Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 15:30
Dag iedereen!

Ik vroeg mij af hoe jullie alles slim aansturen?

Situatie:
dynamisch contract (ieder uur ander prijs voor elektriciteit)
Capaciteitstarief (kwartier piek belasting bepaalt uw distributiekost) meer info:

Tot voor kort was het redelijk simpel
(enkel een warmtepomp met 1000l buffervat --> deze werd enkel de 8 goedkoopste uren van de dag aangestuurd, + extra boost de 3 goedkoopste uren). Meer deed ik niet, we hadden geen hele hoge pieken (ondank dat we ook de vaatwas/wasmachine vaak de goedkoopste uren lieten draaien)

Maar nu hebben we ook een elektrische auto..
Deze opladen vergt wel heel wat elektriciteit alsook kan deze voor hoge kwartierpieken zorgen.

We hebben hiervoor een laadpaal (3 fase) waardoor het minimaal vermogen: 3*230V*6A = 4.14kW
(lager vermogen instellen lukt niet, tenzij ik weer zou overschakelen naar 1-fase laden.

Maar bij een elektrische wagen is het: hoe trager laden, hoe meer verlies (tot 30% verlies?!)

Dus ik ben benieuwd hoe mensne in een gelijkaardige situatie hun aansturing doen?
mijn capaceitiets tarief is ongeveer €45/kWpiek --> dus een piek van 6kW ( komt op ongeveer €270)

Hoe ik de sturing nu zou overwegen:

de goedkoopste 3 uren enkel de wagen opladen, aan een vermogen waarbij max 6KW van het net getrokken wordt. (op voorwaarde dat de wagen op dat moment thuis is, anders zal het toch de warmtepomp worden) en vervolgens de 4 tot 12 goedkoopste uren de wamrtepomp aansturen (+ dan hebben we ook nog marge voor vaatwas/wasmachine/... sinds we toch al aan een kWpiek van 6kW gaan zitten.

Met zonnepanelen vind ik het ook ingewikkeld..
is het beter van de wagen trager en met meer verlies op te laden afh van de zonnepanelen (6kW omvormer, maar in de winter krijg ik er niet meer dan 2kW uit door lage stand van de zon)

Ik ben benieuwd naar jullie advies/ervarignen met het laden van een elektrische wagen / warmtepomp in combinatie met een dynamisch contract en het capacitetis tarief.
(door het capaciteits tarief is het niet interessant om alles in de goedkoopste uren aan te sturen.. maar vanaf hoeveel kW piek is het niet meer interresant om van de goedkoopste uren te genieten..)

Zo hebben ze de elektriciteitsfactuur in België wel heel complex gemaakt vind ik