Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 12:50
Dag allen,

Ik zat erover te denken om een generator te kopen voor als de stroom een keer lang uitvalt.

Nu zag ik deze bij de praxis https://www.praxis.nl/ger...nerator-720w-max/10026090, maar deze uitgang is niet stabiel. Dus wordt afgeraden laptops ermee op te laden. Nu heb ik 2x een APC UPS Be850 thuis.

vraag: kan ik met mijn ups de spanning van een 2 takt generator stabiliseren? of heb ik dan zoiets nodig?

https://www.allekabels.nl...v5lk12LpEuUhoC4QMQAvD_BwE

Of iets anders?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:18
Als jou ups een "double conversion" type ups is, dat kan het zonder meer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Is dit hetzelfde als AVR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:17
Zou je niet (op Marktplaats?) iets van kwaliteit kopen? Er zijn genoeg generatoren tegenwoordig waar je prima maar een laptop kan laten draaien.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe vaak is bij jou de elektriciteit lang uitgevallen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
Bij mij.

Het internet ging ongeveer gelijk met de stroom … dus die laptop is niet je zorg…

Storm Desmond december 2015, Lancaster, VK

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

10 jaar geleden bij een storm in een ander land dus.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
Je kunt een omvormer generator kopen. Een honda eu10i bijvoorbeeld. Daar komt stabiele spanning en frequentie uit. (Want hij heeft een omvormer)

Dat ding van de praxis is speelgoed. Daar kun je zelf vrij weinig aan veranderen. Maar als zijn enige doel is een dual conversion ups voeden, dan zou dat niet uit mogen maken. Kans is wel dat de ups de voeding ongeschikt acht en weigert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 16:44
Je hebt wel kans als de ups gaat laden de spaning een flinke dip krijgt waardoor de UPS denkt dat er geen spanning meer is.

Generatoren vinden het meestal niet lief als je ineens 50% of meer load gaat afnemen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Nauja, het balletje ging rollen met de boodschap dat we als Nederland beter voorbereid moeten zijn op onverwachte stroomuitval.
De vraag is dus nog steeds, kan een ups met avr een generator stabiliseren? De avr kan spanningen tussen de 170 en 280 rechttrekken.

Heeft iemand er ervaring mee?
En 949 euro voor een generator is ook wel weer wat veel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50

Onbekend

...

Bramtweakers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:13:
Nauja, het balletje ging rollen met de boodschap dat we als Nederland beter voorbereid moeten zijn op onverwachte stroomuitval.
Dat betekent niet dat iedereen dan zelf stroom moet gaan opwekken op het moment dat het er even niet is.

Maar dat betekent dat je je basisbehoeften niet stroomafhankelijk moeten zijn. Dus zorg dat je ergens drinkwater hebt (of kan zuiveren), dat je een zaklamp hebt met batterijen en kaarsen, en dat je eten kunt bereiden zonder elektriciteit of gas.

Maar even terug naar een generator....
Hoe vaak ga je die testen?
Wat ga je daar op aan sluiten?
Hoe lang moet deze het vol kunnen houden?
Heb je ook een voorraad brandstof daarvoor? (Brandstof is niet oneindig lang houdbaar, dus hoe vaak ververs je het?)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
Even in het kort. Zo'n generatortje vereist brandstof en olie.
Nu kun je ze vaak draaien op aspen, dat kun je vrij lang bewaren. Maar niet in de generator!
Je bewaart deze leeg, ook zonder olie, met een eetlepel olie in de cilinder.

Als je hem gebruikt, vul je de olie af, trek je hem een paar keer rond, vul je de brandstof en start je hem.
Dan als je klaar bent haal je olie en brandstof er weer uit. Eventueel kun je de olie laten zitten, maar die moet je vervangen bij volgend gebruik als dat niet binnen enkele maanden is.
Olie is hygroscopisch, je zult dus onaangebroken flesjes op voorraad moeten houden.
En aspen verdampt als de jerrycan geopend is geweest.

Al met al vrij veel werk. En nog niet echt nodig in nederland tot er hier ook raketten op de infrastructuur vallen.

Ze hebben ook voor iets meer inverter generatoren van eurom.
Ik zou toch oppassen. Je hebt dit nodig in geval van nood, en dan wil je dat het werkt. Iets betrouwbaars is dan wel gewenst denk ik.

Bovendien, wat wil je voeden? Voor een koffiemachine heb je vaak al meer dan 1 kW nodig. Een koelkast kan misschien, mits de aanloopstroom past. En voor je CV heb je nog extra geknutsel nodig anders start deze niet (aarde/nul potentiaal probleem).
Laptops opladen is geen probleem die ac/dc converters pakken dat wel. PC's ook wel, mits niet te zwaar belast.

De sinusgolf van zo'n ding zal meer een driehoek zijn. Dit wordt erger onder last.
Er zit energie in, maar het is niet netjes. Toerenregeling zal tegenvallen, het weegt niets, dus er is geen traagheid in de rotor.

Ik zie eigenlijk geen doel voor zo'n ding, misschien dat je hem kan inzetten als noodlader van een batterijbank of powerstation?

Oja, zo'n ding maakt ook veel geluid, en het stinkt.
Pagina: 1