Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdMCEddy
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-08 14:25
Na 7 jaar ging mijn PSU kapot bij mijn oude game PC en daarom met black Friday maar een compleet nieuw systeem gekocht.

Nadat ik eindelijk alle ingebouwd had gebeurde er helemaal niks toen ik de voeding aanzetten. Inmiddels alle kabels nagelopen, 8 pins ATX 12v CPU power en ATX kabel gecontroleerd.

Voeding heb ik getest in mijn oude PC, die werkt.

Heb nu alle kabels losgekoppeld van moederbord met alleen de processor er nog in. Maar ook dan gebeurt er niks.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie of is moederbord gewoon defect.

Heb al uitvoerig Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gelezen, maar wellicht mis ik iets?

Mijn systeem:

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenGigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)€ 155,47€ 155,47
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Mini Wit€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 39,91€ 39,91
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 107,90€ 107,90
1VoedingenCorsair RM750e V2€ 97,90€ 97,90
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.343,08

Beste antwoord (via EdMCEddy op 30-11-2024 12:34)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Met niks bedoel je dat hij echt helemaal niks doet? Dus geen lampje brandt, geen fan gaat even draaien?

Gezien je de voeding al hebt uitgesloten: Ben je er 100% zeker van dat je de aan/uit knop goed hebt aangesloten? En als je dat bent, dan alsnog dubbel checken. Anders even op een andere manier pinnetjes van de start knop op je mobo kortsluiten (wel een beetje voorzichtig zijn dat je het met de juiste pinnetjes doet) om te kijken of niet de knop van je kast mogelijk het niet doet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Met niks bedoel je dat hij echt helemaal niks doet? Dus geen lampje brandt, geen fan gaat even draaien?

Gezien je de voeding al hebt uitgesloten: Ben je er 100% zeker van dat je de aan/uit knop goed hebt aangesloten? En als je dat bent, dan alsnog dubbel checken. Anders even op een andere manier pinnetjes van de start knop op je mobo kortsluiten (wel een beetje voorzichtig zijn dat je het met de juiste pinnetjes doet) om te kijken of niet de knop van je kast mogelijk het niet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Kan het zijn dat de moederbord out of the box niet de nieuwe generatie chips aan kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De mobo is niet voorzien van een bios versie F30 of nieuwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Dan nog verwacht je wel een lampje oid op mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdMCEddy
Ik zie inderdaad geen enkele LED lampje branden. Aan/uit knop nu dubbel gechecked met schroevendraaier.

Tot mijn verbazing gaan dan de fans aan!

Ik heb nog niks gedaan met Bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

EdMCEddy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:29:
Ik zie inderdaad geen enkele LED lampje branden. Aan/uit knop nu dubbel gechecked met schroevendraaier.

Tot mijn verbazing gaan dan de fans aan!

Ik heb nog niks gedaan met Bios update.
Dat lijkt er op dat er mogelijk iets niet goed gaat met je power knop. Heb je die al nagelopen? En als de fans gaan draaien, dan gebeurt er alsnog nog niets? Geen boot van de PC?

Dit kan toch nog een voeding issue zijn, heb je alle kabels nagelopen mbt aansluiting op je moederbord, als je een (1) geheugenbankje verwijderd (en eventueel switchen van DIMM slot), gaat de PC dan wel aan?

Ook de ATX 12V kabel bovenaan het moederbord is aangesloten?

[ Voor 21% gewijzigd door Vidra op 29-11-2024 23:36 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdMCEddy
Heb er 1 geheugen in gedaan en opeens brand er een lampje en start de BIOS! Snap eigenlijk nog steeds niet hoe dit kan...

Voor nu ga ik even kijken als ik beide geheugen er in doe. Thx zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:57
maak even een foto van de binnenkant,hoe je alles hebt aangesloten ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

EdMCEddy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:39:
Heb er 1 geheugen in gedaan en opeens brand er een lampje en start de BIOS! Snap eigenlijk nog steeds niet hoe dit kan...

Mogelijk het geheugen defect, het geheugen niet stevig genoeg aangedrukt, een foutieve DIMM slot, etc. als het systeem boot. Meteen even een BIOS update draaien _/-\o_

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Hou er wel rekening mee dat door geheugentraining het opstarten soms erg lang kan duren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
meljor schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:30:
Hou er wel rekening mee dat door geheugentraining het opstarten soms erg lang kan duren
Goed om erbij te zeggen dat dat vooral de eerste keer lang kan duren, niet altijd :) En lang = makkelijk meerdere minuten lang.

Maar, aangezien TS het had over helemaal geen lampjes zien de eerste keer, lijkt het me niet dat het geheugentraining was, want dan zou je al wel wat lampjes van je moederbord moeten zien.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar dat hij helemaal niks deed was dus de aan-uit knop. Of hij had die op de verkeerde pinnen zitten achteraf (en dat kan, het is altijd een gepriegel), half aangedrukt (lijkt mij vreemder zelf), of bij de kast is iets fout. Maar dat moet snel genoeg uitgezocht zijn. (Is de power knop kapot, en je wil nu toch even verder gaan, stop dan de reset knop op de power knop pinnen, dan hoef je niet met een schroevendraaier te blijven kloten bij verder debuggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

EdMCEddy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:39:

En En? Nog updates?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdMCEddy
Uit eindelijk was het een combinatie van dingen. Denk dat in eerste instantie de aan-uit knop niet goed zat. Deze werkt nu wel. Bios start nu op met beide geheugen erin.

De tip dat geheugen trainen lang kan duren is ook handig. Dit duurt idd soms meerdere minuten.

Vanavond ga ik verder met alles weer monteren. Bios versie is FB1 (May 22, 2024).
Bij het updaten naar nieuwere versie krijg ik de melding: bios protected by secure flash

Ga ik vanavond even uitzoeken.

Iedereen bedankt voor de tips!
Pagina: 1