Hybride warmtepomp met jaren 80 vloerverwarming mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 23:21
Wij hebben een jaren 80 woning op het oog uit Noord-Limburg, waarvan de beneden- , eerste én zolderverdieping zijn voorzien van vloerverwarming. Op de eerste en zolderetage liggen wel minder slangen dan op de benedenverdieping omdat er boven natuurlijk veel minder verwarming nodig is.

De totale vloeroppervlakte inclusief de kelder is 250m2 en verwacht zonder de kelder mee te rekenen iets van 150m2. In de kelder hangt één radiator en in de berging ook nog eentje. Verder is alles vloerverwarming.

Nu is er niet het budget om alle vloerverwarmingen te vervangen, maar wél evt een hybride warmtepomp te installeren met een nieuwe ketel. De oude ketel is inmiddels uit 2007 dus ook niet de nieuwste meer zullen we maar zeggen ;)

Is het mogelijk om met zo'n oude vloerverwarming over te stappen naar een hybride systeem of is dat over het algemeen echt een slecht idee?

Fotos van het systeem in de kelder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcKZWEcgM2Mv-ALTnLScbw1Y0VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihAYAFx9TeGq0v3IHYhU5C8I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fnlsmd_yAkp13X1DxxXAwusHjOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iruOhXnfraifzBsgzTPLbWs3.jpg?f=fotoalbum_large

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:09
Eerste vraag, je noemt hybride. Waarom niet volledig elektrisch? Misschien heb je er goede redenen voor, maar mijn ervaring is dat het vaak een gevoelskwestie is dus om goed advies te kunnen geven wel handig om het hele plaatje te hebben!

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
Vloerverwarming die prima werkt met CV is bij uitstek geschikt voor full electric: het is de ultieme lage temperatuur verwarming.

De enige aanpassingen die mogelijk nodig zijn zijn pomploze verdelers en mogelijk dikkere aanvoer leidingen.

Hybride is echt doodzonde van het geld in dit geval…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
kevineppo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:40:
Eerste vraag, je noemt hybride. Waarom niet volledig elektrisch? Misschien heb je er goede redenen voor, maar mijn ervaring is dat het vaak een gevoelskwestie is dus om goed advies te kunnen geven wel handig om het hele plaatje te hebben!
Die keuze is deels kostenoverwegingen maar ook vanwege het feit dat er maar zo'n 6 zonnepanelen op het dak kunnen. Full electric is dan wellicht al met al niet heel veel voordeliger, zeker gezien de veel hogere aanschafwaarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Warmtepomp met vloerverwarming verwarmd gemiddeld bijna de helft van de lopende kosten ten opzichte van een gas CV, bij inkoop van stroom zonder zonnepanelen.
Pas ergens onder de -10 zit break even.

Gooi je het gas er uit, dan win je ook nog eens vastrecht.

Gas 1.25€/m3, 9kWh/m3: 1,25€/9kWh = €0,139/kWh
WP 0,30€/kWh, gemiddelde COP4: 0,30€/4 = €0,08/kWh

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
onnaj schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:25:
[...]

Die keuze is deels kostenoverwegingen maar ook vanwege het feit dat er maar zo'n 6 zonnepanelen op het dak kunnen. Full electric is dan wellicht al met al niet heel veel voordeliger, zeker gezien de veel hogere aanschafwaarde
Het is best wel een veelvoorkomende misconceptie dat je zonnepanelen nodig hebt om voordeliger uit te zijn met een warmtepomp. Zelfs met 0 zonnepanelen is een warmtepomp goedkoper verwarmen dan een CV ketel. En zelfs in een hybride variant zal een warmtepomp je verwarming over gaan nemen. Het enige verschil is het douchewater. Ik zou oprecht nog even goed het 101 warmtepomp vragen topic doorlezen. Ik denk dat je in een perfecte situatie zit om een hoop geld te besparen door volledig elektrisch te gaan. En mocht je specifieke vragen hebben laat vooral weten.

Mbt je originele vraag: bij een heel oud systeem wordt er nog wel eens gebruik gemaakt van tyleen buizen voor de vloerverwarming. Gezien de kleur sluit ik dat hier niet uit? Die zijn niet zuurstofdicht, dus het is dan aan te raden om er een platenwisselaar tussen te zetten. Dat kost +- 5 tientjes. Maar als het nu werkt met een CV ketel werkt het ook met een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
kevineppo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:44:
[...]

Het is best wel een veelvoorkomende misconceptie dat je zonnepanelen nodig hebt om voordeliger uit te zijn met een warmtepomp. Zelfs met 0 zonnepanelen is een warmtepomp goedkoper verwarmen dan een CV ketel. En zelfs in een hybride variant zal een warmtepomp je verwarming over gaan nemen. Het enige verschil is het douchewater. Ik zou oprecht nog even goed het 101 warmtepomp vragen topic doorlezen. Ik denk dat je in een perfecte situatie zit om een hoop geld te besparen door volledig elektrisch te gaan. En mocht je specifieke vragen hebben laat vooral weten.

Mbt je originele vraag: bij een heel oud systeem wordt er nog wel eens gebruik gemaakt van tyleen buizen voor de vloerverwarming. Gezien de kleur sluit ik dat hier niet uit? Die zijn niet zuurstofdicht, dus het is dan aan te raden om er een platenwisselaar tussen te zetten. Dat kost +- 5 tientjes. Maar als het nu werkt met een CV ketel werkt het ook met een warmtepomp.
Die warmtewisselaar hangt er al, op foto1 links.
Nadeel is dat die dingen geen flikker doen op lage temperatuur.

En als er verder geen staal in je cv installatie zit is dat tyleen ook niet heel erg.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
Ah, ik zie het ja. Had ik even niet herkend. Des te makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

Kijk even of er een opdruk op je slangen staat dat ze diffusiedicht zijn .

De diameters van je leidingen naar de verdelers lijken mij nog niet zo fout , 22 mm ?

Het zijn ook geen mengverdelers zo te zien .
Groot pluspunt , op welke temperatuur staat die gasketel ingesteld voor de verwarming?

En om de stroomkosten te drukken kan je een dynamisch kontrakt overwegen , en gewoon in de nacht de toko op temperatuur brengen ,-)

Met wat geluk kan je ook nog de huidige gasketel enkele jaren gebruiken voor je SWW , douchen en zo .
Dan investeer je voor de verwarming eerst in een monoblock bv voor verwarming ( full Elektric )
En later ga je op je gemak eens bedenken wat je voor oplossing m.b.t SWW wil .

[ Voor 10% gewijzigd door Jan2023 op 29-11-2024 18:25 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@onnaj mooie installatie, dit is wel redelijk vakwerk geweest. Haal hier een fatsoenlijke installateur bij, want veel installateurs zullen amper snappen wat je hebt.

Je vloerverwarming heeft diffuse slangen, er komt dus zuurstof in je leidingen en dat vreet veel van je leidingwerk op.
Daarom is je installatie opgesplitst in 2 stukken, 1 circuit voed de vloerverwarming, met eigen expansie vat.
Het tweede circuit bevat je cv en heeft daardoor geen last van de zuurstof in je leidingen.

De warmtewisselaar zorgt voor de overdracht van je warmte tussen de 2 circuits.
Ook zit er nog een vuil filter, ontluchter en pompschakelaar in.
Je hebt geen meng verdelers, want door je warmtewisselaar kun je de temperatuur al prima regelen.

Een warmtepomp hierop aansluiten kan wel, ik vermoed dat je genoeg capaciteit hebt in je vloer. Maar laat het wel fatsoenlijk doen. Je kunt de WP zowel aan de vvw kant (met extra warmtewisselaar) of aan de cv kant plaatsen.
Persoonlijk zou ik zoals hiervoor al voorgesteld is overwegen om volledig naar WP over te gaan. Maar dan moet je wel kijken of je warmtewisselaar genoeg flow aankan en of de capaciteit van je circuit genoeg is voor een defrost. (Een inline buffer kan dan nodig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Bedankt voor al jullie mooie en uitgebreide reacties!

Hopelijk wordt de woning ons gegund en dan gaan we overwegen toch full electric te gaan. Wellicht ook spouwmuurisolatie en dan hopelijk weinig gaskosten in de toekomst.
Heb net het contract voor een jaar vastgezet voor €0,245 of zo per kWh en voor gas iets van €1,24 per m3 dacht ik.

Niet gedacht dat full electric dus echt voordeliger kan zijn. Hoor soms dat daar wel veel problemen mee zijn en onderhoud een issue is maar we'll see.

Nogmaals dank allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 17:14
onnaj schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:23:
Bedankt voor al jullie mooie en uitgebreide reacties!

Hopelijk wordt de woning ons gegund en dan gaan we overwegen toch full electric te gaan. Wellicht ook spouwmuurisolatie en dan hopelijk weinig gaskosten in de toekomst.
Heb net het contract voor een jaar vastgezet voor €0,245 of zo per kWh en voor gas iets van €1,24 per m3 dacht ik.

Niet gedacht dat full electric dus echt voordeliger kan zijn. Hoor soms dat daar wel veel problemen mee zijn en onderhoud een issue is maar we'll see.

Nogmaals dank allemaal!
Als je rekent met 9KWh uit een kuub gas en een COP van 3 voor een warmtepomp vervang je een kuub gas van 1,24 door 3KWh twv 0,735. In de praktijk haal je geen 9KWh uit een kuub gas met de meeste installaties en is een COP van 3 nog vrij conservatief gerekend, dus het verschil is groter.

Wat onderhoud betreft, een warmtepomp heeft niet zoveel onderhoud nodig. Een keer per jaar de condensor van de buitenunit even uitblazen of uitzuigen en dat is het wel. Dat wordt een probleem als de aannemer je huis heeft gebouwd met een warmtepomp op het dak. Qua looks heel mooi zo'n nepschoorsteen, qua onderhoud ga je geen enkel bedrijf vinden die het wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
De verhalen die je hoort met betrekking tot onderhoud gaan juist over hybrides. De warmtepomp monteur komt langs voor onderhoud, maar ziet een CV ketel. Daar moet je nu een CO certificaat voor hebben wat ze niet hebben dus ze gaan er weer vandoor. De CV installateur ziet een warmtepomp, en is van mening dat hij een STEK certificaat nodig heeft of is bang iets stuk te maken en vertrekt weer. Inmiddels wijzen ze naar elkaar.

In een van de artikelen kwam iemand van Quatt ook langs, die was vrij duidelijk dat er aan een warmtepomp geen onderhoud nodig is. Ik zie het ook zo, het is een koelkast met een waterpomp erbij. Mijn koelkast onderhoud ik ook niet.

NB: dit is wat anders dan een storingsmonteur. Onderhoud is preventief (en voor een warmtepomp dus niet nodig). Storing reactief. Daarvan is het wel prettig om een bedrijf in de buurt te hebben die aan onderdelen kan komen. Dat zal meestal de installateur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Als het financieel erin zit dan hebben jullie me overtuigd toch voor een full electric warmtepomp te gaan! Ik denk dat dit later ook absoluut meerwaarde zal zijn bij evt verkoop.

Andere vraag nog... Iemand enig idee of zo'n oude vloerverwarming grote kans heeft op lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 666stokstaartje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Ronald schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:47:
Vloerverwarming die prima werkt met CV is bij uitstek geschikt voor full electric: het is de ultieme lage temperatuur verwarming.

De enige aanpassingen die mogelijk nodig zijn zijn pomploze verdelers en mogelijk dikkere aanvoer leidingen.

Hybride is echt doodzonde van het geld in dit geval…
Ik vraag me al een tijdje af of dit bij mij goed zou gaan werken. In mijn - begin jaren negentig gebouwde - woning is op de begane grond overal vloerverwarming aangebracht. Deels met hart op hart afstand van 15 cm en deels 10 cm. Diameter van de slang is 18mm. Ik heb inmiddels een pomploze verdeler aangebracht. De uitdaging lijkt mij dat sommige groepen heel kort zijn en sommige juist extra lang. Inschatting is tussen de 30 en 150 meter. Ik kan mijn woonkamer nu op 20 graden houden met water uit de cv-ketel van maximaal 45 graden. Ik heb daarvoor op de verdeler de korte groepen flink moeten afknijpen. Het resultaat is een delta-t van 9 a 10 graden. Ik lees vaak dat warmtepompen het best draaien met een veel lagere delta -t.
Ik ben daarom wel benieuwd of ik op mijn afgiftesysteem - mits goed gedimesioneerd - zomaar elke warmtepomp kan aansluiten of gaat dat niet werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@666stokstaartje weet je ook bij welk debiet dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Volgende week wordt als het goed is alles getekend. :)

Waarschijnlijk wordt t toch een 4kW hybride. We willen ook nog zonnepanelen, spouwmuurisolatie, hr++ of hr+++ glas, misschien vloerisolatie etc dus dan hakt het erin qua budget. Naast alle dingen die nog meer moeten gebeuren aan het huis ;)

Full electric gaat toch snel richting 15-20k en hybride 8,5k met ketel erbij. Daar nog de subsidie vanaf van €2400 als we dit jaar de offerte tekenen en dan houden we nogal meer budget over.

Ik weet het, het is niet helemaal optimaal, maar we moeten keuzes maken. Huizen kopen is natuurlijk niet echt goedkoop op dit moment ;)

Gelukkig blijken we overigens een airco- en warmtepompmonteur in de vriendengroep te hebben zitten, dus dat is top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
onnaj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:58:
Andere vraag nog... Iemand enig idee of zo'n oude vloerverwarming grote kans heeft op lekken?
Ik heb daar weinig over gehoord. Het ligt helemaal in het beton, dus vanaf buiten komt er weinig op af (of dat had het al gesloopt in de afgelopen 40 jaar)

Uiteindelijk heeft wel alles een technische levensduur. Maar een vloerverwarming frezen is vooral vervelend omdat je een nieuwe vloer moet leggen.
Als je nu een schitterende vloer gaat neerleggen van >€100m2, dan zou ik de vloerverwarming wel preventief vervangen.
Leg je zoiets als clickpvc, dan kun je dat er ook weer uithalen. Dan zou je eventueel nog een pak of 2 extra kunnen halen, zodat je eventueel verlies kan opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:53
Ik heb ook vloerverwarming van eind jaren 80 met de zuurstofdoorlatende zwarte leidingen. Van zuurstof in de leidingen heb ik nog never nooit iets gemerkt. Jaarlijks ontlucht ik alles maar er komt niks uit. Ik heb een vuilfilter op de CV dat is zeker nodig met deze leidingen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat deze buizen niet gaan lekken, het is kunststof met een vrij dikke mantel, dat vergaat niet al zou je het willen.
Nadeel van dit oude systeem is dat de leidingen minder flexibel waren en dus wat verder van elkaar liggen en ook gelust (3 groepen) waardoor de vloer nog langzamer opwarmt. Mijn vloerverwarming ligt als bijverwarming dus met radiatoren. Het huis is redelijk geïsoleerd met overal HR++ glas. Sinds het gas zo duur is geworden heb ik 10 zonnepanelen gelegd en een splitairco van 3 stuks aangeschaft. De vloerverwarming en radiatoren zijn nu uitgeschakeld en ik verwarm alles met de 3 airco's. Dat gaat supersnel en is bijna geruisloos als de zaak op temperatuur is. Bijkomend voordeel is dat de airco's in de zomer goed koelen waardoor het dan ook zeer aangenaam is in huis. Ik gebruik de CV alleen nog voor warm water en als de saldering eraf gaat komt er ook een slimme boiler (een boiler met wamtepomp is te hoog voor mijn zolder). Zonder zware winters zou ik dan volledig van het gas kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door vogelmans op 07-12-2024 11:57 ]

Pagina: 1