Traplak mat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17
Volgende project: traprenovatie.

Ik heb onbehandeld eiken delen gehaald die ik liefst mat blank wil aflakken.
De traplakken “antislip” die ik vind zijn zijdeglans.

Zou het gaan met 2K spuitlak? Of is dat te hard?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Skylt lak ultramatt - heb de eiken trap er hier nu 3 jaar in, gaat prima en mooi mat. Het is een soort epoxy dus ook hard en slijtvast. En gewoon een rubber stripje voorin maken voor de veiligheid.

[ Voor 164% gewijzigd door BCC op 30-11-2024 13:48 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 13:31
Monocoat is ook erg mat, en mooi (imho).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik ben voor de 2 componenten PU lak gegaan, mat met antislip van Gilde Meesters.
Hopelijk is 1 laag dan ook voldoende, want de opentijd is ca 2-3 uur volgens het blik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
BCC schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:20:
Skylt lak ultramatt - heb de eiken trap er hier nu 3 jaar in, gaat prima en mooi mat. Het is een soort epoxy dus ook hard en slijtvast. En gewoon een rubber stripje voorin maken voor de veiligheid.
Heb idd een stripje in de treden.
Althans... dat komt daar nog in natuurlijk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mju-cs-bwFXn-CHdLa3t0lWAj-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5XLe5gu5JoTul5bzC3gUESg.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen alles even naschuren, en dan in de lak.
Stripjes op maat snijden, treden monteren (2 x 8 om en om) en dan komt vrijdag de kitter alles afwerken.
Ik heb er echt ZO geen zin in, en het is zijn vak dus het resultaat is allicht beter dan wanneer ik het zelf doe :+

[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 02-12-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
paQ schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:14:
[...]

Heb idd een stripje in de treden.
Althans... dat komt daar nog in natuurlijk :+

[Afbeelding]

Morgen alles even naschuren, en dan in de lak.
Stripjes op maat snijden, treden monteren (2 x 8 om en om) en dan komt vrijdag de kitter alles afwerken.
Ik heb er echt ZO geen zin in, en het is zijn vak dus het resultaat is allicht beter dan wanneer ik het zelf doe :+
Een mooi RVS slijtstripje neem ik aan?
Ik zie dat je de slijtstrip over de hele breedte van de trede hebt, mooier was geweest ze een paar cm van de kant te stoppen.
Hier op de foto enigszins te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDZLWl-dM5hHBhKZyTXLnjmZ3Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6uocpUE98EHzHJMicjOdZqT.jpg?f=fotoalbum_large
Skylt is echt super spul, al ruim 20 jaar fan van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Analamoebe schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:21:
[...]

Een mooi RVS slijtstripje neem ik aan?
Ik zie dat je de slijtstrip over de hele breedte van de trede hebt, mooier was geweest ze een paar cm van de kant te stoppen.
Hier op de foto enigszins te zien:
[Afbeelding]

[...]

Skylt is echt super spul, al ruim 20 jaar fan van.
Nope, rubber.
Maar goed, het zijn renovatietreden. Niet nieuwe op maat gemaakte traptreden.

Mijn onderste tree is breder dan de rest trouwens, dus dat was nog wel een klus om rondom af te werken :?
Ik ga de naadjes nog even vullen denk ik met wat lijm gemengd met zaagsel, en even gladschuren. As good as it gets :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvAZx9aWVilYUuThed9SM512ez8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONa5nXlKz4pPUyuK2XvtZ1Sd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8davTiFm6XEroK-YUMwJETuAwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOTTI1RMtZ5O7I7YrzZyW5Hc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 02-12-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00

Wuursj

want worst is al bezet

Dat is inderdaad de meest 'naturel' lak die ik ken. Tot nu toe alleen gebruikt voor meubels, ook in de badkamer dus goed te horen dat ie het op de trap ook goed doet.

Kleine verbetering: het is een polyurethane (PU) lak, geen epoxy.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wuursj schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:47:
[...]

Dat is inderdaad de meest 'naturel' lak die ik ken. Tot nu toe alleen gebruikt voor meubels, ook in de badkamer dus goed te horen dat ie het op de trap ook goed doet.

Dat weerhield me ook ervan om 2K spuitlak te pakken.
Ik ben bang dat het te 'hard' wordt en daardoor niet taai genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Wuursj schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:47:
[...]

Ik weet niet wat het verschil is, dus dat klopt vast:) Ik heb 3 eiken vloeren en 2 trappen er mee gedaan en ze zijn allemaal nog prima.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BCC schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:03:
[...]

Ik weet niet wat het verschil is, dus dat klopt vast:) Ik heb 3 eiken vloeren en 2 trappen er mee gedaan en ze zijn allemaal nog prima.
Doorgaans is epoxy keihard, en PU hard maar taai.
"te" hard kan dus ook scheuren / breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00

Wuursj

want worst is al bezet

Ik doe heel veel met epoxy en dat harde valt op zich wel mee, buigbare surfmastjes etc worden immers ook in epoxy gebouwd. Ook daar zijn vele soorten in, net als in PU lakken. Ik heb een 10m houten zeilbootje en ben erg blij met het bestaan van epoxy :)

Maar een epoxy hars is moeilijk mooi te lakken, krasgevoelig en vaak niet UV bestendig. Ik werk het dan ook altijd af met een 2C PU lak, met een kleur of transparant. Maar dan wordt blank hout erg 'dood' / plastic achtig met al die lagen terwijl het met Skylt juist nog bijna als ongelakt, echt hout uit ziet. Voor houten vloeren, meubels en trappen vind ik dat veel mooier.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wuursj schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:13:
Ik doe heel veel met epoxy en dat harde valt op zich wel mee, buigbare surfmastjes etc worden immers ook in epoxy gebouwd. Ook daar zijn vele soorten in, net als in PU lakken. Ik heb een 10m houten zeilbootje en ben erg blij met het bestaan van epoxy :)

Maar een epoxy hars is moeilijk mooi te lakken, krasgevoelig en vaak niet UV bestendig. Ik werk het dan ook altijd af met een 2C PU lak, met een kleur of transparant. Maar dan wordt blank hout erg 'dood' / plastic achtig met al die lagen terwijl het met Skylt juist nog bijna als ongelakt, echt hout uit ziet. Voor houten vloeren, meubels en trappen vind ik dat veel mooier.
Dat is ook een eigenschap / gevolg van het hele harde.
Voor een vloer of traplak lijkt me PU dan ook de betere oplossing. Die is dan wat vergevingsgezinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wat een werk is dat zeg :S

Eerst in de project meubel onzichtbare lak super mat, daarna licht opschuren met 180, daarna 2e laag, drogen, en dan de 2K antislip mat. (Die stinkt trouwens een stuk minder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Best wel een mooie finish nu :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRVc3Y6xUQleuqAiC-rKOb2Jxa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPuRERev6yMu94Wvxpe3oZm2.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag afkitten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Sf1tRbDqF-nrdFRgHi77tToizM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8l3CU3aPb89gLeW3kKH2ADlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wel even wennen dat alles ineens recht is :D

Pagina: 1