Overstap naar smart-thermostaat (combiketel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-04 13:11
Voor mijn woning ben ik mij aan het oriënteren voor de overstap naar een smart-thermostaat, maar ik heb nog wat vragen waar ik geen eenduidig antwoord op heb. Wellicht heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie.
De reden voor overstap naar een smart-thermostaat en eventueel smart-thermostaatknoppen is gemak (verwarming vast aanzetten voor ik naar huis rij, of niet meer het bed uitstappen als ik het vergeten ben uit te zetten) en mogelijk het extra verwarmen van een andere ruimte in huis dan waar de thermostaat hangt.
Mijn doel is niet om mijn gasverbruik te verlagen (dat mag natuurlijk wel :) )

Huidige situatie:
- Vrijstaande nageïsoleerde woning uit 1928
- Combiketel Remeha Tzerra M 39C
- Bedraadde (vrij domme) thermostaat in woonkamer
- Houtkachel aanwezig in dezelfde woonkamer
- Negen radiatoren in huis, waarvan 8 met thermostaatknoppen
- Een aantal andere smart producten aangesloten via Google Home (lampen, elektrische vloerverwarming in aanbouw, etc.).

Eisen/wensen:
- Moet werken op mijn huidige combiketel
- Moet werken met Google Home
- Mogelijkheid tot apart verwarmen van ruimtes
- Mogelijkheid tot vervangen van een deel van de thermostaatknoppen, en niet alles

Vragen:
1. De keuken is een redelijk koude ruimte in huis. Warmte vervliegt hier meer, vanwege een open gang waar ook de open trap naar boven is. Nu is het zo dat de keuken na een poosje vrij koud wordt, want de radiator gaat ook daar uit als de ingestelde temperatuur in de woonkamer bereikt is. Daar blijft de warmte wel goed hangen, dus de radiatoren springen dan weinig meer aan.
Klopt het dat als ik daar een slimme thermostaatknop op de radiator (bijv. op 18 graden) zet het mogelijk is dat die radiator als enige blijft verwarmen, terwijl de temperatuur in de woonkamer 20+ is?
2. Soortgelijke vraag: als de houtkachel aan staat, dan is de volledige verwarming in huis uit, omdat de woonkamer daarmee wordt verwarmd. Kan ook dan alleen de keuken verwarmd worden en alle andere radiatoren niks doen? Een koude wc overleven we wel.
3. Als ik maar twee slimme radiatorknoppen zou nemen (meest logisch is denk ik woonkamer + keuken). Werkt het dan zo dat de radiatoren met ouderwetse thermostaatknoppen werken zoals ze nu werken? Dus verwarmen wanneer de ruimte wordt verwarmd waar de thermostaat hangt? En dat een radiator met een knop die op 5 staat warmer wordt dan één die op 2 staat?
Als ik alle knoppen moet vervangen voor smartknoppen wordt het wel een hele dure grap namelijk..
4. Mijn huidige thermostaat is aangesloten met twee dunne draadjes en krijgt stroom via een batterij. Zo sluit je een nieuwe thermostaat ook aan en vervolgens connect je deze met wifi?

Volgens de wijzer van CoolBlue kom ik alleen uit op dit product voor mijn situatie, maar er zijn er vast meer:
https://www.coolblue.nl/p...et-2-radiatorknoppen.html

Alvast hartelijk dank voor het meedenken! _/-\o_

Beste antwoord (via BasvB op 18-12-2024 13:52)

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:33
BasvB schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:17:
3. Tweede deel vraag weet ik niet zeker. Op de website van Tado staat dat je de domme radiatoren op 5 moet zetten om voldoende warmte te ontvangen.
Al goed onderzoek gedaan. 👍🏽
Het is inderdaad zo dat je thermostaat normaal bepaald wanneer de ketel aan gaat. In een warme woonkamer gaat deze uit en daarmee de verwarming in de keuken ook. Oplossing kan zijn om een extra draadloze thermostaat in de keuken neer te zetten of dmv de radiatorknoppen de temperatuur meten en instellen dan zou de ketel moeten blijven verwarmen waarbij de Tado radiatorknoppen in de woonkamer dicht zouden gaan om teveel warmte te voorkomen.

Oude thermostaat knoppen blijven gewoon mee verwarmen. Waarbij stand 5 meestal maximale warmte is en stand 1 of 2 de anti vries stand. Dus per ruimte kun je dit inregelen. Bijvoorbeeld een slaapkamer of gang beetje knijpen zodat daar niet teveel warmte heen gaat.

Wel moet je altijd minimaal een radiator volledig open houden, anders kan de ketel zijn warmte niet kwijt en kan die in storing gaan. Meeste doen dit op een badkamer bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 04-12-2024 10:15 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvB
Ik heb zelf nog wat tijd gestopt in verder onderzoek en reviews.
Het lijkt erop dat de Tado X een prima product is.

Voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten, volgens mij zijn de antwoorden op de vragen:
1. Ja.
2. Ja.
3. Ja. Tweede deel vraag weet ik niet zeker. Op de website van Tado staat dat je de domme radiatoren op 5 moet zetten om voldoende warmte te ontvangen.
4. Niet helemaal. De Tado X thermostaat werkt op batterijen, maar om alles in je huis te connecten heb je een Tado Bridge X nodig.

Mocht ik een denkfout maken hoor ik het graag voor ik de boel bestel ;) Het gaat bij elkaar om best een fors bedrag.

In mijn geval heb ik volgens mij nodig:
- Tado X slimme thermostaat
- Tado Bridge X
- 2x Tado slimme radiatorknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Ik heb zelf nog wat tijd gestopt in verder onderzoek en reviews.
Het lijkt erop dat de Tado X een prima product is.

Voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten, volgens mij zijn de antwoorden op de vragen:
1. Ja.
2. Ja.
3. Ja. Tweede deel vraag weet ik niet zeker. Op de website van Tado staat dat je de domme radiatoren op 5 moet zetten om voldoende warmte te ontvangen.
4. Niet helemaal. De Tado X thermostaat werkt op batterijen, maar om alles in je huis te connecten heb je een Tado Bridge X nodig.

Mocht ik een denkfout maken hoor ik het graag voor ik de boel bestel ;) Het gaat bij elkaar om best een fors bedrag.

In mijn geval heb ik volgens mij nodig:
- Tado X slimme thermostaat
- Tado Bridge X
- 2x Tado slimme radiatorknoppen
Mocht je voor de Tado X gaan. Er zijn misschien nog black Friday aanbiedingen actief. Op de Duitse Amazon/Tink is de Tado X radiatorknop beschikbaar (geweest) voor €59 ipv de 99,- per stuk. Dus het loont zich om op een aanbieding te wachten indien mogelijk..

Heb tijdens BF zelf een bridge X en 2 radiatorknoppen gescoord voor €92,-. Heb de bridge waarschijnlijk niet nodig ivm HomePods met matter. Maar dan kan die altijd nog op marktplaats. O-)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
3. Tweede deel vraag weet ik niet zeker. Op de website van Tado staat dat je de domme radiatoren op 5 moet zetten om voldoende warmte te ontvangen.
Al goed onderzoek gedaan. 👍🏽
Het is inderdaad zo dat je thermostaat normaal bepaald wanneer de ketel aan gaat. In een warme woonkamer gaat deze uit en daarmee de verwarming in de keuken ook. Oplossing kan zijn om een extra draadloze thermostaat in de keuken neer te zetten of dmv de radiatorknoppen de temperatuur meten en instellen dan zou de ketel moeten blijven verwarmen waarbij de Tado radiatorknoppen in de woonkamer dicht zouden gaan om teveel warmte te voorkomen.

Oude thermostaat knoppen blijven gewoon mee verwarmen. Waarbij stand 5 meestal maximale warmte is en stand 1 of 2 de anti vries stand. Dus per ruimte kun je dit inregelen. Bijvoorbeeld een slaapkamer of gang beetje knijpen zodat daar niet teveel warmte heen gaat.

Wel moet je altijd minimaal een radiator volledig open houden, anders kan de ketel zijn warmte niet kwijt en kan die in storing gaan. Meeste doen dit op een badkamer bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 04-12-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvB
Hartelijk dank voor de reactie en dank voor de tips! Alles lijkt te moeten kunnen met hoe het hier in huis is. Eén of meerdere radiatoren open houden is geen probleem.

Het heeft geen haast, dus ik ga eens kijken voor aanbiedingen. Alles voor de volle prijs bestellen is een redelijke uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvB
Besteld! Bij Bol stond er nu een nieuw retourtje te koop van de starterskit (thermostaat, bridge) met twee knoppen voor €189,-

Eens kijken of ik het goed werkend ga krijgen met mijn beperkte smarthomeverstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvB
Gisteren de boel geïnstalleerd en niet zonder slag of stoot. De teruggestuurde apparaten waren blijkbaar al wel gebruikt, want ik moest alles resetten voor het werkte op mijn systeem. Duurde eventjes voor ik erachter was.

1. Thermostaat vervangen -> geen probleem.
2. Eerste slimme radiatorknop vervangen -> geen probleem.
3. Tweede slimme radiatorknop vervangen (zelfde als waar de thermostaat hangt) -> paste niet, 28mm aansluiting en de radiatorknop is 30mm.

Zou geen probleem zijn, ware het niet dat degene die de set heeft teruggestuurd naar Bol de adapterset niet meegestuurd heeft. Ik wou het per direct oplossen, dus 40 minuten met Warmteservice aan de lijn gehangen (zonder resultaat) en een bevriende monteur is langsgekomen met een verloopje (die niet paste).

Er is een adapterset online te koop bij Tado. Gezien mijn artikel niet bij Bol compleet is geleverd wilde ik contact opnemen met de Bol.com retourservice (de officiële verkoper van het artikel). Telefoonnummer werkt niet. Via de algemene Bol.com service-afdeling te horen gekregen dat geld op hen verhalen voor een vervangend artikel niet mogelijk is. Mijn reactie was om dan korting te geven vanwege het niet-complete artikel.
Dat wordt nu doorgezet naar de andere afdeling...

In de tussentijd de adapterset besteld bij Tado. Ik heb behalve een adaptertje ook een pinnetje nodig die weer in verbinding staat met het pinnetje van mijn radiatoraansluiting. Er staat op de website van Tado niet bij of dit erbij zit. De wachttijd op de "live" chat van Tado is 2 dagen (!) en een telefoonnummer hebben ze niet. Dus dit is een klein gokje.

Wordt vervolgd. Tot nu toe lijkt het me niet echt gegund..

Overigens nog een extra issue waar men hier waarschijnlijk / mogelijk wel antwoord op heeft:
De Tado-apparaten zijn via Matter verbonden. Ik heb ze toegevoegd aan de Home-app volgens de Tado-handleiding/app.
De apparaten staan bij Google Home en kan ik handmatig bedienen via de app.
Ze reageren alleen niet op stemcommando: "zet de temperatuur in de keuken naar 20 graden". Google meldt mij: "Zo te zien is dit apparaat nog niet ingesteld. Je kunt dat doen via de assistentinstellingen".
Ze reageren wel op andere stemcommando's zoals: "hoe warm is het nu in de keuken?"

Iemand enig idee waarom handmatig aanpassen wél lukt via de Home-app, maar via stemcommando niet? Ik heb verschillende commando's geprobeerd uiteraard. En me een ons gegoogled..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvB
Nog even een laatste update.

Alles is geregeld en werkt.
- bol.com tegoedbon ontvangen.
- adapterset van Tado kwam inclusief pinnetjes en dit werkt na wat trial & error.
- stemcommando's van Google werken meestal ook. Soms registreert ie "eetkamer" en is ie toch zo eigenwijs om de keuken te veranderen qua temperatuur, hier kan ik nog geen logica in ontdekken.

Leuk spul, dus zal op termijn een aantal andere radiatoren ook van een slimme knop voorzien denk ik.
Pagina: 1