Cpu defect in garantieperiode.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 22:05
Ik heb anderhalf jaar geleden via *knip* Webwinkel een 5800x3d gekocht. Twee weken geleden kreeg ik problemen met mijn pc (startte niet meer op)

Ik heb een aanspraak gedaan op garantie en Webwinkel heeft ook geconstateerd dat de processor defect is.

Nu is de 5800x3d niet meer leverbaar en bieden ze een 5700x3d als compensatie aan. Nu is dat een prima cpu maar geen 5800x3d.

Ook zit er een 100 euro vraagprijsverschil tussen beide cpu's. Hier is geen compensatie voor. (Dan had ik de 5700x3d misschien overwogen om te verkopen en dan tweedehands een 5800x3d te kopen)

Ze willen wel een 5950x inruilen maar dan moet ik wel het verschil bijleggen.

Nu wil ik niet te mierenneukerig zijn, maar is het ook juridisch haalbaar dat ik gewoon zeg ik ontbind de koop en wil het aankoopbedrag terug?

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 30-11-2024 14:08 . Reden: Naam winkel verwijderd conform beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:56
Ja, koop ontbinden op non-conformiteit. Je moet de verkoper echter wel de kans geven om alsnog een conform product te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De enige CPU die echt gelijkwaardig is is gewoon weer een 5800X3D, die niet meer leverbaar is. De 5700X3D komt in de buurt maar is toch net een stapje terug. De enige redelijker opties zijn wat mij betreft omruilen met een bijbetaling, in welke richting dan ook. Dus een 5700X3D met wat geld terug (of een kortingsbon, of wat dan ook) of inderdaad een 5950X met bijbetaling. Aangezien je dan sowieso een ander product krijgt dan je had moet je het daar dan natuurlijk wel mee eens zijn.

Als je er echt niet uitkomt met de winkel is de koop ontbinden inderdaad een logisch gevolg. Dat is voor hun niet heel aantrekkelijk, dus met dat vooruitzicht zou ik de winkel toch aanraden om jou compensatie aan te bieden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

TruetactiX schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:34:
Nu wil ik niet te mierenneukerig zijn, maar is het ook juridisch haalbaar dat ik gewoon zeg ik ontbind de koop en wil het aankoopbedrag terug?
Dat kan inderdaad (art. 7:22 BW). Het is juridisch echter onduidelijk of je een gebruiksvergoeding verschuldigd bent voor anderhalf jaar gebruik.

AMD belooft:
If the AMD processor which is the subject of this Limited Warranty fails during the warranty period for reasons covered by this Limited Warranty, AMD, at its sole option, will: (1) repair the AMD processor by means of hardware and/or software; (2) replace the AMD processor with another AMD processor of equal or greater performance, including the replacement of your defective part with an AMD recertified product if the part is not currently available*; OR, (3) if AMD is unable to repair or replace the AMD processor, refund the then-current value of the AMD processor.
Volgens optie 2 heb je recht op dezelfde processor of beter, maar dan moet je bij AMD en niet bij de verkoper zijn.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
Helaas zit de 5700x3d met compensatie er niet in. In de 5950x heb ik ook weinig behoefte aangezien ik enkel game met mijn pc.

Ik heb gevraagd of het mogelijk is dat ik voor het aankoopbedrag van de 5800x3d andere onderdelen kan uitzoeken. Dan maak ik van de nood maar een deugd en stap ik over naar AM5. Als dat niet mogelijk is dan vraag ik of ik het aankoopbedrag terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
TruetactiX schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:09:
Helaas zit de 5700x3d met compensatie er niet in. In de 5950x heb ik ook weinig behoefte aangezien ik enkel game met mijn pc.

Ik heb gevraagd of het mogelijk is dat ik voor het aankoopbedrag van de 5800x3d andere onderdelen kan uitzoeken. Dan maak ik van de nood maar een deugd en stap ik over naar AM5. Als dat niet mogelijk is dan vraag ik of ik het aankoopbedrag terug kan krijgen.
Maar, hoeveel geld vind je dan dat ze zouden moeten inhouden van je aankoop bedrag? 25%?
Of vind je dat je de afgelopen anderhalf jaar gratis gebruik heb mogen maken van de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
Ik vind het lastig. Aan de ene kant snap ik wel iets van wat je zegt over het "gratis" gebruik maken.

Aan de andere kant vind ik ook dat het niet zo moet zijn dat ik er op achteruitga. Als ik zeg prima geef mij maar de 5700x3d dan kost het mij geld en prestaties.

Helaas is het niet mogelijk om dezelfde cpu terug te krijgen.

Ik neem aan dat de webwinkel ook naar AMD gaat om compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
TruetactiX schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:59:
Ik vind het lastig. Aan de ene kant snap ik wel iets van wat je zegt over het "gratis" gebruik maken.

Aan de andere kant vind ik ook dat het niet zo moet zijn dat ik er op achteruitga. Als ik zeg prima geef mij maar de 5700x3d dan kost het mij geld en prestaties.

Helaas is het niet mogelijk om dezelfde cpu terug te krijgen.

Ik neem aan dat de webwinkel ook naar AMD gaat om compensatie?
Je kan toch wat bijleggen voor de upgrade? Dan word je aankoopprijs toch geheel gecompenseerd en een cpu heb je toch nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
Ja maar ik weet dus niet of dat ook een ander platform mag zijn en ik ook nog meer kosten moet maken.

In AM4 kom ik dan in een 5950x waar ik geen interesse in heb.

[ Voor 12% gewijzigd door TruetactiX op 30-11-2024 20:05 ]

Pagina: 1