2X Denon Receivers, op 1 bron, en daarmee 8 boxen aansturen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IskiasSR
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-06 18:23
Hallo.
Ik zou graag via mijn DAC, 8 speakers / Boxen.
Kan ik deze DAC met tulpstekkers, op 2X Denon receiver aansluiten? en dan daarmee die Boxen/speakers aansturen?
Of is het handiger om de verbinding tussen de verterkers te maken middels in en out signal, en 1 versterker via die DAC het signaal IN te geven?

Het gaat me erom, dat ik 4 Dalie STaanders in elke hoek van de kamer heb, en nu midhoog speakers aan het plafond heb gemonteerd,, en die ook aan wil sturen.
Maar ik begreep dat 8 speakers niet op 1 versterker kan/mag, ivm Ohm waardes ed.

Ja experiment,, maar ik moet wat te doen hebben om bezig te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_ilco
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-09 16:53
Hey IskiasSR,
Dat klinkt als een leuk experiment. Het doel is natuurlijk om je signaal zo zuiver mogelijk bij de versterker te krijgen. Beide opties lijken mij een prima oplossing. Al is een 9.1 versterker uiteraard de beste oplossing, maar dat is ook gelijk een stuk duurder.

Ik heb zelf ook een Denon versterker (AVR-X1200W). Daarop zit een pre-out uitgang die voor een actieve subwoofer of als pre-out gebruikt kan worden. Ik heb een keer geprobeerd om de pre-out naar een eindversterker van NAD te sturen, maar dit signaal gaf veel ruis, waardoor mijn project mislukte.

Ik zou gaan voor het splitsen van het signaal van de DAC richting de versterkers.

Veel plezier met jouw project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Groeten Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

Daniel36

vernieuwde formule

Zoiets moet dit technisch kunnen lijkt me.
Deze is low budget maar er zijn ook wel dure/betere verwacht ik.
https://www.bol.com/nl/nl...tHng.2_33.41.ProductImage
Succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IskiasSR
Hoi, Daniel en Wilco.
Ik heb geen trek in opgeblazen eindtrappen, en 2 versterkers samen knopen lijkt mer ergens eng, lekstromen , en I dunno,, heb te weinig kaas van dat niveau electronica gegeten.
Dus die optie van Daniel maar genomen, en ff geduld oefenen tot Woensdag, dan zou het kastje binnen moeten zijn.
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen, en zal tzt ook het eindresultaat posten..
Prettig weekend, en alvast bedankt voor de tips.
Mvgr Iski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
IskiasSR schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:13:
Hallo.
Ik zou graag via mijn DAC, 8 speakers / Boxen.
Kan ik deze DAC met tulpstekkers, op 2X Denon receiver aansluiten? en dan daarmee die Boxen/speakers aansturen?
Of is het handiger om de verbinding tussen de verterkers te maken middels in en out signal, en 1 versterker via die DAC het signaal IN te geven?

Het gaat me erom, dat ik 4 Dalie STaanders in elke hoek van de kamer heb, en nu midhoog speakers aan het plafond heb gemonteerd,, en die ook aan wil sturen.
Maar ik begreep dat 8 speakers niet op 1 versterker kan/mag, ivm Ohm waardes ed.

Ja experiment,, maar ik moet wat te doen hebben om bezig te blijven :)
De meeste eindtrappen kunnen prima speakers van 4 Ohm aansturen. Als je dan 2 speakers van 8 Ohm parallel aansluit is dat geen probleem. Controleer wel eerst de specs van je eindtrap wat de minimale speaker impedantie is.

Met 2 receivers ben je wel duurder uit maar het is gezien een iets betere oplossing: 2 speakers op 1 eindtrap kunnen elkaar toch licht beïnvloeden, afhankelijk van de dempingsfactor/interne impedantie van je eindtrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke Denon versterker(s) heb je?
In principe zou je ze allemaal op 1 versterker aan moeten kunnen sluiten; zolang je niet te hard draait zal er prima geluid uit komen.
Maar als jij een receiver hebt die fronts, rears en hights voor en achter aan kan sturen kan dat ook prima vanaf 1 receiver bijvoorbeeld.

Heb je twee stereo versterkers kan het ook, maar dan zit je mt twee keer volumeregeling en da's niet handig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IskiasSR
DENON PMA-700V
DENON DRA-700AE

Speakers"
Dali 505
Akai SR-930

en de tube's van JVC wil ik zonder die voet, als buisspeaker tegen het plafond ophangen.
JVC SX-XDS33

Mij lijkt het juist handig om dubbele volumeregeling te hebben, om de verdeling tussen de grond speakers en die aan het plafond beter in balans te krijgen.
Het is gewoon een beetje experimenteren met wat spul wat ik heb liggen.
Ik ben beinvloed door de 1e Discotheek in Brabant medio 1968 Bar Dancing hete dat destijds.
Daar stond een Jukebox in de bar, en een discotheek in het danszaaltje achter .
Daar stonden 16 Boxen door heel de zaak heen, met quadrofonie geluid.
Er was een plaat van een Band, dat begon met het geluid van Nascar autorace, op een Oval.
En die racewagens hoorde je letterlijk rondjes maken in de zaal.
Dus deels is het ook nostalgie,om zelf te prutsen met dit spul.
Ik was een broekie,wat mee keek over de schouders van de electriciens die dat alles destijds gebouwd hadden ...en dat geluid.....ongekend, prachtig vond ik dat altijd..
dus als het niet perfect is, ach,, het blijft leuk hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IskiasSR
8 speakers op 1 versterker lijkt me link.
Tel er een woofer aansturing bij op, en dan loopt het spaak vrees ik.
De Denon's zijn standaard tussen 4 tot 6 Ohm, wat ietwat variabel is, omdat het nooit constant is.
Dus 3 tot 7 Ohm tijdens gebruik.
2 Dali's parralel zou dan 2 Ohm worden, en dat is onder het minimum wat de versterker aan kan.
Ik heb ook zitten ppuzzelen om serie over Paralel te zetten, of andersom.
Ik denk dat dat wel zou lukken, maar ik durf dat experiment niet aan.
Die Denons zijn echt verduiveld goede machines, en ik zou het jammer vinden om ze te slopen, door dit experiment.
dus die optie om ze samen te gebruiken 2 receivers dus,, lijkt me tegelijk ook wel spannend om mee te knutselen haha..
Beetje wat vroeger in de zaak stond.
4 losse versterkers met ventilators en wat al niet meer om het spul koel te houden...uiteindelijk werd het zelfs met waterkoeling gedaan, want met Carnaval stond het geluid regelmatig ff uit, dan viel de hittebeveiliging er in.
Pas toen er waterkoeling op zat,, kon de hele dag en nacht de muziek kneiterhard blazen hahaha

[ Voor 0% gewijzigd door IskiasSR op 02-12-2024 17:46 . Reden: text fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IskiasSR
Bol dot com apparaatje ontvangen.
Direct van de link af hiervoor besteld,,, komt er een 4in 1 out doosje binnen, wel degelijk ding, printplaat is ook zuiver, maar dus niet wat ik zocht.
Ga wel ermee experimenteren, maar denk dat ik zelf een dubbele tulpstekker in elkaar soldeer, dus out de DAC, split naar beide versterkers....
Kan dat?
Ergens denk ik van wel.. maar weet niet zeker of dit kwaad kan.
Andere optie is de ene Denon heeft een monitor out,, als ik daar de 2e versterker op aansluit, zou dat moeten werken, alleen denk ik verwacht vermoed ik, dat er vertraging in het geluid zal zijn, en dus een echo effect waarneembaar zal worden..
Dus ff experimeteren is nodig denk ik haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je nou graag geniet van multichannel, koop dan een home cinema receiver, sluit 5 speakers aan en zorg dat je iets hebt wat bijvoorbeeld multichannel DSD aan kan (sacd formaat). Dat digitaal naar je receiver en moet jij eens opletten.

Wat je nu doet is prutsen, en uiteindelijk gewoon dupliceren van het stereo signaal. De quad channel audio van vroeger ga je zo nooit krijgen, want je bron is alleen stereo en je versterking ook. En de rest is aanprutsen. Best leuk, maar gaat nooit het resultaat kunnen leveren wat je voor ogen hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Fwiw: heb hier een Denon avr2311 en een DBP1611UD. Die laatste snapt SACD en ook streaming vanaf nas van dergelijke formaten. Van daaruit via hdmi naar de receiver, leuke Klipsch 5.1 set er op. Multichannel sacd van bijvoorbeeld Harte (Aero) er op, de multichannel van Dark side of the moon en gaan. Discrete aansturing van de diverse kanalen, geluid dat rond gaat, etc. Kan gewoon tegenwoordig. Ik heb die apparatuur sinds 2011 staan. Dus kan al even ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IskiasSR
mooi spul..
Ben ook jaloers.
Maar..
Anti computer,,,
ANALOOG is mijn ding,,
ja dom stom en ouderwets.
Maar helaas,, ik ga liever met een stoomtrein trans siberische tjoek tjoek, dan met de ICE .
oldscool is mijn ding,, dus ik pruts wel ff verder,,,tot ik mn ding heb..
Pagina: 1