1080p-gamePC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 23:41
Ik ben op zoek naar een nieuwe pc, die ik wil gebruiken om (voorlopig op 1080p) te gamen, en daarnaast ook voor 'huis- tuin en keukentaken'. Ik denk dat gaming de zwaarste belasting gaat vormen en dus het belangrijkst is om op te letten. M'n huidige PC krijgt inmiddels een aardige baard (zie hieronder) dus ik vond het tijd worden voor een upgrade ;)

Huidig:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P8Z68-V€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Black (2010, SATA-600), 1TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenRecom PowerStation Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsSamsung Syncmaster 2443BW Zwart€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 49,-€ 98,-
1VoedingenSeasonic M12D-850 80+ Silver Label€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 850 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 98,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De belangrijkste taak qua belasting is denk ik dus gaming, voorlopig op m'n huidige 1080p (of eigenlijk 1920x1200)-monitor, mogelijk dat die in de toekomst nog een keer een upgrade krijgt. Verder af en toe wat hobbymatig CAD-werk (Fusion), geklooi met 3D-printen (Cura), en licht programmeerwerk, naast surfen en 'kantoortaken' etc. Dit werkt allemaal op m'n huidige PC ook nog prima, dus verwacht ik geen problemen mee.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan ~€1000, minder is natuurlijk altijd mooi maar als dat qua prijs/kwaliteit beter uitkomt dan kan het budget ook nog wel een stukje omhoog.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik hoopte mijn huidige voeding mee te kunnen nemen, qua vermogen (850W) zou dat wel goed moeten gaan maar toen ik net het lijstje voor m'n huidige PC aan het bouwen was zag ik dat hij intussen wel erg oud is. Is dat een issue of kan hij nog een rondje mee?
De huidige opslag zou ik ook graag mee willen nemen, al is het maar om het overzetten wat makkelijker te maken. Geen absolute must, maar het zou denk ik geen probleem moeten zijn?
M'n monitor (en andere randapparatuur, maar dat is minder spannend) was ik van plan voorlopig te blijven gebruiken. Heeft alleen VGA en DVI, maar dat is eventueel met een adaptertje wel op te lossen denk ik.

Gaat dus om deze componenten:

Meenemen:
1MonitorsSamsung Syncmaster 2443BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 850 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Black (2010, SATA-600), 1TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 98,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bijna alles; CPU, moederbord, RAM, videokaart, SSD en kast in elk geval. Mogelijk dus ook nog een voeding als degene die ik nu gebruik niet voldoet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, vooral ervaring met Intel/Nvidia en dat bevalt/beviel op zich prima dus bij gelijke geschiktheid misschien lichte voorkeur daarvoor, maar het gaat me uiteindelijk gewoon om het beste spul voor de beste prijs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst bij lage belasting niet al te luidruchtig, verder niks speciaals geloof ik.

Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan

Wat verwacht je van ons?
Ik dacht als basis de 1080p-BBG te nemen, de voeding heb ik voor nu vervangen door de voeding die ik nu gebruik en de kast door de iets minder flashy kast van het 1440p-systeem:

Opzetje:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 87,34€ 87,34
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 79,-€ 79,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 279,90€ 279,90
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 76,96€ 76,96
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 33,85€ 33,85
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 42,99€ 42,99
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 67,59€ 67,59
Totaal€ 667,63

Voor de kast wil ik nog wel iets beter naar de opties kijken, maar zolang het een ATX-kast is zou het goed moeten komen toch? En mogelijk dat ik de SSD nog vervang voor één van 2TB, maar die staat al bij de opties van de BBG zie ik dus zou geen probleem moeten zijn?

De vragen die ik overhoud:
  • Kan ik m'n huidige voeding blijven gebruiken of beter een nieuwe kopen?
  • Ik zie dat de processor in deze BBG op een ouder platform zit, kan het verstandig zijn om iets nieuwers
    te nemen om wat meer toekomstbestendig te zijn? Ook met het oog op een eventuele upgrade van de
    videokaart later.
  • Ik las net op de frontpage dat in elk geval Intel binnenkort met nieuwe videokaarten komt, kan het slim
    zijn om daarop te wachten of blijf je dan bezig met wachten? Er zijn nu wat deals i.v.m. black friday
    natuurlijk maar als ik zo in de BBG kijk bij oude/huidige prijs heb ik niet het idee dat er veel vanaf is.
  • Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd heb gezien? Zowel qua combinatie van onderdelen als de
    prijs-kwaliteit die beter kan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:44
Na vijftien jaar is het verstandig deze te vervangen, hier kunnen moderne componenten van beschadigd raken, neem een voeding met moderne specificaties zoals deze DeepCool PL550D. Verder heb je een prima low-budget lijst, je zou met dit micro-ATX formaat moederbord een kleinere micro-ATX kast kunnen nemen, alles past bijvoorbeeld in de Cooler Master MasterBox Q300L V2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:24

SpamLame

niks

Lastig, wanneer is "later" en "toekomstbestendig"in jouw ogen?

Ouder platform
Persoonlijk zou ik AM4 alleen nog tweedehands kopen (maar mss wil je dat risico niet aan)
en niet meer nieuw (tenzij de nieuwprijs tov tweedehands misschien maar een paar tientjes verschilt).

Wil je nieuw, dan zou ik voor AM5 gaan. Meer bij de tijd en beter kans op upgrades in de toekomst.
Of dat de extra kosten waard is bepaal jij, inspiratie te vinden in Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc (de extra koeling kan je achterwegen laten om nu kosten te drukken).

Wachten op Intel GPUs
Zoals je zelf al aangeeft, kan je blijven wachten op iets anders "net" over de horizon. En dan weet je nog niet of het de moeite waard was of niet.
Zou de knoop doorhakken en een GPU kopen die je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
martyw schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:48:
Na vijftien jaar is het verstandig deze te vervangen, hier kunnen moderne componenten van beschadigd raken, neem een voeding met moderne specificaties zoals deze DeepCool PL550D. Verder heb je een prima low-budget lijst, je zou met dit micro-ATX formaat moederbord een kleinere micro-ATX kast kunnen nemen, alles past bijvoorbeeld in de Cooler Master MasterBox Q300L V2
Check, nieuwe voeding it is. Ik had eigenlijk helemaal niet door dat het een mATX-moederbord was, zal het in m'n achterhoofd houden maar ik vind het niet zo heel belangrijk dat de kast klein is dus misschien is het dan net zo makkelijk om wel gewoon een normale ATX-kast te halen. Wel goed om bij na te denken idd.
SpamLame schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:17:
Lastig, wanneer is "later" en "toekomstbestendig"in jouw ogen?
Haha ja, goede vraag. Ik heb op dit moment niet echt een upgradepad voor ogen, denk dat een grotere/hogere resolutie monitor er wel een keer gaat komen maar voorlopig red ik me op zich prima met wat ik nu heb. Dan heb je het dus wat dat betreft eerder over jaren dan over maanden, vandaar ook het idee om voor nu de specs meer op 1080p af te stemmen. Toekomstbestendig is inderdaad ook een lekker vage term, daarbij bedoel ik vooral dat ik over een aantal jaar een upgrade van videokaart en eventueel CPU en wat extra RAM zou kunnen doen zonder de rest van de PC te moeten vervangen. Haakt ook meteen mooi in op het volgende punt:
Ouder platform
Persoonlijk zou ik AM4 alleen nog tweedehands kopen (maar mss wil je dat risico niet aan)
en niet meer nieuw (tenzij de nieuwprijs tov tweedehands misschien maar een paar tientjes verschilt).

Wil je nieuw, dan zou ik voor AM5 gaan. Meer bij de tijd en beter kans op upgrades in de toekomst.
Of dat de extra kosten waard is bepaal jij, inspiratie te vinden in Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc (de extra koeling kan je achterwegen laten om nu kosten te drukken).
Ik was in principe wel van plan om nieuw te kopen, en vanwege bovengenoemde toekomstbestendigheid zat ik inderdaad aan AM5 te denken. Ik zat ook al met een schuin oog naar de 1440p-BBG te kijken, als ik de CPU/moederbord/RAM daarvan pak (dat moet dan gelijk allemaal anders, toch?) zit je inderdaad mooi op een nieuwer platform, maar dan kom ik min of meer op een 1440p-systeem met een gedowngrade GPU uit. Voelt toch een beetje gek voor een gamesysteem om de GPU dan relatief minder snel te hebben, maar misschien is het in dit geval wel de betere optie. Een andere optie die ik in de pricewatch zie voor AM5 is de Ryzen 5 8400F, die lijkt qua prestaties vergelijkbaar te zijn met de 5600 maar dan op AM5 (en wat duurder, maar goedkoper dan de 7600). Zou dat eventueel nog een goede optie zijn? Ik kan er hier op tweakers niet veel extra info over vinden verder, is niet opgenomen in BBG's o.i.d. zo te zien, en dat is misschien ook wel met een reden.
Wachten op Intel GPUs
Zoals je zelf al aangeeft, kan je blijven wachten op iets anders "net" over de horizon. En dan weet je nog niet of het de moeite waard was of niet.
Zou de knoop doorhakken en een GPU kopen die je past.
Ja duidelijk, fijn om daar even bevestiging van te krijgen.

Als ik dan inderdaad switch naar AM5 en m'n voeding inruil voor een nieuwe dan kom ik hierop uit:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 179,90€ 179,90
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,95€ 119,95
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 279,90€ 279,90
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 79,95€ 79,95
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 39,91€ 39,91
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 94,63€ 94,63
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 63,30€ 63,30
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 67,59€ 67,59
Totaal€ 925,13

Voeding heb ik uit het 1080p-systeem geplukt, die is als ik het goed zie zuiniger dan degene die @martyw aanraadde en modulariteit vind ik niet heel belangrijk, qua power zou het goed moeten gaan denk ik aangezien de 7600 dezelfde TDP heeft als de 5600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:44
Rangester schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:43:
Voeding heb ik uit het 1080p-systeem geplukt, die is als ik het goed zie zuiniger dan degene die @martyw aanraadde
Dat is de vraag, de Be Quiet is van een oudere ATX specificatie, daar wordt bij lagere belasting minder eisen aan gesteld dan bij de modernere ATX3.x specificatie waar de DeepCool aan voloet. Dus ja, als je je PC aanzet en alleen vol aan het gamen bent is de Be Quiet wat zuiniger, tijdens huis/tuin/keuken activiteiten wint de DeepCool vermoedelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:24

SpamLame

niks

Je CPU vondst Ryzen 5 8400F is het overwegen waard.
Ze heeft de helft minder cache dan de 7600 en geen iGPU.
De iGPU kan handig zijn bij troubleshooting van GPU problemen, maar daar zou je je 970 voor kunnen houden.
Cache is fijn voor games, de rede dat x3d varianten zo vaak worden aangeraden. Maar kijkend waar jij vandaan komt, is er al een wereld van verschil tussen een 2500k en welke AM5 cpu dan ook.
Zou dan ook voor de 8400F gaan en de ~70 piek in de pocket houden.

Je keuze voor een mindere GPU moet je je niet druk om maken. Mijn tip te kijken naar het 1440 systeem was puur voor de CPU/Moederbord/RAM combi (ofwel het platform) vanwege de "toekomstbestendheid". Je keuze van GPU is afhankelijk van de resolutie, gewenste detail nivo, refreshrates. Je geeft aan op 1080 te willen spelen op je oude monitor.

Dat gezegd, waar je wel naar kijken moet is een HDMI/DP naar DVI-D convertor. Je oude 2443BW monitor heeft geen HDMI/DP volgens de specs. De kosten vallen mee, hoe en wat over uitdaging bij gebruik kan ik je niks zeggen.
Je zou direct de monitor kunnen vervangen, met het budget "over" door de 8400f te kiezen kan je de uitvoering: LG 24MR400-B Zwart kunnen oppikken (uit de Best Buy Guide: De beste allround monitors)

Tweedehands is er veel meer te krijgen categorie: Monitors

[ Voor 9% gewijzigd door SpamLame op 01-12-2024 06:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou trouwens zeker niet stellen dat AM4 helemaal niet meer interessant is, zolang de prijzen van AM4 maar blijven dalen. De prestaties per euro zijn nog steeds goed omdat het platform zo goedkoop is, dus leuk als je krap bij kas zit.

Maar het verschil met AM5 wordt ook steeds kleiner, de 8400F is ook een prima koop. Als upgradebaarheid gewenst is dan is AM5 gewoon de enige optie.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
martyw schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:40:
[...]

Dat is de vraag, de Be Quiet is van een oudere ATX specificatie, daar wordt bij lagere belasting minder eisen aan gesteld dan bij de modernere ATX3.x specificatie waar de DeepCool aan voloet. Dus ja, als je je PC aanzet en alleen vol aan het gamen bent is de Be Quiet wat zuiniger, tijdens huis/tuin/keuken activiteiten wint de DeepCool vermoedelijk
Ah, dat is goed om te weten, ATX3.x is nieuw voor me. De PC staat een groot deel van de tijd niet vol te blazen, dus dan is de DeepCool inderdaad een beter idee denk ik.
SpamLame schreef op zondag 1 december 2024 @ 06:38:
Je CPU vondst Ryzen 5 8400F is het overwegen waard.
Ze heeft de helft minder cache dan de 7600 en geen iGPU.
De iGPU kan handig zijn bij troubleshooting van GPU problemen, maar daar zou je je 970 voor kunnen houden.
Cache is fijn voor games, de rede dat x3d varianten zo vaak worden aangeraden. Maar kijkend waar jij vandaan komt, is er al een wereld van verschil tussen een 2500k en welke AM5 cpu dan ook.
Zou dan ook voor de 8400F gaan en de ~70 piek in de pocket houden.

Je keuze voor een mindere GPU moet je je niet druk om maken. Mijn tip te kijken naar het 1440 systeem was puur voor de CPU/Moederbord/RAM combi (ofwel het platform) vanwege de "toekomstbestendheid". Je keuze van GPU is afhankelijk van de resolutie, gewenste detail nivo, refreshrates. Je geeft aan op 1080 te willen spelen op je oude monitor.
Alright, mooi om te horen dat die 8400F geen gekke optie is. Ik wist niet dat cache zoveel uitmaakte, goed om te weten!
Dat gezegd, waar je wel naar kijken moet is een HDMI/DP naar DVI-D convertor. Je oude 2443BW monitor heeft geen HDMI/DP volgens de specs. De kosten vallen mee, hoe en wat over uitdaging bij gebruik kan ik je niks zeggen.
Je zou direct de monitor kunnen vervangen, met het budget "over" door de 8400f te kiezen kan je de uitvoering: LG 24MR400-B Zwart kunnen oppikken (uit de Best Buy Guide: De beste allround monitors)

Tweedehands is er veel meer te krijgen categorie: Monitors
De prijzen van monitors vallen me nog mee eigenlijk! Ik zou natuurlijk ook nog kunnen kijken of ik toch meteen de monitor mee upgrade (evt. 2e hands) naar 1440p en dan gewoon de 1440p-BBG volg. Dan moet de spaarpot wat verder leeg maar dan zit ik meteen wel goed voorlopig. Keuzes keuzes...
bwerg schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:48:
Ik zou trouwens zeker niet stellen dat AM4 helemaal niet meer interessant is, zolang de prijzen van AM4 maar blijven dalen. De prestaties per euro zijn nog steeds goed omdat het platform zo goedkoop is, dus leuk als je krap bij kas zit.

Maar het verschil met AM5 wordt ook steeds kleiner, de 8400F is ook een prima koop. Als upgradebaarheid gewenst is dan is AM5 gewoon de enige optie.
Ja check, je betaalt wat meer geld voor betere upgradebaarheid komt het op neer. Goed om me bewust van te zijn.

Ik had gehoopt er dit weekend goed in te duiken en een knoop door te hakken maar niet helemaal de tijd voor gehad. Ik ga dus nog even door met wikken en wegen, mocht ik nog vragen hebben dan meld ik me weer. In elk geval bedankt voor alle info, ik heb alweer van alles geleerd!
Pagina: 1