Uitbouw platdak isolatie uitdaging

Pagina: 1
Acties:

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 08:37
Wij zijn van plan om een uitbouw te plaatsen van 4x5m. Plafondhoogte gelijk met bestaande bouw (260 cm).

Door verschillende redenen zijn we wat beperkt in de hoogte van de dakconstructie. Dit willen we beperken tot circa 30 cm. Ik heb in Excel geprobeerd de verschillende opties te vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMlhqxTcfSfO0c7BdHvnpAOfr4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HzpVWY4RVOfWIvuaRnQXehdz.png?f=fotoalbum_large

Aannemer bouwt bij voorkeur (en standaard) met optie 1. Overspanning over de breedte (5m). Dit in combinatie met 14 cm PIR isolatie. Deze valt af i.v.m. teveel opbouwhoogte.

Optie 2 is variant met overspanning in de diepte (4m) waardoor de balken wat minder dik hoeven te zijn. Wederom met 14 cm PIR isolatie. Deze valt ook af i.v.m. teveel opbouwhoogte.

Optie 3 is variant met overspanning in de diepte en 10 cm PIR. Valt ook af i.v.m. teveel hoogte en relatief slechte Rc isolatiewaarde.

Dan blijft optie 4 over. Geen PIR isolatie maar glaswolisolatie tussen de balken van de dakconstructie. Voordeel is compacte dakconstructie met redelijke isolatiewaarde. Nadeel is dat Ubakus een slecht resultaat laat zien i.v.m. een te lange droogtijd. Ik ben overigens nieuw in dit programma, dus kan zijn dat ik zelf fouten heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as13Gk_cJNnKEUzT5VEJD5sgRnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRI7hiM09Zi5ibnhZAVNT2dM.png?f=fotoalbum_large

Graag jullie advies. Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie? Kan optie 4 werken met een andere opbouw / andere folie?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Je dampscherm van sb5 is laag vocht tegenhoudend. Hoger werkt beter.

Van buitenaf isoleren is veiliger wat betreft vocht in de constructie. Vanuit binnen kan, alleen moet je dit wel goed toepassen.

Zo je vanuit buiten niet kunnen isoleren met verholen goten? Dat je in het midden dikkere isolatie toepast en rondom minder dik en zodoende een goot maakt? Lastig inschatten als er geen situatie schets / foto is

• nMad
Passie-m schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:47:
Je dampscherm van sb5 is laag vocht tegenhoudend. Hoger werkt beter.

Van buitenaf isoleren is veiliger wat betreft vocht in de constructie. Vanuit binnen kan, alleen moet je dit wel goed toepassen.

Zo je vanuit buiten niet kunnen isoleren met verholen goten? Dat je in het midden dikkere isolatie toepast en rondom minder dik en zodoende een goot maakt? Lastig inschatten als er geen situatie schets / foto is
Dit is optie 1. Een stuk gunstiger qua waarden idd. En veel betere Rc-waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1nQOs4zm5lO2YZmrM0URA4o_1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJEQd27JtlEl69uAjhdVX7lO.png?f=fotoalbum_large

Wat aannemer standaard doet is 2 lagen van 7cm PIR en dan de tweede laag stuk schuin afzagen waarbij je inderdaad een goot krijgt. Dan heb je dus geen opstaande rand van 7 cm nodig. Bij optie 4 (isolatie tussen de constructie) is deze opstaande rand wel weer nodig.

Zelfs met dampscherm sd=100 krijg ik nog een negatief resultaat in Ubakus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vwZjWs43xZEnv3BY5XUg4TjHlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/51ODmlejHGrh2aisrf1XsO5Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door nMad op 28-11-2024 21:06 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Komt denk ik ook omdat hij op -5 buiten staat. Dat is het ook niet het gehele jaar door.

Vroeger ventileerde ze ook boven de isolatie en onder dakbeschot . Maar tegenwoordig is dit achterhaald en moet het er tegen.

Als je op je dak de isolatie legt, ligt zit er op je osb ook een dampdichte laag trouwens.

[ Voor 21% gewijzigd door Passie-m op 28-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
en PIR tussen je constructie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

warmdak constructie is gewoon het beste, als je dikkere isolatie wilt kan je ook rondom een gootbaan met iets dunnere isolatie aanbrengen.

Scheelt weer met de boeideel hoogte, bij Pir 100 in de goot 80/90 mm dik bij de hwa en rest van het dak 140 mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
tattooboy1985 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:30:
warmdak constructie is gewoon het beste, als je dikkere isolatie wilt kan je ook rondom een gootbaan met iets dunnere isolatie aanbrengen.

Scheelt weer met de boeideel hoogte, bij Pir 100 in de goot 80/90 mm dik bij de hwa en rest van het dak 140 mm
Wat ik niet begrijp is waarom dit bij platdak de beste manier van isoleren is met weinig risico’s, maar gevels doen ze wel standaard met isolatie tussen het regelwerk. Waarom kan het dan wel maar met een dak niet? Wat is het verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
nMad schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:09:
[...]

Wat ik niet begrijp is waarom dit bij platdak de beste manier van isoleren is met weinig risico’s, maar gevels doen ze wel standaard met isolatie tussen het regelwerk. Waarom kan het dan wel maar met een dak niet? Wat is het verschil?
en platdak is altijd afgewerkt met de meest damdpcihte laag die je maar verzinnen kunt. bitumen of epdm. gevels hebben dat beide niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nMad schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:09:
[...]

De gevel is doorgaans niet dampdicht aan de buitenkant zelfs dampdichte materialen zoals aluminium worden geventileerd geplaatst. die ene keer dat het wel dampdicht is heb je dezelfde uitdaging.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 28-11-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:40
Je kunt meer/bredere balken voorstellen voor optie 2. Dan kun je iets lager gaan, je hebt wel meer hout nodig want hoogte geeft meer sterkte dan breedte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
Balken van 145x70 zijn 10% zwakker dan 184x38. Is er aan gerekend of is het vuistregel werk?
Daarmee zou je op 34cm hoogte uitkomen. Je kunt naar 120mm pir gaan (of 100mm) en dan nog wat glas of steenwol tussen de balken, zo hebben wij het gedaan. Dat is isoleert ook het geluid beter, onze voornaamste reden. Wel zorgen dat je dauwpunt in de PIR ligt (de glaswol moet in verhouding met de PIR niet te dik zijn).

De vraag is dan wel nog of je aannemer van zijn standaard wil afwijken en geen hoofdprijzem gaat rekenen. Besteed je volledig uit of doe je een deel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
@No Hands @twain4me Duidelijk verhaal wat betreft verschil gevels en dak.

Ik vind isolatie nog een behoorlijk lastige materie. Begrijp stuk over dauwpunt en dat je houtconstructie moet kunnen “ademen”. Dus minimaal één zijde moet dampopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Pejdref schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:19:
Balken van 145x70 zijn 10% zwakker dan 184x38. Is er aan gerekend of is het vuistregel werk?
Daarmee zou je op 34cm hoogte uitkomen. Je kunt naar 120mm pir gaan (of 100mm) en dan nog wat glas of steenwol tussen de balken, zo hebben wij het gedaan. Dat is isoleert ook het geluid beter, onze voornaamste reden. Wel zorgen dat je dauwpunt in de PIR ligt (de glaswol moet in verhouding met de PIR niet te dik zijn).

De vraag is dan wel nog of je aannemer van zijn standaard wil afwijken en geen hoofdprijzem gaat rekenen. Besteed je volledig uit of doe je een deel zelf?
Het was idd vuistregel werk van aannemer. Vuistregel is 5 cm per meter overspanning. Hij kan wel door laten rekenen door constructeur maar dat is nog wat te vroeg in dit offertetraject. Alternatief van 145x70 lijkt me wel interessante optie! Als je daar wat extra van plaatst dan ben je er ook lijkt me. Zal het aangeven bij de aannemer.

In principe volledig uitbesteden maar wil wel helpen met slopen en met bouwen. Lijkt me mooi project om veel van te leren. Dan kan ik de volgende zelf doen ;)

Beetje glaswol voor geluidsisolatie klinkt ook als een goed idee. Had al gelezen dat PIR thermisch goed isoleert maar akoestisch slecht.

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 29-11-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
.

[ Voor 99% gewijzigd door nMad op 29-11-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16
nMad schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:07:
[...]

Het was idd vuistregel werk van aannemer. Vuistregel is 5 cm per meter overspanning. Hij kan wel door laten rekenen door constructeur maar dat is nog wat te vroeg in dit offertetraject. Alternatief van 145x70 lijkt me wel interessante optie! Als je daar wat extra van plaatst dan ben je er ook lijkt me. Zal het aangeven bij de aannemer.
Voor een inschatting kun je ook altijd de balkenschuif gebruiken
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

En dan zijn er met balken 145x70 met een overspanning van 4 meter wel mogelijkheden denk ik. In mijn werk heb ik wel vaker balken op een hart op hart maat van 30cm gelegd om binnen een bepaalde hoogte te blijven. En dan wellicht in combinatie met de gootbaan die @tattooboy1985 voorstelt om de hoogte van de dakrand wat omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
D-e-n schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:46:
[...]

En dan zijn er met balken 145x70 met een overspanning van 4 meter wel mogelijkheden denk ik. In mijn werk heb ik wel vaker balken op een hart op hart maat van 30cm gelegd om binnen een bepaalde hoogte te blijven. En dan wellicht in combinatie met de gootbaan die @tattooboy1985 voorstelt om de hoogte van de dakrand wat omlaag te brengen.
Dank voor je reactie. 145mm met hoh 30 cm lijkt inderdaad genoeg te zijn voor een overspanning van 4 meter. In combinatie met 140mm PIR met gootbaan kom ik dan op een totale dakhoogte van 34,4 cm. Dit is 15 cm lager dan de eerste optie waar de aannemer mee kwam, flink verschil.

Ik ga het bespreken met de aannemer, bedankt allen voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
nMad schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:58:
[...]

Zelfs met dampscherm sd=100 krijg ik nog een negatief resultaat in Ubakus.
[Afbeelding]
Wat gebeurt er als je klimaatfolie gebruikt? Dat is als het goed is dampdichter in de ene richting dan in de andere. Dat zou, als ik het goed begrijp, de droogtijd moeten verkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
D-e-n schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:46:
[...]

De balkenschuif is mooi, maar is eigenlijk bedoeld voor vrijstaande daken. Bij een uitbouw bouw je meestal tegen een gevel aan waardoor je volgens de norm rekening moet houden met sneeuwophoping.
Dat gezegd hebbende, zijn er waarschijnlijk veel aanbouwen gezet die daar geen rekening mee houden, maar het mag even genoemd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16
Pejdref schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:13:
[...]

De balkenschuif is mooi, maar is eigenlijk bedoeld voor vrijstaande daken. Bij een uitbouw bouw je meestal tegen een gevel aan waardoor je volgens de norm rekening moet houden met sneeuwophoping.
Dat gezegd hebbende, zijn er waarschijnlijk veel aanbouwen gezet die daar geen rekening mee houden, maar het mag even genoemd worden.
Goed punt. Daarom blijft het niet meer dan een indicatie en moet TS het altijd laten checken bij een constructeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 08:33

Wuursj

want worst is al bezet

Je kunt ook nog een hybride oplossing kiezen met een laag pir op het dak en een laag wol tussen de balken. Als de wol dikte binnen de perken houdt en er voor zorgt dat het condensatie punt in het pir komt te liggen (boven de dampdichte laag dus) kan je dat ook zonder folie doen. En zo met een lagere totale dikte toch aardige waarden halen.

Voorbeeld van een nette RC6 met toch maar 80mm pir op het dak:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0hN5dQW.png

Gooi echter niet alle ruimte tussen de balken zomaar helemaal vol met wol want dan kan het wel een vocht probleem veroorzaken. De dikte van het wol moet afgestemd zijn op de laag pir.

Vooral bij dakkapellen wordt dat vaak gedaan om de dikte van het dakje te beperken maar het kan ook prima over een heel dak zonder te hoeven klooien met folies.
Ik heb zelf zo mijn 120mm pir aangevuld van Rc5,6 naar RC8,3 met houtwol tussen de balken.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 03-12-2024 09:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:12
@Wuursj

Interessante optie die je noemt (wij hebben ook een dakkapel met 12 cm pir (warm dak constructie) met boven op de pir PVC (de pir ligt op OSB platen) op een balken plafond met een zee aan ruimte. Die wilden wij ook extra isoleren en ik was ook aan het kijken of we nu klimaat folie oid moesten gebruiken, maar hoe kom ik erachter of het dauw punt in de pir komt te liggen zodat we geen extra folie nodig hebben bij het gebruik van glas/steenwol.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Orkaan
Grove methode: tussen de balken de helft aan Rd waarde dan wat er aan pir op ligt . Dan zit je altijd wel goed.

Fijne methode: simuleren met ubakus en dan het wol steeds dunner maken tot het vochtprobleem verdwijnt :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Wuursj schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:36:
Je kunt ook nog een hybride oplossing kiezen met een laag pir op het dak en een laag wol tussen de balken. Als de wol dikte binnen de perken houdt en er voor zorgt dat het condensatie punt in het pir komt te liggen (boven de dampdichte laag dus) kan je dat ook zonder folie doen. En zo met een lagere totale dikte toch aardige waarden halen.

Voorbeeld van een nette RC6 met toch maar 80mm pir op het dak:
[Afbeelding]

Gooi echter niet alle ruimte tussen de balken zomaar helemaal vol met wol want dan kan het wel een vocht probleem veroorzaken. De dikte van het wol moet afgestemd zijn op de laag pir.

Vooral bij dakkapellen wordt dat vaak gedaan om de dikte van het dakje te beperken maar het kan ook prima over een heel dak zonder te hoeven klooien met folies.
Ik heb zelf zo mijn 120mm pir aangevuld van Rc5,6 naar RC8,3 met houtwol tussen de balken.
Deze is ook wel erg interessant, dank voor het delen!!

Is het dan belangrijk dat de wol tegen de OSB plaat aan zit? Hoe zou je dit kunnen fixeren op deze plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
marcop23 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:02:
[...]

Wat gebeurt er als je klimaatfolie gebruikt? Dat is als het goed is dampdichter in de ene richting dan in de andere. Dat zou, als ik het goed begrijp, de droogtijd moeten verkorten.
Ik kan deze niet vinden in Ubakus, iemand die weet welke ik moet gebruiken hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

nMad schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:07:
[...]

Ik kan deze niet vinden in Ubakus, iemand die weet welke ik moet gebruiken hiervoor?
Klemmen was hier voldoende. Desnoods borgen door spannen van een ijzerdraadje / oude electra kabel.

De houtvezel die ik gebruikte heeft mooie tabellen voor de benodigde overlengte van een goede klem.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 03-12-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Pejdref schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:13:
[...]

Bedankt voor deze waarschuwing, goed om rekening mee te houden! Narekenen door een constructeur lijkt me verstandig als je tegen het "minimum" aan gaat zitten.

Pagina: 1