Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38
Ik heb een jaar of negen geleden een pc gebouwd.
Vorige week hield die er ineens mee op...
Vandaag toch maar even de waterkoeling er afgehaald om naar de CPU te kijken, zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0DEUUGPQDyWa3Z6l7Qg9ZrxJ3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjRdFXYgsDs0fy1UOUBJRJ1g.jpg?f=fotoalbum_large

Zou je dan denken dat de CPU of het MOBO kapot is?
Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Het gaat om een i7 6700K op een Asus Maximus VIII Gene.

[ Voor 3% gewijzigd door PoJa84 op 29-11-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:44
Dit ziet er in mijn ogen eerder uit als een vervuiling.
Heb je al geprobeerd om (voorzichtig) met een wattenstaafje met Isopropylalcohol (IPA) er over heen te gaan om te kijken of het weg gaat?
Zou het kunnen dat het koelblok gelekt heeft?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Geprobeerd om schoon te maken - geen effect...

Ik blijf code 00 houden.

Ik denk niet dat het de waterkoeling is. Het is een AIO, dus een slechte aansluiting is niet waarschijnlijk. Daarnaast zou bij een lek het vocht naar onderen lekken, niet opzij en door de chip heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Lijkt wel roest afgifte :N . Hoe ziet je socket eruit ?

[ Voor 4% gewijzigd door Banshee op 30-11-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Ja daar leek het op... Maar de contacten zijn schoon. Met een beetje alcohol en een wattenstaafje weer schoon geworden.

Aan de socket is niet te zien. Contacten lijken schoon, er tussen is ook niets te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Is hij niet gewoon te heet geworden?

Als je AIO ook 9j oud is dan is het best een klein wonder dat hij het nog deed. Gemiddelde levensverwachting is ongeveer 5-7 jaar. Corsair beweert 5-10 jaar, maar 9j geleden was de kwaliteit ook anders.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Das interessant, wat wist ik niet. Die AIO-cooler zit er inderdaad ook al 9 jaar op.

Maar zou de CPU niet moeten throttlen als deze te warm wordt?
Dan zou 'ie het toch weer moeten doen als 'ie afgekoeld is?

Of gaat het moederbord dan kapot? Zou ik dat kunnen zien...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PoJa84
Hoe zat het ook alweer, als je iets zoekt ligt het altijd op een andere plek toch? Ik heb het probleem en de oplossing gevonden.

tldr: Mobo en CPU zijn in orde, 2 van de 4 ram-sticks zijn kapot.

Op zoek naar het probleem had ik van medetweaker @SvenDekker een i5 gekocht om het moederbord mee te testen. En om er lekker bij te kunnen heb ik het hele systeem uit de kast gebouwd. Ik heb indertijd een MacPro-kast voor omgebouwd naar ATX, maar dat systeem hangt op de kop, dus kun je er niet lekker bij.
Dus nieuwe CPU erin, even tijdelijke koeler erop, en toen ik de ram-sticks erin wilde doen bedacht ik toch om ze even een-voor-een te testen, en ja hoor, met 1 stickje ram deed 'ie het. Even door gewisseld, blijken er dus 2 van de 4 sticks ram kapot te zijn...

Ik heb de CPU weer teruggewisseld naar mijn eigen i7-6700K, en het spul draait als een zonnetje... Alleen nog maar met 16 GB in plaats van 32 GB ram.

En die AIO-waterkoeler doet het ook nog prima. Even op het moederbord maar niet op de cpu aangesloten, werkt perfect. Pompt, ventilatoren doen het goed, wordt hardstikke koud.

Blij dat ik het probleem gevonden heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Welke AIO heb je precies?

MSI heeft namelijk geregeld issues met clogging.

Zie YouTube: MSI RESPONDS
Greg heeft diverse videos erover al gemaakt en laten zien dat het een zwaar gebrek is.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:59

HugoBoss1985

Xenotech

2 van de 4 ram sticks plotseling kapot i.c.m. die verkleuring op de cpu contactjes... dan denk ik toch wel gauw aan iets van kortsluiting ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoJa84
Gelukkig daar geen problemen mee, ik heb een NZXT Kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
HugoBoss1985 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:00:
2 van de 4 ram sticks plotseling kapot i.c.m. die verkleuring op de cpu contactjes... dan denk ik toch wel gauw aan iets van kortsluiting ofzo.
Zou dat dan MOBO of PSU issue zijn?

Hij draait weer als een zonnetje, dan hoop ik maar dat 'ie dat de komende negen jaar blijft doen... :*)
Pagina: 1