Mag het juridisch wat deze makelaar doet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheeseboss
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-12-2024
Hi allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben eergisteren een mooi bod gedaan op een woning. Vandaag kregen we een telefoontje van de makelaar dat de verkopers nog geen keuze hadden gemaakt, maar dat wij niet het hoogste bod hadden.

Later vandaag ontvingen we een tweede telefoontje. We zijn het niet geworden. De makelaar geeft aan dat het winnende bod €3.000,- boven ons bod lag, maar dat zij het bod onder voorbehoud van financiering geplaatst hadden. Bij ons bod waren er geen ontbindende voorwaarden van toepassing. De makelaar gaf aan dat hij contact had opgenomen met het stel van het andere bod om aan te geven dat wij een bod hadden geplaatst zonder voorbehoud van financiering, en daarmee heeft het andere stel de ontbindende voorwaarde snel ongedaan gemaakt.

Ik vraag me af, mag dit überhaupt? Ik weet dat je partijen niet tegen elkaar mag laten opspelen, maar dan gaat het over de geboden bedragen, geldt dat ook voor de ontbindende voorwaarden?

Iemand die dit toevallig weet?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:08
Ik had gelijk tegen de makelaar geroepen: 5000 erbij en morgen naar de notaris

Of het mag, tja alle partijen zijn netjes geïnformeerd

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens de wet mag dat.

Volgens de gedragsregels niet.
ZIe https://www.makelaarsland.../bieden-en-onderhandelen/

Maar wat heb je eraan, je hebt immers geen bewijs en het huis zal je er ook niet voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 18:37

Dido

heforshe

Ik zou zo snel niet weten waarom dit niet zou mogen.
Hij heeft degenen die het hogere bod deden verteld dat er een lager nod zonder voorbehoud was, en ze hebben toen hun voorbehoud laten vallen.

Ten eerste had hij je dat helemaal niet hoeven te vertellen. Een simpel "er was een hoger bod, en het huis wordt aan hun gegund" was voldoende geweest.

Ten tweede, stel dat het niet mag. Wst wil je dan gaan doen? Schadevergoeding eisen? Dat kan alleen als je aantoonbaar schade hebt geleden. Verkoper dwingen het huis aan jou te verkopen? Gaat hem niet worden.
En dan nog, hoe ga je bewijzen dat er iets verkeerd is gedaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 29-11-2024 16:54 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik haal daar niet meteen de casus van de TS uit. Kun je toelichten waar jij die wel ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:56:
[...]

Ik haal daar niet meteen de casus van de TS uit. Kun je toelichten waar jij die wel ziet?
Verbod op uitspelen en "‘ongeschreven regels’ rondom moraal en goed fatsoen.".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:08
Wel andere wereld nu, toen ik 25 jaar geleden me huis verkocht kreeg ik biedingen van 20k onder de vraagprijs, er was wel ruimte maar toch 10k laten vallen.

Mijn tip: hou bij volgende bod nog 10k reserve en vlieg er dan gelijk overheen als je een telefoontje krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@cheeseboss Volgende keer een nieuw bod uit gaan brengen wat €100,- hoger ligt dan het bod wat er voor de gunning tot stand gekomen is ingediend is en kijken of ze echt zover willen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 29-11-2024 17:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseboss
Hi allen,

Het was op basis van inschrijving, dus een hoger bod doen had sowieso niet gekund in ons geval. Daarom vind ik het bijzonder dat de tegenpartij de voorwaarden nog heeft mogen/kunnen wijzigen na het seintje van de makelaar. Het bod was immers al geplaatst, daarmee zet je twee partijen in wezen toch tegen elkaar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

cheeseboss schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:04:
Hi allen,

Het was op basis van inschrijving, dus een hoger bod doen had sowieso niet gekund in ons geval. Daarom vind ik het bijzonder dat de tegenpartij de voorwaarden nog heeft mogen/kunnen wijzigen na het seintje van de makelaar. Het bod was immers al geplaatst, daarmee zet je twee partijen in wezen toch tegen elkaar op.
Op basis van financiering is ook een 'wassen neus', het geeft je als verkoper geen voordeel of extra zekerheid.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wolly schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:58:
Tsja, dat uitspelen wordt geillustreerd met een voorbeeldje waar alleen de prijs wordt vermeld. Zoals de TS aangeeft is dit een andere casus.

Maar goed, dan nog.

Wat zou de TS daarmee willen (of kunnen) doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseboss
yoga schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:52:
Ik had gelijk tegen de makelaar geroepen: 5000 erbij en morgen naar de notaris

Of het mag, tja alle partijen zijn netjes geïnformeerd
Ja, maar zo werkt het dus niet bij kopen op inschrijving. Je doet één eindbod om alle partijen een kans te geven. Dat geldt dus ook voor de winnende partij. Bij het bod geef je aan of je bod aan ontbindende voorwaarden onderhevig is, na het indienen kan je dit niet wijzigen. Feit is dus dat het bod door de andere partij is geplaatst onder voorbehoud van financiering en dat zij, na het verkrijgen van een seintje van de makelaar, dit ongedaan hebben kunnen maken.

Ik win er inderdaad niks mee, maar dit heeft me wel aan het denken gezet. Want het is precies wat je zegt, als wij er €3.500,- hadden mogen bij bieden hadden we het ook gedaan natuurlijk. Al met al voelt het ontzettend krom en onrechtvaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Will_M schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:06:
Op basis van financiering is ook een 'wassen neus', het geeft je als verkoper geen voordeel of extra zekerheid.
Ik heb ooit een koopcontract ontbonden omdat onverwacht de financiering niet rondkwam.
Dan kun je stellen dat zo'n pand snel genoeg een nieuwe koper heeft, maar dan nog is zo'n voorbehoud toch een stukje minder zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
cheeseboss schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:04:
Hi allen,

Het was op basis van inschrijving, dus een hoger bod doen had sowieso niet gekund in ons geval
Natuurlijk kan dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:09:
[...]

Tsja, dat uitspelen wordt geillustreerd met een voorbeeldje waar alleen de prijs wordt vermeld. Zoals de TS aangeeft is dit een andere casus.
Daarom heet het ook een voorbeeld. Je kan moeilijk elke situatie gaan beschrijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:22
cheeseboss schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:10:
[...]

Ja, maar zo werkt het dus niet bij kopen op inschrijving. Je doet één eindbod om alle partijen een kans te geven. Dat geldt dus ook voor de winnende partij. Bij het bod geef je aan of je bod aan ontbindende voorwaarden onderhevig is, na het indienen kan je dit niet wijzigen. Feit is dus dat het bod door de andere partij is geplaatst onder voorbehoud van financiering en dat zij, na het verkrijgen van een seintje van de makelaar, dit ongedaan hebben kunnen maken.

Ik win er inderdaad niks mee, maar dit heeft me wel aan het denken gezet. Want het is precies wat je zegt, als wij er €3.500,- hadden mogen bij bieden hadden we het ook gedaan natuurlijk. Al met al voelt het ontzettend krom en onrechtvaardig.
Met dat laatste zit je natuurlijk fout. Op het moment dat je gebeld wordt had je gewoon kunnen zeggen dat jullie allebei weten dat hij een onbetrouwbare lamlul is en dat je daarom een deal voor x + 3500 verwacht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Tjah de makelaar heeft dus de hoogste bieder gebeld met "helaas jullie zijn het niet geworden er is een lager bod zonder voorwaarden".

Waarop die bieders meteen gezegd hebben "we laten de voorwaarden vallen".

Wat let jou om te zeggen "prima we doen er 4k bij".

Een makelaar moet alle serieuze biedingen delen met zijn klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseboss
Nee, dit kan absoluut niet. Ik denk dat je met een ander proces in gedachte bent en niet op basis van inschrijving..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheeseboss
Rukapul schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:45:
[...]

Met dat laatste zit je natuurlijk fout. Op het moment dat je gebeld wordt had je gewoon kunnen zeggen dat jullie allebei weten dat hij een onbetrouwbare lamlul is en dat je daarom een deal voor x + 3500 verwacht.
Haha hier heb ik smakelijk om kunnen lachen, bedankt. Iets met spijker en kop. :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
cheeseboss schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:51:
[...]

Nee, dit kan absoluut niet. Ik denk dat je met een ander proces in gedachte bent en niet op basis van inschrijving..
Het staat jou als koper gewoon vrij om te bieden op de manier die jou aanstaat. Als die makelaar jou belt aan het einde van de inschrijvingsdeadline kan je gerust nog een bod doen.

Het is aan de verkoper of ze daar iets mee doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:10
[...]

Een nieuw, hoger mondeling bod aan de verkopend makelaar is ook een bieding die de verkopers moeten meewegen. Volgens mij had je dat bij het telefoontje moeten aangeven. In deze markt is hoe het helaas werkt, soms moet je brutaal zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 21:00
[...]

Wolly schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:54:
[...]

Het staat jou als koper gewoon vrij om te bieden op de manier die jou aanstaat. Als die makelaar jou belt aan het einde van de inschrijvingsdeadline kan je gerust nog een bod doen.

Het is aan de verkoper of ze daar iets mee doen.
Ter aanvulling hierop, mogelijk dat het helpt: het is misschien niet de bedoeling dat je nog een bod doet, en dus 'mag' het niet.

Maar het kán wel, en als koper zal je wel twee keer op je hoofd krabben voordat je een bod van bijvoorbeeld 10k of 20k extra gaat afwijzen, omdat het niet helemaal gedaan is zoals de bedoeling was.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 18:49
Nog sterker, totdat er een koopcontract getekend is zou het gewoon nog kunnen gebeuren dat er iemand komt die er overheen biedt en kunnen de verkopers nog zeggen sorry maar we gaan toch daarvoor.

Is het fijn? Nee. Is het netjes? Ook niet. Maar het gebeurt wel in de huidige markt. De makelaar maakt hier al een fout door daar open kaart over de spelen, dat is niet hoe het hoort en is alleen maar bedoeld om bovenstaand gedrag uit te lokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-05 18:06
Precies van @RobinL94 zegt, wil je dat huis echt graag hebben? Makelaar bellen, zeggen dat je er overheen gaat maar wel vandaag nog het voorlopige koopcontract wil tekenen. Want pas vanaf dat moment is er een overeenkomst waar je iemand aan kunt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36
Nu bellen en 1000 euro boven huidige hoogste prijs bieden, of beter nog dat direct bij de verkopers neerleggen.

Nee heb je…..

En de volgende keer, wanneer dit mislukt, je beseffen dat er geen regels zijn. De woningmarkt is een ongereguleerd zooitje waar je houden aan wetten of regels alleen iets voor verliezers is.

[ Voor 42% gewijzigd door delpit op 30-11-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheeseboss
Iedereen dank voor de reacties. Ik denk inderdaad dat wij in het vervolg wat brutaler gaan zijn. Tot op heden hebben wij netjes het formele proces gevolgd, maar het is maar weer gebleken dat dat je niet verder gaat helpen binnen de huidige woningmarkt.

Goed weekend toegewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hier heeft de verkoper jullie mooi tegen elkaar uitgespeeld, en de huidige koper heeft hierin meegespeeld en jij (helaas voor jou) niet.
Je zou nog kunnen kijken of je wat bereikt door alsnog 5k erop te gooien, gewoon bellen... een brutaal mens heeft de halve wereld.

Is dit hoe het in een ideale nette wereld werkt? Wmb niet, totaal niet zelfs.
Is dit wel hoe je je succeskans (op een woning) in de huidige markt vergroot? Helaas wel.

Ik ben er ook op tegen maar in dit geval zou ik ook meedoen puur omdat je anders de kaas van het brood wordt gevreten.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Dit was toch gewoon een indirecte manier om een contra-bod van jou te krijgen met het liefst zonder behoud van financiering? Dus of je hebt dit niet opgepikt of je had die 5 k niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 07:52
[...]

Ik heb in mijn omgeving vaak zat zien langskomen dat er een proces op basis van inschrijving was en vervolgens ná het bieden gebeld werd "we geven de hoogste paar bieders graag nog de kans hun bod te her-overwegen". Of dat iemand te horen kreeg van een aankoopmakelaar "als je 10K meer biedt dan kan ik dit huis alsnog voor je krijgen". Et cetera. Het is leuk dat een partij doet alsof het allemaal helemaal dichtgetimmerd zit met een inschrijving, maar praktijk leert dat een brutaal mens de halve wereld heeft en makelaars deels bestaansrecht hebben op basis van hun netwerk, gunning en etc.

PS: En ik heb ook vaak genoeg gezien dat alle moraalridders die vinden dat dit soort dingen niet zouden moeten kunnen er maar wat graag gebruik van maken als het een keer in hun voordeel werkt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 30-11-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 20:34
Tja, die gedragsregels van de NVM zijn ook maar een wassen neus. Allemaal heel belangrijk voor de makelaar, totdat het hem niet zo goed uitkomt :P
Heb zelf ook zoiets wel eens meegemaakt, maar dan andersom. Werden gebeld dat we het niet waren geworden. Heb toen gelijk gevraagd of we daar nog wat aan konden doen door er x bovenop te bieden. Half uurtje later weer een belletje, maar toen om ons te feliciteren. :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:38
cheeseboss schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:08:
Iedereen dank voor de reacties. Ik denk inderdaad dat wij in het vervolg wat brutaler gaan zijn. Tot op heden hebben wij netjes het formele proces gevolgd, maar het is maar weer gebleken dat dat je niet verder gaat helpen binnen de huidige woningmarkt.

Goed weekend toegewenst!
Iedereen in het topic praat wel heel makkelijk hoor. "5000 erbij" alsof het niks is - verwende lui hier.

Technisch mag je volgende keer een bullshit bod doen, koopcontract ondertekenen, en dan de tweede werkdag ontbinden. €10000 minder anders laat maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 19:52
@cheeseboss
Belangrijkste les wat je moet onthouden, pas zodra er 2 handtekeningen onder het koopcontract staan ben je zeker van de koop. Zonder mag de verkopende partij (bijna) alles doen, ook al is dat niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
Als de verkoper het proces heeft gestopt door alles af te wijzen dan pas mag zover ik weet er weer geboden worden. Als de makelaar dat gedaan heeft is hij niet fout. Maar volgensmij is dat een gedragsregel en geen wet. Je kan altijd een klacht indienen bij het nvm als hij er bij aangesloten is maar of het iets uithaalt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
cheeseboss schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:08:

Goed weekend toegewenst!
Volgens mij wordt je geadviseerd om, mochten jullie de woning graag willen, om brutaal te zijn en nu de makelaar te bellen en een hoger bod te doen.

Nee heb je, ja kun je krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-05 21:09
dit is de normaalste zaak van de wereld, heb wel gekkere dingen gehoord. Collega had een appartement waarbij de koop praktisch rond was, makelaar vroeg echter nog even 5000 euro onder tafel anders ging het huis naar iemand anders. De boeven praktijken blijven bestaan, assertief zijn en extra geld bieden is de norm.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:44
Wolly schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:58:
[...]

Moraal en goed fatsoen...
Het gaat over makelaars, hoor.

Sorry, 35 jaar vastgoedwereld hebben me wellicht een tikkeltje bevooroordeeld gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BBBvB schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:23:
[...]

Moraal en goed fatsoen...
Het gaat over makelaars, hoor.

Sorry, 35 jaar vastgoedwereld hebben me wellicht een tikkeltje bevooroordeeld gemaakt...
Dat zal de reden zijn dat de regels wat vaag zijn, makelaars zijn inderdaad het laagste wat je kan aantreffen op die gebieden.

Aan de andere kant: Kopers kunnen dan weer zo hopeloos naief zijn dat ik wel begrijp dat mensen daarvan profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 13:47
Het is heel simpel, de verkopers maken de keuze en zijn geheel vrij daarin. Verkopen ze aan de laagste bieder, dan is dat aan hun.
Niets staaft dat jullie bod was geaccepteerd als de partij met hoogste bod hun voorbehoud had laten bestaan.
Vervelend is het, maar je kunt er niks aan doen.

Limbids

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Harm_H schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:03:
[...]

Iedereen in het topic praat wel heel makkelijk hoor. "5000 erbij" alsof het niks is - verwende lui hier.

Technisch mag je volgende keer een bullshit bod doen, koopcontract ondertekenen, en dan de tweede werkdag ontbinden. €10000 minder anders laat maar.
20 euro extra per maand hypotheek betalen... Nou nou, wat verwend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 16:48
Voor de volgende keer inderdaad gewoon direct een hoger bod doen, nee het mag niet volgens de gedragsregels maar dat is gewoon een wassen neus. Makelaar is namelijk we verplicht je bod door te geven, gewoon erbij zeggen dat de makelaar is verplicht is.

In deze gekke tijd moet je gewoon een grote mond hebben, ook al gaat dat tegen je fatsoensnormen in…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:39
Bij onze inschrijving bleven inderdaad de kopers met aankoopmakelaar over.
Zolang je blijft communiceren blijkt vaak dat je je bod nog kan aanpassen.

Blijkbaar spelen aankoopmakelaars dat spel beter dan de kopers zonder makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsCAD
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
We kunnen er allemaal wel over oordelen, en ik vind er ook wel wat van, maar als verkoper zou ik blij zijn met een makelaar die dergelijke streken flikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 09:44
yoga schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:02:
Wel andere wereld nu, toen ik 25 jaar geleden me huis verkocht kreeg ik biedingen van 20k onder de vraagprijs, er was wel ruimte maar toch 10k laten vallen.

Mijn tip: hou bij volgende bod nog 10k reserve en vlieg er dan gelijk overheen als je een telefoontje krijg.
Linke strategie. Die kan je echt onnodig geld kosten. Makelaars liegen ook vaak dat er een hoger bod ligt om er nog wat uit te persen.

Volgens de verkopende makelaar van mijn huis had ik minstens 75k meer moeten bieden om het huis te krijgen.

‘Ja dan gaan we de derde ronde in’
- Ok makelaar, doe maar, dan vervalt ook mijn bod.

Maar goed, ligt ook wel een beetje aan de noodzaak voor de woning, ik zou iig vragen, laat dat bod maar zien dan en dan kijken we of we er wat mee kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 21:00
Harm_H schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:03:
[...]

Laat me raden: jij huurt? :+

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 01-12-2024 07:08 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 09:44
Valorian schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:40:
[...]

Ik heb in mijn omgeving vaak zat zien langskomen dat er een proces op basis van inschrijving was en vervolgens ná het bieden gebeld werd "we geven de hoogste paar bieders graag nog de kans hun bod te her-overwegen".
Er ligt gewoon al een goed bod maar het is bedoeld om de kopers zover mogelijk uit te persen.
Bij de verkoop van mijn woning ging dat net zo.

Bij de aankoop van woningen ook. Ik heb mijn bod bij inschrijving nooit verhoogd terwijl we wel in de top3 (of was het top1? ;)) stonden.

Het zijn makelaars, geen filantropen. Besef wat hun doel is.

Ik heb hier weleens verhalen voorbij zien komen dat mensen nog eens 35k bovenop hun bod deden, terwijl ze met hun 50k overbieding al de nr1 waren en vervolgens zich afvroegen: shit hebben we teveel betaald?
(De bedragen weet ik niet meer exact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Zoals anderen al zeiden bieden op inschrijving heeft geen enkele juridische waarde. Zelfs na het verstrijken van het inschrijven kan je nog een bod doen. Sterker nog, je kan het zwart op wit hebben dat je het winnende bod hebt, maar als je geen koopcontract hebt kan iemand anders er bij wijze van spreken 1 minuut voor t ondertekenen nog tussen komen.

Verder de reglementen van de NVM zijn gewoon zelfopgelegd. Kan je niet mee naar de rechter oid. Hetzelfde als jij zegt dat gasten hun schoenen bij binnenkomst uit moeten trekken.

Ik heb sterk het vermoeden dat de verkopend makelaar een nog hoger bod bij jullie eruit probeerde te krijgen, wat voor hem niet lukte. Waarom ga je anders zoveel details prijsgeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:38
Hahn schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:08:
[...]

Laat me raden: jij huurt? :+
Nee koop. Ook op lage rente.
Maar ik heb wel ergenis naar de lucky bastards die met mazzel een bepaald IT specialisme hebben gekozen en die daar dik voor betaald worden (java, react of cloud) en daarom denken dat voor anderen "5000" erbij makkelijk is. Ook het andere deel dat bij de (sub)overheid werkt zonder daadwerkelijk nut.
OP mag ook meer salaris vragen bij de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:02

Bob Popcorn

Plop!

Harm_H schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:04:
[...]

Maar ik heb wel ergenis naar de lucky bastards die met mazzel een bepaald IT specialisme hebben gekozen en die daar dik voor betaald worden (java, react of cloud) en daarom denken dat voor anderen "5000" erbij makkelijk is. Ook het andere deel dat bij de (sub)overheid werkt zonder daadwerkelijk nut.
Even los van het geluk van sommigen dat ze veel verdienen, het is niet verstandig om op 100% van je kunnen te financieren zodat 5000 er niet meer bij kan 8)7 Die krijg je makkelijk voor elkaar met de taxateur en schrijf je dan over 30 jaar af, dat kost nauwelijks extra.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:24
[...]

Kopen op lage rente is natuurlijk net zo goed een lucky bastard.
Wel wat denigrerend om andermans baan daar maar op aan te vallen.

5k op de hypotheek extra wordt je maandbedrag niet veel hoger van, vandaar die opmerking.
Als je een bod zonder voorbehoud doen zou dat ook mogelijk moeten, anders is het bieden aan je max zonder voorbehoud ook wel een risico.

De makelaar gaf bij het eerste belletje eigenlijk de kans om een beter bod te doen.
De ontbindende voorwaarden zijn niet tegen elkaar uitgespeeld. Ze hadden immers ook alleen de ander kunnen bellen met het verzoek om het voorbehoud te laten vallen.
De kans om het bod te matchen of er net boven te gaan zitten heb je dus laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18
Paralize_nl schreef op zondag 1 december 2024 @ 01:26:
[...]

Linke strategie. Die kan je echt onnodig geld kosten. Makelaars liegen ook vaak dat er een hoger bod ligt om er nog wat uit te persen.

Volgens de verkopende makelaar van mijn huis had ik minstens 75k meer moeten bieden om het huis te krijgen.

‘Ja dan gaan we de derde ronde in’
- Ok makelaar, doe maar, dan vervalt ook mijn bod.

Maar goed, ligt ook wel een beetje aan de noodzaak voor de woning, ik zou iig vragen, laat dat bod maar zien dan en dan kijken we of we er wat mee kunnen.
Kan onnodig geld kosten, maar kan er ook voor zorgen dat je de kans op de woning verspeelt.

Zo was ik een paar jaar terug ook eigenwijs nadat de makelaar mij belde met de mededeling dat er een andere partij hoger had geboden. Hij vroeg of ik het bod wilde aanpassen. Omdat we onze huidige woning eigenlijk pas net hadden, nog prima zaten en het bod bij het huis vonden passen heb ik hier nee tegen gezegd. Ook omdat ik enige bluf vermoedde.

Achteraf het huis op 12K gemist :+

Dat is nog best geld natuurlijk, maar vergeleken met het totale bod had ik het er met de kennis van nu zeker bijgelegd.
[...]

Ik werk bij laatstgenoemde. Fijn om te lezen dat ons harde werk voor de maatschappij lekker generaliserend wordt weggezet als "zonder daadwerkelijk nut".
Je post komt ondanks je koop en lage rente nogal afgunstig over.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Denman schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:24:
[...]
Achteraf het huis op 12K gemist :+

Dat is nog best geld natuurlijk, maar vergeleken met het totale bod had ik het er met de kennis van nu zeker bijgelegd.
Of zodra jij 'ok' had gezegd, belde die de ander weer dat hun weer 5k onder de hoogste prijs zaten :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:27
Toevallig dit aan de hand gehad vanwege verkoop huis van mijn moeder.
Op inschrijving betekende dat de avond na het sluiten de openbare (aan kopers openbaar) inschrijvingslijst werd ontsloten en kenbaar gemaakt aan ons. De makelaar heeft alle boden besproken incl de voorwaarden bij sommige boden. Het is dus NIET de bedoeling dat de makelaar daar achteraf aan gaat lopen sleutelen in de vorm van kunnen de ontbindende voorwaarden eruit want die bood zus en zo zonder ontbindende voorwaarden.

IMHO zeker niet kies en wrsch is hier een berichtje aan de betreffende overkoepelende organisatie wel op zijn plaats.

In ons geval konden we kiezen : óf we wilde meer ontvangen maar met voorwaarden, óf wat minder ontvangen/accepteren zonder voorwaarden. We kozen voor het eerste omdat we van onze makelaar de positie van de kopers goed in zicht hadden en de ontbindende voorwaarde bijna een technicaliteit was......

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Pagina: 1