Dak renovatie isolatiefolie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Orbisvrin
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 10:30
Hoi Klussers,

Ik woon in een rijtjeshuis van begin jaren 80, en alle daken in de rij zijn aan vervanging toe. Het gaat om een hellend dak met betonpannen.

Bij het laten renoveren van het dak ben ik uiteraard ook gelijk aan het kijken naar isolatie. De dakdekkers stellen voor om aan de buitenkant een dampopen isolatiefolie aan te brengen (Superfoil sf40bb of ATI pro excellence). Aangezien de buren niks hebben gedaan qua dakisolatie en we geen zin hebben in een lelijk verhoging tussen huizen, zou een folie kunnen zonder verhoging van het dak.
Echter lees ik op deze en andere fora vooral sceptische berichten over isolatiefolies en de beloofde isolatiewaardes. Het zou om ideale omstandigheden gaan die je in zo'n geval nooit zal benaderen omdat het bij het aanbrengen op het dak wordt het zo platgedrukt dat het eigenlijk niet zo veel meer doet.

Mijn vraag is nu: een isolatiefolie is dan toch nog altijd beter dan een gewone dampopen folie?
Als ik naar de kosten kijk, 1 van de dakdekkers rekent 2500,- voor het plaatsen van ATI pro excellence, deze heeft een meldcode voor ISDE subsidie voor 15,- per m2. Dit zou m'n tweede isolatiemaatregel zijn, dus dan kom ik op 2500 - 1800 = 700,- voor de isolatiefolie. De normale dampopen folie plaatsen vragen ze 250 voor, dus dan heb ik op zich voor 450 euro extra een isolatiefolie ipv een normale folie.

Mijn gevoel zegt dat het het dan toch wel waard is, of doen die isolatiefolies zo weinig dat het zelfs met deze geringe kosten eigenlijk de moeite niet waard is?

Alle reacties

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:22
Isolatiefolie aan de buitenzijde is onzin. Je haalt niet een schim van de isolatiewaarde die je zou moeten behalen. Het is niet voor niets dat je met goed isolatiemateriaal wel die verhoging krijgt.

Kies voor degelijkheid en isoleer direct goed. Die verhoging is prima netjes te maken. En kan de hele buurt mooi zien hoe goed jij er bij zit.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
Ik ben 1 van degene die op dit forum (en overal waar het maar kan) roept dat die isolatiefolies onder de panlatten zonde van je geld is. Om de reden die je zelf ook al gevonden had, het wordt platgedrukt op te veel oppervlak om nog zinvol te zijn.
Nu is het zo gelopen dat ik een jaar geleden een huis kocht waar het dak net van gerenoveerd was, met die superfoil onder de pannen.
Na wat aanpassingen aan het dak kan ik niet anders dan achter mijn standpunt blijven staan, er is geen dakdekker die dit zo kan monteren dat het zinvol is. Er wapperen losse eindjes, het absorbeert vocht, het is echt een waardeloze oplossing. Het is dat ik nog flink wat andere klussen heb anders was ik eerst het dak van de buitenzijde grondig gaan isoleren en had ik die folie weggehaald.
Zoek een goeie dakdekker die die verhoging in je pannen netjes kan afwerken en wees een voorbeeld voor de hele buurt met hoe het wel kan. En vooral, probeer of de buren willen meedoen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Legendhidde
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:36
No Hands schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:17:
Ik ben 1 van degene die op dit forum (en overal waar het maar kan) roept dat die isolatiefolies onder de panlatten zonde van je geld is. Om de reden die je zelf ook al gevonden had, het wordt platgedrukt op te veel oppervlak om nog zinvol te zijn.
Nu is het zo gelopen dat ik een jaar geleden een huis kocht waar het dak net van gerenoveerd was, met die superfoil onder de pannen.
Na wat aanpassingen aan het dak kan ik niet anders dan achter mijn standpunt blijven staan, er is geen dakdekker die dit zo kan monteren dat het zinvol is. Er wapperen losse eindjes, het absorbeert vocht, het is echt een waardeloze oplossing. Het is dat ik nog flink wat andere klussen heb anders was ik eerst het dak van de buitenzijde grondig gaan isoleren en had ik die folie weggehaald.
Zoek een goeie dakdekker die die verhoging in je pannen netjes kan afwerken en wees een voorbeeld voor de hele buurt met hoe het wel kan. En vooral, probeer of de buren willen meedoen.
Hoe zit dit met vrijstaande huizen?

Isolatie met PIR platen of andere strategieën waarbij het dak omhoog moet heeft mij offertes opgeleverd van 80.000 tot 110.000 euro.

Isolatie met die soort isolatiefolie geeft me offertes van 50.000 tot 60.000.

Hoe kan iemand met een redelijk groot dak toch iets betekenen? Isoleren van binnen is geen optie, dat kost ook 30.000 en dan zit daar niet eens de renovatie van m'n dak bij.

Mijn idee is om het dak te laten renoveren en isoleren met multifoil, en bij toekomstige verbouwingen per kamer het plafond te isoleren met glaswol.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
Legendhidde schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Isolatie met PIR platen of andere strategieën waarbij het dak omhoog moet heeft mij offertes opgeleverd van 80.000 tot 110.000 euro.

Hoe kan iemand met een redelijk groot dak toch iets betekenen? Isoleren van binnen is geen optie, dat kost ook 30.000 en dan zit daar niet eens de renovatie van m'n dak bij.

Mijn idee is om het dak te laten renoveren en isoleren met multifoil, en bij toekomstige verbouwingen per kamer het plafond te isoleren met glaswol.
30k voor isolatie van binnen?
Weet niet wat voor ziek huis je hebt . Kijk eens inhet dakisolatie topic. Vaak kan er meer dan je denkt.

Ik heb de zolder gestript, b keus pir platen er tegenaan (a 2000 euro inclusief levering) , en toen panlatten en gipsplaten. Dat heeft alles met elkaar nog geen 5000 euro gekost hoor.

Wel zelf gedaan.

Een nieuw dak met geisoleerde platen en nieuwe pannen voor 50 a 60k klinkt realistisch. 110k niet.
Alleen pannen vervangen kan voor 10 a 15k namelijk.

Vergelijken is altijd slim, tegenwoordig zijn er veel aannemers die van de prijzengekte gebruikmaken om met 50 jaar met pensioen te kunnen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• No Hands
[...]

Ja als jij de pech hebt dat je een enorm dak of een dak met veel hoeken enzo hebt dan kost je dak isoleren een heleboel geld. Dan kan je wel minder betalen voor een dak met folie maar die folie isoleert nog steeds slecht. Dus je betaald minder en je krijgt dus ook minder.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08
[...]

Voor een zinvolle discussie is het essentieel om de belangrijkste parameter te noemen: hoeveel m2 dak?

En waar heb je de offertes gevraagd? Aannemer, dakdekker, timmerman, klusjesman, anders?

• Legendhidde
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:36
Ik heb dakdekkers gevraagd, bouwbedrijven, isolatiebedrijven en een (voormalig) bouwkundig ingenieur. Het dak is 211 m2, dus wel gigantisch.

Ik heb nu eindelijk een redelijk betrouwbare partij gevonden die niet met die isolatie dekens werkt 9/10 doet dus niks anders dan isolatiedekens. Daar kwam rond de 75k uit voor unilin roof Reno platen van Rd 3,5 of heel misschien 4,0.

Isolatiedekens heb ik nu al wel 3 offertes voor van rond de 55k-65k.

Vanbinnen isoleren is lastig omdat het plafond niet toegankelijk is, dan moet ik per kamer alles slopen om erbij te komen. 1 bedrijf gevonden die dat aandurfde en met glaswol tussen mn 17 cm dikke gordingen wilde isoleren. Voor 28k, dat leek me een redelijke keuze gezien de isolatie die ik krijg. Maar dan zit ik nog met een dakrenovatie van 40-50k omdat mn goten nok, pannen en 1 goot in redelijk slechte staat zijn.

Alle bedrijven zeggen trouwens ook dat ik mn pannen moet vervangen omdat ze te broos zijn. Dus met 211 m2 is dat nogal wat.

Excuus voor de vele fouten in het bericht, ik ben een beetje moe. Dit houdt me al 4 maanden bezig, het zoeken naar een manier om mn dak te renoveren en isoleren die ik überhaupt zou kunnen betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Legendhidde op 11-03-2026 23:52 ]

• No Hands
Legendhidde schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:49:
Ik heb dakdekkers gevraagd, bouwbedrijven, isolatiebedrijven en een (voormalig) bouwkundig ingenieur. Het dak is 211 m2, dus wel gigantisch.

Ik heb nu eindelijk een redelijk betrouwbare partij gevonden die niet met die isolatie dekens werkt 9/10 doet dus niks anders dan isolatiedekens. Daar kwam rond de 75k uit voor unilin roof Reno platen van Rd 3,5 of heel misschien 4,0.

Isolatiedekens heb ik nu al wel 3 offertes voor van rond de 55k-65k.

Vanbinnen isoleren is lastig omdat het plafond niet toegankelijk is, dan moet ik per kamer alles slopen om erbij te komen. 1 bedrijf gevonden die dat aandurfde en met glaswol tussen mn 17 cm dikke gordingen wilde isoleren. Voor 28k, dat leek me een redelijke keuze gezien de isolatie die ik krijg. Maar dan zit ik nog met een dakrenovatie van 40-50k omdat mn goten nok, pannen en 1 goot in redelijk slechte staat zijn.

Alle bedrijven zeggen trouwens ook dat ik mn pannen moet vervangen omdat ze te broos zijn. Dus met 211 m2 is dat nogal wat.

Excuus voor de vele fouten in het bericht, ik ben een beetje moe. Dit houdt me al 4 maanden bezig, het zoeken naar een manier om mn dak te renoveren en isoleren die ik überhaupt zou kunnen betalen.
Als je dakpannen slecht zijn dan moeten ze natuurlijk vervangen worden, dat is logisch maar zijn ze echt zo slecht? Als je je dak met Unilin platen laat isoleren dan is dat een waterdichte laag en zijn je pannen alleen nog maar esthetisch. Dan moeten ze wel echt slecht zijn om ze allemaal te vervangen.
Als je dan gaat renoveren dan is het wel het meest logisch om van de buitenzijde te isoleren.
Is er een mogelijkheid om de kosten te drukken dat je zelf de oude pannen verwijderd misschien? Het is natuurlijk enorm veel geld maar dat hoort ook een beetje bij het formaat van het huis en helemaal onaangekondigd kan dit nooit zijn toch?
Je kunt overigens ook subsidie krijgen voor isolatie van het dak en als je dat combineert met een andere verduurzaming stap dan is die subsidie nog best de moeite waard ook. 16 euro per m2 bij 1 maatregel en 32 euro per m2 bij twee maatregelen.
Dat het laten isoleren zo duur is komt onder andere door die subsidie, de prijs van werkzaamheden stijgt doorgaans met het subsidiebedrag dat te krijgen is.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 12-03-2026 07:18 ]

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:54
[...]

Wauw, hoe groot is je dak? Sorry overheen gelezen, maar het verandert niets aan mijn verhaal;

Hier 2 jaar geleden een dak van 200m2 gerenoveerd. Gedeeltelijk zelf gedaan, maar het saneren van de asbest, leveren en monteren van renovatiedakplaten en leggen van nieuwe betonpannen heeft nog geen 50k gekost. En op de isolatie hebben we ook nog eens bijna 10k subsidie gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door emot op 12-03-2026 15:28 ]

Pagina: 1