Siemens IQ700 droger soms hard geluid.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:17
Hallo,

Ik heb weinig verstand van drogers, maar het valt me op dat onze Bosch Siemens IQ700 soms een vrij hard geluid maakt. Apparaat is een paarmaanden oud.

Dit geluid komt op van een lage naar een wat hogere toon die vervolgens constant aanhoudt. Het bouwt zich in een paar tellen op, alsof het wordt aangezwengeld en mee loopt in een bepaald toerental.
Als ik het programma pauzeer en weer start is het in eerste instantie weg en blijft het ook even weg. De droger is dan weer mooi stil. Vaak komt het later weer terug.

Weet iemand wat dit kan zijn? En of het kwaad kan.

Zou graag wat meer informatie hebben voordat ik zomaar een service verzoek indienen bij BSH. Het is ook moeilijk te reproduceren.

Zie ook de video. Soms gaat het nog veel luider en hoger. En echt met een bepaald toerental.

https://youtube.com/shorts/Em2cTCtr4S4?si=hisIbNuOCcG62oXi

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:26
Op basis van dit soort opnames is het altijd moeilijk om een oordeel te geven.
Wat je hoort is de warmtepomp die actief is
Maar dit lijkt wel meer geluid dan normaal is.
Ik zou je willen aanraden dit te melden bij bsh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Leipi35 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:58:
Op basis van dit soort opnames is het altijd moeilijk om een oordeel te geven.
Wat je hoort is de warmtepomp die actief is
Maar dit lijkt wel meer geluid dan normaal is.
Ik zou je willen aanraden dit te melden bij bsh
Het is inderdaad erg luid. Ik hoor het een verdieping lager nog.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:35
Kijk anders even naar deze video: YouTube: Tumble dryer noises | Bosch Home UK

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Het is niet de whirring noise, maar komt wel daar bij de compressor vandaan. Het klinkt een beetje als mijn warmtepomp boiler. Of als een oude koelkast. Maar dan veel harder.
Eerder maakte de droger nooit zo'n hard geluid. Hij doet het momenteel al 2 programma's lang.

Ik denk dat het de compressor is. Kan me niet voorstellen dat dermate hard geluid normaal is.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 29-11-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Of de ventilator.

Gewoon afspraak maken met verkoper ivm garantie.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• *discostar*
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb sinds twee dagen een zelfde droger staan en het geluid is echt verschrikkelijk. Op zoek naar een oplossing dit topic gevonden. Volgende week hoop ik meer te horen van de leverancier maar als dit normaal is dan is het geen aanrader :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bij mijnkomt vrijdag een monteur. Een compressor kan wat geluid maken in bedrijf, maar ik hoor dit een verdieping lager nog.
De eerste maanden was hij fluisterstil.

Zal.posten wat er uit is gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 14:26
Lijkt erop dat de ventilator aanloopt.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• *discostar*
  • Niet online
Siemens en de leverancier konden aan de hand van de opnames niet beoordelen of dit normaal is. Ze gaan ook een monteur sturen om het te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Monteur geweest. E.e.a. gecheckt maar technisch was alles OK.
Ook kon hij de compressor aansturen, en maakte toen niet dit harde geluid.

In zijn documentatie kon hij 4qr codes scannen, met verschillende toerentallen. Op toerental 1 en 2 klinkt de compressor vrij luid en vergelijkbaar met onze opnames.
3 en 4 klinkt hij een stuk rustiger.
Het zou temaken hebben met toerental van de compressor, en als deze erg rustig draait (einde programma, weinig was er in) dan zou dit kunnen gebeuren.

Ik vind het geluid zelf wel erg extreem, maar ik lees er wel meerdere klachten over online.
Wij gaan de droger gewoon weer normaal gebruiken en kijken het even aan. We hebben nog anderhalf jaar garantie.

Mocht er bij jou wat anders uitkomen, hoor ik het erg graag.
@*discostar*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• *discostar*
  • Niet online
Duidelijk verhaal. Maar inderdaad dit geluid past gewoon niet bij een 'extra' stille droger. Met de deur van het washok dicht hoor je het nog door het hele huis. Aanstaande dinsdag komen ze langs, ik laat het weten. Er was net ook weer een software update hopelijk kunnen ze bij genoeg klachten daar iets in tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
*discostar* schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:42:
Duidelijk verhaal. Maar inderdaad dit geluid past gewoon niet bij een 'extra' stille droger. Met de deur van het washok dicht hoor je het nog door het hele huis. Aanstaande dinsdag komen ze langs, ik laat het weten. Er was net ook weer een software update hopelijk kunnen ze bij genoeg klachten daar iets in tweaken.
Dat ben ik zeker met je eens, daarom dat ik ze ook heb gebeld. De monteur heeft netjes eea nagekeken en losgehaald, maar kwam daarna in een document op zijn ipsd met die 4 qr codes. 1 van de 4 was echt exact hetzelfde geluid als wij hebben, maar het is natuurlijk lastig van een telefoon te bepalen hoe hars dat nou echt is...
Hij kreeg in beeld de melding "informeer klant over melding en geluid".

Bij ons hoor je het ook door het hele huis. Zal nog eens voor ze filmen de volgende keer, en dan vanaf beneden.

Benieuwd wat bij jou de conclusie is dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:23
Gewoon een aanvraag indienen.

Dit moet je niet accepteren, als het eerst rustig en goed heeft gewerkt en maakt nu lawaai moeten ze dat oplossen punt, eventueel d.m.v. vervanging van het apparaat, ander model of gewoon geld terug.

Kan helaas weinig zeggen over dat geluid, kan een versleten ventilator zijn, slechte bearing waardoor hij een beetje trilt door resonantie op sommige snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ilaurensnl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:54:
Gewoon een aanvraag indienen.

Dit moet je niet accepteren, als het eerst rustig en goed heeft gewerkt en maakt nu lawaai moeten ze dat oplossen punt, eventueel d.m.v. vervanging van het apparaat, ander model of gewoon geld terug.

Kan helaas weinig zeggen over dat geluid, kan een versleten ventilator zijn, slechte bearing waardoor hij een beetje trilt door resonantie op sommige snelheden.
Het is 100% zeker het compressor geluid , maar dan extreem hard.
Het is geen trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:26
Ik heb mij er iets verder in verdiept en het blijkt dat met name bij ( speed perfect, Bosch ) of (variospeed , Siemens) deze geluiden optreden.
De droogtijd is dan korter.

Dit blijkt dus wel normaal in de nieuwe generatie toerental geregelde compressors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Leipi35 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:40:
Ik heb mij er iets verder in verdiept en het blijkt dat met name bij ( speed perfect, Bosch ) of (variospeed , Siemens) deze geluiden optreden.
De droogtijd is dan korter.

Dit blijkt dus wel normaal in de nieuwe generatie toerental geregelde compressors
Het geluid zelf is idd zoals opgenomen in hun documentatie en QR codes die monteur heeft. Maar ook in deze mate/zo hard?

Benieuwd wat de uitkomst is morgen bij de persoon hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• *discostar*
  • Niet online
Monteur is geweest en helaas een bevestiging van de eerder genoemde zaken. Binnen de standaardprogramma's is alles binnen specificatie. Alle versnellende opties zoals variospeed verhogen het toerental met het gevolg dat je beter niet in buurt kan zijn..

Het punt is ook dat niemand je dat verteld en in de handleiding alleen staat dat het energieverbruik toeneemt.

Toen ik vroeg waarom niemand (Siemens en de leverancier) het filmpje wilde beoordelen gaf hij aan dat geluid fenomeen bekend is en dat ze het beleid hebben om op locatie langs te komen om daar te informeren/gerust te stellen. Dat zou een betere indruk geven..

Kortom we zullen het er mee moeten doen en ons droog ritueel hierop aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
*discostar* schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:43:
Monteur is geweest en helaas een bevestiging van de eerder genoemde zaken. Binnen de standaardprogramma's is alles binnen specificatie. Alle versnellende opties zoals variospeed verhogen het toerental met het gevolg dat je beter niet in buurt kan zijn..

Het punt is ook dat niemand je dat verteld en in de handleiding alleen staat dat het energieverbruik toeneemt.

Toen ik vroeg waarom niemand (Siemens en de leverancier) het filmpje wilde beoordelen gaf hij aan dat geluid fenomeen bekend is en dat ze het beleid hebben om op locatie langs te komen om daar te informeren/gerust te stellen. Dat zou een betere indruk geven..

Kortom we zullen het er mee moeten doen en ons droog ritueel hierop aanpassen.
Dankje voor de terugkoppeling. Het is inderdaad wel een geruststelling. En in ieder geval fijn dat ie dit alleen doet bij combinatie van factoren/modi
Standaardprogramma is hij erg stil!

Pagina: 1