Ik ben op zoek naar een nieuwe pc, die ik wil gebruiken om (voorlopig op 1080p) te gamen, en daarnaast ook voor 'huis- tuin en keukentaken'. Ik denk dat gaming de zwaarste belasting gaat vormen en dus het belangrijkst is om op te letten. M'n huidige PC krijgt inmiddels een aardige baard (zie hieronder) dus ik vond het tijd worden voor een upgrade
Huidig:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De belangrijkste taak qua belasting is denk ik dus gaming, voorlopig op m'n huidige 1080p (of eigenlijk 1920x1200)-monitor, mogelijk dat die in de toekomst nog een keer een upgrade krijgt. Verder af en toe wat hobbymatig CAD-werk (Fusion), geklooi met 3D-printen (Cura), en licht programmeerwerk, naast surfen en 'kantoortaken' etc. Dit werkt allemaal op m'n huidige PC ook nog prima, dus verwacht ik geen problemen mee.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan ~€1000, minder is natuurlijk altijd mooi maar als dat qua prijs/kwaliteit beter uitkomt dan kan het budget ook nog wel een stukje omhoog.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik hoopte mijn huidige voeding mee te kunnen nemen, qua vermogen (850W) zou dat wel goed moeten gaan maar toen ik net het lijstje voor m'n huidige PC aan het bouwen was zag ik dat hij intussen wel erg oud is. Is dat een issue of kan hij nog een rondje mee?
De huidige opslag zou ik ook graag mee willen nemen, al is het maar om het overzetten wat makkelijker te maken. Geen absolute must, maar het zou denk ik geen probleem moeten zijn?
M'n monitor (en andere randapparatuur, maar dat is minder spannend) was ik van plan voorlopig te blijven gebruiken. Heeft alleen VGA en DVI, maar dat is eventueel met een adaptertje wel op te lossen denk ik.
Gaat dus om deze componenten:
Meenemen:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bijna alles; CPU, moederbord, RAM, videokaart, SSD en kast in elk geval. Mogelijk dus ook nog een voeding als degene die ik nu gebruik niet voldoet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, vooral ervaring met Intel/Nvidia en dat bevalt/beviel op zich prima dus bij gelijke geschiktheid misschien lichte voorkeur daarvoor, maar het gaat me uiteindelijk gewoon om het beste spul voor de beste prijs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst bij lage belasting niet al te luidruchtig, verder niks speciaals geloof ik.
Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan
Wat verwacht je van ons?
Ik dacht als basis de 1080p-BBG te nemen, de voeding heb ik voor nu vervangen door de voeding die ik nu gebruik en de kast door de iets minder flashy kast van het 1440p-systeem:
Opzetje:
Voor de kast wil ik nog wel iets beter naar de opties kijken, maar zolang het een ATX-kast is zou het goed moeten komen toch? En mogelijk dat ik de SSD nog vervang voor één van 2TB, maar die staat al bij de opties van de BBG zie ik dus zou geen probleem moeten zijn?
De vragen die ik overhoud:
Huidig:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5 2500K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus P8Z68-V | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Black (2010, SATA-600), 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Recom PowerStation Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Samsung Syncmaster 2443BW Zwart | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 49,- | € 98,- |
1 | Voedingen | Seasonic M12D-850 80+ Silver Label | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 850 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 98,- |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De belangrijkste taak qua belasting is denk ik dus gaming, voorlopig op m'n huidige 1080p (of eigenlijk 1920x1200)-monitor, mogelijk dat die in de toekomst nog een keer een upgrade krijgt. Verder af en toe wat hobbymatig CAD-werk (Fusion), geklooi met 3D-printen (Cura), en licht programmeerwerk, naast surfen en 'kantoortaken' etc. Dit werkt allemaal op m'n huidige PC ook nog prima, dus verwacht ik geen problemen mee.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan ~€1000, minder is natuurlijk altijd mooi maar als dat qua prijs/kwaliteit beter uitkomt dan kan het budget ook nog wel een stukje omhoog.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik hoopte mijn huidige voeding mee te kunnen nemen, qua vermogen (850W) zou dat wel goed moeten gaan maar toen ik net het lijstje voor m'n huidige PC aan het bouwen was zag ik dat hij intussen wel erg oud is. Is dat een issue of kan hij nog een rondje mee?
De huidige opslag zou ik ook graag mee willen nemen, al is het maar om het overzetten wat makkelijker te maken. Geen absolute must, maar het zou denk ik geen probleem moeten zijn?
M'n monitor (en andere randapparatuur, maar dat is minder spannend) was ik van plan voorlopig te blijven gebruiken. Heeft alleen VGA en DVI, maar dat is eventueel met een adaptertje wel op te lossen denk ik.
Gaat dus om deze componenten:
Meenemen:
---|---|---|---|---|
1 | Monitors | Samsung Syncmaster 2443BW Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 850 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Black (2010, SATA-600), 1TB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 98,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bijna alles; CPU, moederbord, RAM, videokaart, SSD en kast in elk geval. Mogelijk dus ook nog een voeding als degene die ik nu gebruik niet voldoet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, vooral ervaring met Intel/Nvidia en dat bevalt/beviel op zich prima dus bij gelijke geschiktheid misschien lichte voorkeur daarvoor, maar het gaat me uiteindelijk gewoon om het beste spul voor de beste prijs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst bij lage belasting niet al te luidruchtig, verder niks speciaals geloof ik.
Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan
Wat verwacht je van ons?
Ik dacht als basis de 1080p-BBG te nemen, de voeding heb ik voor nu vervangen door de voeding die ik nu gebruik en de kast door de iets minder flashy kast van het 1440p-systeem:
Opzetje:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 87,34 | € 87,34 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 79,- | € 79,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6 | € 279,90 | € 279,90 |
1 | Behuizingen | Chieftec APEX AIR | € 76,96 | € 76,96 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 | € 33,85 | € 33,85 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 42,99 | € 42,99 |
1 | SSD's | Lexar NM710 1TB | € 67,59 | € 67,59 |
Totaal | € 667,63 |
Voor de kast wil ik nog wel iets beter naar de opties kijken, maar zolang het een ATX-kast is zou het goed moeten komen toch? En mogelijk dat ik de SSD nog vervang voor één van 2TB, maar die staat al bij de opties van de BBG zie ik dus zou geen probleem moeten zijn?
De vragen die ik overhoud:
- Kan ik m'n huidige voeding blijven gebruiken of beter een nieuwe kopen?
- Ik zie dat de processor in deze BBG op een ouder platform zit, kan het verstandig zijn om iets nieuwers
te nemen om wat meer toekomstbestendig te zijn? Ook met het oog op een eventuele upgrade van de
videokaart later. - Ik las net op de frontpage dat in elk geval Intel binnenkort met nieuwe videokaarten komt, kan het slim
zijn om daarop te wachten of blijf je dan bezig met wachten? Er zijn nu wat deals i.v.m. black friday
natuurlijk maar als ik zo in de BBG kijk bij oude/huidige prijs heb ik niet het idee dat er veel vanaf is. - Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd heb gezien? Zowel qua combinatie van onderdelen als de
prijs-kwaliteit die beter kan