Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 12:34
Waarschijnlijk een heel andere vraag dan ooit eerder gesteld, ik kan namelijk niks vinden hierover. Mijn vraag is niet zozeer technisch, maar vooral procesmatig, waarbij techniek maar een onderdeeltje is.

Ik speel in een amateurmuziekvereniging en wij nemen vaak concerten op met de verschillende apparatuur van leden die die ze daarvoor ter beschikking stellen. Ik vind het leuk die dan samen te voegen en te monteren. Er is één camera met slecht beeld maar geweldig geluid (Zoom), vaak aangevuld met overhead microfoons, en de rest van de beelden doen we met GoPro's, camcorders of fotocamera's op statieven etc.

Om de beelden te monteren gebruik ik sinds kort de Multicam-functie van Premiere Pro. Voorheen deed ik dat handmatig knippen (amateur, ik weet het, ik wist gewoon niet dat multicam in Premiere bestond).

Een concert duurt vaak meer dan een uur. Opnames van camcorders en GoPro's lopen vanzelf door als je ze eenmaal aanzet. Ook als de camera het bestand in stukjes hakt, kun je die altijd makkelijk aan elkaar plakken zodat er één lange stream is om in de multicam in te voegen.

Als het beeld door een fotocamera wordt opgenomen, dan stopt die vanzelf na bepaalde tijd met opnemen (max. 30 minuten, afhankelijk van het model). Om te voorkomen dat dat midden in een nummer is, moeten mensen in het publiek die handmatig aan en uitzetten tussen de muzieknummers in. Die fragmenten later aan elkaar te plakken is dan een stuk complexer, omdat er tussen de fragmenten in wat secondes missen. Door de positie van de camera's ten opzichte van het orkest wijkt het geluid soms dusdanig af van het Master-geluid dat Premiere Pro de korte clips niet automatisch kan syncen met het lange Master-geluid en dat maakt het maken van één lange stream van de fotocamera-beelden een rotklus, want compleet manueel.

Wat kan ik doen om dit proces te vergemakkelijken? Alles is mogelijk, behalve dan het aanschaffen van nieuwe apparatuur.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Beste antwoord (via Patrick_6369 op 06-02-2025 08:44)

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 13:14
Misschien ben je al geholpen maar zal proberen je vraag alsnog proberen te beantwoorden. Per Clip kun je ook handmatig de beelden synchen en ze mergen met je master audio track.

Zonder investeringen zal dit niet gemakkelijker gaan en blijft er altijd nog wat handwerk inzitten. Je kunt een camera die gestopt is bij het opnieuw aanzetten op een onderwerp richten welke ook in het kader van je main camera (Zoom) te zien is en dan op (bijvoorbeeld) een slag van de trom synchen.

De goedkoopste optie om makkelijker te synchen is een "goedkoop" wireless audio setje te kopen mits de camera een microfoon ingang heeft en de audio vanuit je zoom naar de camera's te sturen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 13:14
Misschien ben je al geholpen maar zal proberen je vraag alsnog proberen te beantwoorden. Per Clip kun je ook handmatig de beelden synchen en ze mergen met je master audio track.

Zonder investeringen zal dit niet gemakkelijker gaan en blijft er altijd nog wat handwerk inzitten. Je kunt een camera die gestopt is bij het opnieuw aanzetten op een onderwerp richten welke ook in het kader van je main camera (Zoom) te zien is en dan op (bijvoorbeeld) een slag van de trom synchen.

De goedkoopste optie om makkelijker te synchen is een "goedkoop" wireless audio setje te kopen mits de camera een microfoon ingang heeft en de audio vanuit je zoom naar de camera's te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Als ik het zo lees heb je al verschillende zaken in Première geprobeerd. Dat maakt dat een directe en vooral simpele oplossing niet direct voor de hand ligt. Je zou aan de volgende dingen kunnen denken:

- De camera’s die niet continu kunnen blijven lopen, niet gebruiken. Want daar zit eigenlijk het probleem.
- Zoals eerder aangegeven; alle camera’s voorzien van eenzelfde audiosignaal met zenders. Dan is het een vereiste dat alle camera’s een audio-input hebben.
- Wanneer mogelijk; per nummer of per een aantal nummers alle camera’s zo goed als tegelijkertijd starten en stoppen. Als alle camera’s lopen heb je een duidelijke klap of tik qua geluid nodig, zodat alle camera’s dit registreren. Elke camera heeft dan een duidelijke piek in de waveform op het audiospoor waar je makkelijk op kan syncen in Première.

Wellicht gaat dit iets te ver, maar misschien heb je hier iets aan: bij professionele toepassingen gaat het syncen van meerdere camera’s op zgn. “tijdcode”. Doormiddel van tijdcode-kastjes worden alle interne klokken van alle camera’s gelijk gelegd. Hierdoor liggen al deze camera’s in de montage al sync zonder dat daar veel moeite voor nodig is. Nu werkt dit niet bij minder professionele camera’s, maar bestaat er nog steeds de mogelijkheid dit tijdcode signaal op te nemen op deze camera’s, dit door het te registreren op het audio-kanaal. Hiervoor is het nodig dat de camera een microfoon-aansluiting heeft waar het tijdcode-kastje op aangesloten kan worden. Dit systeem heet Tentacle Sync en kan op diverse plekken gekocht en gehuurd worden.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zit mij eigenlijk even af te vragen wat je precies met multicam functie bedoeld in Adobe Premiere Pro, maar ik ga er vanuit dat je bedoeld dat je meerdere camerasporen onder mekaar kan zetten. Let hierbij wel erop dat hoe meer camerasporen je gaat gebruiken het des te meer van je pc gaat eisen, wel afhankelijk dan van de resolutie van de camera's.

Als ik het zo lees zou ik ook net als anderen al schrijven toch die camera's die maar 30 min opnemen dan weg laten. Beste is dan alleen de camera's te gebruiken die continu blijven opnemen. En ja zelf scheid ik altijd audio van video en gebruik hiervoor een digitaal mengpaneel om dan later alles met mekaar te syncen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Roel1966 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:50:
Zit mij eigenlijk even af te vragen wat je precies met multicam functie bedoeld in Adobe Premiere Pro, maar ik ga er vanuit dat je bedoeld dat je meerdere camerasporen onder mekaar kan zetten. Let hierbij wel erop dat hoe meer camerasporen je gaat gebruiken het des te meer van je pc gaat eisen, wel afhankelijk dan van de resolutie van de camera's.
Première heeft inderdaad een hele mooie multicam-oplossing, waarbij meerdere videotracks boven elkaar worden weergegeven als een soort “overzicht” (multiview) van alle beschikbare beelden :) Resolutie kan inderdaad een probleem zijn omdat je tig videostreams tegelijk aan het afspelen bent. In première kan je dit oplossen door je videomateriaal om te zetten in zgn. proxies. Dit zijn lage kwaliteit werk-bestanden die afgeleid zijn van het hoge kwaliteit materiaal. Bij het monteren gebruik je dan deze proxies en zodra je gaat renderen gebruikt première het hoge kwaliteit materiaal weer.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 12:34
rickhaha schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:07:
Dit is de oplossing die ik nu gebruikt heb, dat werkte nog best prima, vooral als er zichtbare cue's zijn om geluid en beeld te syncen: vooral trommels/slagwerk zijn daar goed voor!
Uiteindelijk doe ik dit een 4 keer per jaar als hobby en heb geen enkele intentie het vaker te doen. De camera's onderling verbinden met kabels is absoluut niet wenselijk, omdat de locaties telkens anders zijn en de camera's ver uit elkaar hangen en er natuurlijk ook nog publiek in de zaal zit die niet over kabels moeten struikelen.

De reden dat ik het vroeg was omdat ik heel lang de multicam-functie (zoals @Daam goed uitgelegd heeft) niet kende. Ik zette dus handmatig alle tracks boven elkaar op de tijdlijn en deed dan telkens stukjes verwijderen zodat altijd een andere track zichtbaar was. Dat was pas tijdrovend! Dus zo hoopte ik ook dat er nog wat laaghangend fruit was om mijn problemen op te lossen.

Qua resolutie en prestaties: Premiere Pro biedt ook de mogelijkheid om het aantal frames te verminderen in de preview functie (dat weet ik dan wél ;) ). Aangezien het schakelen via de multicam niet op het frame nauwkeurig hoeft, kan dat makkelijk omlaag en zo wordt de pc ook ontzien. Zelfs op 100% bij 3 streams werkte het nog prima bij mij op Full HD (PC met i7 processor met simpele GPU geïntegreerd).

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Daam schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 01:03:
[...]

Première heeft inderdaad een hele mooie multicam-oplossing, waarbij meerdere videotracks boven elkaar worden weergegeven als een soort “overzicht” (multiview) van alle beschikbare beelden :) Resolutie kan inderdaad een probleem zijn omdat je tig videostreams tegelijk aan het afspelen bent. In première kan je dit oplossen door je videomateriaal om te zetten in zgn. proxies. Dit zijn lage kwaliteit werk-bestanden die afgeleid zijn van het hoge kwaliteit materiaal. Bij het monteren gebruik je dan deze proxies en zodra je gaat renderen gebruikt première het hoge kwaliteit materiaal weer.
Dat wist ik van die lage kwaliteit preview maar het nadeel vond ik dan soms dat als je al mindere kwaliteit bronmateriaal hebt dat het dan moeilijker is te zien wat wel en niet te gebruiken is. In die zin dat je dan even niet weet of de video vanaf de bron matig is of door de lage preview kwaliteit.
Pagina: 1