Ik wil een game PC samenstellen voor mijn zoon. Het budget is ongeveer 1200 euro en er zijn onderdelen die hergebruikt kunnen worden: 32GB werkgeheugen, voeding, monitor, toetsenbord, muis en speakerset. Ik wil uitkomen op een systeem dat ongeveer drie jaar courant blijft voor gaming. We gaan niet overklokken, het moet gewoon stabiel en goed werken. Verder willen we de PC graag zo stil mogelijk hebben.
Advies gevraagd:
- Wat is de beste grafische kaart die past bij het gekozen moederbord en processor? Gezien de te gebruiken monitor zoeken we iets dat 2560x1440 kan renderen. De monitor gaat tot 180Hz begreep ik en ondersteunt FreeSync en G-Sync. De hieronder genoemde MSI GeForce RTX 4060 Ti VENTUS 2X BLACK 16G OC leek mij op specificatie geschikt: 16GB (toekomstvast), PCI 4.0 x16 en G-Sync, maar hoor graag of er iets beters is binnen het budget.
- We hebben nog een Seasonic X-Series 650W voeding liggen. Deze is al wat ouder, maar was destijds een topvoeding. Alle modulaire kabels zijn nog aanwezig. Kan deze gebruikt worden of toch beter een nieuwe kopen? Zo ja, welke?
- Is de meegeleverde koeler bij de processor goed genoeg of kunnen we beter een andere nemen die beter presteert of minder hoorbaar is?
Tot dusver gekozen onderdelen:
Onderdelen reeds in bezit:
Advies gevraagd:
- Wat is de beste grafische kaart die past bij het gekozen moederbord en processor? Gezien de te gebruiken monitor zoeken we iets dat 2560x1440 kan renderen. De monitor gaat tot 180Hz begreep ik en ondersteunt FreeSync en G-Sync. De hieronder genoemde MSI GeForce RTX 4060 Ti VENTUS 2X BLACK 16G OC leek mij op specificatie geschikt: 16GB (toekomstvast), PCI 4.0 x16 en G-Sync, maar hoor graag of er iets beters is binnen het budget.
- We hebben nog een Seasonic X-Series 650W voeding liggen. Deze is al wat ouder, maar was destijds een topvoeding. Alle modulaire kabels zijn nog aanwezig. Kan deze gebruikt worden of toch beter een nieuwe kopen? Zo ja, welke?
- Is de meegeleverde koeler bij de processor goed genoeg of kunnen we beter een andere nemen die beter presteert of minder hoorbaar is?
Tot dusver gekozen onderdelen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed | € 209,- | € 209,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 136,46 | € 136,46 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4060 Ti VENTUS 2X BLACK 16G OC | € 449,- | € 449,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Light Base 600 LX Zwart | € 149,24 | € 149,24 |
1 | SSD's | Samsung 990 EVO Plus 2TB | € 119,- | € 119,- |
1 | Overclocking | Thermal Grizzly Kryonaut Extreme - 2G | € 14,45 | € 14,45 |
Totaal | € 1.077,15 |
Onderdelen reeds in bezit:
# | Category | Product |
---|---|---|
1 | Monitors | LG 32GS85Q-B Zwart |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC |
1 | Voedingen | Seasonic X-650 80+ Gold V2 |
1 | Randapparatuurtd] | Toetsenbord, muis en speakerset[/url][/td] [/tr] |
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand