Hoe stinkende warmtewisselaar van warmtepompdroger reinigen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Mijn ~8 jaar oude AEG Lavatherm 75373 NAH warmtepompdroger laat de was het laatste jaar meer en meer stinken. Diezelfde muffe geur die je krijgt als je de was veel te lang in de machine laat zitten. Wasluis/vetluis achtig dus. En het is echt de droger; als we de was laten drogen op een rekje, hebben we de geur niet.

De warmtewisselaar is enkel vooraan bereikbaar via een klein klepje. De rest zit geëncapsuleerd en is moeilijk tot niet bereikbaar. Ik heb de machine opengegooid en schoongemaakt, maar de condensor lukt dus niet goed. Ik heb 'm een 8-tal keer een paar minuten goed doorspoten met de tuinslang en er is een boel vuil/stof uit gekomen. De stank lijkt nu ook wat minder, maar nog altijd aanwezig. Uitspuiten is ook geen topmanier natuurlijk, de lamellen van de warmtewisselaar zorgen ervoor dat het water niet tot achteraan de wisselaar komt.

Zijn er andere (chemische?) manieren om de warmtewisselaar & zijn behuizing goed te kunnen reinigen? Het zou toch extreem zonde zijn om een verder perfect werkende droger af te voeren omdat je de wisselaar niet goed schoon krijgt...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:40
Er zit met deze dingen maar 1 ding op, bovenkant, achterkant en zijkanten eraf halen. Dan kun je overal goed bij. Waarschijnlijk zit het ding van boven tot onder onder het stof.

Een compressor met lucht, stofzuiger zijn dan wel een must om het stof uit de lamellen te blazen. Zelf een sotfmasker op doen is ook wel aan te bevelen.

Volgens mij moet bij deze drogers de onderkant er onderuit of de hele bovenkant eraf. Maar goed, kijk even naar dit filmpje: https://youtu.be/hReuC0y6OuI?feature=shared

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined