Dak renovatie isolatiefolie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbisvrin
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-04 11:30
Hoi Klussers,

Ik woon in een rijtjeshuis van begin jaren 80, en alle daken in de rij zijn aan vervanging toe. Het gaat om een hellend dak met betonpannen.

Bij het laten renoveren van het dak ben ik uiteraard ook gelijk aan het kijken naar isolatie. De dakdekkers stellen voor om aan de buitenkant een dampopen isolatiefolie aan te brengen (Superfoil sf40bb of ATI pro excellence). Aangezien de buren niks hebben gedaan qua dakisolatie en we geen zin hebben in een lelijk verhoging tussen huizen, zou een folie kunnen zonder verhoging van het dak.
Echter lees ik op deze en andere fora vooral sceptische berichten over isolatiefolies en de beloofde isolatiewaardes. Het zou om ideale omstandigheden gaan die je in zo'n geval nooit zal benaderen omdat het bij het aanbrengen op het dak wordt het zo platgedrukt dat het eigenlijk niet zo veel meer doet.

Mijn vraag is nu: een isolatiefolie is dan toch nog altijd beter dan een gewone dampopen folie?
Als ik naar de kosten kijk, 1 van de dakdekkers rekent 2500,- voor het plaatsen van ATI pro excellence, deze heeft een meldcode voor ISDE subsidie voor 15,- per m2. Dit zou m'n tweede isolatiemaatregel zijn, dus dan kom ik op 2500 - 1800 = 700,- voor de isolatiefolie. De normale dampopen folie plaatsen vragen ze 250 voor, dus dan heb ik op zich voor 450 euro extra een isolatiefolie ipv een normale folie.

Mijn gevoel zegt dat het het dan toch wel waard is, of doen die isolatiefolies zo weinig dat het zelfs met deze geringe kosten eigenlijk de moeite niet waard is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:11
Isolatiefolie aan de buitenzijde is onzin. Je haalt niet een schim van de isolatiewaarde die je zou moeten behalen. Het is niet voor niets dat je met goed isolatiemateriaal wel die verhoging krijgt.

Kies voor degelijkheid en isoleer direct goed. Die verhoging is prima netjes te maken. En kan de hele buurt mooi zien hoe goed jij er bij zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:45
Ik ben 1 van degene die op dit forum (en overal waar het maar kan) roept dat die isolatiefolies onder de panlatten zonde van je geld is. Om de reden die je zelf ook al gevonden had, het wordt platgedrukt op te veel oppervlak om nog zinvol te zijn.
Nu is het zo gelopen dat ik een jaar geleden een huis kocht waar het dak net van gerenoveerd was, met die superfoil onder de pannen.
Na wat aanpassingen aan het dak kan ik niet anders dan achter mijn standpunt blijven staan, er is geen dakdekker die dit zo kan monteren dat het zinvol is. Er wapperen losse eindjes, het absorbeert vocht, het is echt een waardeloze oplossing. Het is dat ik nog flink wat andere klussen heb anders was ik eerst het dak van de buitenzijde grondig gaan isoleren en had ik die folie weggehaald.
Zoek een goeie dakdekker die die verhoging in je pannen netjes kan afwerken en wees een voorbeeld voor de hele buurt met hoe het wel kan. En vooral, probeer of de buren willen meedoen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts