Woning kopen met stadsverwarming die ik niet wil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:23
Hoi,

Onlangs heb ik een huis uit 1999 gekocht die is aangesloten op het warmtenet (stadsverwarming van HVC).

Ik wil geen stadsverwarming door de hoge vastrecht prijzen die gehanteerd worden.
Nou zie ik in het koopcontract wat ik getekend heb niks over het verplicht afnemen van stadswarmte, denken jullie dat ik gewoon bij het betrekken van het huis geen aanvraag kan doen qua stadswarmte?

Mocht ik wel een contract bij ze afsluiten en ik wil er daarna vanaf, betaal ik 5000 euro voor een permanente afsluiting.

Ik heb het gas de deur uit doen:gratis al gelezen alleen gaat dat hoofdzakelijk over gas.

Beste antwoord (via David5757 op 29-11-2024 19:11)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er zijn in het verleden diverse rechtszaken geweest over opzeggen van stadsverwarming. Opzeggen kan tegenwoordig vaak zowel juridisch als in de praktijk. Sinds 2019 is opzeggen mogelijk bij standaard stadsverwarming bij huizen met een eigen inrichting.

De leveringstarieven van HVC liggen op of dicht op de maximale tarieven van de ACM. HVC is een zeer dure leverancier. HVC is zo te lezen onduidelijk over de gevolgen van opzeggen. Hun voorlichting over opzeggen is onvoldoende en dat werkt in je voordeel in geval van geschillen. De positionpaper over de nieuwe Wet collectieve warmte doet vermoeden dat ze hun inkomsten willen behouden op kosten van de samenleving.

Als je niet wil betalen omdat het bedrag voor afsluiten belachelijk hoog is kun je een rechtszaak beginnen voor minder geld (kosten van dagvaarden en griffierechten). De kans is aanwezig dat ze inbinden voordat het wordt behandeld.

Maar:

Net als bij gas kun je voorkomen dat je zelf aan HVC vraagt iets te doen. Als je ze vraagt iets te doen kunnen ze namelijk een rekening indienen. Zonder contract zijn er geen kosten verschuldigd, ongeacht wat de leverancier er van vindt of zegt. Je kan dus wel mededelen dat je geen contract zal afsluiten, maar vragen om de installatie te verwijderen zou wel geld kunnen gaan kosten. Wat, hoe en wanneer ze afsluiten laat je dan grotendeels aan hen over. Of dit in de praktijk ook zo kan is een andere zaak, je zult toch ergens de centrale verwarmingsbuizen moeten aansluiten op een warmtepomp en je kunt niet lang wachten zonder warmtevoorziening.

De notaris moet alle stukken tevoren opsturen zodat je die rustig kan lezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als het goed is kan je gewoon een warmtepomp erin gooien en airco's zodat je de stadsverwarming nooit hoeft te gebruiken. Ik ken meerdere mensen die dat hebben. Maar ik weet niet of ze permanent afgesloten zijn of niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen contract aangaan dus. Of ze permanent afsluiten is aan HVC, dat is hun beslissing. Als je geen contract hebt getekend moet je ze wel gelegenheid geven dat te doen, maar zonder contract is er geen betaalverplichting. De verplichting tot het geven van toegang voor onderhoud en dergelijke staat waarschijnlijk in het koopcontract van het huis.

In de praktijk kan het wel lastig zijn om een eigen warmtevoorziening aan te leggen. Je kan in ieder geval wel de kranen van stadsverwarming dichtdraaien. Dat doe je natuurlijk op het moment van oplevering.

€ 5000 voor permanente afsluiting heb ik niet terug kunnen vinden, dat lijkt mij geen redelijk bedrag om een paar doppen te plaatsen. Ter vergelijking: een andere leverancier vraagt daarvoor € 433. Ik zie wel dat de ACM afsluiten maximeert op € 5.277,68. Ik denk dat ze dan uit gaan van het opgraven en verwijderen van alle toe- en afvoerbuizen. Die kunnen onder woning doorlopen, bijvoorbeeld in de kruipruimte, evenwijdig aan de straat. Dan is afsluiten vaak geen goed idee, dan zou de doorvoer onderbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
David5757 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:19:
Hoi,

Onlangs heb ik een huis uit 1999 gekocht die is aangesloten op het warmtenet (stadsverwarming van HVC).

Ik wil geen stadsverwarming door de hoge vastrecht prijzen die gehanteerd worden.
Nou zie ik in het koopcontract wat ik getekend heb niks over het verplicht afnemen van stadswarmte, denken jullie dat ik gewoon bij het betrekken van het huis geen aanvraag kan doen qua stadswarmte?

Mocht ik wel een contract bij ze afsluiten en ik wil er daarna vanaf, betaal ik 5000 euro voor een permanente afsluiting.

Ik heb het gas de deur uit doen:gratis al gelezen alleen gaat dat hoofdzakelijk over gas.
Ik zou als ik jou was nog even goed gaan informeren bij de notaris, grote kans dat de verplichting namelijk bij verkoop van de een op de ander overgaat en dat dat weer ergens in een ander stuk staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David5757
President schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:11:
[...]

Ik zou als ik jou was nog even goed gaan informeren bij de notaris, grote kans dat de verplichting namelijk bij verkoop van de een op de ander overgaat en dat dat weer ergens in een ander stuk staat.
Ja ik heb de akte van levering ook doorgelezen maar daar zag ik zo snel ook niks over in staan. Ik ga inderdaad de notaris vanmiddag bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 15:20
Er zijn ook een aantal gevallen waarin je niet (zomaar) van je aansluiting af kunt.

Maar dat geld doorgaans voor VVE constructies (wanneer de VVE het contract heeft) en blokverwarmingen (technische redenen) als ik het zo zie.

Bij het woord huis denk ik een aan losse woning/rijtjeswoning, daarbij zou dat niet van toepassingen hoeven zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
pickboy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:30:
Er zijn ook een aantal gevallen waarin je niet (zomaar) van je aansluiting af kunt.

Maar dat geld doorgaans voor VVE constructies (wanneer de VVE het contract heeft) en blokverwarmingen (technische redenen) als ik het zo zie.

Bij het woord huis denk ik een aan losse woning/rijtjeswoning, daarbij zou dat niet van toepassingen hoeven zijn lijkt mij.
Het gaat om een 2/1 kap, met eigen unit in de meterkast. Geen vve of blokverwarming constructie.
Naar m.i. dus technisch mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:02
Hoi,

Ja, juridisch zul je helemaal gelijk hebben. Jij bent nu geen contractant en als er geen kettingbeding in het koopcontract is opgenomen ben je zeker niet verplicht om contractant te worden. En omdat je geen contractant bent, heb jij ook niets te maken met algemene voorwaarden, tarieven laden en dergelijke.
President schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:11:
[...]

Nee, alles wat niet in het het (voorlopig) koopcontract staat of waarnaar niet in dat contract verwezen wordt is niet relevant. Of althans: alle nadelige effecten van documenten En dergelijke waar de verkoper of notaris later nog mee op de proppen komt, zijn verrekenbaar met de verkoper.
Als nu niets bekend is over het verplicht overnemen van het contract voor stadsverwarming, mag de verkoper de kosten van afsluiten en/of verwijderen dus gaan betalen als er bij de notaris nog wat uit de hoge hoed komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
Nee, alles wat niet in het het (voorlopig) koopcontract staat of waarnaar niet in dat contract verwezen wordt is niet relevant. Of althans: alle nadelige effecten van documenten En dergelijke waar de verkoper of notaris later nog mee op de proppen komt, zijn verrekenbaar met de verkoper.
Als nu niets bekend is over het verplicht overnemen van het contract voor stadsverwarming, mag de verkoper de kosten van afsluiten en/of verwijderen dus gaan betalen als er bij de notaris nog wat uit de hoge hoed komt.
Top thanks voor de bevestiging. Hoe groot schat je de kans in dat de verkopers ook echt zullen moeten betalen? Dat doe ik ze liever niet aan (oud stel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Als jij geen stadsverwarming afneemt? 99.9% .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
99ruud99 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:04:
Als jij geen stadsverwarming afneemt? 99.9% .
Maar het lijkt mij logisch dat hun contract ontbonden wordt, ze verhuizen immers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
klopt, maar bij het huis hoort een verplichting om een warmtecontract af te nemen. Als zij vergeten dit door te geven aan jou kan jij hun aansprakelijk stellen voor geleden schade.

Stadsverwarming zijn wurgcontracten helaas :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37
99ruud99 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:22:
klopt, maar bij het huis hoort een verplichting om een warmtecontract af te nemen. Als zij vergeten dit door te geven aan jou kan jij hun aansprakelijk stellen voor geleden schade.

TS weet dat er stadsverwarming is, dus valt dit niet onder 'verborgen gebreken' of 'ik wist het niet' weg te foeffelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48

de Peer

under peer review

stylezzz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:28:
[...]

TS weet dat er stadsverwarming is, dus valt dit niet onder 'verborgen gebreken' of 'ik wist het niet' weg te foeffelen.
Weten dat er nu stadsverwarming is, is iets anders dan weten dat je de rest van je leven (zolang je daar woont) verplicht bent het contract af te blijven sluiten.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David5757
99ruud99 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:22:

Ik dacht dat dit alleen bij nieuwbouw was? Dat er in het contract staat dat je verplicht zoveel jaar de warmte moet afnemen. Er staat iniedergeval niks in het koopcontract/akte van levering. Alleen dat ik hun toestemming moet geven voor onderhoud aan de infra etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 16:06
Hoi,

Had je dit niet beter kunnen onderzoeken voor de koop? Wellicht zit er wel een verplichting ergens in het geheel waardoor je er niet vanaf komt.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
Sparkiee schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:37:
[...]

Had je dit niet beter kunnen onderzoeken voor de koop? Wellicht zit er wel een verplichting ergens in het geheel waardoor je er niet vanaf komt.
Mocht ik er niet onderuit komen dan is dat maar zo, ik dacht er later pas aan dat er misschien een loop hole is aangezien ik een 'nieuw' contract moet afsluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zou dan sowieso eerst geen contract aangaan. en direct de kranen in de meterkast compleet dicht zetten..

hoe is stromend warm water nu eigenlijk geregeld?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
de Peer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:31:
[...]

Weten dat er nu stadsverwarming is, is iets anders dan weten dat je de rest van je leven (zolang je daar woont) verplicht bent het contract af te blijven sluiten.
Dit zal ongetwijfeld ergens staan. Het was in ieder geval bij mij zo bij 'ennatuurlijk'.... En dat al 17 jaar geleden zelfs. Met alle negativiteit rondom warmtenetten op dit moment kan ik me niet voorstellen dat HVC zichzelf niet allang dichtgetimmerd heeft.... Anders kan iedereen even een huizenruiltje met de buren opzetten om zo voor nop onder hun contract uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
David5757 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:56:
[...]

Top thanks voor de bevestiging. Hoe groot schat je de kans in dat de verkopers ook echt zullen moeten betalen? Dat doe ik ze liever niet aan (oud stel)
Dat is afhankelijk van de bepalingen en van hoeveel werk jij en/of de stadsverwarming-boer er van maken.
Het is ons niet bekend in hoeverre de verkopers zelf wel getekend hebben voor "eeuwige" instandhouding en contract verplichtingen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stylezzz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:53:
[...]

Dit zal ongetwijfeld ergens staan. Het was in ieder geval bij mij zo bij 'ennatuurlijk'.... En dat al 17 jaar geleden zelfs. Met alle negativiteit rondom warmtenetten op dit moment kan ik me niet voorstellen dat HVC zichzelf niet allang dichtgetimmerd heeft.... Anders kan iedereen even een huizenruiltje met de buren opzetten om zo voor nop onder hun contract uit te komen.
Dit heeft niets met HVC te maken. Het gaat erom dat de verkoper niet de juiste informatie deelt met de koper.
HVC krijgt dus sowieso zijn geld/contract, maar de vraag is even of verkoper dan een schadevergoeding moet betalen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
de Peer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:22:
[...]

Dit heeft niets met HVC te maken. Het gaat erom dat de verkoper niet de juiste informatie deelt met de koper.
HVC krijgt dus sowieso zijn geld/contract, maar de vraag is even of verkoper dan een schadevergoeding moet betalen.
Daar kunnen we geen uitspraak over doen zonder dat we het koopcontract of zelfs concept Akte van levering kennen. In die laatste stond het bij mij vermeld dat alle rechten en plichten m.b.t. het warmtenet over gingen van eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stylezzz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:25:
[...]

Daar kunnen we geen uitspraak over doen zonder dat we het koopcontract of zelfs concept Akte van levering kennen. In die laatste stond het bij mij vermeld dat alle rechten en plichten m.b.t. het warmtenet over gingen van eigenaar.
TS zegt dat het daar niet in staat, daar zullen we het mee moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• David5757
de Peer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:27:
[...]

TS zegt dat het daar niet in staat, daar zullen we het mee moeten doen.
Ik heb net de notaris gesproken, althans iemand die bij het notaris kantoor werkt.
Ze hebben het koopcontract en akte van levering doorgelezen en zagen net als mij zo 1-2-3 geen regel die mij verplicht stelt een nieuw contract bij hvc af te sluiten. Maandag ochtend wordt ik teruggebeld, dan schijnt er een collega te zijn die nog meer kennis van zaken heeft over dit soort kwesties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@David5757 Google eens op "Wim Lentink stadsverwarming", dan kom je er gelijk achter hoe moeilijk het is om er van af te komen :|

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt paar dagen geleden toch eigenlijk al vergelijkbare vraag gesteld in Advies l/w wp (Een nieuw begin) dus ik mis in je huidige topicstart (waar ik nu een reply tik) wat je al 2 dagen de tijd hebt gehad om uit te zoeken?

Als voorbeeld; je kan ook gewoon sinds woensdag de leverancier even bellen, aangeven wat de situatie is en van ze zwart-op-wit in de mail krijgen hoe het huidige contract is ingericht en in hoeverre "zij" denken/vinden dat je wel of niet van ze af kan?

Los daarvan; is januari 2025 niet erg kort dag om zonder verwarming te (willen) zitten want hoe snel denk je dat de komende weken een aannemer / installateur alles in orde bokst voor je?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
MAX3400 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:36:
Je hebt paar dagen geleden toch eigenlijk al vergelijkbare vraag gesteld in Advies l/w wp (Een nieuw begin) dus ik mis in je huidige topicstart (waar ik nu een reply tik) wat je al 2 dagen de tijd hebt gehad om uit te zoeken?

Als voorbeeld; je kan ook gewoon sinds woensdag de leverancier even bellen, aangeven wat de situatie is en van ze zwart-op-wit in de mail krijgen hoe het huidige contract is ingericht en in hoeverre "zij" denken/vinden dat je wel of niet van ze af kan?

Los daarvan; is januari 2025 niet erg kort dag om zonder verwarming te (willen) zitten want hoe snel denk je dat de komende weken een aannemer / installateur alles in orde bokst voor je?
Leverancier was al gebeld voor ik deze topic startte. Die zeggen nee is onmogelijk je MOET een contract afsluiten, ik trek dit in twijfel.

Misschien heb ik al een installateur die dan kan. En nee niet voor een lw wp trouwens, dat zal later worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er zijn in het verleden diverse rechtszaken geweest over opzeggen van stadsverwarming. Opzeggen kan tegenwoordig vaak zowel juridisch als in de praktijk. Sinds 2019 is opzeggen mogelijk bij standaard stadsverwarming bij huizen met een eigen inrichting.

De leveringstarieven van HVC liggen op of dicht op de maximale tarieven van de ACM. HVC is een zeer dure leverancier. HVC is zo te lezen onduidelijk over de gevolgen van opzeggen. Hun voorlichting over opzeggen is onvoldoende en dat werkt in je voordeel in geval van geschillen. De positionpaper over de nieuwe Wet collectieve warmte doet vermoeden dat ze hun inkomsten willen behouden op kosten van de samenleving.

Als je niet wil betalen omdat het bedrag voor afsluiten belachelijk hoog is kun je een rechtszaak beginnen voor minder geld (kosten van dagvaarden en griffierechten). De kans is aanwezig dat ze inbinden voordat het wordt behandeld.

Maar:

Net als bij gas kun je voorkomen dat je zelf aan HVC vraagt iets te doen. Als je ze vraagt iets te doen kunnen ze namelijk een rekening indienen. Zonder contract zijn er geen kosten verschuldigd, ongeacht wat de leverancier er van vindt of zegt. Je kan dus wel mededelen dat je geen contract zal afsluiten, maar vragen om de installatie te verwijderen zou wel geld kunnen gaan kosten. Wat, hoe en wanneer ze afsluiten laat je dan grotendeels aan hen over. Of dit in de praktijk ook zo kan is een andere zaak, je zult toch ergens de centrale verwarmingsbuizen moeten aansluiten op een warmtepomp en je kunt niet lang wachten zonder warmtevoorziening.

De notaris moet alle stukken tevoren opsturen zodat je die rustig kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:29
Maar wat zit je nou echt dwars dan, wat zijn nou hoge kosten? Ik heb sinds 1990 een eigendom met stadsverwarming waar ik nog nooit heb moeten omkijken naar of betalen voor een installatie/vervanging/reparatie/ keuring/onderhoud/storing/waakvlam/CO-meting en weet ik wat. Alleen na 30 jaar wat nieuwe radiatoren gehangen voor het oog en efficiëntie. Succes met je keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erwin schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:40:
Maar wat zit je nou echt dwars dan,
Dat lijkt me helder. Je koopt een huis en je zit vast aan hoge maandelijkse kosten zonder dat dat vermeld wordt. Dat is kwalijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• David5757
Erwin schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:40:
Maar wat zit je nou echt dwars dan, wat zijn nou hoge kosten? Ik heb sinds 1990 een eigendom met stadsverwarming waar ik nog nooit heb moeten omkijken naar of betalen voor een installatie/vervanging/reparatie/ keuring/onderhoud/storing/waakvlam/CO-meting en weet ik wat. Alleen na 30 jaar wat nieuwe radiatoren gehangen voor het oog en efficiëntie. Succes met je keuzes.
Het zit mij principiel dwars dat ik maar kan kiezen voor 1 leverancier.

Ook ben ik het niet eens met de koppeling tussen de gasprijs en stadswarmte prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
David5757 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 04:44:
[...]

Het zit mij principiel dwars dat ik maar kan kiezen voor 1 leverancier.

Ook ben ik het niet eens met de koppeling tussen de gasprijs en stadswarmte prijs.
Begrijpelijk, als ik er morgen af zou kunnen (zonder 5k te betalen o.i.d.) had ik het ook gedaan.

Maar het lijkt erop dat je niet verplicht klant hoeft te worden bij aankoop van de woning. Op de site heb ik de verhuisformulieren gevonden, en daar staat bij formulier 3 expliciet vermeld dat je die alleen in hoeft te vullen (als nieuwe bewoner) als je daadwerkelijk warmte van hun af wil nemen.

https://www.hvcgroep.nl/s...rhuisformulier_0624_0.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:29

DDX

Zou toch ook best gek zijn als je verplicht klant zou moeten worden ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• David5757
Notaris gesproken: ook hun kunnen niks vinden in de koopovereenkomst / akte van levering van de verkoper (hun kochten dit huis nieuwbouw 25jaar geleden).

Ik heb even op internet een concept akte van levering opgezocht uit 2021 van een nieuwbouw project bij mij in de buurt met dus ook warmte van HVC.

Hier staat wél een kettingbeding met een verplichting tot afname.

De notaris verwees mij ook door naar de verkopend makelaar met de vraag hierover.

Al om al ga ik er tot nu toe maar van uit dat ik geen contract hoef af te sluiten en dit dus ook niet ga doen.

Ik ben erg benieuwd wat er verder zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

David5757 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:01:

Al om al ga ik er tot nu toe maar van uit dat ik geen contract hoef af te sluiten en dit dus ook niet ga doen.
Daar zou ik niet van uit gaan. Je bent het waarschijnlijk wel verplicht (vandaar het kettingbeding) maar je kunt de verkoper aansprakelijk stellen, want die had het kettingbeding in het contract moeten (laten) zetten.
Jouw verkoper zal vervolgens de verkoopmakelaar weer aansprakelijk stellen vermoedelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David5757
de Peer schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:03:
[...]

Daar zou ik niet van uit gaan. Je bent het waarschijnlijk wel verplicht (vandaar het kettingbeding) maar je kunt de verkoper aansprakelijk stellen, want die had het kettingbeding in het contract moeten (laten) zetten.
Jouw verkoper zal vervolgens de verkoopmakelaar weer aansprakelijk stellen vermoedelijk...
Maar er is geen kettingbeding bekend voor mijn huis wat ik ga kopen. Althans staat er nergens dat ik verplicht ben klant te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

David5757 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:16:
[...]

Maar er is geen kettingbeding bekend voor mijn huis wat ik ga kopen. Althans staat er nergens dat ik verplicht ben klant te worden
Ah sorry ik las niet goed. Nu wel. Verkoper lijkt dus niets verweten te kunnen worden. Dan wordt het wel heel interessant..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David5757
In de akte van levering refereren ze ook wel eens naar de ‘algemene verkoopvoorwaarden gemeente’.

Maar alleen de huidige is te vinden. Had de gemeente gebeld met de vraag of de huidige voorwaarden toepasselijk zijn of de gene met de oplevering van het huis in 1999. Volgens de gemeente was dit die van 1999, uiteraard hadden ze die niet meer. Maar mij werd verteld dat alles speciale dingen sowieso in de akte van levering staan mochten die er zijn. Er staan geen speciale dingen in qua stadswarmte dus ik denk dat HVC weinig heeft wat in mijn nadeel kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Zolang jij geen contract hebt met die derden (gemeente, warmteleverancier etc), zijn hun algemene voorwaarden niet op jou van toepassing.

Mogelijk komt er dan wel een vervelende verrassing voor de verkopers uit de hoge hoed, want die zijn nu als afnemer in beginsel wel gebonden aan de bijbehorende algemene voorwaarden. Als daarin dan staat dat zij moeten zorgen dat een volgende huiseigenaar ook een contract afneemt en ze daarin nu dus hebben verzuimd, is dat verder een kwestie tussen de warmteleverancier en de verkopers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02:02
We zijn inmiddels bijna een halfjaar verder, ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is. Heb je ooit nog iets van HVC gehoord @David5757 ? Of hebben ze nog iets fysiek afgekoppeld?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• David5757
Compuchip87 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:43:
We zijn inmiddels bijna een halfjaar verder, ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is. Heb je ooit nog iets van HVC gehoord @David5757 ? Of hebben ze nog iets fysiek afgekoppeld?
In Januari kreeg ik de sleutel en een week of twee daarna kreeg ik een kaartje van HVC door de brievenbus of ik mij nog wou aanmelden om afsluiting te voorkomen.

Ik heb ze toen gebeld (en het gesprek opgenomen) en verteld dat ik geen intresse heb een contract af te sluiten. Uitgelegd dat ik middels airco/warmtepompboiler ga verwarmen en dus geen stadswarmte nodig heb.

Sinds dien eigenlijk nooit meer wat gehoord van ze, de warmtewisselaar hangt nog in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:37

BTS

@David5757

Dat is prettig! Betaal je ook geen vastrecht voor het hebben van die aansluiting?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BTS Hij heeft geen contract, en mag de aansluiting dus niet gebruiken. En betaald er dus ook niet voor.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David5757
BTS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:54:
@David5757

Dat is prettig! Betaal je ook geen vastrecht voor het hebben van die aansluiting?
Wat @onetime inderdaad zegt
Pagina: 1