Corsair Vengeance DDR5 "memory for AMD"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35
Ik heb een pc samengesteld bestaande uit:
  • MSI Pro Z790 Wifi moederbord
  • Intel Core i7 13700K
  • Intern geheugen 2x16 GB Corsair 6000 cl 36 CMK32GX5M2D6000C36
Ik wil het geheugen uitbreiden en heb hiervoor gekocht:
2x 16 GB Corsair 6000 cl 36 CMK32GX5M2E6000Z36 (94,60 euro)

Deze modules wijken een fractie af van het geheugen dat er al in zit. De nieuwe zijn zowel xmp als expo-compatible.
Op de doos staat nu echter heel duidelijk: "memory for AMD".

Vraag:
Kan ik dit geheugen gerust toevoegen aan m'n pc? Of is het verstandiger om exact hetzelfde geheugen erin te plaatsen als dat er al in zat? (alleen xmp-compatible)

Beste antwoord (via nvdw01 op 30-11-2024 15:09)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hier staat wat advies:
https://www.corsair.com/u...code-your-corsair-memory/

Lees de paragraaf onder "DRAM stability and compatibility".
If you do end up using memory modules from multiple kits to meet a desired capacity, make sure that the kits all have the same version number to reduce the risk of instability.
Die versienummers staan op de sticker op de modules. Het eerste cijfer (3. of 4. of 5.) geeft verschillende fabrikanten van de geheugenchips aan.

Afgezien daarvan: je hebt geheugen en een match qua timings en snelheid. Dat is gunstig.

DIMMA2 en DIMMB2 is een set, en DIMMA1 en DIMMB1 is een set.

Als je het probeert zal de computer waarschijnlijk het geheugen trainen. Het is raadzaam voor iedere wijziging de CMOS te resetten: uitschakelen, verbind de twee CMOS reset pinnen, opstarten met aanknop. Daarna CMOS verbinding weer verwijderen.

Dan gaat het apparaat zoeken naar de beste instelling, afhankelijk van het moederbord probeert het eerst JEDEC standaard. Of stel dit handmatig in. Houd er rekening mee dat de snelheid lager zal worden met 4 DIMM's, dat is normaal en als verwacht. Als dat eenmaal werkt kun je verder door XMP aan te zetten. Eerst door trainen en daarna kun je eventueel nog zelf een snelheid instellen in de BIOS, bijvoorbeeld 5200 en lager met de door de fabrikant aangegeven timings. Daarna kun je met memtest de stabiliteit testen.

Soms is het nodig de CMOS reset te forceren. Dat kan door de CMOS batterij te verwijderen, de CMOS te resetten, de 230V stekker uit de voeding, en de aan/uit knop lang ingedrukt te houden. Daardoor zouden eventuele achtergebleven gegevens alsnog gewist moeten worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@nvdw01

https://www.corsair.com/u...-black-cmk32gx5m2d6000c36
CMK32GX5M2E6000Z36 heeft geen modellink op corsair.com volgens google

Hier staat dat het Z model dual XMP en EXPO ondersteuning heeft. Dus het zou ook XMP moeten ondersteunen.

Het is zo niet te zien of dezelfde timings in JEDEC of XMP profielen worden ondersteund. Misschien werkt het wel per paar per channel.

Edit: correcties

[ Voor 78% gewijzigd door mrmrmr op 29-11-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
mrmrmr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:54:
@nvdw01 Vreemd dat er op de doos staat dat het geheugen voor AMD is, want uit de Corsair site blijkt dat niet. Daar wordt wel custom XMP 3.0 geheugen genoemd en dat ze geschikt zijn voor deze cpu/chipset. XMP is Intel. AMD heeft EXPO.

https://www.corsair.com/u...-black-cmh32gx5m2e6000c36
https://www.corsair.com/u...ry-kit-cmt32gx5m2e6000c36

Staat ergens op de doos over welk modelcode het gaat? DIMM modlecodes lijken erg op elkaar en misschien heb je een ander model ontvangen.
Je kijkt naar het verkeerde RAM. TS heeft het over CMK32GX5M2E6000Z36. Corsair RAM met een Z in het modelnummer is altijd geoptimaliseerd voor AMD.

@nvdw01 Het kan werken maar houd rekening met een lagere snelheid. In het slechtste geval werkt het helemaal niet. Je bent namelijk RAM aan het mixen en dat gaat met DDR5 zelden goed. Als je een stabiel systeem wilt met 64GB RAM op 6000 MT/s dan haal je en kit van 2x32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHG0042QUJP_qGXpVxH6VItdKCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pZvr6s7UEf97FTWGF0FGybX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat op de doos... Let vooral op rechtsonder: Intel xmp-compatible

Dus je zou zeggen dat het goed zou moeten werken op een Intel-moederbord... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik poste net een wijziging. Het gaat ook om de timings. Als die hetzelfde zijn is de kans groter dat het werkt, maar ik heb geen gegevens van Corsair over de timings. Het hangt per moederbord af hoe er omgegaan wordt met de verschillende grootte en timings.

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, maar er is altijd een kans dat het niet werkt. Meestal kun je wel retourneren als het niet werkt (koop op afstand retour).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
Ja, daar heb ik bij de aanschaf op gelet. Beide zijn cl36 en 6000 Mhz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
nvdw01 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:33:

Dus je zou zeggen dat het goed zou moeten werken op een Intel-moederbord... toch?
Niet als je gaat mixen met 6000C36. Die modules kunnen heel ander geheugen IC's hebben. Sws is het niet dezelfde batch dus niet gegarandeerd dat het lekker samen werkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Hier staat wat advies:
https://www.corsair.com/u...code-your-corsair-memory/

Lees de paragraaf onder "DRAM stability and compatibility".
If you do end up using memory modules from multiple kits to meet a desired capacity, make sure that the kits all have the same version number to reduce the risk of instability.
Die versienummers staan op de sticker op de modules. Het eerste cijfer (3. of 4. of 5.) geeft verschillende fabrikanten van de geheugenchips aan.

Afgezien daarvan: je hebt geheugen en een match qua timings en snelheid. Dat is gunstig.

DIMMA2 en DIMMB2 is een set, en DIMMA1 en DIMMB1 is een set.

Als je het probeert zal de computer waarschijnlijk het geheugen trainen. Het is raadzaam voor iedere wijziging de CMOS te resetten: uitschakelen, verbind de twee CMOS reset pinnen, opstarten met aanknop. Daarna CMOS verbinding weer verwijderen.

Dan gaat het apparaat zoeken naar de beste instelling, afhankelijk van het moederbord probeert het eerst JEDEC standaard. Of stel dit handmatig in. Houd er rekening mee dat de snelheid lager zal worden met 4 DIMM's, dat is normaal en als verwacht. Als dat eenmaal werkt kun je verder door XMP aan te zetten. Eerst door trainen en daarna kun je eventueel nog zelf een snelheid instellen in de BIOS, bijvoorbeeld 5200 en lager met de door de fabrikant aangegeven timings. Daarna kun je met memtest de stabiliteit testen.

Soms is het nodig de CMOS reset te forceren. Dat kan door de CMOS batterij te verwijderen, de CMOS te resetten, de 230V stekker uit de voeding, en de aan/uit knop lang ingedrukt te houden. Daardoor zouden eventuele achtergebleven gegevens alsnog gewist moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
Dank voor alle reacties! Heel leerzaam.

Ik ga het setje gewoon omruilen voor een setje die exact overeenkomt (een ouder setje). Die zijn ruim 30 euro duurder (in totaal 129 euro), maar risico op instabiliteit wil ik uiteraard niet.

Of ik koop een setje van 2x32 (90 euro extra), namelijk Corsair DDR5 Vengeance 2x32GB 6400 CL32. Is nog iets sneller, al ga ik dat denk ik niet merken. Wel zonde van m'n huidige geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
nvdw01 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:17:

Ik ga het setje gewoon omruilen voor een setje die exact overeenkomt (een ouder setje). Die zijn ruim 30 euro duurder (in totaal 129 euro), maar risico op instabiliteit wil ik uiteraard niet.
Het probleem is dat je niet weet welk versienummer je toegestuurd krijgt. Als dat niet exact hetzelfde is als je huidige kit dan gaat dat echt niet lekker met elkaar. Sws kom je met 4 modules op een veel lager snelheid uit. Mogelijk zelfs maar 4800 MT/s.
Of ik koop een setje van 2x32 (90 euro extra), namelijk Corsair DDR5 Vengeance 2x32GB 6400 CL32. Is nog iets sneller, al ga ik dat denk ik niet merken. Wel zonde van m'n huidige geheugen.
Dit is veruit de beste optie. Huidige RAM kan je verkopen.
Pagina: 1