~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
@Eagle Creek Durf ik niet met zekerheid te zeggen (ik dacht eerst op waardering zoals jij ook aangaf, maar dat klopt ook niet), dus ik geef dit een tikje naar onze productmanagers in Mooie Features waar vast iemand is met het antwoord
Ik gok dat @jelle. dat wel weet.
Tijdens het feedback verzamelen bij het implementeren hebben we e.e.a uitgelegd, dus ik citeer mezelf en collega ikloon even 
- Primaire sortering is de uitkomst van die bayesian scoring
- Daarin hebben dus zowel de up- en downvotes als de de "relevantie" van de deal invloed en die laatste bepalen we via "((prijs_oud - prijs_nieuw)/prijs_oud) * (prijs_oud^0.25)" waardoor zowel grote relatieve als grote absolute dalingen invloed hebben
- Als dat allemaal gelijk blijkt te zijn, wordt het op "natuurlijke" wijze op alfabet gesorteerd, dus "Een ssd van 256GB", "Een ssd van 512GB", "Een ssd van 1TB" en "Een ssd van 2TB" zullen in die volgorde staan dan
- En mocht zelfs de naam helemaal gelijk zijn, dan wordt nog op het interne id gesorteerd (degene die je achter /pricewatch in de url kan zien).. maar de kans daarop is wel erg klein hier
Waarbij ik iets specifieker aangaf wat we als "prior" opgaven (het is wat complexer dan puur de absolute daling)ikloon schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:10:
[...]
De lijst wordt nu weergegeven op basis van een combinatie van de 'Deal score' die we voor de introductie van het kunnen stemmen op deals al toepasten en een 'Bayesian score'.
De deal score is een algoritme op basis van zowel de relatieve als absolute prijsdaling.
Een Bayesian ranking wordt in de wereld van up- en downvotes vaker toegepast. Meer over de Bayesian ranking lees je op https://julesjacobs.com/2...n-scoring-of-ratings.html.
Samenvattend:ACM schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:31:
De bedoeling van stemmen geven is dat een deal meer relevant wordt. Dus sorteren op relevantie zou al moeten zorgen dat deals met meer stemmen hoger uitkomt, zeker als ze een vergelijkbare absolute en relatieve daling hebben.
Maar zoals ik ook heb gezegd, vinden we het ook niet per se goed om uitsluitend op stemmen te sorteren. Want wat doe je dan met producten die geen stemmen hebben? En is een grote daling met 0 stemmen echt 'slechter' dan een kleinere daling die er toevallig wel 1 heeft gekregen (of 1 vs 2 stemmen)?
Voor dat laatste hebben we er dus voor gezorgd dat de daling zelf nog steeds invloed heeft op de positie in de sortering.
Dat gaat volgens een Bayesian sortering. Waarbij we als "prior" bovendien de oude relevantie-logica gebruiken.
- Primaire sortering is de uitkomst van die bayesian scoring
- Daarin hebben dus zowel de up- en downvotes als de de "relevantie" van de deal invloed en die laatste bepalen we via "((prijs_oud - prijs_nieuw)/prijs_oud) * (prijs_oud^0.25)" waardoor zowel grote relatieve als grote absolute dalingen invloed hebben
- Als dat allemaal gelijk blijkt te zijn, wordt het op "natuurlijke" wijze op alfabet gesorteerd, dus "Een ssd van 256GB", "Een ssd van 512GB", "Een ssd van 1TB" en "Een ssd van 2TB" zullen in die volgorde staan dan
- En mocht zelfs de naam helemaal gelijk zijn, dan wordt nog op het interne id gesorteerd (degene die je achter /pricewatch in de url kan zien).. maar de kans daarop is wel erg klein hier
[ Voor 43% gewijzigd door ACM op 29-11-2024 14:50 ]
Dit topic is gesloten.