Verdeler warmtepomp door aan het roesten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:29
Vandaag hebben we de sleutel gekregen van ons eigen huis. Nu we beginnen zijn met poetsen viel me zojuist een groot bruin spoor op dat over de muur liep. Dit blijkt onder uit de verdeler van de vloerverwarming te komen, welke uit 2018 is volgens de datum die erop geschreven staat. Is hier iets aan te doen? Of dient deze vervangen te worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_CpPAcBIJyrZFOk2wqkiUT5guo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9QwvCkQ6y1xS503vrg245Sq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RjTJDf9e3-9hJ8-Ifbup7QQFH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqrPa45TlarpA7yRDWrZOg30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is er aangesloten op de vloerverwarming, toevallig een koelende warmtepomp?

(bij koelen moet de verdeler vervangen worden door een kunststof of RVS verdeler, ijzeren verdelers gaan dan roesten door de condens)

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 29-11-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die is denk ik wel rijp voor de oud ijzer boer

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
pagani schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:33:
Wat is er aangesloten op de vloerverwarming, toevallig een koelende warmtepomp?

(bij koelen moet de verdeler vervangen worden door een kunststof of RVS verdeler, ijzeren verdelers gaan dan roesten door de condens)
Er zit een hybride warmtepomp op samen met een CV-ketel. Weet niet of dat kan koelen. Denk het niet. Kunststof lijkt me hoe dan ook beter?

Wat voor een bedrijf benader ik hiervoor? Omgeving Nijmegen.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 29-11-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:39:
[...]

Er zit een hybride warmtepomp op samen met een CV-ketel. Weet niet of dat kan koelen. Denk het niet. Kunststof lijkt me hoe dan ook beter?

Wat voor een bedrijf benader ik hiervoor? Omgeving Nijmegen.
Ligt aan de warmtepomp. Zo snel roest lijkt wel erg veel op condensvorming door koelen.

Qua bedrijf: Een vloerverwarmingsinstallateur of algemeen installatiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Zit die roest echt in de verdeler zelf of is het roestvervuiling wat er op zit?
Want als deze echt van binnen uit doorgeroest zou zijn dan zou je nu ook lekkage moeten hebben.
Kijk 'ns of je het vlekje voorzichtig kunt verwijderen met een smal plamuurmes of zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Probeer eerst eens te zien waar het vandaan komt want zo is het raden waar het lekt.
Het lijkt erop alsof het van boven komt en dan achter de verdeler langs naar onderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Het komt echt van onder uit de verdeler, hij lijkt daar van binnen naar buiten door te roesten... Bovenop is hij droog. Erachter kan ik niet kijken. Na afvegen komt er snel een nieuwe druppel.

[ Voor 32% gewijzigd door zunrob op 29-11-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
zunrob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:13:
Het komt echt van onder uit de verdeler, hij lijkt daar van binnen naar buiten door te roesten... Bovenop is hij droog. Erachter kan ik niet kijken. Na afvegen komt er snel een nieuwe druppel.
Als dat het is dan zit er idd niets anders op dan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe is het met de druk van je cv installatie? Als hij echt drupt dan is het een probleem wat bekend is geweest bij de verkoper omdat hij steeds moest bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Is het geen contact erosie ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
De CV-ketel heeft op het moment 1.6 bar in het systeem zitten. Bij de verdeler geeft de meter 2 bar aan. Toen we bezichtigden gaf de ketel idd een melding druk te laag, maar daar heb ik toen niks achter gezocht.

Kan het zijn dat aan de achterkant van de verdeler een aftapplug oid zit? Ik kan er moeilijk achter kijken, maar er lijkt iets achter te zitten. Het water loopt van achter omlaag. En druppelt vandaar, zoals te zien op de eerdere foto.

Hieronder een foto van de verdeler, mss herkent iemand hem. Lekkage zit bovenin bij de retour. Precies daar waar het papiertje nu zit.

Zie nu ook een flesje erboven staan, sealer staat erop...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYpfieOiWsGsUB_GhIpkSK__puY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjQJwEqnv6WZMCWXqOi1tUPE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 29-11-2024 18:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:06
Dit is al wat een oudere verdeler, nog met oude onzuinige 80W pomp. Rechtsboven zie ik een extra warmtewisselaar zitten. Die zit er niet zonder reden: je hebt tyleen slangen die niet zuurstofdicht zijn. Het zuurstof dat door je tyleen slangen in het water komt zorgt ervoor dat je verdeler vanbinnen doorrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
_JGC_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:47:
Dit is al wat een oudere verdeler, nog met oude onzuinige 80W pomp. Rechtsboven zie ik een extra warmtewisselaar zitten. Die zit er niet zonder reden: je hebt tyleen slangen die niet zuurstofdicht zijn. Het zuurstof dat door je tyleen slangen in het water komt zorgt ervoor dat je verdeler vanbinnen doorrot.
Dankjewel. De verdeler moet dus vervangen worden, door een plastic variant lijkt me. Moet die warmtewisselaar dan ook mee vervangen worden?

Hoe urgent is het probleem? De installateur gaf aan eind januari pas tijd te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:47:
Dat zou betekenen dat het twee aparte circuits zijn die onder druk staan?

Er is aangegeven dat de druk aan cv kant ook te laag was, dat wijst dan ook op andere problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:50:
Moet die warmtewisselaar dan ook mee vervangen worden?
Ja, er zit heel veel roest in je systeem, die wisselaar zal daar ook niet veel frisser van geworden zijn.

Pak meteen een maatje groter (qua flow), dat vind een WP fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:47:
[...]

Ja, er zit heel veel roest in je systeem, die wisselaar zal daar ook niet veel frisser van geworden zijn.

Pak meteen een maatje groter (qua flow), dat vind een WP fijner.
Dit inderdaad! Er zijn speciale verdelers voor deze situaties, bv. de Therminon Split LT verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Conteaster schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:51:
[...]

Dit inderdaad! Er zijn speciale verdelers voor deze situaties, bv. de Therminon Split LT verdeler
Ik zou daar nog wel een vuil filter aan toe voegen en het moet niet veel duurder zijn dan de losse onderdelen, want zo spannend is dit ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
TheGhostInc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:59:
[...]

Ik zou daar nog wel een vuil filter aan toe voegen en het moet niet veel duurder zijn dan de losse onderdelen, want zo spannend is dit ook weer niet.
Heb je een goede suggestie voor een filter? Het zou natuurlijk ook kunnen dat die roest komt van de verdeler, en daardoor het water dat er langs komt zo bruin is.

Edit: Hoe lastig/hoe veel werk is het om dit allemaal zelf te doen? Mijn pa heeft een dergelijke vervanging recent in hun huis uitgevoerd...

[ Voor 29% gewijzigd door zunrob op 29-11-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Conteaster schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:51:
[...]

Op het moment zit er een hybride warmtepomp in het huis. Ik heb nog niet zo snel kunnen zien welke temperatuur deze doet, maar als ik op het display kijk zit die rond de 62 graden Celsius. Kan ik deze Therminon dan wel gebruiken?

En begrijp ik het goed, omdat er in dit geval dus een extra wisselaar tussen zit, het een gescheiden systeem is van het CV-systeem? Ik zie namelijk dat Therminon ook een dedicated hybride systeem aanbiedt... Of kan ik die in dit geval niet gebruiken door het oude type leidingen?

[ Voor 20% gewijzigd door zunrob op 29-11-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:58:
[...]

Heb je een goede suggestie voor een filter? Het zou natuurlijk ook kunnen dat die roest komt van de verdeler, en daardoor het water dat er langs komt zo bruin is.
Zelf heb ik een Caleffi 5463, maar die is erg groot voor jouw toepassing, ik wilde 1/1/4". Spirotech is ook een bekend merk. Zoek de 'horizontale' versies, die zijn vaak een stukje voordeliger.

Een vuil filter is niet persé nodig, maar het verlengd de levensduur van je installatie. Zeker omdat je zuurstof in je water hebt. Moderne pompen zijn gevoeliger voor metaal deeltjes in het water.
zunrob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:58:
[...]
Edit: Hoe lastig/hoe veel werk is het om dit allemaal zelf te doen? Mijn pa heeft een dergelijke vervanging recent in hun huis uitgevoerd...
Prima zelf te doen, paar tips:
Bezuinig niet op materiaal & gereedschap. Een loodgieter kost je ook flink geld, spendeer dat (gedeeltelijk) om lekker te kunnen werken. Ik heb een set Bahco's gekocht, krengen zijn duur, maar een loodgieter komt daar amper voor langs.
Zorg ervoor dat je een fijne vakhandel hebt waar je langs kunt en werk op een dag dat ze open zijn. Je zult altijd zien dat er iets ontbreekt en dan zit je vast.

Vergeet ook niet je vloerverwarming door te spoelen, dan begin je schoon.

Met een zaterdag klussen ben je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
TheGhostInc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:27:
[...]

Zelf heb ik een Caleffi 5463, maar die is erg groot voor jouw toepassing, ik wilde 1/1/4". Spirotech is ook een bekend merk. Zoek de 'horizontale' versies, die zijn vaak een stukje voordeliger.

Een vuil filter is niet persé nodig, maar het verlengd de levensduur van je installatie. Zeker omdat je zuurstof in je water hebt. Moderne pompen zijn gevoeliger voor metaal deeltjes in het water.

[...]

Bezuinig niet op materiaal & gereedschap. Een loodgieter kost je ook flink geld, spendeer dat (gedeeltelijk) om lekker te kunnen werken. Ik heb een set Bahco's gekocht, krengen zijn duur, maar een loodgieter komt daar amper voor langs.
Zorg ervoor dat je een fijne vakhandel hebt waar je langs kunt en werk op een dag dat ze open zijn. Je zult altijd zien dat er iets ontbreekt en dan zit je vast.

De verdeler bevindt zich wel op het laagste punt. Hoe moet ik hem dan ontluchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb zojuist trouwens met een spiegel enigszins achter de verdeler gekeken. Er lijkt echt een lek ontstaan te zijn op de overkant van achterkant naar de voorkant. Hij roest van binnen door. Vind het persoonlijk wel snel na 6 jaar al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry5WBaKuoruRIsEn3ZAEPNquRow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdJRorasmYacsEe8ihNKiVEb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Daar waar verschillende metalen (hier in ieder geval messing en ijzer) in contact met elkaar komen kan galvanische corrosie ontstaan. Dit in combinatie met zuurstof in het leidingsysteem (door de tyleen slangen) kan er toe leiden dat het meest onedele metaal (in dit geval het ijzer) gaat doorroesten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Yaksa schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:05:
Daar waar verschillende metalen (hier in ieder geval messing en ijzer) in contact met elkaar komen kan galvanische corrosie ontstaan. Dit in combinatie met zuurstof in het leidingsysteem (door de tyleen slangen) kan er toe leiden dat het meest onedele metaal (in dit geval het ijzer) gaat doorroesten.
Ik had gedacht dat de gehele buitenzijde van hetzelfde materiaal zou zijn, blijkbaar niet. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de gene die het destijds zo bedacht heeft.. heeft vast een goed betaald onderhoudscontract er bij verkocht ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
Nieuwe -liefst kunststof- verdeler met flowmeters erop en als het even kan gelijk die oude tyleen slangen vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tranquility schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:46:
Nieuwe -liefst kunststof- verdeler met flowmeters erop en als het even kan gelijk die oude tyleen slangen vervangen...
Deze werd eerder gelinkt: https://therminon.nl/prod.../flex-line/flex-split-lt/
Bedoel je met flowmeters een flowmeter per groep?

De tyleen slangen vervangen is lastig, die lopen natuurlijk onder de vloer door lijkt me, en die is van natuursteen en wilden we graag zo laten. Vanaf de verdeler zie ik ze direct het beton in lopen.

Overigens, ik zag gister dat in de aanbouw (andere kant van de verdeler, 50 cm verder) elektrische vloerverwarming ligt. Als ik daar nieuwe gewone vloerverwarming laat leggen, kan ik die dan gewoon op een extra groep aansluiten op een nieuwe verdeler? Of krijg ik dan problemen omdat het nieuwe systeem andere slangen gebruikt/dichter op elkaar ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
SMSfreakie schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:25:
de gene die het destijds zo bedacht heeft.. heeft vast een goed betaald onderhoudscontract er bij verkocht ;-)
Ik weet niet wie het destijds zo bedacht heeft. Er zat een contract van een grote CV-firma op de ketel, maar of die dit ook geïnstalleerd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
zunrob schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:10:
Deze werd eerder gelinkt: https://therminon.nl/prod.../flex-line/flex-split-lt/
Bedoel je met flowmeters een flowmeter per groep?

De tyleen slangen vervangen is lastig, die lopen natuurlijk onder de vloer door lijkt me, en die is van natuursteen en wilden we graag zo laten. Vanaf de verdeler zie ik ze direct het beton in lopen.

Overigens, ik zag gister dat in de aanbouw (andere kant van de verdeler, 50 cm verder) elektrische vloerverwarming ligt. Als ik daar nieuwe gewone vloerverwarming laat leggen, kan ik die dan gewoon op een extra groep aansluiten op een nieuwe verdeler? Of krijg ik dan problemen omdat het nieuwe systeem andere slangen gebruikt/dichter op elkaar ligt?
Ja, met flowmeters per groep. Dan is het inregelen van de vloerverwarming een stuk makkelijker en is het toch wel wenselijk om de flow te zien.
Ik zag op de foto niet of die tyleen slangen idd de vloer in gaan. Even openbreken is niet aan de orde denk ik.. Het is waarschijnlijk een oude vloerverwarming?
Als die tyleenslangen de standaard maat hebben (16x2mm) moet dat volgens mij geen probleem geven. Anders andere Euroconussen er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tranquility schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:19:
[...]

Ja, met flowmeters per groep. Dan is het inregelen van de vloerverwarming een stuk makkelijker en is het toch wel wenselijk om de flow te zien.
Ik zag op de foto niet of die tyleen slangen idd de vloer in gaan. Even openbreken is niet aan de orde denk ik.. Het is waarschijnlijk een oude vloerverwarming?
Als die tyleenslangen de standaard maat hebben (16x2mm) moet dat volgens mij geen probleem geven. Anders andere Euroconussen er op.
Ik zal dadelijk een foto voor je maken van de aansluitingen. Ik ga er van uit dat die al in 1984 is aangelegd. Kan ik flowmeters op de gelinkte verdeler plaatsen (https://therminon.nl/prod.../flex-line/flex-split-lt/)?

Overigens wil ik misschien op termijn ook vloerverwarming leggen in een ruimte waar nu een elektrische vloerverwarming ligt. Dan koop ik nu een verdeler met 1 groep extra. Echter, die moderne vloerverwarming zal ongetwijfeld anders zijn dan die oude; mag dat op dezelfde verdeler?

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 02-12-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:06
zunrob schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:53:
[...]

Ik zal dadelijk een foto voor je maken van de aansluitingen. Ik ga er van uit dat die al in 1984 is aangelegd. Kan ik flowmeters op de gelinkte verdeler plaatsen (https://therminon.nl/prod.../flex-line/flex-split-lt/)?

Overigens wil ik misschien op termijn ook vloerverwarming leggen in een ruimte waar nu een elektrische vloerverwarming ligt. Dan koop ik nu een verdeler met 1 groep extra. Echter, die moderne vloerverwarming zal ongetwijfeld anders zijn dan die oude; mag dat op dezelfde verdeler?
Die flowmeters zitten er al op, zijn die rode buisjes.

Moderne vloerverwarming mag hier ook gewoon bij op. Overigens is dit een modulaire verdeler, je kunt er evt groepen achteraf bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tranquility schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:19:
[...]

Zoals beloofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6soGMJcNafgSn4rm_nn_vSs2YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fymP0a66xjliXk1tTNsO3NHO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 02-12-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
De flowmeters zijn inderdaad de rode buisjes met het transparante kijkglaasje er op, dus die nieuwe Therminon verdeler lijkt me wel in orde.
Zo te zien zijn die tyleenslangen 20mm? Dan moet je aangepaste Euroconussen op de nieuwe verdeler zetten waar de tyleenslangen rechtstreeks op worden aangesloten.
Je kan eventueel ook de tyleenslangen een stuk afknippen en verlengen met normale 16x2 mm vloerverwarmingslangen, net zoals de drie andere tyleenslangen in je installatiie. Dan kun je alle aansluitingen op de nieuwe verdeler gelijk houden.
Zoals @_JGC_ hierboven al aangeeft is het voordeel van een kunststof verdeler dat ze (meestal) modulair zijn. M.a.w. je kan hem later "verlengen" door er extra segmenten ofwel groepen aan toe te voegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tranquility op 02-12-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
TheGhostInc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:27:
[...]

[...]

Ik kan geen monteur vinden die tijd heeft om het te doen, dus denk erover om het zelf te doen. Echter begrijp ik niet helemaal hoe ik het moet ontluchten? De verdeler bevindt zich namelijk lager dan de buizen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6soGMJcNafgSn4rm_nn_vSs2YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fymP0a66xjliXk1tTNsO3NHO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:59:
[...]

Ik kan geen monteur vinden die tijd heeft om het te doen, dus denk erover om het zelf te doen. Echter begrijp ik niet helemaal hoe ik het moet ontluchten? De verdeler bevindt zich namelijk lager dan de buizen...

[Afbeelding]
Da"s een makkelijke.
Bij het vullen draai je telkens een groep open en spoel je net zo lang totdat de lucht eruit is. Het afsluiten van groepen kan rechts onder, daar kun je doppen opdraaien.
Als je een nieuwe verdeler plaatst is het handig om er een te pakken die je direct kunt afsluiten per groep.

Een automatische ontluchter is dus heel handig, maar mijn robot verdeler heeft 2 vul aansluitingen, op de aan en afvoer. Dus met 2 vulslangen kan ik spoelen. (De ene aan de water kraan, de andere in het riool/buiten bij de plantjes) Dan is al de lucht er al uit.

Kun je niet werken met 2 vulslangen, dan moet je de vloerverwarming pomp aanzetten als er redelijk wat water in zit. En dan per groep opendraaien, dan pomp je ook de lucht eruit via de automatische ontluchter. (En blijven bijvullen uiteraard)

[ Voor 11% gewijzigd door TheGhostInc op 05-12-2024 07:47 ]

Pagina: 1