Cat 7 kabel op utp stekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusthuis
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 16:05
Hallo,een kennis van mij heeft nog een héél eind cat 7 netwerkkabel liggen,die ik gratis mag hebben.Nu heb ik nog een heleboel cat 5,6 stekkers liggen die ik gebruikte om zelf afgewerkte netwerkkabels te fabriceren.
Nu gaat deze kabel passen op die cat 5,6 stekkers ,en zo ja is deze kabel neerwaars compatibel met cat 5,6 netwerk apparatuur routers ,mesh...enz ?
Dank

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Categorisering van een kabel is gebaseerd op de zwakste schakel end-to-end, dus als je Cat5 stekkers op een Cat7 kabel prikt telt het geheel als max Cat5, idem voor Cat6.

Nu, los daarvan zijn connectoren gemaakt voor een zekere kabeldikte, een zekere aderdikte en je hebt verschillende voor vaste kern vs stranded aders. Je connectoren moeten op al deze vlakken de juiste zijn voor je kabel.

Aangezien je noch merk+type kabel noemt noch merk+type connector kunnen we dit niet voor je nagaan, maar gezien hoeveel variabelen er zijn zou ik het er zeker niet blind op gokken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Cat6 en 6a kabels hebben veelal dikkere aders dan cat5 dus past de gemiddelde rj45/8p8c stekker daar niet lekker overheen. Als je connectors voor soepele kern (stranded) kabels zijn en de kabel stugge (solid) kern dan werkt het ook niet.

Nadeel is dat cat7 een pseudo-standaard is en derhalve het lastig is om de juiste spullen te vinden. Je neemt beter degelijke cat6 (makkelijker mee te werken) of cat6a. Als je sneller moet dan cat6a neem je beter fiber.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
rusthuis schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:28:
Nu gaat deze kabel passen op die cat 5,6 stekkers ,en zo ja is deze kabel neerwaars compatibel met cat 5,6 netwerk apparatuur routers ,mesh...enz ?
Mijn ervaring is dat thuis prima gaat werken. Niet te veel laten afschrikken door wat hier boven staat.

Menig Tweaker laat je graag geloven dat het allemaal niet kan, maar als jij je stekkers goed vast knijpt is de kans best groot dat je zonder problemen 10gbps door de kabel krijgt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
dion_b schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:16:
Categorisering van een kabel is gebaseerd op de zwakste schakel end-to-end, dus als je Cat5 stekkers op een Cat7 kabel prikt telt het geheel als max Cat5, idem voor Cat6.
Dat is wel erg kort door de bocht. Het label "cat5" wil alleen maar zeggen dat de fabrikant het heeft laten testen voor cat5. Dat sluit niet uit dat de specificaties van de stekker ook aan cat6 kunnen voldoen.
Aangezien je noch merk+type kabel noemt noch merk+type connector kunnen we dit niet voor je nagaan, maar gezien hoeveel variabelen er zijn zou ik het er zeker niet blind op gokken.
Tis niet zo dat je huis affikt als je een stekkertje net niet het juiste type gebruikt.
Ik snap dat je voor de backend van Tweakers hoge eisen stelt, maar ik denk dat TS daar nu mee bezig is.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FredvZ schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:13:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Het label "cat5" wil alleen maar zeggen dat de fabrikant het heeft laten testen voor cat5. Dat sluit niet uit dat de specificaties van de stekker ook aan cat6 kunnen voldoen.
Niet uitgesloten, maar ook niet geborgd. Dat is hele idee van standaarden.
[...]

Tis niet zo dat je huis affikt als je een stekkertje net niet het juiste type gebruikt.
Ik snap dat je voor de backend van Tweakers hoge eisen stelt, maar ik denk dat TS daar nu mee bezig is.
Nee, de boel fikt niet af. Maar als de stekker ontworpen is voor dunnere aders, dan gaan aders kapot als je monteert met mogelijk uitval en als ze.ontworpen zijn voor dikkere aders dan schieten ze makkelijk los.

Als je kabels gaat monteren wil.je gewoon zekerheid van geen gezeik, niet nu en ook niet over paar jaar. Correcte montage spullen helpen daarbij.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 20:42

mjl

Ugh

Volgens mij wil de TS gewoon goedkoop ethernet kabeltjes kunnen leggen. Mijn advies: gewoon proberen, als de aders passen en het werkt :) zorg voor een beetje overlengte mocht je het gaan wegwerken, als in de toekomst de verbinding toch slechter blijken dan kan je er nieuwe (beter compatible) connectors op knijpen.

1 gigabit ga je vast wel redden.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusthuis
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 16:05
Dank
Pagina: 1