Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Ja, ze bestaan nog: mensen zonder zonnepanelen. Aangezien ik vanaf volgende week elektrisch ga rijden, wil ik zonnepanelen op m'n dak gaan leggen. Ik heb 4 offertes opgevraagd en ben benieuwd naar de mening van (ervarings-)deskundigen.
Foto's
Zie aanbiedingen hieronder
Beschikbare (dak)ruimte
Dakkapellen voor en achter, platdak op de uitbouw en schuin dak onder dakkapel achter.
Schaduw
De uitbouw aan de zijkant van het huis vangt zowel 's ochtends als 's middags schaduw. De rest van de panelen ligt het grootste gedeelte van de dag in de zon.
Jaarverbruik
Nu we elektrisch gaan rijden schat ik dit zo in op 7000 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25a
Budget en doel
Tesla Model 3 op kunnen laden d.m.v. zonnepanelen en zolang we nog kunnen salderen de kosten richting €0,- brengen
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Home Wizard of via de software van de producent.
Reeds verkregen offertes
4
Regio
Gooi en Vechtstreek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50ffCbVJRerecx9kiR0aAptW9GQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqZ4jdWcZuTwBsVvlyrj0TwB.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:44
Als ik de offertes zo kijk vindt ik ze ten eerste aan de dure kant.

Heb jij toevallig wat meer foto's vanaf de grond genomen? Het is wat slecht te zien de orientaties. Ik vermoed dat Enphase micros daarbij niet nodig zijn.

Zou je foto van de meterkast kunnen sturen checken wij die gelijk ook!

Toevallig al laadpaal thuis geplaatst? Je kan deze vaak best wel scherp met de zonnepanelen boer meenemen.

Mocht je toch voor enphase gaan zorg dat je dan de iq8ac of iq8hc neemt i.v.m. meer uitgang vermogen. Betekent dat offerte 1 en 4 sowieso voor mij afvallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Chrisverst op 30-11-2024 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
Als alle offertes bij elkaar gelegd wordt lijken er meer panelen mogelijk: stuk of 20

En weer de klinkende onzin van 440W panelen op 295W omvormers. Het 365W model is gepast…

Voor ik zeg dat micro’s overbodig zijn zou ik een instraling simulatie willen zien (Sunny design of solaredge designer)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ronald schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:10:
Als alle offertes bij elkaar gelegd wordt lijken er meer panelen mogelijk: stuk of 20

En weer de klinkende onzin van 440W panelen op 295W omvormers. Het 365W model is gepast…

Voor ik zeg dat micro’s overbodig zijn zou ik een instraling simulatie willen zien (Sunny design of solaredge designer)
Daar kom ik morgen even op terug. Met 365W bedoel je de micro’s of 365W panelen?

Ik heb alle partijen gevraagd om te komen schouwen, omdat het legplan nogal uiteen loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door synorluna op 30-11-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Chrisverst schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:00:
Als ik de offertes zo kijk vindt ik ze ten eerste aan de dure kant.

Heb jij toevallig wat meer foto's vanaf de grond genomen? Het is wat slecht te zien de orientaties. Ik vermoed dat Enphase micros daarbij niet nodig zijn.

Zou je foto van de meterkast kunnen sturen checken wij die gelijk ook!

Toevallig al laadpaal thuis geplaatst? Je kan deze vaak best wel scherp met de zonnepanelen boer meenemen.

Mocht je toch voor enphase gaan zorg dat je dan de iq8ac of iq8hc neemt i.v.m. meer uitgang vermogen. Betekent dat offerte 1 en 4 sowieso voor mij afvallen.
Een laadpaal heb ik van de week besteld, dus daarin ben ik voorzien. Ik ging er vanuit dat Enphase nodig zou zijn omdat een aantal panelen op een plat daken liggen en een deel op het schuine dak. Ik gok 31 graden, maar kan ernaast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En leg het noorddak ook even vol (als het toch enphase gaat worden), als je de auto in de zomer in de avond gaat laden.
Vanaf 18:00 is het met zuid wel gedaan en gaat noord nog even door. Kom je net thuis met je tesla :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNjuwGQi7lqFgq59zp50J-hV-dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjZn3K0KBLnEid9c9n7kSjaX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2024 18:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
synorluna schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:57:
[...]

Daar kom ik morgen even op terug. Met 365W bedoel je de micro’s of 365W panelen?

Ik heb alle partijen gevraagd om te komen schouwen, omdat het legplan nogal uiteen loopt.
365W micro’s. HC geloof ik

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ronald schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:10:

Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, want ik vind de instraling nog steeds niet zo duidelijk weergegeven. Het dat klopt niet 100%, maar ik weet ook niet of dat nodig is voor de simulatie van de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/985S9gouD_J7aCB8h7gTbOmD9Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6agofAMmdzG24rueB0IDlpE.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik nog even zitten kijken naar de micro's. Ik kom er niet echt uit wat ik zou moeten hebben. Als ik kijk naar de IQ8HC dan lijkt me dit wat overkill. De IQ8+ lijkt dan weer net te weinig.

Wat betreft het aantal panelen ben ik het met je eens dat 20 wellicht ook zou moeten kunnen, hoewel ik niet weet of vandaag de dag het nog steeds verstandig is om zoveel mogelijk te plaatsen (ivm afschaffing salderen).

[ Voor 3% gewijzigd door synorluna op 01-12-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Hoe meer je hebt, hoe meer kWh direct eigen verbruik.

De instraling is een beetje verborgen optie in sunny design. Krijg je kleur schakeringen te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ronald schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:06:
Hoe meer je hebt, hoe meer kWh direct eigen verbruik.

De instraling is een beetje verborgen optie in sunny design. Krijg je kleur schakeringen te zien
Hopelijk geeft dit een wat beter beeld. Let op, ik heb de tekening gemaakt op basis van m'n beste inschatting, maar heb niet alle buitenmaten nagemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWv8wJCUOzWhB44U1c8-oxbphyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLeekIpZgbNF6wZ0qQ51Lgen.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QVXADv8NaHzLtoJQXCGtNsEsi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SwZgBT62hsFntzjgWl76NVQ3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door synorluna op 01-12-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:53:
En leg het noorddak ook even vol (als het toch enphase gaat worden), als je de auto in de zomer in de avond gaat laden.
Vanaf 18:00 is het met zuid wel gedaan en gaat noord nog even door. Kom je net thuis met je tesla :)

[Afbeelding]
Als ik kijk naar de zo instraling in voorgaand bericht, dan gaat dat weinig opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@synorluna
Dat ligt aan de kWh prijs die je moet inkopen als je in de zomer om 18:00 de tesla wilt gaan laden.
Anders heb je die zo terugverdiend denk ik.

Op mijn pvoutput kun je zien dat noord, 55% doet van zuid.
Met veel bewolking doen ze juist goed mee, en zuid weer minder.
Maar verwacht in de maanden okt-maart niet veel natuurlijk van noord

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-12-2024 21:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik denk niet dat het noord dak voldoende oplevert. De periode dat ze in de avond goed werken is een maand of drie, maar dan nog is dat bij lage zon…

Omdat het verscholen ligt achter de dakkapel gaat het de 55% niet halen. Ik ken het dak van @AUijtdehaag van foto’s, zijn noord dak is mooi vrij.
Bij bewolking zien ze relatief laag percentage van de hemelbol. Dus het relatief goed meedraaien gaat ook minder op.

Wat betreft de instraling: ik zit op de wip wat betreft Enphase of string. Er zijn zeker verschillen die wat zouden kosten in een string systeem… het is een complexe setup.

De veilige keuze is Enphase, maar het kost wat extra. Ook geen DC/DC accu; dat kan niet met Enphase, ook hun eigen oplossing niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ronald schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:57:
Ik denk niet dat het noord dak voldoende oplevert. De periode dat ze in de avond goed werken is een maand of drie, maar dan nog is dat bij lage zon…

Omdat het verscholen ligt achter de dakkapel gaat het de 55% niet halen. Ik ken het dak van @AUijtdehaag van foto’s, zijn noord dak is mooi vrij.
Bij bewolking zien ze relatief laag percentage van de hemelbol. Dus het relatief goed meedraaien gaat ook minder op.

Wat betreft de instraling: ik zit op de wip wat betreft Enphase of string. Er zijn zeker verschillen die wat zouden kosten in een string systeem… het is een complexe setup.

De veilige keuze is Enphase, maar het kost wat extra. Ook geen DC/DC accu; dat kan niet met Enphase, ook hun eigen oplossing niet.
Waarom zit je op de wip? Heeft dat te maken met dat een deel van de panelen op een plak dak ligt en een deel op het schuine dak van de woning? Wat zou het betekenen als ik voor een string zou gaan met bijvoorbeeld SMA. Welk risico zou ik dan nemen?

Klopt het dat als ik voor Enphase zou kiezen ik dan de IQ8ac of IQ8hc zou moeten hebben?

Waarom zit je op de wip? Heeft dat te maken met dat een deel van de panelen op een plak dak ligt en een deel op het schuine dak van de woning? Wat zou het betekenen als ik voor een string zou gaan met bijvoorbeeld SMA. Welk risico zou ik dan nemen?

Klopt het dat als ik voor Enphase zou kiezen ik dan de IQ8ac of IQ8hc zou moeten hebben?

Veel vragen, maar ik probeer een juiste afweging te maken zonder enige kennis van uzaken.
[/quote]

[ Voor 15% gewijzigd door synorluna op 01-12-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Error

[ Voor 99% gewijzigd door synorluna op 01-12-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@synorluna plat dak en schuin dak gaat in aparte strings.

De wip is vanwege de verschillen in instraling tussen gelijk liggende panelen (azimut/helling). Dat heeft iets aan verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ronald schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:27:
@synorluna plat dak en schuin dak gaat in aparte strings.

De wip is vanwege de verschillen in instraling tussen gelijk liggende panelen (azimut/helling). Dat heeft iets aan verlies.
Waar zou je zelf voor gaan? Wat betreft de Enphase heb ik dan de IQ8HC nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afhankelijk van prijsverschil, minimaal de 330W. De 295 is echt wel teveel aftop.

Ik denk dat ik dit systeem met solaredge of Enphase zou doen, maar je hebt geen solaredge offerte ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:44
Op tweakers komt af en toe een Enphase met de iq8hc langs voor rond de 1€/wp.

Met je leveranciers overleggen en dan kan er vast wat aan de prijs gedaan worden.

Zelf zou ik hier ook voor Micros gaan. Je zou nog het merk Apsystems kunnen overwegen is iets voordeliger en toppen nagenoeg niet af. Kwaliteit is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Chrisverst schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:04:
Op tweakers komt af en toe een Enphase met de iq8hc langs voor rond de 1€/wp.

Met je leveranciers overleggen en dan kan er vast wat aan de prijs gedaan worden.

Zelf zou ik hier ook voor Micros gaan. Je zou nog het merk Apsystems kunnen overwegen is iets voordeliger en toppen nagenoeg niet af. Kwaliteit is prima.
Apsystems is geloof ik tegenwoordig naar 20 jaar garantie te krijgen, bijna identiek aan Enphase.

En inderdaad hebben de APSystems meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ronald schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:19:
[...]

Apsystems is geloof ik tegenwoordig naar 20 jaar garantie te krijgen, bijna identiek aan Enphase.

En inderdaad hebben de APSystems meer vermogen.
Als ik daarnaast een dynamisch contract ga afsluiten is het dan zinvol om gebruik te maken van een Envoy Metered gateway? Dit werd vandaag geadviseerd door een van de partijen.

Wat me nu te binnenschiet is of het nog verstandig zou zijn om de panelen op het platte dak in oost-west opstelling neer te leggen of gewoon in portrait op het zuiden?

Na het schouwen zijn we uitgekomen op 20 panelen. 1 paneel minder op het dakkapel achter, 1 meer onder het dakkapel achter (schuine dak) en 2 extra op het platte dak.

[ Voor 12% gewijzigd door synorluna op 03-12-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 13:49
Even een andere invalshoek, weet je wat je daadwerkelijke terugverdien tijd gaat worden?

je geeft aan 0 euro aan kosten te willen maken via saldering.

Als ik nu Gaslicht check ben je bij een vast contract minimaal 30 euro kwijt en bij een dynamisch contract 11,36 (mists je dat goed weet te managen, dus auto laden overdag etc etc).

In 2027 gaat saldering er helemaal af en wek je dus te veel op in de zomer en te weinig in de winter, waardoor je naast meer moet micro managen ook meer gaat betalen.

Uitgaande dat je met deze panelen 100 p/m kan besparen de aankomende 24 maanden (2.400) heb je 5.100 voor dat je de kosten er uit hebt. laten we zeggen dat je besparing halveert naar 50 euro p/m ben je nog 102 maanden bezig.

Dat is 10,5 jaar voor het geld hebt terug verdient, na 20 jaar heeft het je 6.000 euro opgeleverd (afgezien van inflatie en mogelijk stijgende energiekosten).
Daarnaast willen netbeheerders gebruikers kosten inrekening gaan brengen naar verhand hun gebruik, wat bij veel terugleveren ook geld kan gaan kosten op termijn.

Ik zeg niet dat je dit niet moet doen, maar het is wel een investering met veel onzekerheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
REDSD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:26:
Even een andere invalshoek, weet je wat je daadwerkelijke terugverdien tijd gaat worden?

je geeft aan 0 euro aan kosten te willen maken via saldering.

Als ik nu Gaslicht check ben je bij een vast contract minimaal 30 euro kwijt en bij een dynamisch contract 11,36 (mists je dat goed weet te managen, dus auto laden overdag etc etc).

In 2027 gaat saldering er helemaal af en wek je dus te veel op in de zomer en te weinig in de winter, waardoor je naast meer moet micro managen ook meer gaat betalen.

Uitgaande dat je met deze panelen 100 p/m kan besparen de aankomende 24 maanden (2.400) heb je 5.100 voor dat je de kosten er uit hebt. laten we zeggen dat je besparing halveert naar 50 euro p/m ben je nog 102 maanden bezig.

Dat is 10,5 jaar voor het geld hebt terug verdient, na 20 jaar heeft het je 6.000 euro opgeleverd (afgezien van inflatie en mogelijk stijgende energiekosten).
Daarnaast willen netbeheerders gebruikers kosten inrekening gaan brengen naar verhand hun gebruik, wat bij veel terugleveren ook geld kan gaan kosten op termijn.

Ik zeg niet dat je dit niet moet doen, maar het is wel een investering met veel onzekerheden.
Ik begrijp je punt en daar zit mijn twijfel ook een beetje. Leg je zoveel mogelijk panelen neer of ga je uit van je huidige gebruik.

Aan de andere kant: stel dat de techniek zo snel gaat dat de accu van de Tesla kan gaan terugleveren aan de woning, is het alweer een heel ander verhaal. Overdag de auto vol laden en ‘s avonds verbruiken als er geen zon meer is. Schrijf je wel je auto weer wat sneller af.

Mijn idee is nu dat door middel van de Envoy Metered, de opbrengst van de panelen geknepen wordt wanneer de energie tarieven van het dynamische contract ongunstig zijn. Er is mij net verteld dat dit kan, maar ik heb daar zo mijn vraagtekens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 13:49
synorluna schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:36:
[...]

Ik begrijp je punt en daar zit mijn twijfel ook een beetje. Leg je zoveel mogelijk panelen neer of ga je uit van je huidige gebruik.

Aan de andere kant: stel dat de techniek zo snel gaat dat de accu van de Tesla kan gaan terugleveren aan de woning, is het alweer een heel ander verhaal. Overdag de auto vol laden en ‘s avonds verbruiken als er geen zon meer is. Schrijf je wel je auto weer wat sneller af.

Mijn idee is nu dat door middel van de Envoy Metered, de opbrengst van de panelen geknepen wordt wanneer de energie tarieven van het dynamische contract ongunstig zijn. Er is mij net verteld dat dit kan, maar ik heb daar zo mijn vraagtekens bij.
Is het idee energie neutraal te worden, minder afhankelijk van energie boeren of gewoon als investering.
Als het dat laatste is, zou ik die kosten ook afzetten tegen een belegging als NFT of hoge rente rekening.

Als je 7.500 op een spaar rekening van Trade republic 10 jaar laat staan is het 10.326 euro, als je het 20 jaar laat staan 14.218 euro.

Als je een EFT zoals VWRL zou kopen die gemiddeld 7% doet is het na 10 jaar 14.753 euro en na 20 jaar 29.022 euro.

Zet dat af op zonnepanelen 13.500 na 20 jaar (en dan moet er niks kapot gaan en je moet niet verhuizen). Ik vraag me af of het dan de verstangste investering is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
REDSD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:07:
[...]

Is het idee energie neutral te worden, minder afhankelijk van energie boeren of gewoon als investering.
Als het dat laatste is, zou ik die kosten ook afzetten tegen een belegging als NFT of hoge rente rekening.

Als je 7.500 op een spaar rekening van Trade republic 10 jaar laat staan is het 10.326 euro, als je het 20 jaar laat staan 14.218 euro.

Als je een EFT zoals VWRL zou kopen die gemiddeld 7% doet is het na 10 jaar 14.753 euro en na 20 jaar 29.022 euro.

Zet dat af op zonnepanelen 13.500 na 20 jaar (en dan moet er niks kapot gaan en je moet niet verhuizen). Ik vraag me af of het dan de verstangste investering is op dit moment.
Nee, niet als investering. Met die insteek heb ik nooit naar zonnepanelen gekeken. Het gaat me er meer om dat ik weinig uit ga geven aan energie voor de auto en het huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
Vandaag tot een overeenkomst gekomen met nummer 3 voor 20 panelen van Solarwatt van 440 wp en Enphase Metered gateway met IQ8HC omvormers voor €8700. Dank voor alle info en adviezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

synorluna schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:36:
[...]

Altijd zo veel mogelijk panelen. 'eigen verbruik' op jaarbasis is een achterhaald concept. Dat is slechts administratief.

Om je eigen gebruik op uurbasis te kunnen dekken kun je niet genoeg panelen hebben, met name buiten de zomer.
Pagina: 1