Afkitten gerenoveerde trap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-04 23:46
Ik heb onlangs mijn trap bekleed met pvc en ik wil hem nu gaan afkitten. Welke kit zouden jullie gebruiken? Siliconen of acryl? En welke kleur? Ik neig naar een transparante grijze siliconenkit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/No3TOo27v3q94rptViEoRbRg_pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKeIAhJykwsNCnJiccz84PjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2SVr4Hg9RJ0RrSovaDuiX5n_4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5vpomIOEmfIjskJDv705Ck1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
Nooit siliconenkit, want dan kun je niet meer verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:57
Bij mij is alles juist wel met siliconen kit gedaan.
(Onderkant plint/vloer)
laten doen door een professional en zit er superstrak in. Ideaal voor het schoonmaken met natte doeken/dweilen

Hoezo zou je de siliconen naad ooit willen schilderen?

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
De trap heb ik al 2 keer geverfd. En ik zou denken als je hem goed afplakt dat het zou moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die siliconen komen ook op de zijkant en dat kun je dan dus niet meer (goed) schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:15
Rukapul schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:41:
Nooit siliconenkit, want dan kun je niet meer verven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:41
Ik zou geen acrylaatkit doen als je niet gaat overschilderen; dat is een stofmagneet.

Ja, siliconen kun je niet overschilderen, maar bij m'n zus in huis ook gebruikt voor naden bij laminaat en kozijnen en dat is prima. Inderdaad in transparant grijs, dat werd het mooist ipv die gekke 'houtkleuren'. En siliconen kun je ook goed schoonmaken. Zou vooral nadenken wanneer je weer zou willen schilderen en toch even aftapen.

[ Voor 16% gewijzigd door CarpeVentum op 29-11-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij mij is de PVC vloer gedaan met transparante siliconen kit. Die heb ik overigens eerst verwijderd, alles ontvet, de plinten geverfd, en daarna weer met siliconen kit gedaan (icm met een kitafstrijksetje, van die plastic blokjes). Het is waar dat siliconen en verf een ramp combinatie is, maar acrylkit bestaat niet in transparante vorm. En doordat plint (bij mij creme) en PVC (net zo'n soort kleur als hier) verschillen in kleur, daarom transparent. Alleen als je met de neus op de vloer zit, zie je dat er kiertjes dichtgekit zijn.

Je kunt ook zeggen: het ligt er al best strak in, kit helemaal niet. Dat is alleen niet zo handig als je ooit met een dweil oid de pvc schoonmaakt. Je wilt geen vocht krijgen onder de PVC.

[ Voor 15% gewijzigd door kdekker op 29-11-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:29
Witte siliconenkit als je strak kan kitten.

Anders transparant grijs.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 07:16
Als je dit afkit met siliconenkit en de trap ooit nog een keer opnieuw wil lakken dan maak je borst maar nat. Dat wordt een gedoe met al die siliconenbesmetting.

Als je het af wil kitten met een transparante kit dan zou ik voor een (overschilderbare) transparante glaskit gaan om siliconenbesmetting te voorkomen. Als je het wit af wil kitten dan gewoon met acrylaatkit, alleen moet je dat eigenlijk dan nog een keer aflakken. Normaal gesproken is het gronden, schuren, afkitten en dan 1 of 2 keer aflakken als je afkit met acrylaatkit.

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 29-11-2024 12:58 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou persoonlijk anti-crack acrylaat gebruiken en na het drogen wat verf erover. Anders inderdaad een stofmagneet zoals @CarpeVentum aangeeft.

Acrylaatkit is een stuk gemakkelijker om netjes te krijgen dan siliconenkit als je het niet vaak doet. Mocht je toch voor siliconenkit gaan, dan veel sop gebruiken bij het afmessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47

paQ

Welke kleur heb je gekozen?
Ben hier het hele weekend bezig geweest met eiken over een 85 jaar oude trap. Dat krijg je lang niet zo strak kiertechnisch, en bovendien is niet zoveel recht of haaks :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramosbeton
Ik ga denk ik voor siliconen kit transparant grijs. Ik vind wel dat bij een grotere naad, dit iets meer opvalt dan bij acryllaat. Ik heb om het verschil te zien toch een naad met transparant grijs en 1 met wit gedaan voor het vergelijk. Zie hier het verschil Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfQ5kbRzgPtD4-TsuD7Cl1QAYPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk26czRjRZQmFJSAljRDMhUu.jpg?f=fotoalbum_large

Het hangt er ook wel vanaf hoe het licht invalt. Het wit vind ik misschien iets teveel afsteken. Uiteindelijk is het denk ik een kwestie van smaak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:57

Wuursj

want worst is al bezet

Nooit siliconen kit in de buurt van iets dat ooit weer geverfd moet worden. Maar dat is pas een keer of 5 gezegd :P

Als ik niet (meer) schilder, gebruik ik een ms-polymeer kit. Bijvoorbeeld polymax of tec7 maar ze liggen tegenwoordig ook bij de action in wit en transparant. Goed schoon te houden, eventueel overschilderbaar maar hoeft niet, sterk.

Die is naast wit en transparant ook grijs en vele andere RAL kleuren te krijgen. Wel moeilijker kitten dan silconen of acrylaat maar als de de bus wat voorverwarmd, nog te doen met flink wat afwasmiddel bij het afstrijken. En als je ooit de trapboom weer gaan schilderen, ben je er zo blij mee...

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 03-12-2024 00:48 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
Hybride / glaskit is ook een optie. Is overschilderbaar (in tt siliconen), maar het hoeft niet (in tt acrylaat).

Het is wel naar spul om te kitten in mijn ervaring. Stuk lastiger dan siliconen en acrylaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-04 08:48
Toevallig afgelopen weekend voor hetzelfde dilemma gestaan. Ook wij een trap net geschilderd (Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin wit) met licht eiken overzettreden. Hier ook getwijfeld, maar uiteindelijk ook met witte siliconenkit gedaan. Op een trap komt altijd veel stof en je hebt veel hoekjes, dus ongeschilderd acrylaatkit is geen optie. Vooraf acrylaatkit afkitten en daarna schilderen wordt toch minder strak en moet je ook een klein beetje schilderen op de treden zelf om de kit helemaal te bedekken en wilde ik ook niet. Verder ook beredeneerd dat de trap, zeker met deze verf, pas weer over 25+ jaar (ons vorige huis pas na 35 jaar) opnieuw geschilderd of anders wordt gerenoveerd, dus dat het argument dat het volgende schilderbeurt lastiger is verworpen, en gewoon voor witte siliconen gekozen. Eindresultaat erg strak.

[ Voor 6% gewijzigd door Perseus op 03-12-2024 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ramosbeton schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:12:
Ik ga denk ik voor siliconen kit transparant grijs. Ik vind wel dat bij een grotere naad, dit iets meer opvalt dan bij acryllaat. Ik heb om het verschil te zien toch een naad met transparant grijs en 1 met wit gedaan voor het vergelijk. Zie hier het verschil [Afbeelding]

Het hangt er ook wel vanaf hoe het licht invalt. Het wit vind ik misschien iets teveel afsteken. Uiteindelijk is het denk ik een kwestie van smaak
Bij amper een naad kan ik me het grijs wel voorstellen, maar dan ga ik in mijn geval voor glaskit wit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mju-cs-bwFXn-CHdLa3t0lWAj-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5XLe5gu5JoTul5bzC3gUESg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou voor een hybride vloerkit gaan in een kleur die nét ietsje donkerder is dan de treden.
Willekeurige shop: https://www.wocashop.nl/colorsealant-kleurkit.html

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramosbeton
paQ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:28:
[...]

Bij amper een naad kan ik me het grijs wel voorstellen, maar dan ga ik in mijn geval voor glaskit wit.

[Afbeelding]
Zo op het eerste gezicht ligt het er best strak in. Wellicht zou grijs ook mooi staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ramosbeton schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:47:
[...]

Zo op het eerste gezicht ligt het er best strak in. Wellicht zou grijs ook mooi staan.
Er is best wel veel niet helemaal recht aan de trap. Dus hier en daar toch wel een naad van rond de 3 tot 4 mm. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04 20:45
[...]

[Afbeelding]
Mooie treden zijn dat. Is dat echt eiken? Mag ik vragen waar je die vandaan hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:17
Ik ben ook wel benieuwd waar je het materiaal hebt gekocht.
Afgaande op alleen de trap zouden we buren kunnen zijn, de mijne lijkt exact hetzelfde!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik wil hier geen topic kapen :p
Maar deze zijn van doe het zelf dump in Goirle.
4mm toplaag, de neus is 16mm massief.

Zij hebben ook massief (zonder strip) maar die zijn samengesteld uit eiken latten. Dat vind ik persoonlijk minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 21:52
kdekker schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:16:
, maar acrylkit bestaat niet in transparante vorm.
Jawel, laatst deze toegepast tussen vloer en dorpel. Die is niet plakkerig (bijna als epoxy) en echt helder transparant (bijna als epoxy), het weerspiegelt ook echt. Vooralsnog tevreden, maar van mij mocht het mat zijn.

https://www.denbraven.com...uw/zwaluw-acryl-clear-wt/

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 23:25
[...]

Welke kit gebruik je tussen de muur en de trap? Een polymeer kit vanwege de grote elasticiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

aeacus45 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:16:
[...]

Welke kit gebruik je tussen de muur en de trap? Een polymeer kit vanwege de grote elasticiteit?
Ik denk dezelfde.
Ik overleg het vrijdag wel even met de kitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
SalexSun schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:02:
[...]

Jawel, laatst deze toegepast tussen vloer en dorpel. Die is niet plakkerig (bijna als epoxy) en echt helder transparant (bijna als epoxy), het weerspiegelt ook echt. Vooralsnog tevreden, maar van mij mocht het mat zijn.

https://www.denbraven.com...uw/zwaluw-acryl-clear-wt/
Weer wat geleerd. Maar acryl blijft een stofmagneet. C.q. door de jaren heen ziet het er niet naar uit. Ik kon de vorige keer wel de plinten opnieuw verven (c.q. die had ik goed ontvet met ammonia en de verf maakte ging gekke kringen c.q. slechte hechting, al zagen de plinten er nog best netjes uit). Overigens heb ik de plinten aan de muurkant (verticaal dus, bovenop) wel met acrylkit gedaan en lekker meegeverfd (daarna werd de muur behangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8_9fs-IX-OjP8IEEx5mXuosKKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvnnD5unuMZRJ1W0IwLJ1UwV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:57
De siliconenkit van eurocol verkopen ze bij Hornbach en bij speciaalzaken dit is geen door en doorgekleurde siliconenkit deze wordt heel veel gebruikt voor pvc vloeren af te kitten en dergelijke de trapbomen hebben waarschijnlijk geen kleurtje nodig de eerste 25 jaar en siliconenkit is een beetje te overschilderen als je anticiliconen druppels gebruikt de beste optie is natuurlijk MS polymeerkit maar deze is zo hard gekleurd dat je elk foutje ziet en is nogal erg contrasterend dus die kit van eurocol is degradė en erg mooi effect vind ik persoonlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramosbeton
paQ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:00:
[...]

Er is best wel veel niet helemaal recht aan de trap. Dus hier en daar toch wel een naad van rond de 3 tot 4 mm. Helaas.
Omdat ik het eerste gedeelte met een stanleymes heb gedaan(wat voor geen meter ging) heb ik ook bij de eerste treden ook wat grotere naden. 2 e gedeelte wel strakker omdat ik toen een invalzaag had gekocht. Uiteindelijk is het handwerk en daarmee accepteer ik een bepaalde foutmarge. Ik ben geen professional die elke dag een trap erin legt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ramosbeton schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:20:
[...]

Omdat ik het eerste gedeelte met een stanleymes heb gedaan(wat voor geen meter ging) heb ik ook bij de eerste treden ook wat grotere naden. 2 e gedeelte wel strakker omdat ik toen een invalzaag had gekocht. Uiteindelijk is het handwerk en daarmee accepteer ik een bepaalde foutmarge. Ik ben geen professional die elke dag een trap erin legt
Hier alles met de handcirkelzaag en geleiderail gedaan. Maar na 85 jaar is niet veel meer recht. Hoe recht je ook zaagt :+

Alles staat nu in de derde laag lak trouwens. Ben helemaal high :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

De kitter is geweest vandaag.
Witte glaskit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c21e3WbfYOfC1Z4Qo2nXW-Sk1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HrjkoYNDDy0FiustDWpny9w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramosbeton
Hier een impressie van transparant grijsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j2-sTgttR98Bh8rYWifAwHU5hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zN2sFOMU8yrFbaByEyo1BnuN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramosbeton
paQ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:12:
De kitter is geweest vandaag.
Witte glaskit:

[Afbeelding]
Mooi geworden! Mag ik vragen wat je betaald hebt voor het kitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ramosbeton schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:58:
[...]

Mooi geworden! Mag ik vragen wat je betaald hebt voor het kitten?
120 euro voor 16 treden.

Dat grijs bij een kleine naad vind ik ook wel mooi eigenlijk.
Maar dat was bij mij echt too much geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 07-12-2024 10:01 ]

Pagina: 1