Condenspomp pompt minimaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goffo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 12:34
De ketel staat bij ons in de kelder met als gevolg dat er onder de ketel een condens pomp zit.
Nu heb ik zo een idee dat dat ding niet goed werkt maar heb geen referentie dus hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat 'normaal'. is.

Type: Sauermann SI1800

Situatie, hoeveelheden gok ik: De opvangbak is ongeveer 2L. Bij 1.8L 'slaat die aan' voor 2 seconden en pompt daarmee 0.05L water weg. Slaat al af voordat het water compleet heeft weggepompt. met gevolg dat het water wat omhoog gaat terugstroomt in de opvangbak waarna de floater weer aanslaat.

Resultaat: elke 10 seconden (gedurende de dag, word er knettergek van) pompt die met minimaal effect.

Hoogte van de slang (hoe hoog die moet pompen) is max 3 meter.

Heb hem zojuist uit elkaar gehaald en schoon gemaakt maar dat heeft geen effect gehad.
Wat videomateriaal.

Wat te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Goffo op 29-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en als je hem even naar een emmertje laat pompen op gelijke hoogte? cycled die dan nog elke 10 seconden?

en is er een vlotter oid zichtbaar welke je even met de hand kan bedienen om de pomp te triggerren?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 20:51
je water loopt vanuit de afvoerslang dus weer terug de bak in. Het water in de slang is blijkbaar ongeveer net zoveel als dat je pomp weg had willen pompen.

2 mogelijke oplossingen:
-terugslagklep (zou op de pomp moeten zitten, misschien blijft deze hangen/is lek)
-dunnere slang, dan is het terugloopvolume kleiner en wordt er per saldo wel nog wat afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goffo
@SMSfreakie
|Kan de kap eraf halen en dan de vlotter aandrukken. Dan pompt die in 5-10sec het hele reservoir probleemloos weg.
De slang erafhalen is wat lastig omdat ik niet een zelfde slang heb voor de route naar de emmer.

@rooiekool
Er zit inderdaad een terugslag 'ventiel'. op bij de aansluiting op de pomp met een veer eromheen.
Dan zou ik ook de aansluiting moeten veranderen op de pomp welke ik niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-05 13:23
rooiekool schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:42:
je water loopt vanuit de afvoerslang dus weer terug de bak in. Het water in de slang is blijkbaar ongeveer net zoveel als dat je pomp weg had willen pompen.

2 mogelijke oplossingen:
-terugslagklep (zou op de pomp moeten zitten, misschien blijft deze hangen/is lek)
-dunnere slang, dan is het terugloopvolume kleiner en wordt er per saldo wel nog wat afgevoerd.
Of een grotere bak nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Terug slag ventiel dus niet goed..
Ander (extra) terugslag ventiel er in (bij)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goffo
SMSfreakie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:22:
Terug slag ventiel dus niet goed..
Ander (extra) terugslag ventiel er in (bij)
Kan dit niet echt testen eh?
Ik hoor niks terugstromen oid. De tube waar die omhoog pompt is inmiddels niet meer doorzichtig dus kan ook niet zien wat er doorheen gaat en welke richting.

Wat videomateriaal.

[ Voor 67% gewijzigd door Goffo op 29-11-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Kan je ook niet in het resevoir kijken?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goffo
Afmeldbericht.

Uiteindelijk een nieuwe pomp gekocht. Alleen de pomp vervangen. Kon de bestaande slang gebruiken.
Alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Horen de pomp niet meer. Werkt goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-eu_atpGMqbz5j-nKBAVvmzC-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSLJrXQvPVi767QcnHbIVRtM.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1