Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-04 17:38
Ik hoop dat iemand kan helpen. Ben een vrouw alleen en mijn cv ketel verliest het laatste jaar elke keer de druk.
In de zomer heb ik geen probleem, in de winter loopt de druk langzaam terug (in een paar weken tijd naar 1.3)
Het is een vaillant hr solide uit 2007.
Volgens de cv ketel monteur lag het niet aan de ketel. Dus dan moet het ergens lekken. Ik kan niks vinden aan de leidingen. Er zit nergens een aanslag, ja op 1 plekje maar daar zie ik geen vocht onder liggen.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen verder, heeft iemand tips?
(Titel is niet handig gekozen bedenk ik me net, maar kan ik niet meer aanpassen)

[ Voor 7% gewijzigd door SaskiaM op 29-11-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:52
Is het drukvat ook gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SaskiaM schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:04:
Ik hoop dat iemand kan helpen. Ben een vrouw alleen en mijn cv ketel verliest het laatste jaar elke keer de druk.
In de zomer heb ik geen probleem, in de winter loopt de druk langzaam terug (in een paar weken tijd naar 1.3)
Het is een vaillant hr solide uit 2007.
Volgens de cv ketel monteur lag het niet aan de ketel. Dus dan moet het ergens lekken. Ik kan niks vinden aan de leidingen. Er zit nergens een aanslag, ja op 1 plekje maar daar zie ik geen vocht onder liggen.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen verder, heeft iemand tips?
(Titel is niet handig gekozen bedenk ik me net, maar kan ik niet meer aanpassen)
Als er na het (GOED!!) onluchten alsnog drukverlies op treedt en er bij je radiatoren en koppelingen geen lekkages te signaleren zijn dan zou ik, zeker gezien het feit dat je meldt dat het alleen tijdens daadwerkelijk stoken / verwarmen in de winter op treedt, het expansievat als eerste gaan verdenken.

Iets wat een gemiddelde CV-Monteur je ook al wel had kunnen vertellen :>

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04
Of de warmtewisselaar is intern lek, dan verdampt het water meteen en zie je nergens lekkage.

Maar hoe oud is het expansievat dan? Indien ouder dan 7 jaar eerst maar eens preventief vervangen, en dan verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pennywiser schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:13:
Of de warmtewisselaar is intern lek, dan verdampt het water meteen en zie je nergens lekkage.

Maar hoe oud is het expansievat dan? Indien ouder dan 7 jaar eerst maar eens preventief vervangen, en dan verder kijken.
Bij (oudere) Vailant ketels wil het branderhuis (ALU) nog wel eens ooit door gestookt raken (en dus ook CO gaan lekken) maar aangezien er al een gecertificeerd CV monteur bij is geweest mogen we er hier wel vanuit gaan dat de CV Combi ketel ansich nog gewoon goed is?

Een lekkende warmtewisselaar laat overigens kalksporen na....

:o

Verder kunnen ook de automatische ontluchter en/of het overdrukventiel nog voor drukverlies zorgen, vaak worden die dingen te pas en te onpas ingezet om handmatig de druk te verlagen door er aan te 'draaien' .....

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 29-11-2024 17:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:08
Will_M schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:19:
[...]

Bij (oudere) Vailant ketels wil het branderhuis (ALU) nog wel eens ooit door gestookt raken (en dus ook CO gaan lekken) maar aangezien er al een gecertificeerd CV monteur bij is geweest mogen we er hier wel vanuit gaan dat de CV Combi ketel ansich nog gewoon goed is?

Een lekkende warmtewisselaar laat overigens kalksporen na....

:o
De eerste tekenen zijn bij mij hier helaas ook zichtbaar van zei de monteur vorig jaar (witte aanslag op het huis), jammer want verder topketel en zo maken ze ze niet meer.

Maar ga je hiervan ook water uit het crcuit/druk verliezen? Nee toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Will_M schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:19:
[...]

maar aangezien er al een gecertificeerd CV monteur bij is geweest mogen we er hier wel vanuit gaan dat de CV Combi ketel ansich nog gewoon goed is?
Nee dat mag je niet, want ook die kan dat pas na grondig onderzoek vaststellen en niet zomaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
Sorry ik lees al een aantal reacties. Kom er morgen op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
Ja is vervangen in 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
Will_M schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:10:
[...]

Als er na het (GOED!!) onluchten alsnog drukverlies op treedt en er bij je radiatoren en koppelingen geen lekkages te signaleren zijn dan zou ik, zeker gezien het feit dat je meldt dat het alleen tijdens daadwerkelijk stoken / verwarmen in de winter op treedt, het expansievat als eerste gaan verdenken.

Iets wat een gemiddelde CV-Monteur je ook al wel had kunnen vertellen :>
Ja ontlucht en alles, en de cv monteur vertelde dat er niks mis was met het expansievat vorig jaar. (toen had ik het probleem al en zijn ze wezen kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
pennywiser schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:13:

vorig jaar is de cv ketel nagekeken en er was niks mis mee. Vat is drie jaar oud, maar die was ook in orde toen.

[ Voor 4% gewijzigd door SaskiaM op 30-11-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
KnoxNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:27:
[...]

De eerste tekenen zijn bij mij hier helaas ook zichtbaar van zei de monteur vorig jaar (witte aanslag op het huis), jammer want verder topketel en zo maken ze ze niet meer.

Maar ga je hiervan ook water uit het crcuit/druk verliezen? Nee toch?
Sorry ik snap niet wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
pennywiser schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:31:
[...]

Nee dat mag je niet, want ook die kan dat pas na grondig onderzoek vaststellen en niet zomaar zien.
Oke dus ik kan ze het beste gewoon nog een keer laten komen? Ik heb er al iemand bij gehad (was tijdens een onderhoudsbeurt) en daarna er nog over gebeld, maar het 'lek' moest ik dan maar bij een loodgieter gaan navragen. Ik kan echter nergens een lekkende leiding vinden. Gisteren ook nog achter de schotten op zolder gekeken onder de houten platen die daar lagen... niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat je kunt doen is de condensafvoer in een bakje en dan de installatie op druk brengen naar 2,5 bar. Ketel uit laten en dan na een aantal uren kijken of er water in het bakje zit. Water in bakje is warmtewisselaar lek.

Verder je overdrukventiel nakijken, als die open is geweest vanwege een lek expansievat kan het zijn dat die nog druppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SaskiaM schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:43:
[...]

Oke dus ik kan ze het beste gewoon nog een keer laten komen? Ik heb er al iemand bij gehad (was tijdens een onderhoudsbeurt) en daarna er nog over gebeld, maar het 'lek' moest ik dan maar bij een loodgieter gaan navragen. Ik kan echter nergens een lekkende leiding vinden. Gisteren ook nog achter de schotten op zolder gekeken onder de houten platen die daar lagen... niks.
Als er echt niets te vinden is moet er een druktest gedaan worden met koud systeem zodat er niets verdampt. En dan worden alle koppelingen nagelopen inclusief ook de ww. Vat is nog recent dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:29
Ik had ook ergens lekkage en mijn opstalverzekering dekt een lekdetectie (er komt dan iemand langs die meer ervaring heeft met dit soort dingen).
Ik heb mijn verzekering gebeld en die hebben iemand gestuurd en die heeft een kleine lekkage gevonden en zelfs nog een slang die op knappen stond gevonden. Opgelost en lekkage voorbij.
Pagina: 1