Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarike
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste Tweakers-community,

Graag stel ik me even voor, ik ben een vrouw van 35 jaar en ik wil graag de stap maken naar een carrière als Product Owner. Hier even wat achtergrond over mij:

Achtergrond en certificeringen:

Ik heb recent mijn PSPO1- en PSM1-certificaten gehaald en heb een technische bachelor (TU/e Industriële Vormgeving).

Werkervaring:

Ruime ervaring als projectmanager in de culturele en onderwijssector. Ik heb veel gewerkt met stakeholders, teams gecoördineerd en innovatieve projecten geleid, zoals het ontwikkelen van educatieve apps en het implementeren van technologie in het onderwijs.

Sterke punten:

Enthousiast, leergierig, snel van begrip, en sterk in verbindingen leggen tussen teams en strategieën.

Ik ben nu op zoek naar ideeën, tips of ervaringen van anderen over hoe ik de overstap kan maken naar een rol als Product Owner. Zijn er bepaalde sectoren waar mijn ervaring extra waardevol kan zijn? Of wellicht vacatures waarmee ik mezelf verder kan ontwikkelen in deze richting?

Alle tips, suggesties en feedback zijn welkom!

Dank alvast voor het meedenken! :)

Beste antwoord (via Sarike op 30-12-2024 18:05)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een paar keer solliciteren?

Product Owner is niet een beroep waar heel veel voorkennis of studie voor nodig is.
En dan een jaartje of 2 niet teveel eisen stellen aan salaris, locatie e.d. en dan hoor je er helemaal bij.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een paar keer solliciteren?

Product Owner is niet een beroep waar heel veel voorkennis of studie voor nodig is.
En dan een jaartje of 2 niet teveel eisen stellen aan salaris, locatie e.d. en dan hoor je er helemaal bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44
Bij de overheid zijn het vaak Functioneel Beheers die het als dubbelrol hebben.

Heb je al eens gesolliciteerd op een dergelijke rol? En waarom ben je toen afgewezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
Kan je neit beter als project leider aan de slag, en dan doorgroeien naar product owner? Projectleider start ook met een salaris van 5k, dus dat overleef je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarike
Project leider ben ik al :) Maar ik ben enorm enthousiast over de agile mind set! Vandaar dat ik die kant op wil en ook mijn certificering heb behaald. Ik heb al een boel sollicitaties gedaan, maar mis de ervaring in de it-sector. Bij de overheid ga ik eens kijken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

jongetje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:30:
Bij de overheid zijn het vaak Functioneel Beheers die het als dubbelrol hebben.

Heb je al eens gesolliciteerd op een dergelijke rol? En waarom ben je toen afgewezen?
FB-er als PO.. the horror ;(

@Sarike Ga solliciteren op de vacatures, ik zie geen reden waarom je niet interessant bent.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:37
Sarike schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:43:
Project leider ben ik al :) Maar ik ben enorm enthousiast over de agile mind set! Vandaar dat ik die kant op wil en ook mijn certificering heb behaald. Ik heb al een boel sollicitaties gedaan, maar mis de ervaring in de it-sector. Bij de overheid ga ik eens kijken!
Als PO is het natuurlijk wel van belang dat je verstand hebt van het product dat een bedrijf levert. Zowel van de technische kant als van wat de klant er van verwacht.

Zijn er mogelijkheden om aan de slag te gaan bij een bedrijf dat werkzaam is in de branche waar je nu zelf werkt? Dan heb je op zijn minst kennis van de klanten kant.

Als je echt geen enkele ervaring hebt met de it dan lijkt het me lastig om als PO in de it aan de slag te gaan.

Of kijk of je eerst als PM in de it binnen kunt komen en van daaruit de stap naar PO te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Philip Ross op 29-11-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je ervaring hebt met projectmanagement zou ik gewoon gaan solliciteren voor PO functies.

Het is mooi dat je PSPO1 en PSM1 hebt, daarmee ben je andere projectleiders voor, maar het is nou ook weer niet zo veel waard dat iemand puur op die certificaten word aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarike
ja eigen branche is lastig, ik heb wel wat ervaring met ontwerpen applicaties en tools met AI, maar mis wel echt de it-branche dus... hebben jullie ideeën over bedrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44
Je kunt eventueel kijken of je bij een agile detacheringstoko binnen kan komen om zo opdrachten te doen, te certificeren en heb je meteen collega's waarop je terug kan vallen. Maar dat moet je wel passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sarike schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:12:
ja eigen branche is lastig, ik heb wel wat ervaring met ontwerpen applicaties en tools met AI, maar mis wel echt de it-branche dus... hebben jullie ideeën over bedrijven?
Je kunt toch gewoon op PO vacatures zoeken op Linked-In.

Detacheerders kunnen je daarin een vliegende start geven, maar willen daar ook iets voor terug.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40
Wat is je einddoel? Je wilt een PO (of PM, word door elkaar gebruikt) worden. Maar in welke tak van de IT?

PO word tegenwoordig voor van alles en nog wat ingezet dus het is heel breed. Je ziet ze tegenwoordig voor it dienstverlening, mobile apps, saas, systeembeheer en nog veel meer. Dan heb je ook nog b2b en b2c, wat totaal verschillende werelden kunnen zijn.

Als voorbeeld, ik zelf heb ervaring als PM met B2B. Specifiek in testing software, deployment & automation en cybersecurity. Ik kom vanuit de technische hoek en ik wil meer doorgroeien naar de business kant.

Even los van de vraag van waar je heen wilt en wat je financieel in wilt leveren. Maar puur op lange termijn denkend kun je het beste een plek vinden bij een grotere club. Waar je een team met PMs om je hebt. Dan heb je mensen om je aan op te trekken en voor opgezette processen ipv dat je alles uit moeten zoeken.

Alternatief zou je een plek moeten zoeken waar je domein kennis al van hebt. Zodat je je kan focussen op als PM groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-05 21:42
Volgens mij heb je genoeg in huis om PO'er te worden, als de rol ook bij je past.
Ik denk dat persoonlijkheid en een bepaalde insteek het belangrijkste is voor een PO'er.
Verder is domein kennis wel belangrijk maar die hebben de meeste andere sollicitanten ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarike
Top ik ga gewoon verder solliciteren:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:09
PO is wel zo ongeveer de meest divers ingevulde agile rol die er bestaat. Van traditionele projectmanagers die niets met agile te maken hebben t/m simpele applicatiebeheerders, van boodschappenjongen voor de echte beslissers t/m echte verantwoordelijkheid voor grote beslissingen, het komt allemaal voor.

Gewoon solliciteren dus en vooral steeds opletten of dat wat een organisatie product owner noemt ook enigszins in de buurt komt van de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Sarike schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:12:
Wat is het aan de IT branche dat je zo interessant vind/aantrekt?

qua ideeen: zijn er bedrijven die de combinatie hebben van je huidige branch en de IT? Waarschijnlijk heb je daar dan een goede edge om de overstap te kunnen maken (en iets meer aan een bedrijf te kunnen bieden).

[ Voor 23% gewijzigd door Gropah op 30-11-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarike
Gropah schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:42:
[...]

Wat is het aan de IT branche dat je zo interessant vind/aantrekt?

qua ideeen: zijn er bedrijven die de combinatie hebben van je huidige branch en de IT? Waarschijnlijk heb je daar dan een goede edge om de overstap te kunnen maken (en iets meer aan een bedrijf te kunnen bieden).
Leuke vraag! Wat ik zo tof vind aan de IT-branche is dat het altijd in beweging is en je constant nieuwe dingen kunt leren en dat het onwijs snel gaat. Ik leer snel en vind het leuk nieuwe stof tot me te nemen en dan is het uitdagend om slimme oplossingen te bedenken die echt een verschil maken, bijvoorbeeld door processen makkelijker te maken of problemen op te lossen waar mensen wat aan hebben (ook op maatschappelijk niveau het liefste). Daarnaast werk je vaak samen met allerlei soorten mensen en teams, wat het werk afwisselender maakt. Die combinatie van blijven ontwikkelen, kort cyclisch werken, verschil maken en samenwerken maakt het tof. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarike
Craven schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:43:
Wat is je einddoel? Je wilt een PO (of PM, word door elkaar gebruikt) worden. Maar in welke tak van de IT?

PO word tegenwoordig voor van alles en nog wat ingezet dus het is heel breed. Je ziet ze tegenwoordig voor it dienstverlening, mobile apps, saas, systeembeheer en nog veel meer. Dan heb je ook nog b2b en b2c, wat totaal verschillende werelden kunnen zijn.

Als voorbeeld, ik zelf heb ervaring als PM met B2B. Specifiek in testing software, deployment & automation en cybersecurity. Ik kom vanuit de technische hoek en ik wil meer doorgroeien naar de business kant.

Even los van de vraag van waar je heen wilt en wat je financieel in wilt leveren. Maar puur op lange termijn denkend kun je het beste een plek vinden bij een grotere club. Waar je een team met PMs om je hebt. Dan heb je mensen om je aan op te trekken en voor opgezette processen ipv dat je alles uit moeten zoeken.

Alternatief zou je een plek moeten zoeken waar je domein kennis al van hebt. Zodat je je kan focussen op als PM groeien.
Ik zou graag bij een bedrijf werken dat maatschappelijk wel goed betrokken is. sector maakt dan niet veel uit, maar denk aan zorg, onderwijs, culturele instellingen of bedrijven die op een andere manier aan een betere toekomst werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarike
Sarike schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:08:
[...]

Ik zou graag bij een bedrijf werken dat maatschappelijk wel goed betrokken is. sector maakt dan niet veel uit, maar denk aan zorg, onderwijs, culturele instellingen of bedrijven die op een andere manier aan een betere toekomst werken.
dus duurzaam belangrijk, mensenbelang belangrijk. duurzame energie transitie zou kunnen, of start ups die het beste met de wereld voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarike
Kent iemand, of werkt iemand, een van deze bedrijven?

GoodHabitz
LessonUp
Prowise
Learnbeat
Europeana
Fabrique
iThrive
Noorderlicht Studio
Channable
Blendle
MessageBird
Growth Tribe
Solar Monkey
Simavi
Fairphone
Greenchoice
NS
ProRail
Stedin
Rijkswaterstaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sarike schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:43:
Product Owner heeft weinig te maken met mindset, Product Owner vertegenwoordigt de stakeholders richting de ontwikkeling. Als je interesse hebt in agile werken e.d. dan moet je eerder richting Scrum Master zoeken.

Product Owner is geen carrièrepad of fulltime functie, Product Owner is een extra titel die je binnen een organisatie krijgt als je erg goed op de hoogte bent van een product en graag de verantwoordelijkheid wil nemen om te waarborgen dat development goed is voor de omzet en een antwoord is op de klantvraag. Het is niet dat je zoals een Scrum Master doet bij iedere sprint kickoff en review aanwezig moet zijn om je input te leveren, maar iets waar hooguit een paar uurtjes per maand in gaan zitten (afhankelijk van hoe vaak nieuwe features besproken worden) en wat meestal door meerdere mensen uit het team gedaan wordt naast hun eigen echte functie.
De kennis die je als Product Owner nodig hebt is enkel en alleen domeinkennis, en een beetje gevoel voor mensen (dus beperkte managementervaring) is een pré, maar een echt goede Product Owner bemoeit zich verder niet met Scrum/Agile, dat staat er totaal los van.

Dat die definitie is verwaterd en er inmiddels vacatures voor te vinden zijn snap ik, maar misschien goed om voor jezelf voor ogen te hebben welke functie je daadwerkelijk wil, en dat mee te nemen in je keuzes. Wat wil je precies doen in die functie? Is Scrum Master niet wat je zoekt in plaats van Product Owner?
En heb je niet gewoon binnen je ervaring als projectmanager de mogelijkheid om met Agile/Scrum aan de slag te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarike
Oon schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:22:
[...]

Product Owner heeft weinig te maken met mindset, Product Owner vertegenwoordigt de stakeholders richting de ontwikkeling. Als je interesse hebt in agile werken e.d. dan moet je eerder richting Scrum Master zoeken.

Product Owner is geen carrièrepad of fulltime functie, Product Owner is een extra titel die je binnen een organisatie krijgt als je erg goed op de hoogte bent van een product en graag de verantwoordelijkheid wil nemen om te waarborgen dat development goed is voor de omzet en een antwoord is op de klantvraag. Het is niet dat je zoals een Scrum Master doet bij iedere sprint kickoff en review aanwezig moet zijn om je input te leveren, maar iets waar hooguit een paar uurtjes per maand in gaan zitten (afhankelijk van hoe vaak nieuwe features besproken worden) en wat meestal door meerdere mensen uit het team gedaan wordt naast hun eigen echte functie.
De kennis die je als Product Owner nodig hebt is enkel en alleen domeinkennis, en een beetje gevoel voor mensen (dus beperkte managementervaring) is een pré, maar een echt goede Product Owner bemoeit zich verder niet met Scrum/Agile, dat staat er totaal los van.

Dat die definitie is verwaterd en er inmiddels vacatures voor te vinden zijn snap ik, maar misschien goed om voor jezelf voor ogen te hebben welke functie je daadwerkelijk wil, en dat mee te nemen in je keuzes. Wat wil je precies doen in die functie? Is Scrum Master niet wat je zoekt in plaats van Product Owner?
En heb je niet gewoon binnen je ervaring als projectmanager de mogelijkheid om met Agile/Scrum aan de slag te gaan?
Ik zie Scrum master meer als een coach van het team en procesgericht, wil meer de creatieve kant blijven ontdekken en met het product bezig (in welke vorm dan ook) en stakeholders.

Mijn huidige functie van teamleider en project manager binnen het bedrijf komen te vervallen, dus ik sta straks op straat, hoge nood! :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sarike schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:32:
[...]

Ik zie Scrum master meer als een coach van het team en procesgericht, wil meer de creatieve kant blijven ontdekken en met het product bezig (in welke vorm dan ook) en stakeholders.

Mijn huidige functie van teamleider en project manager binnen het bedrijf komen te vervallen, dus ik sta straks op straat, hoge nood! :/
Tja, niet om lullig te doen maar ik zou dan als stap 1 toch eens op onderzoek uitgaan naar de verschillende titels en definities ervan.
Er wordt (zeker hier in Nederland) heel flexibel omgegaan met dergelijke 'meta' titels, maar wat je zoekt past toch echt beter bij de definitie van scrum master of projectleider.
Daarbij heb je dan wel gewoon de optie om óók de rol van product owner te vervullen, want dat is maar een kleine rol, terwijl scrum master en projectleider in een grote organisatie gewoon fulltime rollen zijn.

Ik denk dat je uiteindelijke zoektocht meer naar een passende werkgever met leuke projecten die aansluiten bij je wensen gaat zijn, en niet zozeer een (andere) functietitel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sarike schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:10:
ik wil graag de stap maken naar een carrière als Product Owner.

<< knip >>

Ruime ervaring als projectmanager in de culturele en onderwijssector. Ik heb veel gewerkt met stakeholders, teams gecoördineerd en innovatieve projecten geleid, zoals het ontwikkelen van educatieve apps en het implementeren van technologie in het onderwijs.
Waarom wil je de overstap maken? Als ik lees dat je al teams coördineert, en stakeholder mgmt doet, wat maakt de rol van PO in jouw ogen dan anders?

Waar loop je nu tegenaan, waarvan je hoopt dat het straks niet meer speelt? Of welke uitdagingen kom je nu tekort?

Als je dat specifiek kunt benoemen, kun je die info gebruiken om vervolgstappen te bepalen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 20:19
Oon schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:22:
[...]

Product Owner is wel degelijk een fulltime functie in de meeste bedrijven die agile fatsoenlijk geïmplementeerd hebben. Weet niet waar jij die onzin van een paar uurtjes vandaan haalt, maar het blijft onzin.

Dat een PO voornamelijk domein (business) kennis nodig heeft is dan wel weer helemaal waar.

TS ga gewoon solliciteren in een domein waar je al veel van weet en dan komt het goed.

Daarnaast, psm1 en pspo1 zijn certificeringen die iedereen heeft, psm2 en 3 en vervolgen op pspo hebben meer inhoud en worden meer op waarde geschat.

Limbids

Pagina: 1