Diskstation slechts via ip adres te bereiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 13:36
Ik heb mijn pc opnieuw geïnstalleerd met Win 11 pro, echter kan ik nu mijn Synology niet meer bereiken via diskstation:5000, maar alleen via het ip adres, dus bv 192.168.35:5000. Ik zit me een ongeluk te zoeken, maar kan het probleem niet vinden. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij zou het moeten werken als je dit toevoegt aan je hostsfile, als je per se op naam wil zoeken ipv IP adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13
Er zijn twee manieren omdat werkend te krijgen:
voeg deze regel to aan C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts (ongeveer, uit mijn hoofd)

192.168.1.35 diskstation

Maak niet de typefout die je hierboven doet, er mist een byte in je adres (192.168.35).

Bovenstaande moet op elke mobiel/laptop, hieronder hoeft dat niet:

De automatische wijze is via DHCP tussen 'diskstation' en je router. Misschien heb je bewust DHCP uitgelaten of daar loopt iets dubbel of gecached of heb je een andere naam gegeven.. Normaal gesproken vraagt je diskstation "Hey ik ben 'diskstation' geef me eens een IP" De router doet netjes DHCP en zal onthouden dat DNS vragen naar 'diskstation' dat IP address moeten krijgen.

Met windows commando "nslookup diskstation" zou je moeten zien wie de server is (dat moet de router zijn) en het ip adres van diskstation. Vergelijk bijvoorbeeld met "nslookup jouwlaptopnaam" of bij KPN letterlijk "nslookup mijnmodem"

[ Voor 18% gewijzigd door jnr24 op 29-11-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:32
Moet je niet diskstation.local gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 07:28
staat je network discovery wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

MDNS en anders even in je router kijken wat hij maakt van de hostname. Maar dan moet die optie ook door de cliënt gebruikt worden, i.e. je moet niet GoogleDNS ingesteld hebben en check hoe je MDNS gebruikt.

Dus:
diskstation.local
Of
diskstation.fritz.box

[ Voor 35% gewijzigd door Accretion op 29-11-2024 07:08 ]

Pagina: 1