zien op afbeelding 3 gebeurt er niets met die bovenste thermometer...doet ie het wel? Altijd 26 graden retour is maf.

Over vraag 2 geef je zelf al een inkopper: meer radiatoren open is meer afgifte is minder pendelen.

Over vraag 3: het kan zijn dat je flow toeneemt, daar staat ook weer meer herrie en meer verbruik vd pomp tegenover.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

Zou de onderste meter maar aanhouden , de toevoer.
Dat is immers de hoogste temperatuur.
En dat pendelen?
Een cv ketel draait in de meeste gevallen op een te hoog vermogen , vraag bij een service beurt aan de monteur of deze terug te stellen is.
En vaak kan je zelf ook de maximum temperatuur voor het cv water instellen., zet maar op 40 graden dat scheelt je veel gas.
En geen idee hoe je verdeler waterzijdig is ingeregeld , maar door de regelaars op de bovenste balk verder open te zetten wordt er meer warmte afgegeven wat het pendelen eventueel verminderd.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

DaWizza schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:48:
Zo te zien op afbeelding 3 gebeurt er niets met die bovenste thermometer...doet ie het wel? Altijd 26 graden retour is maf.
Niks mis mee.
Bij 35 gr toevoer en 26 gr retour heeft die dus een delta T van 9 graden over de vloer.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
DaWizza schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:48:

Over vraag 2 geef je zelf al een inkopper: meer radiatoren open is meer afgifte is minder pendelen.

Over vraag 3: het kan zijn dat je flow toeneemt, daar staat ook weer meer herrie en meer verbruik vd pomp tegenover.
Dat is toch niet zo gek? Als er maar een minuutje warm water wordt toegevoegd, dan wordt de retour nog nauwelijks warmer. Dat is juist het probleem: Er gaat weinig warmte de vloer in, dus die warmt maar heel langzaam op.

Vraag 2: Meer radiatoren open kan natuurlijk, maar dan zit ik te verwarmen waar het niet nodig is. Dat lijkt me ook weinig efficient.

Vraag 3: Dat de flow toeneemt bij een hogere pompstand lijkt me by design. De vraag is vooral wat het effect daarop is op het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Jan2023 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:53:
Zou de onderste meter maar aanhouden , de toevoer.
Dat is immers de hoogste temperatuur.
En dat pendelen?
Een cv ketel draait in de meeste gevallen op een te hoog vermogen , vraag bij een service beurt aan de monteur of deze terug te stellen is.
En vaak kan je zelf ook de maximum temperatuur voor het cv water instellen., zet maar op 40 graden dat scheelt je veel gas.
En geen idee hoe je verdeler waterzijdig is ingeregeld , maar door de regelaars op de bovenste balk verder open te zetten wordt er meer warmte afgegeven wat het pendelen eventueel verminderd.
Mijn gedachtengang is meer dat de vloer nooit warmer kan zijn dan de retourtemperatuur. De vloer koelt immers het water dat via de aanvoer komt af tot de retourtemperatuur. Dat kan alleen als de vloer kouder is dan die retourtemperatuur. Toch?

Het vermogen regelt de ketel zelf bij en dat doet hij tot het minimum dat ook in het boekje staat. De temperatuur lager zetten heeft dus alleen maar als effect dat hij eerder afslaat.

De regelaars bovenop staan allemaal open.
Pagina: 1