Alternatief voor Tesla Model Y

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:27
Achtergrond:
Wij rijden al sinds 2013 een electrische auto. Eerst als tweede auto een Renault Zoe die wij in 2019 vervangen hebben voor een Tesla model 3. Na 5 jaar hebben wij deze auto overgezet van zakelijk naar particulier. Mijn bedoeling was om, als de gefacelifte Tesla Model Y in 2025 op de markt komt, deze te kopen om onze tweede auto, een BMW 320 GT, te vervangen.
Helaas heeft mijn vrouw een veto uitgesproken in het kopen van nog een Tesla. Niet vanwege de ervaring met de auto zelf maar vanwege Elon Musk. Zij ziet in hem als een van de meest gevaarlijke personen voor de democratie en daarom wil zij hem niet nog rijker maken...

Dus nu op zoek naar een alternatief en ik heb de volgende eisen:
1] Volledig elektrisch.
2] Moet minimaal 1000 KG kunnen trekken
3] Achterin ruim genoeg voor een persoon van 185 cm, hoofd- en beenruimte, waarbij de bestuurder ook 185 cm is.
4] Maximaal toegestaan totaalgewicht van de auto moet het liefst maximaal 2500 kg zijn. Mag iets hoger zijn maar dan moet het realistisch om het maximaal toegestane gewicht administratief terug te keuren. Ik wil namelijk kunnen rijden met een kleine caravan, max gewicht 1000 kg, en toch onder de 3501 KG totaal gewicht blijven.
5] O ja en het mag ook geen auto zijn van een Chinese fabrikant.

Mijn vraag is nu blijft er nog over?

Beste antwoord (via RogerSch op 02-12-2024 21:30)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
En een Renault Scenic?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:58
Ik heb naast de Tesla MY ook nog naar Skoda Enyaq 80 (tegenwoordig 85) en Hyundai Ioniq 5 gekeken. Ik vermoed dat de Hyundai misschien wel aan al je vereisten voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
Nadeel van de Skoda en de volkswagen ID producten is de gebrekkige software. En ja deze is in versie 4.0 en 5.0 wel wat verbeterd maar als ik in het ID.7 topic soms problemen en beperkingen lees (zeker icm de app) dan lopen ze op Tesla qua gebruikersgemak nog heel ver achter.

Ik verwacht ook dat het VW concern stopt met de verdere ontwikkeling van hun eigen besturingssysteem. Porsche en Audi (Q6 en A6) draaien al op Android Auto.

Ik ga nog eens kijken bij Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Volgens mij ga je dan heel snel richting een Kia of soortgelijke Hyundai. Niet Chinees en technisch op niveau.

Of je blijft bij BMW en dan kom je uit op iets als een I4.

[ Voor 78% gewijzigd door Sethro op 29-11-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Audi A6 e-tron mag max 2100kg trekken.
VW ID.7 is ook zeer ruim.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-06 19:51
Is er een budget? Ik vind Q6 misschien wel een van de meest gelukte auto's in lange tijd

i5 vind ik ook een heel goed ding. A6 zoals ook al eerder genoemd, Polestar 4, Q4, EX40, Ford Explorer, e-5/3008, countryman,

[ Voor 42% gewijzigd door JohanB op 29-11-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RogerSch schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:15:
Helaas heeft mijn vrouw een veto uitgesproken in het kopen van nog een Tesla. Niet vanwege de ervaring met de auto zelf maar vanwege Elon Musk. Zij ziet in hem als een van de meest gevaarlijke personen voor de democratie en daarom wil zij hem niet nog rijker maken...
Verstandig en consciëntieus.

Er is een goede site waarmee je een aantal kenmerken kan vergelijken: https://ev-database.nl/.

ID4 heeft meer ruimte voor achterpassagiers. De meeste achterbanken staan schuin en dicht bij de vloer, dat is bij de ID4 wat minder. Of andere merken die hetzelfde platform gebruiken, bijvoorbeeld Cupra Tavascan. Review. Elroq review. Reviewer Thomas is lang.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 29-11-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:25
Hier is Tesla ook van de shortlist gepleurd, maar meer vanwege hun technologische visie (geen sensors, alles touchscreen). Ioniq5 is een interessante, de 84 kWh RWD doet 1600kg aan trekkracht, en weegt 2060 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Ford Explorer EV mag ook 1000kg trekken en is prima ruim achterin voor een normale volwassene.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:53
Heel vergelijkbaar met Model Y, maar dan wel chinees is de Xpeng G6 (max 1500 kg trekken).
Anders ga ik inderdaad denken aan EV6, IONIQ 5 (beiden ook 1500 kg trekken geloof ik)

Hier in huis zelfs punt, de MY is onbespreekbaar wat dat betreft. VAG groep valt voor mij af i.v.m. gebrekkige 'One Pedal Driving' (vond de Cupra Tavascan wel echt mooi visueel).
Hier gaat het momenteel tussen die G6, de EV6/IONIQ5 of IX1 (max 1200 kg trekken), tenzij ik een Zeekr 001 zou mogen, dan heeft de rest pech :P

[ Voor 8% gewijzigd door Suicyder op 29-11-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Dank voor alle tips. 1000 kg trekgewicht is voor ons meer dan voldoende.

Voor de verschillende tipgevers: Het lediggewicht is 2600 KG echt wel de max daarboven is een no go. Anders moet je voor een kleine caravan ook E rijbewijs halen.

Budget is tot max 70k. Wij gaan ook nog een nieuw huis bouwen...

Op dit moment zou de Ioniq5 en de EV6 mogelijk kandidaten zijn. Toch nog maar eens lang de Hyundai / Kai langsgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2024/11/anti-Elon-Tesla-bumper-stickers.jpg?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1
(klik voor artikel)

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 30-11-2024 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joukev
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-06 12:26
Hier na soortgelijke overwegingen gegaan voor de EV3 van Kia. Moderner vormgegeven dan EV6 en mooie actieradius (600km), fijn rijden en geen echte suv in wielbasis. Proefrit waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Tweedehands kopen. Verdient Musk er niks aan ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Joukev schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:29:
Hier na soortgelijke overwegingen gegaan voor de EV3 van Kia. Moderner vormgegeven dan EV6 en mooie actieradius (600km), fijn rijden en geen echte suv in wielbasis. Proefrit waard.
Nee EV3 is te klein.

Gisteren maar eens bij Hyundai, Kai en nog een keer bij de BMW dealer geweest. Bij de laatste toch nog eens naar de i4 gekeken. Helaas dat gaat hem echt niet worden dan moet ik de benen van mijn zoon amputeren wil hij daar achterin kunnen zitten. Nu weet ik ook alweer waarom ik in 2015 de 320 GT en de 320 touring gekocht had.... Wat een ruimte verschil op de achterbank.

Vergelijk tussen Inoiq5 en de EV6 beviel mij de EV6 van binnen iets beter ook. De Ioniq 5 vind ik van buiten weer iets mooier. As. zaterdag gaan wij eens een proefrit maken in de EV6 GT-line met achterwielaandrijving (toevallig de uitvoering die mijn voorkeur heeft). Helaas ik heb nog niet het gevoel dat er een vonk overslaat van "ja dat is hem" 8)7 Dat heb ik in het verleden wel altijd gehad als wij een nieuwe auto gingen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-05 23:53
• Ford Mustang Mach-E
• Volkswagen ID.4
• Skoda Enyaq iV
• Hyundai Ioniq 5
• Kia EV6

Zelf ga ik voor de Tesla MY Juniper / 2025… (sorry)

[ Voor 13% gewijzigd door EVOTWEAKERS op 01-12-2024 05:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
En een Renault Scenic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:48
rover12345 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:00:
Tweedehands kopen. Verdient Musk er niks aan ;)!
Dan heeft de verkoper geld en koopt hij misschien wel een nieuwe Tesla. Ik wil het risico niet lopen. Laat de verkoper maar lekker zitten met een Tesla. Die is helaas toch al in de markt, maar zo komt er niet nog een bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 10:56

gvg

Kwam pas dit filmpje tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Daar ga ik ook nog maar eens kijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 36835

BMW, Volkswagen, Ford en Porsche vallen dan toch ook af? Die hebben geleverd aan de nazi's. Dan moet je wel moreel consequent zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 02-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:04
Neem aan dat de Polestar dan ook afvalt, die komt net zo goed uit China natuurlijk…

Persoonlijk zou ik mij niet zoveel druk maken om wie er CEO is van een autofabrikant maar kiezen voor de beste optie, maar dat ik ben dan ook niet zo idealistisch (of naïef).

Mijn nieuwe Model Y haal ik over een paar dagen op ;) beste keuze voor mij op dit moment en al die (haat)retoriek tegenover Musk begrijp ik dan totaal ook niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Linkser op 02-12-2024 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:51
Linkser schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:48:
Mijn nieuwe Model Y haal ik over een paar dagen op ;) beste keuze voor mij op dit moment en al die (haat)retoriek tegenover Musk begrijp ik dan totaal ook niet.
Als ik je usericoon zo zie, dan snap ik dat wel ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:36
Ondanks Chinees moederbedrijf kan je een EX40 nog overwegen. Ruim achterin, fijn rijdend, en redelijke range. Wel slecht verbruik, dat deels door de grote accu wordt gecompenseerd. Ontworpen in Zweden, gebouwd in België met de fijnste navigatie (google maps) die ik ken.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:04
LordSinclair schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:20:
[...]

Als ik je usericoon zo zie, dan snap ik dat wel ;)
Naast dat mijn usericoon er niks mee te maken heeft en een niet inhoudelijke reactie is, maakt juist het feit dat Musk een fanatiek Trump aanhanger mij helemaal niks uit, ook als ik dat positief zou ervaren.

Mijn hele punt is dat branding bij een automerk het meest naïeve element is wat er bestaat in deze maatschappij. Ik heb gewoon heel objectief naar gekeken naar ruimte, prijs en functionaliteit (en rond december ook beschikbaarheid).

De retoriek dat Musk een gevaar voor de democratie is dat is echt verwerpelijk en bestaat alleen in deze bubbels en is niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
Bij Hedin zijn nu voorraad modellen met een hele mooie korting te koop.
Vandaag 1 gereserveerd met alle feature die ik wil hebben. Ook een mooie inruilprijs (meer dan verwacht) voor de huidige BMW 320 GT gekregen . Omdat de demo Scenic vandaag niet aanwezig was gaan wij woensdag nog ermee rijden. Bevalt dat na hebben wij voor kerst een nieuwe auto...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RogerSch
En het is geworden:

Renault Scenic E-TECH Iconic met pack augmented vision en Solarbay panoramisch dak in de kleur Blue Nocturne. Showroom auto met een hele mooie korting....

Als alles logistiek lukt dan staat de auto voor kerst bij ons "onder de kerstboom".

Dank voor alle adviezen.

Kan slotje op.

[ Voor 8% gewijzigd door RogerSch op 04-12-2024 18:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:51
RogerSch schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:00:
En het is geworden:

Renault Scenic E-TECH Iconic met pack augmented vision en Solarbay panoramisch dak in de kleur Blue Nocturne. Showroom auto met een hele mooie korting....

Als alles logistiek lukt dan staat de auto voor kerst bij ons "onder de kerstboom".

Dank voor alle adviezen.

Kan slotje op.
En dan ook niet gaan laden bij Tesla Superchargers, toch?
Pagina: 1