Slimme verlichting in wc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-09 23:06
Ik ga binnenkort mijn toilet verbouwen, nu heb ik wat hulp nodig voor de verlichting.

Ik wil twee spotjes inbouwen en die automatisch aan laten gaan dmv een bewegingssensor. En liefst wil ik eea ook combineren met wat slimmer maken.

Ideeën
* licht aan zodra je het toilet in gaat (duh) en ja bijv een paar minuten weer automatisch uit
* 's avonds wat dimmen en 's nachts nog verder dimmen
* mijn ventilatiebox een seintje geven dat iemand in het toilet is geweest, dus dat paar minuten wat harder moet afzuigen ( en 's nachts dus juist niet)

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit ga bereiken.
Ik heb een homey pro, dus dat gebruiken is logisch.

- Zigbee sensor en slimme lampen
- Zigbee sensor die ook de (domme) lampen kan dimmen (bestaat dit?)
- Domme sensor die slimme lamp seintje geeft om aan te gaan

Andere ideeën zijn ook welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Zit aan 2 dingen te denken zo'n wifi switch die je achter je knop kunt hangen. Ben me alleen niet zeker hoe veel van die dim functionaliteit je daar mee kunt verwezenlijken.

Of 2, een sonoff NS panel (zigbee) gebruiken als hubje en knop, deze kunnen meteen in een standaard maat wandcontactdoos. Die kan als het goed is ook aan de homey maar dat weet ik niet zeker (gaat wel via HA).
Deze kun je dan aan de ventilator en de lamp hangen en vanuit daar alles aansturen als het goed is moet je daarmee dit soort timer dimfuncties en aan kunnen zetten zowel via app en een fysieke knop op je wc hebt.
Maar ik ben zelf nog niet aan de slimme wc thuis, weet niet of je de dimwaardes van je lamp ook op een tijd kunt instellen.

Je kunt natuurlijk ook volledig tweaker gaan en zelf iets knutselen van een ESP maar dat is logischerwijs wat ingewikkelder. Zeker als het allemaal in een wandcontactdoosje moet.