Koudebrug achterdeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:50
Wij hebben een jaren 78woning en de spouw is geisoleerd. De enige plek waar wou in de winter kou hebben is bij de achterdeur. Hier is een nieuw kozijn geplaatst 5 jaar terug op een betonnen dorpel?

De koud trekt door de vloer. Nu gaan we een nieuw terras liggen en nu heb ik de kans hier iets aan te doen.
Wellicht heeft iemand dit detail in het verleden gezien. Het liefst hak ik de dorpel weg tot aan de nok. Echter heb ik geen idee hoe breed de nok is, waar het kozijn op staat.
Als ik de dorpel weggehakt krijgt, kan ik een kantplank plaatsen en ben ik van het kou probleem grotendeels af.
Ohja over een week beginnen ze aan het terras dus het moet wel allemaal uitvoerbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18DU1VbroecrR6bjV0AbCnBSDNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqrICYca0Z4ZCN3zRnmL5tEX.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:40
Jaren 70 woning. Denk dat je al snel vanuit je gehele fundering 1 koudebrug hebt rondom je gehele huis.

Is lastig in te schatten hoe de beton balk loopt en hoe diep. Hoe hoog komt je terras? Eventueel kan je het met een stuk eps bekleden? Heb je geen bouwtekeningen toevallig? Maar goed. Als je goed wilt doen dan moet het eruit. En dan nog heb je ernaast waarschijnlijk vanuit de fundering ook kou wat naar boven gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
De rest van het huis hebben we dit probleem totaal niet, loopt de spouw door tot op de fundering denk ik tenminste. Het is puur bij de achterdoor waar deze dorpel zit waar het 1 grote koudebrug is. Maar helemaal eruit durf ik niet aan, weet niet wat er met het nieuw geplaatst kozijn gaat gebeuren. Vandaar dat de voorkeur is deels afhakken, aansmeren en dan een kantplank?

Het terras komt 4 cm hoger te liggen dan de betonbalk. Voorheen was bovenkant terras meteen bovenkant betonnendorpel. Nu gaan we 4cm omhoog.

Bouwtekeningen zijn heel summier maar zal kijken of daar iets op staat, ben bang van niet.

Zal het nooit 100% wegkrijgen, maar als ik het al iets kan verbeteren ben ik al geholpen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acA4DMVU3aCAyxTLn2mYSeoagg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzyhNQlnsxhZlEkzDhhP6GXd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Eendenreetx op 29-11-2024 13:35 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:29
Ik denk dat het echt draconische maatregelen zijn, met maar de vraag of het iets op gaat leveren.

Ik zou zelf nooit aan zo een dorpel gaan hakken, de neus die je er dan afhaalt, is grotendeels juist waar de dorpel op rust en hou je nog maar een heel smal randje over, dat icm een draaiende achterdeur kan problemen geven. Daarnaast wordt de afwerking ook een beetje gepruts denk ik.

heb je bij het plaatsen gezien hoe de binnenvloer is aangelegd tegen dorpel ? Misschien kun je daar nog wat aan isolatie tussen stoppen. (vaak ligt de " spouw" vol met bakstenen of kalkzandsteen, als de pui er niet op rust kun je die deels weghalen en wellict aan binnenzijde nog wat na isoleren.

Wat je misschien beter kunt doen is de dorpel uitgraven en er een geisoleerde kantplank onder / tegenaan zetten. (zoals het ook eigenlijk hoort). De koudebrug zul je wel een beetje houden, maar haal je al een hoop koude uit de betonnen dorpel.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Denk dat jouw laatste optie de beste is. Want afhakken komt geen goede van. Kan ik er rechtstreeks tegenaan lijmen zonder iets? Zal hem eind van de dag eens helemaal vrijgraven en kijken.

Dan steekt de isolatie onder maaiveld wel voorbij de gevel, kan dat kwaad ivm inregenen e.d?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:29
Eendenreetx schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:41:
Denk dat jouw laatste optie de beste is. Want afhakken komt geen goede van. Kan ik er rechtstreeks tegenaan lijmen zonder iets? Zal hem eind van de dag eens helemaal vrijgraven en kijken.

Dan steekt de isolatie onder maaiveld wel voorbij de gevel, kan dat kwaad ivm inregenen e.d?
Ik denk niet dat dat kwaad kan mbt inregenen hoor. Maar ik heb zelf nooit zo een plank gemonteerd dus informeer even goed verder.

https://nehobo.nl/geisoleerde-kantplanken/
https://nehobo.nl/verwerkingsadvies-geisoleerde-kantplanken/

Succes !

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:59
Alles wat je hiermee gaat doen zal suboptimaal zijn. Het is een jaren 70 woning... niet geïsoleerd. Bij naisoleren van de spouw zal er ook wat isolatiemateriaal in de fundering zakken. Bij de voordeur dus niet.

Je hebt geen geïsoleerde fundering, en dat ga je zonder ontzettend grote ingrepen ook niet krijgen.
Zou er mooi vanaf blijven.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Onder de dorpel Leek tot op de fundering beton te zitten. Heb dit vrij gegraven en hier 2,5mtr1 eps tegenaan geplakt en dichtgegooid. Als je het helemaal goed wilt doen moet je de hele achtergevel doen maar kwaad kan het sowieso niet. Helpt het iets, dan is het meegenomen, zo niet jammer dan. Het was maar een gratis stuk eps.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je eigenlijk niet te groot wil ingrijpen zou ik hem bekleden met xps straatwerk laten aansluiten en je bent voor het grootste deel van je koudebrug af.. sluit het kozijn trouwens wel netjes aan, in dit soort situaties kom ik erg vaak een kier tegen onder het kozijn.
Pagina: 1