Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 23:30
Morning!

Het toetsenbord van mijn UX562F vertoond dusdanige kuren dat hij toch echt vervangen moet worden. Via de bekende kanalen hoeft een toetsenbord niet meer te kosten dan tussen de 20 en 40 euro. Lijkt mij erg schappelijk.

Echter, wat men vind dat een juiste replacement part zou moeten zijn voor dit model, is dus niet zo. Ik heb er nu al twee terug gestuurd die zouden moeten "passen" maar waarvan de FPC die vanaf het toetsenbord komt in het midden zit van het toetsenbord, terwijl de aansluiting op het moederbord riant uit het midden is.

Er komen 2 FPC's vanaf. Naar mijn optiek een hele smalle voor de backlight (die zit op de juiste plek), en een bredere voor wat ik denk de data van het toetsenbord.

Toetsenborden kwamen met ALLES overeen (indeling en fN ook), behalve afwijkende FPC positie.

Er was mijn inziens ook niet voldoende mogelijkheid om de FPC verantwoord zo te manouvreren dat de aansluiting zou passen en een extension lijkt mij niet geheel wenselijk.

Ik ben een prima handige kerel die deze reparatie zelf kan uitvoeren, maar ik tast stiekem toch wel een beetje in het duister om hoe dit op een verantwoordelijke manier op te lossen.

De gegevens die ik weet:
Type Laptop: ASUS Zenbook UX562FDX
Productiedatum: 2019-07
Typeplaatje Keyboard: Lite-On SN2583BL

Via "officiele" routes zou ik liever niet zonder vaseline genaaid worden voor 150/160 euro replacement part met hoogstwaarschijnlijk dezelfde uitdaging. Dan spaar ik wel door voor een nieuwe laptop. :+ :+

Ik ben toch eens benieuwd of jullie tips/tricks hebben. :) :)

Zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16
Waarom niet een los toetsenbord aansluiten?
Draadloos danwel bedraad?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
GarBaGe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:16:
Waarom niet een los toetsenbord aansluiten?
Draadloos danwel bedraad?
Dan is het idee van portable best wel verdwenen. Machine heeft een touchscreen en is helemaal om te flippen voor handig mobiel gebruik. Je moet je voorstellen dat ik met mijn laptop in de handen iets sta te doen, al dan niet omgeflipt, en dan terug moet lopen naar een tafel of ondersteuning om een toetsenbord aan te sluiten.

Dan kan ik net zo goed een desktop op m'n rug binden. :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16
Het is een consumenten laptop van 5 jaar oud.
Als ie zoveel toegevoegde waarde heeft, wellicht tijd voor een nieuwe?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.Kauw
GarBaGe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:40:
Het is een consumenten laptop van 5 jaar oud.
Als ie zoveel toegevoegde waarde heeft, wellicht tijd voor een nieuwe?
Waarom zou ik een nieuwe kopen als de laptop nog steeds gewoon goed voldoet voor de taken die hij moet doen/kunnen? Als het toetsenbord een relatief easy-fix kan zijn, waarom zou ik het laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:01
Heb je foto’s van je huidige toetsenbord toen je hem er uit had? En bij jou zit er geen dubbele bouw in om de flat cable een beetje opzij te verplaatsen?
De plaatjes op het internet zien er inderdaad allemaal hetzelfde uit.

Daarnaast, wat is er stuk aan je huidige toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
heintjeput schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:24:
Heb je foto’s van je huidige toetsenbord toen je hem er uit had? En bij jou zit er geen dubbele bouw in om de flat cable een beetje opzij te verplaatsen?
De plaatjes op het internet zien er inderdaad allemaal hetzelfde uit.

Daarnaast, wat is er stuk aan je huidige toetsenbord?
Geen fotos helaas. Ik heb hem er niet helemaal uitgehaald toen ik er achter kwam dat ik niet het juite toetsenbord in huis had. Als alle plaatjes hetzelfde zijn, moet het toch ook gewoon passen...

Zo langzaam aan beginnen diverse toetsen uit te vallen / niet meer te werken. Uitermate vervelend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Als er toetsen uitvallen kun je nog kijken of er geen zooi onder zit. Anders is het wel moeilijk troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
heintjeput schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:14:
Als er toetsen uitvallen kun je nog kijken of er geen zooi onder zit. Anders is het wel moeilijk troubleshooten.
Hoe kom ik hier het beste achter? Ik heb steek het gevoel dat toetsen lostrekken niet gaat werken. Op het eerste gezicht is rommel ook niet het probleem maar zou dat natuurlijk verder willen uitsluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Meestal heb je zelf wel een idee hoeveel je hebt gekruimeld boven je toetsenbord ;-) op YouTube staan wel een paar filmpjes hoe je de toetsen er afhaalt. Je zou het eens bij een of twee kunnen proberen.
Ik heb ook niet het idee dat je hier een echt toets kunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
heintjeput schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:05:
Meestal heb je zelf wel een idee hoeveel je hebt gekruimeld boven je toetsenbord ;-) op YouTube staan wel een paar filmpjes hoe je de toetsen er afhaalt. Je zou het eens bij een of twee kunnen proberen.
Ik heb ook niet het idee dat je hier een echt toets kunt vervangen.
Je kunt ook inderdaad niet gewoon een toets vervangen. Het is echt een kant en klaar module. Al eens eerder een toets geprobeerd te verwijderen, zonder succes. Echt alweer een tijdje geleden dus wellicht de moeite om met een nieuwe emmertje geduld een nieuwe poging te doen.

In ieder geval bedankt voor je suggestie en "trigger"!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06

empy

Rijdt rondjes

Als ik zoek op het sparepart nummer dat Asus voor dit type opgeeft, kom ik nog wel wat uiteenlopende prijzen tegen voor de gehele topcover met keyboard, wellicht dat je hier ook nog op kunt zoeken:

90NB0M81-R31UI0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
empy schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:30:
Als ik zoek op het sparepart nummer dat Asus voor dit type opgeeft, kom ik nog wel wat uiteenlopende prijzen tegen voor de gehele topcover met keyboard, wellicht dat je hier ook nog op kunt zoeken:

90NB0M81-R31UI0
Ik kom hiermee wel een stuk verder. Jij bent wellicht ook https://www.ebay.com/itm/115703163278 tegengekomen maar de enige afwijking die ik nu zie is de linker shift toets. Bij mij is dat één geheel / één toets. Ik vraag mij dan een beetje af wat dit dan precies doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Omdat dat een keyboard voor een andere taal is hebben ze soms ook wel eens wat extra toetsen nodig

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06

empy

Rijdt rondjes

S.Kauw schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:22:
[...]

Ik kom hiermee wel een stuk verder. Jij bent wellicht ook https://www.ebay.com/itm/115703163278 tegengekomen maar de enige afwijking die ik nu zie is de linker shift toets. Bij mij is dat één geheel / één toets. Ik vraag mij dan een beetje af wat dit dan precies doet?
Wat @memphis ook zegt, dit is een andere taal dan US-international wat in Nederland gebruikelijk is. Aan de toetsen en de landcode te zien lijkt dit uit de hoek van Griekenland te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
empy schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:36:
[...]

Wat @memphis ook zegt, dit is een andere taal dan US-international wat in Nederland gebruikelijk is. Aan de toetsen en de landcode te zien lijkt dit uit de hoek van Griekenland te komen.
Got it.

Wat worden m'n opties nog?
Ik ben laatste tijd weer veel met de laptop op pad en gewoon nog steeds tevreden over z'n prestaties.... Het liefst moet er gewoon een nieuw toetsenbord in.

Pagina: 1