Woonwens buiten de randstad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 19:08

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Ik ben momenteel 30, gezond, vrijgezel en woonachtig in de randstad. Sinds een jaar ben ik aan het nadenken over waar ik oud wil worden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik landelijker wil wonen, en ergens een nieuw leven wil opbouwen. Ik heb ooit eerder in Limburg gewoond, en in Twente.

De opties die ik nu overweeg zijn Friesland, regio Ede, regio Gorinchem... Het budget om een huis te kopen zit zo rond de 550k.

Ik ben dus eerder verhuisd naar andere gebieden in het land, dus ik ben het wel gewend. Maar toch twijfel ik, ik vind mijn leven zoals het nu is wel makkelijk namelijk. Ik heb een koopwoning, goede baan, vrienden en familie in de buurt... Toch weet ik dat ik op langere termijn niet gelukkig word hier in de randstad.

Wat zouden jullie doen? Heeft iemand hier vergelijkbare stappen gezet?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
Hoe beviel het in Limburg en Twente en waarom wil je daar niet terug?

Elke regio is anders
Elke mentaliteit is anders..

Je kan ook belgie overwegen net over de grens daar heb je hele mooie vrijstaande woningen voor 550k die je in NL bijna nergens zult vinden..

voor je werk maakt het niet uit waar je komt te wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
epic_gram schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:40:
Ik ben momenteel 30, gezond, vrijgezel en woonachtig in de randstad.
. Ik heb een koopwoning, goede baan, vrienden en familie in de buurt... Toch weet ik dat ik op langere termijn niet gelukkig word hier in de randstad.

Waarom wordt je niet gelukkig op langere termijn? Mis je groen om je heen? Ook in de randstad zijn genoeg huizen te vinden in dorpjes.

Terwijl je vrijgezel bent gaan verhuizen naar een vreemde omgeving; succes! Je hebt daar geen familie, die ga je daar ook niet zomaar krijgen natuurlijk. Je hebt daar geen vrienden, de vrienden die je nu gaat hebben die ga je verliezen door de afstand en op jouw leeftijd is het ook niet zo makkelijk om nieuwe vrienden te maken.

Blijft dus vooral de 'waarom' vraag over en of daar geen ander antwoord op is dan verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:45

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik ben “geëmigreerd” van zuid Holland naar zuid-oost Groningen.
De voornamelijke reden was dat mijn partner voor een Duitse werkgever had en soms naar Duitsland moest.
Vanuit Den Haag was dat niet te doen. We zijn erg blij en gelukkig dat we deze stap hebben genomen. De mentaliteit is hier heel anders dan in de Randstad, veel gemoedelijker en rustiger. Files zijn hier nauwelijks.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar hier is redelijk makkelijk om aan een baan te komen.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:11
Ik ben van Utrecht naar (Belgisch) Limburg verhuisd vorig jaar.

Het is even wennen, omdat er in een dorp met 100 huizen zijn gaan wonen. De supermarkt is 2 dorpen verderop.

Qua werk, in het dorp is weinig voor mij, maar weert (20 min), Eindhoven (30 min) en hasselt (40 min) zijn relatief goed bereikbaar voor werk.

Als je thuis komt is er rust, iedereen loopt op straat, en buren kunnen doen en laten wat ze willen. Als je keer een feestje hebt meldt je het even bij de buren, en alles kan.

Enkel de supermarkt mis ik :)
Familie en vrienden die komen zijn allemaal "wow je woont zo mooi rustig", en begrijpen het allemaal. Bijkomstig voordeel: voor 300k heb je zeer mooie vrijstaande woning met grote tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
@99ruud99 Ik heb een recent onderzoek gezien waarin de prijzen van een huis in België geanalyseerd werden. voor een eengezinswoning wordt uitgegaan van een woonoppervlakte van 160m2! met ongeveer vergelijkbare prijzen van een 100m2/120m2* in NL
Relatief gezien koop je inderdaad meer huis in België, waarmee jou bewering in 2024 ook nog waarheid is.

* mijn uitleg van een "gemiddelde eengezinswoning" is 100 tot 120m2 in NL

@epic_gram Waar komt deze gedachte vandaan? Tussen de regels door lees ik dat je niet helemaal happy bent met de huidige situatie. Verder: hoe krom het ook klinkt, maar regio Gorinchem wordt nog steeds tot de randstad gerekend. Oke, toegegeven: je zit aan de rand.

Maar ook aan de rand van de randstad kan je al veel meer huis krijgen dan de 5 grote steden.

[ Voor 30% gewijzigd door D_Jeff op 30-11-2024 12:10 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
Wij (gezin van 4) zijn 2.5 jaar geleden verhuisd van de randstad naar het Zuidoosten van het land. Niet omdat we daar familie of werk hadden, maar omdat de regio ons trok en we er wilden wonen. Kinderen waren nog jong dus nog niet geworteld, wat het makkelijker maakte de stap toen te zetten. Mijn vriendin is lokaal gaan werken, ik werk nog bij dezelfde werkgever als toen (in de randstad) maar werk veel vanuit huis en kantoordagen en -tijden zijn erg flexibel waardoor dit te doen is.

Van rijtjeshuis in de Randstad naar vrijstaand met 3500+m2 grond voor 'slechts' een ton meer was iets wat ons erg trok. Daarnaast de omgeving die we mooier vinden. Aarden ging snel en goed, scheelt voor ons dat we kinderen hebben en je dus (als je wilt) al snel meegaat in wat er voor/met/door de kinderen van school en hun ouders georganiseerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:53
Ik ben van een dorpje in de Randstad verhuisd naar een vergelijkbaar (qua grootte en voorzieningen) dorpje in de Betuwe. Was voor de liefde, maar wil voor geen goud terug. Het bevalt me hier veel beter, stuk rustiger en gemoedelijker. Niet alleen het dorp, maar de hele regio.

Je goede vrienden ga je heus niet verliezen. Wellicht dat je ze minder vaak ziet, maar dat is vaak toch al zo als je ouder wordt (want mensen krijgen gezinnen, etc). Ik heb nooit echt in de buurt van vrienden gewoond en heb dat nooit als een belemmering ervaren. Ik denk wel dat je wat aandacht moet schenken aan het opbouwen van een lokaal netwerk als je dat prettig vindt. Gaan sporten of bij een vereniging o.i.d. Zelf zou ik hier geen behoefte aan hebben.

Als je naar omgeving Gorinchem kijkt zou ik net even aan de andere kant van de rivier gaan zitten. Rustiger, mooier, goedkoper. Wel vervelend qua verkeer als je vaak in de spits naar de Randstad moet omdat je het water over moet.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:10

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Beetje een vergelijkbare gedachten die ik enige tijd geleden had.

Relatie over, altijd in een stad gewoond, maar wel in een dorp opgegroeid. 39 Jaar, in Eindhoven. Voor mij was/is de grootste motivatie om in een buitengebied te willen wonen omdat de drukte van een stad bij mij niet meer past, maar ook omdat alleen kopen in een stad gepaard gaat met enorme concessies.

Uiteindelijk ben ik ook in de buurt van Gorinchem uitgekomen, dorpje naast Leerdam, Asperen. Waar ik een huis kon kopen dat precies is wat ik zocht. Een oude doodlopende straat, een paar buren die allemaal een beetje rekening houden met elkaar. Of de mensen ook echt vriendelijker zijn, laat ik het zo zeggen, we zorgen ervoor dat we zo min mogelijk last van elkaar hebben maar wel kunnen zijn wie je bent. Het voordeel van het wonen in een kleine gemeenschap is dat er sociale controle is, want als je bijwijze van spreken rottigheid zou uithalen kan je in de plaatselijke supermarkt hierop zomaar worden aangesproken. Het geeft mij wel een veilig gevoel hier wonen en ook vrij. In de ochtend is het enige wat ik hoor vogels, schapen en een haan.

Het huis(je) uit 1905 dat ik kocht voor slechts 260k ('23) is volledig gerenoveerd door de vorige bewoners en hadden er slechts 2 jaar gewoond door een burenruzie. Daar heb ik goed op kunnen profiteren door af te dingen op de vraagprijs. Ik kan het prima vinden met alle buren :-).

Het enige vervelende is, dat ik in 's-Hertogenbosch werk en daardoor het meest vervelende knelpunt van de A2, 2 maal per werkdag moet trotseren, voor de rest alleen maar lof.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ha! Veel plezier met pakken en verhuizen alvast!
Toen mijn moeder (al heel lang geleden), alleen achterbleef en er over dacht om van de randstad terug te verhuizen naar Friesland, haar geboortegrond (waar ze toen al bijna veertig jaar weg was), zei een oude tante van haar: "nimmen wachtet hjir op dy". Vertaald, niemand zit hier op je te wachten.

In een pittoresk dorpje, aan de rand van het land terechtkomen is een mooie droom, maar, zoals eerder aangegeven, je sociale leven verhuisd niét met je mee. Je zal heel vaak in de auto moeten stappen om naar vrienden en familie te moeten. En je moet ondertussen nieuwe contacten moeten opbouwen in ???. Daarnaast, het voorzieningenniveau is misschie 'anders' dan je zou willen, er zijn minder theaters, bioscopen etc...

Dus bezint eer ge begint! Realiseer je dat je zelf een nieuw netwerk moet opbouwen in je nieuwe omgeving. Misschien is er dichterbij je huidige woonplaats een pittoresk dorpje of stadje?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verhuisd naar Ede 3 jaar geleden. Ben niet heel sociaal maar wel head-forward in nieuwe avonturen gedoken en nu op een week meer contacten & vaker van huis dan vroeger in mijn (oude) bubbel/omgeving.

Je budget klinkt niet heel onredelijk maar daarmee heb je hier in de buurt wel leuke huizen maar zeker geen overbodige mooie / fijne huizen in rustig(er) buurt. Funda enzo ken je vast wel maar ga wel even goed rondkijken waar je met dat geld terecht kan/wil komen.

Overigens, specifiek voor Ede, er wordt nog steeds veel ontwikkeld in Kernhem, langs de A30; waaronder ook koop. Allicht dat daar goedkopere opties tussen zitten en je alles ook lekker nieuw kan beginnen; leven & inrichting :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Misschien een open deur, maar zowel op de Veluwe als de omgeving Gorinchem misschien wel eerst nadenken of je (bijvoorbeeld) graag klust op zondag voor je ergens een huis koopt. O-)

N=1 Een (vrijgezelle) vriend van mij is een paar jaar terug van Utrecht stad naar een dorpje bij Nijmegen verkast en die is er hardstikke happy. Maargoed, dat is ook wel iemand die goed alleen kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 30-11-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Charly schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:49:
Misschien een open deur, maar zowel op de Veluwe als de omgeving Gorinchem misschien wel eerst nadenken of je (bijvoorbeeld) graag klust op zondag voor je ergens een huis koopt. O-)
Dat verschilt wel echt per dorp; maar zou het zeker in de overweging meenemen of je juist wel of niet in een heel gelovig dorp wilt wonen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:14
VidaR-9 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:54:
[...]

Dat verschilt wel echt per dorp; maar zou het zeker in de overweging meenemen of je juist wel of niet in een heel gelovig dorp wilt wonen.
Heeft meer met normen en waarden in het dorp te maken.
Er zijn wel meer dorpen die niet streng gelovig zijn maar zondagrust wordt gewaardeerd.

Je gaat vaak uberhaupt in een dorp wonen voor het dorps gevoel en de sfeer die daarbij hoort.
Dorpelingen klagen maar al te graag over westerlingen die wel even wat overwaarde meenemen om het huis -geschikt voor hun kleinkinderen- in te nemen en die zich niet willen passen in het dorpsleven. Daar hebben ze prima een punt.

Om nog maar te zwijgen over die stadse mensen die beginnen te klagen over een traktor op de weg en de stank van een stal.. man man man ;)

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 30-11-2024 16:09 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:10

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

LED-Maniak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:01:
[...]

Heeft meer met normen en waarden in het dorp te maken.
Er zijn wel meer dorpen die niet streng gelovig zijn maar zondagrust wordt gewaardeerd.

Je gaat vaak uberhaupt in een dorp wonen voor het dorps gevoel en de sfeer die daarbij hoort.
Dorpelingen klagen maar al te graag over westerlingen die wel even wat overwaarde meenemen om het huis -geschikt voor hun kleinkinderen- in te nemen en die zich niet willen passen in het dorpsleven. Daar hebben ze prima een punt.

Om nog maar te zwijgen over die stadse mensen die beginnen te klagen over een traktor op de weg en de stank van een stal.. man man man ;)
Herkenbaar! Ik ben niet gelovig, maar ben bewust in de bijbelbelt gaan wonen. Omdat ik een stadwalwoning heb, ook geen tuin, dus klussen in de tuin op zondag zit er niet in. Maar op zondag houdt ik me wel een beetje in. Bewust bijbelbelt, omdat de normen en waarde hier het dichts schuren tegen waar ik voor sta.

Het is misschien wat kort door de bocht. Maar 25 jaar in meerdere drukke steden te hebben gewoond, je maakt het mee. Ik liever rekening hou op zondag met een gemaanschap die een kerk bezoekt, dan dat ik muren moet delen met tokkies of een cultuur die zich niet aanpast.

[ Voor 3% gewijzigd door Marchel op 30-11-2024 16:33 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Laten we het leuk houden en niet verzanden in generaliserende opmerkingen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 09:43
Wij zijn in 2019 (gelukkig vlak voor Corona) naar de Achterhoek verhuist. Beste keus die we ooit gemaakt hebben. Afgezien van het feit dat je voor je geld een stuk meer huis kreeg (dat is nu wel minder geworden), is het leven gewoon een stuk rustiger. De meeste kantoorbanen zijn tegenwoordig ook hybride, dus je hebt wat minder last van reistijden.

Wat hier eerder is aangehaald is trouwens wel waar, toen ik verhuisde was dat minder een ding, maar nu zijn de lokale bewoners niet super dol geworden op westerlingen ivm het opkopen van de huizen met een bak aan overwaarde. Dat hoor je regelmatig. En inderdaad, als je op het platteland gaat wonen, moet je niet gaan zeiken over de trekkers of stank af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Voor dat geld heb je een woonboerderij niet te ver van een treinstation naar Groningen.

Het is wat je wilt, Limburg is lekker dichtbij centraal Europa, Groningen lekker dichtbij Scandinavië. Mag je nog graag uitgaan dan is Groningen echt geweldig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dahn
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
epic_gram schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:40:

In 2021 de stap gezet om, ook vrijgezellig, te verhuizen van de randstad naar (uiteindelijk) de Veluwe. Reden: t dorp waar ik opgegroeid ben was het dorp niet meer (ik vergelijk het met een te vol kippenhok) en daarnaast was het ondoenlijk om daar een volgende stap te zetten op de huizenmarkt. Ik woonde daar in een jaren 60 appartement waarbij je van elke scheet die de onderbuurman liet kon meegenieten.

Waar ik op gelet heb zijn de volgende zaken (maar, dit verschilt per persoon natuurlijk)
- Reistijd naar werk (OV)
- Reisafstand naar familie en vrienden (auto)
- Het moest een dorp zijn
- Nieuwe woonomgeving moest openstaan voor mensen van buitenaf. (bepaalde plekken op de Biblebelt vallen dan al snel af)
- Liefst in (de buurt van) bossen.

Vwb die reistijd & afstand ben ik gewoon analytisch te werk gegaan. Website weet ik niet exact meer, maar t leek op https://app.traveltime.com. De max gewenste reistijd voor werk en prive ingevuld, de plekken die twee keer bereikbaar waren vastgelegd en die bekeken op woonomgeving (sociaal, qua natuur en welke toekomstplannen er voor dat gebied waren), maar ook bijv of je er makkelijk met OV kon komen (belbussen etc zijn het gewoon voor mij niet).

Zo ben ik uiteindelijk terecht gekomen waar ik nu woon en wil echt voor geen goud meer terug. (Enkel afentoe om mijzelf blijer te maken met hoe goed ik het nu heb ;) ) Kennissen en vrienden maak je makkelijk genoeg, bijv via het al eerder aangehaalde sporten.

Zou ik achteraf dingen anders gedaan hebben, ja misschien nog meer inlezen en vooral rondkijken op de plek waar je heen zou willen. Ik zeg niet dat dit negatief heeft uitgepakt bij mij, maar had t beter kunnen doen.

Verder wat ik niet gedaan heb maar wel een idee is; Je zou kunnen overwegen om op de plek, waar je misschien heen wilt, tijdelijk in een vakantiehuisje te gaan zitten tijdens een paar normale werkweken om te kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 20:37
Denk er goed over na het leven in een dorp is echt anders. Niet alles is voor het grijpen. Met geluk heb je een dorpscafe en een supermarkt die lang niet zo groot is als de AH. OV is er wellicht maar kun je vaak ook vergeten als het het later word en het lokale pakketpunt is ook dicht om 18u.

Klinkt erg negatief, maar de kern is vooral niet denken dat je beter bent en sta en beetje open voor de gebruiken van het dorp, dan komt het allemaal best goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:00
Ik weet niet wat je beeld is van landelijker wonen en wat je binnen dat beeld verwacht voor 550k, maar hiet in Twente heb je voor dat geld ook gewoon een 2 onder 1 kapper hoor.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
pentaw1nz schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:29:
Ik weet niet wat je beeld is van landelijker wonen en wat je binnen dat beeld verwacht voor 550k, maar hiet in Twente heb je voor dat geld ook gewoon een 2 onder 1 kapper hoor.
https://www.funda.nl/zoek...t=52.386&centerLng=6.7026

Funda ziet ook nog redelijk wat andere woningen, maar niet met A+++ label inderdaad.

Maargoed, ts heeft zijn antwoord denk ik wel gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
jip_86 schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:58:
Denk er goed over na het leven in een dorp is echt anders. Niet alles is voor het grijpen. Met geluk heb je een dorpscafe en een supermarkt die lang niet zo groot is als de AH. OV is er wellicht maar kun je vaak ook vergeten als het het later word en het lokale pakketpunt is ook dicht om 18u.
En vooral goed inlezen wat het betreffende dorp wel en niet heeft en wat je belangrijk vindt. Hier in het dorp zit wel gewoon een fatsoenlijke supermarkt die tot 20u open is en op 10 min rijden eentje die ook op zondag open is. Dat is voor mij wel belangrijk, want vaak zat moet ik alleen even een pak melk halen oid. Het OV is hier dan juist weer erg slecht, maar dat interesseert ons niet omdat we daar toch allergisch voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:39
Vorig jaar van regio Rotterdam naar Gelderland verhuisd tegen de Duitse grens aan. Bevalt echt super. Veel natuur om ons heen, heuvelachtig (heerlijk wandelen en fietsen). Geen familie en vrienden in de directe buurt maar wij zijn redelijk op ons zelf. Van normaal rijtjes huis naar een 2-onder-1 kapper gegaan met garage en 2 1/2 x zo'n grote tuin voor hetzelfde geld. Geen gezeik met parkeren want ruime oprit. Enige wat ik lastig vind is verder weg van mijn moeder die alleen is.

Qua reizen naar werk, tsja het is verder maar ik ben dat gaan relativeren. Den Haag -> Rotterdam is ook een uur in de dinsdagavondspits, wat boeit dat extra half uurtje dan als je het gevoel hebt op vakantie te zijn als je thuis komt (ja nog steeds na een jaar dit gevoel). Gewoon zorgen dat je om 5:30 in de auto zit en dat vind ik prima te doen voor 2 dagen in de week.

En daar zit het hem denk ik in, wil je (ver) reizen voor je werk, vrienden en familie? Ik combineer tactisch de dingen dat ik werk en privé aan elkaar schakel om reizen te verminderen en de spits te vermijden. Leaseauto scheelt natuurlijk daar in want een privé auto wordt wel prijzig met > 700 km per week. OV is geen optie

Ja je moet integreren en soms snap ik niks wat mijn buurman zegt maar met een pilsje vloeit alles, ook het Achterhoeks ;)

Ik zou niet meer terug willen. Ik bemerk het simpel weg qua weggedrag. Zodra je Houten voorbij bent en Utrecht nadert op de A12 is het touwtrekken en passive aggresive gedrag.

Wat natuurlijk wel anders is, is dat wij samen zijn en het avontuur samen hebben beetgepakt. Je beschrijft dat je vrijgezel bent en dan denk ik dat het wel wat anders is. Kan je qua sociale activiteiten de draai vinden in een nieuwe omgeving? Ga je de kroeg in? Of het vrijwilligersleven in om zo mensen te leren kennen? Sporten?

[ Voor 10% gewijzigd door Joost1981_2 op 01-12-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:39:
[...]

https://www.funda.nl/zoek...t=52.386&centerLng=6.7026

Funda ziet ook nog redelijk wat andere woningen, maar niet met A+++ label inderdaad.

Maargoed, ts heeft zijn antwoord denk ik wel gekregen.
Maar is dat landelijk? Puur omdat het niet in de randstad is?
Ik heb bij landelijk toch een wat ander beeld.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
pentaw1nz schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:37:
[...]

Maar is dat landelijk? Puur omdat het niet in de randstad is?
Ik heb bij landelijk toch een wat ander beeld.
Jij had t over Twente, vandaar dat ik die regio selecteerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:40:
[...]

Jij had t over Twente, vandaar dat ik die regio selecteerde.
Klopt, maar icm landelijk wonen en het budget van 550k.
Ik zou graag wat meer grond willen en wat landelijke wonen. Houd het al lange tijd in de gaten in deze regio. Voor 550k heb ik nooit een serieuze kanshebber gezien. Of het is iets waar je minstens de helft van dat budget nog tegenaan mag smijten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik moet soms ook een beetje lachen om mensen (uit de randstad?) die bij een verhaal over terug naar de provincie gelijk komen met dingen als supermarkt issues, post nl punt is dicht, cafés.

Er zullen vast wat dorpen zijn waar dit het geval is en die zijn aangewezen op het nabijgelegen dorp waar die voorzieningen wel zijn. Maar er zijn heeeeeel veel dorpen waar gewoon een jumbo, Albert Heijn, action, meerdere bakkers, cafés, restaurant, etc zijn.
Wij hebben 3 supermarkten die 7 dagen per week open zijn, en de AH trekt standaard door tot 22.00
De Bruna is idd dicht op zondag voor je post NL pakketje. Als je 1 keer voor een dichte deur staat dan weet je voor de rest van je leven dat je dus op zaterdag of doordeweekse dagen moet gaan.

Ik tour met mooi weer ook regelmatig op de motor door twente. 9 van de 10 keer kun je ergens stoppen waar wel iets te beleven is.

En die 'zondagrust' is ook vooral iets in streng gelovige dorpen, waar er misschien een handje vol zan zijn. In mijn dorp gaan we ook geen badkamer uitbreken op zondag, maar dat is meer uit fatsoen. Ik heb niets met religie.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 01-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://www.funda.nl/deta...hammerflier-8-a/89199097/

Zoiets noem ik gewoon landelijk, en is instapklaar :) (en ik vindt zo'n peacockvloer wel leuk ^^).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:08:

Zoiets noem ik gewoon landelijk, en is instapklaar :) (en ik vindt zo'n peacockvloer wel leuk ^^).
Dit versta ik idd onder landelijk.

Instapklaar.. tja, over smaak valt niet te twisten laten we maar zeggen. Ik zie een bouwdepot van 150k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:08:

Naast een boerderij, die op Funda buiten beeld wordt gehouden, aan de overkant van de weg ook een boerderij. Landelijk betekent daar groene woestijn, drijfmest en eventueel maisvelden en glyfosaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:02
antidote schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:36:
[...]

Naast een boerderij, die op Funda buiten beeld wordt gehouden, aan de overkant van de weg ook een boerderij. Landelijk betekent daar groene woestijn, drijfmest en eventueel maisvelden en glyfosaat.
Tsja als problemen hebt met weilanden is landelijk in Nederland gewoon niet zo geschikt voor je.

Ik wordt persoonlijk wél blij van het ruimtelijke gevoel dat weilanden geven, en zou nooit in een bosrijk gebied willen wonen.

Waddengebied of Flevoland is ook een optie natuurlijk, akkerland ipv weilanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

indifined1 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:15:
[...]

Tsja als problemen hebt met weilanden is landelijk in Nederland gewoon niet zo geschikt voor je.

Ik wordt persoonlijk wél blij van het ruimtelijke gevoel dat weilanden geven, en zou nooit in een bosrijk gebied willen wonen.

Bijzonder hoe dat zo kan verschillen. Ik zie weilanden als (light)-industriegebied en word daar persoonlijk niet vrolijk van. Kaalslag qua biodiversiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Herkenbaar verhaal maar hier dan iets extremer uitgevoerd. Na vele vakanties de afgelopen 8 jaren naar Zweden. In 2019 het begin gemaakt voor een vergelijkbare stap. Eerst een Zweedse taalcursus gedaan bij de volksuniversiteit, om de taal beter te leren. Toch handiger tijdens de vakanties in Zweden.

Vervolgens hebben mijn vriendin (inmiddels vrouw) en ik de stap gezet in 2023. Relatief goedkoop een huis erbij gekocht in Zweeds Lapland, op een 20 min rijden van een stad/dorpje Jokkmokk. (+/- 3500 inwoners). Aangezien we ons daar het meeste thuis voelen. Wel hebben we nog in Nederland, Limburg een huis.

Voor ons gevoel is NL te druk, zelfs in Limburg…
Vorig jaar van nov tot maart gewoond. Dit jaar idem. Om te ervaren hoe het is om wat meer afgelegen te wonen. Maar ook om het klimaat (-20/-30 in de winter normaal en +20/25 in de zomer), cultuur (Sami/Zweeden) en de mensen te leren kennen. Nu scheelt wel dat mijn vrouw en ik allebei veel op onszelf zijn.

Betreft een kluswoning uit 1955. Driedubbel glas maar wel geïsoleerd dmv zaagsel… Dus genoeg om aan te verbouwen. Echt een meer jaren project.

Tot op heden bevalt het prima. Maar je laat inderdaad wat kennissen en vrienden achter. Nieuwe contacten opbouwen kan moeilijker zijn indien je buiten het sociale netwerk van kinderen(opvang/school) enzo valt.

Scheelt dat we momenteel een aantal maanden in Zweden en de rest van de tijd in Nederland wonen.
Mijn vrouw werkt nu op afstand voor een ziekenhuis in Nederland en ik momenteel seizoenswerk in een skigebied.

[ Voor 7% gewijzigd door TheKerremenke op 01-12-2024 13:58 . Reden: Aanvulling ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
indifined1 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:15:
[...]

Met weilanden heb ik geen probleem, wel met een aantal aspecten van de intensieve veehouderij die daar vaak plaatsvindt. Als ik landelijk zou gaan wonen, zou ik daar niet tussen willen zitten.
Pagina: 1