Betere wifi in het ganse huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterke
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
Wij wonen in een alleen staand huis. Hebben voor het moment Telenet en gebruiken de telenet powerline module. Deze is ok maar toch zouden we dat net iets betere wifi in huis willen. Nu is ons oog gevallen op een mesh.

Het is voornamelijk voor thuis werk en netflix streamen en heel af en toe eens te gamen.

Iemand die ons kan zeggen welke voldoende is? We hadden zelf gedacht aan een tp link deco x50 of x60 of xe75 3-pack. Of iemand betere alternatieven? Of toch terug powerline aanschaffen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:29
Al die setjes zijn op zich wel prima. Maar het ontbreekt aan details om iets te kunnen adviseren. Wat gaat er precies mis? Wat is precies de situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monsterke
Heb niet voldoende bereik in sommige delen van het huis. Wil betere wifi overal. In de slaapkamer lukt het bvb niet om Netflix te kijken of films of series te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:31
Monsterke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 05:22:
Wij wonen in een alleen staand huis. Hebben voor het moment Telenet en gebruiken de telenet powerline module. Deze is ok maar toch zouden we dat net iets betere wifi in huis willen. Nu is ons oog gevallen op een mesh.

Het is voornamelijk voor thuis werk en netflix streamen en heel af en toe eens te gamen.

Iemand die ons kan zeggen welke voldoende is? We hadden zelf gedacht aan een tp link deco x50 of x60 of xe75 3-pack. Of iemand betere alternatieven? Of toch terug powerline aanschaffen?

Alvast bedankt!
Kun je een plattegrond maken van je huis met daarin de netwerk apparatuur en de locaties waar je geen of slecht wifi hebt.

Dit is de basis om een plan te maken voor extra accesspoints die bekabeld aangesloten worden op je Telenet router of in een minder gunstig geval met de powerline module of zelfs draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1juWsTJxWvvmjYoPa5J7UluuN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drkZZZKloiOJUnXPCM8mI7tP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterke
Dit is grondplan ongeveer. Het rode sterretje is waar de Telenet bak hangt en het gele is waar de powerline hangt. En de slaapkamer is de ruimte vlak onder de garage ( waar geel sterretje staat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:31
Dan is een utp kabel naar de slaapkamer trekken en daar een access point ophangen voldoende.

Zelfde:
SSID
password
Encryption

En je telefoon zal automatische switchen tussen de verschillende wifi accesspoints

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterke
Het is niet mogelijk om internet kabels te trekken. Ik zou moeten gans de living en gang en badkamer overbruggen. Ik ga niet mijn muren openbreken om een kabel te trekken. Het zou een draadloze oplossing moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:37
Hoe goed is de verbinding via de powerline? Ben je daar tevreden over? Als ja, dan kan je eerst proberen een accespoint bekabeld aan de powerline te hangen.

Edit: mijn ervaringen met powerline zijn wisselend. De consensus is dat een UTP-kabel trekken een beter oplossing is dan de powerline gebruiken. Gezien jouw aversie tegen het trekken van de kabel, zou je kunnen proberen of dat voor jouw usecase voldoende is.

[ Voor 45% gewijzigd door bazzemans op 29-11-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Alleenstaand zeg je, maar wat voor bouw is het (hout, steen, beton, bouwjaar)?

Je zou ook een tweede powerline boven kunnen aansluiten natuurlijk als het signaal niet door het plafond wil komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-08 17:42
Géén mogelijkheid voor bekabeling via kelder, kruipruimte of buitenom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-08 22:03

jurroen

Security en privacy geek

Wij willen je best helpen met het bedenken hoe je dit het handigste aan kunt pakken, maar de informatie die je geeft is echt veel te summier om mee te werken. Ook van je tekening kan ik niet veel maken. Een huis met één raam, dat lijkt mij persoonlijk sterk.

Zoals @franssie ook al vroeg, wat is het bouwtype en bouwjaar? En de beglazing, is dat enkelglas, dubbelglas, HR?
En de slaapkamer is de ruimte vlak onder de garage ( waar geel sterretje staat )
Waar kijken we überhaupt naar, met je tekening? Heb je een garage boven een slaapkamer? Is je tekening de garage of de leefverdieping? En hangen de twee access points op dezelfde verdieping?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Monsterke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:29:
Het is niet mogelijk om internet kabels te trekken. Ik zou moeten gans de living en gang en badkamer overbruggen. Ik ga niet mijn muren openbreken om een kabel te trekken. Het zou een draadloze oplossing moeten zijn
In dit geval ga je hoe dan ook concessies moeten doen. Het is in veel gevallen een keuze tussen ofwel een goede verbinding via kabels, ofwel geen kabels maar een veel minder betrouwbare en/of langzamere verbinding.

En misschien helpt het: als je voor (semi-)professionele WiFi-accesspoints met PoE (plus bijpassende switches) gaat, dan heb je alleen een netwerkkabel nodig naar die locatie, niet per se stopcontacten in de buurt. Voorbeelden van merken: Ubiquiti Unify, HPE Instant On, TP Link Omada. Dit hoeft ook niet per se heel duur of complex te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

sus

is druk :+

Een set x20 of x50 van TP-Link gaat prima werken. Hang er 1 aan je Telenet modem en de andere 2 plaats je door de woning. Gewoon draadloos laten aanmelden op elkaar.

Nee, je hebt mogelijk niet de volle snelheid van je abo, maar zeker voor Netflix in de slaapkamer meer dan prima.

Heb al zat van deze oplossingen geplaatst en het werkt prima.
Pagina: 1